Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tuukka

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Jarruvalot toimii, ja takalasinlämppäri joka ei olekaan aikaisemmin mun aikana toiminu. Nyt on ongelmana että hehkut naksuttaa kokoajan päälle, vaikka kone olis kuumana. Se toinen hehkurele naksuttaa melkein koko ajan kun auto käy, eli menee päälle-pois-päälle-pois :seina
 
mikäs niitä vaivasi?

näyttääkö lämpömittari normaaleja lukemia? jos jostain syystä kytkee jälkihehkua koneelle vaikka se on jo lämmin. Vai naksuuko edes lämpimällä koneella? Uudemmat 4D56:t jälkihehkuttaa antamalla 12V pulsseja hehkuille. voisiko autossasi olla syystä tai toisesta uudemman mallinen hehkunohjaus?
 
MVa~1 sanoi
mikäs niitä vaivasi?

näyttääkö lämpömittari normaaleja lukemia? jos jostain syystä kytkee jälkihehkua koneelle vaikka se on jo lämmin. Vai naksuuko edes lämpimällä koneella? Uudemmat 4D56:t jälkihehkuttaa antamalla 12V pulsseja hehkuille. voisiko autossasi olla syystä tai toisesta uudemman mallinen hehkunohjaus?

Joo, siis naksuu lämpimälläkin koneella, ei kai silloin pitäis jälkihehkuttaa. Ja lämpömittari toimii normaalisti. En oikein usko tuohon uudempaan hehkunohjaukseenkaan kun tuo vika on itekseen tullu. Onko hehkuille joku oma