Pajero klonksuu/kolisee

Kride

Pajero -88 2,5 TD
Liittynyt
8 Kesäkuu 2005
Sana ylös!

Melko uutena -88 pitkän pajeron omistajana totean, että
miehinen autoni pitää pientä (mutta kuuluvaa) klonksuvaa
melua oikeastaan aina, kun tiessä on pienintäkin
epätasaisuutta (ja suurempaa kun on suurempa jne.)

Pakoputki ja kiinnikkeet on juuri vaihdettu ja samalla
heiluttelin kaikkia mahdollisia äänenlähteitä, mutta
mikään ei tuntunut olevan löysällä, eikä mitään
poikkeavaa näkynyt.

Voisiko joku tehdä listaa mitä kaikkia puslia ym. kuluvia
juttuja siellä takana voisi olla? Jos vaikka alkaisin niitä
pikkuhiljaa uusia ja sitten näkisi+kuulisi mikä tuottaisi tuloksen.

Asia no. 2. Esim. liikenneympyrässä tiukasti ajettaessa
(tietysti siis vasempaan) varmaankin pakoputki ottaa
kiinni johonkin ja saa aikaan melko kovaäänisen kolinan.
Ääni tosin vaimeni hieman kun putki ja kiinnikkeet
vaihdettiin, mutta karvaaksi pettymyksekseni ei
poistunut. Oikealle kurvattaessa kolinaa ei kuulu.
Mitään ei liene tehtävissä?
 
Lehtijousi vastaa pakoputkeen. Epäilen että sulla on kuoleentuneet lehtijouset. Jos yksi lehti on jousipakassa väliltä poikki, syntyy tommosta kolinaa. Niin teki mullakin kun oli yksi lehti poikki. Hiljeni kun vaihdoin lehtijouset uusiin.
 
Mulla kierrejouset,

ja pitää kanssa kolinoita... oliskohan se nyt sit se "löysällä oleva laturi" tjsp, pohjaanlyöntikumit puuttuu molemmilta puolilta edestä ja kääntymisenrajoittimet pitää kanssa ääntä ku ne on ihan rutikuivat ilmeisesti. Iskaritkin taitaa mennä uusiks, auto jää jonkunverran elämään isompien heittojen jälkeen...
 
Tomi.T oli aika lähellä oikeaa, mutta poikkinaisia lehtiä oli
KAKSI!!! Renkaita keväällä tasamaalla vaihtaessa ei
näkynyt mitään.

Noh, sain jo vinkin mistä Lahdessa voisi kysellä Vallilan
takomoa edukkaamin lehtiä ja henkseleitä.

Myös vasen kallistuksenvakaajan pusla oli väljä ja
edellisen omistajan pykäämät peltiset takaroiskeläpät
pitää omaa ääntään. Korjataan ensin jouset ja sitten
nää...

Ehdotuksia muista puulaakeista, joista vois jousipakkoja
kysellä? Ryhtiä tullee ainaskin roppakaupalla lisää.

Voiskohan muuten saada "tuunatut" jouset, siis tässä
tapauksessa vähän tai reilusti jäykemmät? Kuinkahan
paljon uudet pakat on vanhoja kuoleentuneita jousia
jämäkämmät?
 
lisää kolinan aiheuttajia:

etuiskarin puslat (omastakin hajalla)
etuvakaajan puslat (korjattu + parannettu omasta)
ohjauksen väljä apusimpukka (omasta hajalla, mutta ei kolise)

Tekisi mieli myös vaihtaa lehdet taakse, mutta mitenhän ajomukavuuden (saa nauraa) käy, jos vaihtaa jäykemmät jouset taakse? Tuskin ainakaan paranee...
 
Vallilan takomollla vaihdatin sellaset vahvistetut lehtijouset. Kallistahan se on, mutta menköön. Muita puulaakeja en tiedä. Kannattaa vaihtaa samalla ne kaikki kumipuslat jousien päistä (3 paria per jousinpakka), niitä saa motonetistä halvalla. Mulla oli ne läpipultitkin aika hapertuneet ja nekin meni vaihtoon.
Ajo muuttu jotenkin sulavammaksi, eikä pakoputki kosketa enään jouseen kun kuormaa päällä tai kaarreajoa.
Taka-akselin U-kiinnityspultit jouseen kannattaa jälkikiristää muutaman sadan kilsan jälkeen.
 
Lahden pajasta olisi apu vain yksittäisiin lehtiin, mutta
josko sittenkin tykittäisi molemmat pakat.

Vallilassa alle laitettuna 650,- alkuperäistä tukevammalla
pakalla. Toi hinta tuli ilman tinkimistä. Mun tinkimistaito on
kyllä nähty ja se on kuitenkin hanurista. Lompakko huutaa
armoa. Aikooko ne ryöstää mut?

Pakko siis keksiä väenväkisin plussapuolia:
- saisi suoraan alle ilman pukeilla seisottamisia
- samalla saisi kaapissa olevat uudet Kybin
peruskaasuiskarit alle
- kallistelut vähenisi ja ryhti paranisi
- U-pultit eli henkselit(?) kuuluu hintaan (mikäli tarvetta)
kuten muutkin tarvittavat tilpehöörit (helat) jos oikein
ymmärsin. Kumipuslista ei kyllä ollut puhetta
- Laittaiskohan ne samalla uudet takavakaajan osat
paikalleen (Motonet 17-2853), kun siinä vieressähän
ne ovat

Nymmä lähen myymään itteäni rempparahaa varten
 
Itsellä on jo toista vuotta olleet Punkan pajan (vallilan takomo) tekemät yhdellä lehdellä vahvistetut jouset alla pitkässä. Oikeastaan ovat vähän liiankin jäykät, tahtoo noissa suojatien töyssyissä ym. perä ponpsahdella tyhjänä. Mutta toki kuormaa kestää. Joku 200-300 kg ei tunnu eikä näy missään ja samoin trailerin veto-ominaisuudet parani kummasti. Olisi silti valmis väittämään että normivahvuiset riittää jos ei satoja kiloja kuormaa tai sitten painavaa kärryä liiemmin vedä.

MUTTA

Kysäses old man emu jousia cros4wd puodista. Ome jousissa on nimittäin lehtien päässä liukupalat eli ovat mukavammat kuin esim punkan jouset jossa latit ovat metalli mettallia vasten. Lisäksi Omen jousissa tulee mukana rasvattavaa mallia olevat riipukkeet ja uretaanipuslat eli eivät siis asiallisella rasvauksella kulu miksikään.

Ja oli jouset sitten mitä mallia tahansa niin muista uudet U pultit sillä vanhat katkeaa aukaistessa ja eivät yllä
muutenkaan.
 
Mun autoni on kaksipaikkainen urheiluauto eli edes
takapenkkejä ei ole kyydissä. Mitä tavaraa mä siellä
koskaan edes kuljettelen... Siis saattaapi Vallilan
takomotuotteet todellakin olla liian kovaa kamaa mulle.

Cros4WD:n (http://www.cros4wd.com/) kanssa on juteltu
lähes päivittäin ja yritetty purkaa ongelmaa sekä
kartoittaa mitä tarvitaan. Hyllyssä oli vain yhdet OME:n
mediumit (kuka perkl on menny mälläämään autonsa
"vain puolittain"?). 3 viikkoa toimitusaika pakoille +
tillbehööreille ja putiikin vieressä asentaja laittanee alle.

Lisäksi luin itseni sen verran viisaaksi netissä, että eteen
tulee saman pajan vääntösauvat. Iskareiksi taidan laittaa
molempiin päihin Motonetin kybin peruskaasut, vaikka
OME:n nitrochargerit saisivatkin punttiin vibaa. Kybinkin
57 cm lenkistä lenkkiin riittänee mainiosti (saman verran
nitroissa), vaikka korkeutta tulleekin 4-5 cm lisää.

Kaksikaan katkennutta lehteä ei olllut selvitysten jälkeen
syy laittaa Pajeroa ajokieltoon, joten tänään käytiin
hakemassa konttorilta kuukausi lisää ajoaikaa. Kaikkista
vakaajapuslista paistoi päivä läpi, et ei ole ihme jos
klonksuu. Heh, eihän noissa mitään, mutta kun teknikko
paineli jarrua oikein tosissaan mittaria vastaan, niin
edestä jarruletku pamahti poikki ja nesteet siihen hallin
plaattialle. Vi**u että räjähdin nauramaan. Eipä siinä
itkukaan olis mitään auttanut. Kotio (=siirtäminen
korjattavaksi max 40 km/h) tultiin vähän varovasti
maantienopeutta käsi kässärillä.

Mistä saisi magneettikiinnitteisiä 80-lätkiä eli nopeuskilpiä
kun sellainen kuulemma pitäisi persuksista löytyä.
Omapaino menee 10 kiloa yli 1800 kg:n rajan. Voisko
rettelöidä, koska ei ole takapenkkejä eli painoa lienee
alle?

Kiitos vielä hyvistä vinkeistä ja taidanpa kertoa
heinäkuun lopussa miltä uudet vermeet tuntuu!
 
Itsellä on noista ome:n alustavermeistä pelkästään hyvää sanottavaa. Minulla on pätkä-pajerossa täydellinen ome:n alusta eli saman sarjan lehtipakat, vääntösauvat sekä omen nitrocharger iskarit edessä ja takana. Moni moittii OMEja jäykiksi, mutta niissä puheissa ei kokemukseni mukaan ole pienintäkään perää... Tai sitten ne "asiantuntijat" ajelevat varsin letkeillä pumpuilla. Mulla OMEt toimivat aivan kuten niiden pitääkin, eli ovat pehmeät ja periksi antavat maastossa ja hitaissa liikkeissä, mutta tien epätasaisuuksissa toimivat kuten iskarin kuuluukin toimia, eli ovat sopivan jämerät. Eivätkö kolise. Onhan ne omen tuotteet tietysti hieman kalliimmat kuin muiden valmistajien, mutta minusta ovat hintansa väärtit ainakin minun tarpeita ajatellen, mutta minähän harrastankin pajerolla offroadia aktiivisesti. ;) Eli sekin hieman sanelee millaisia alustavermeitä käytän.
 
Takaisin
Ylös Bottom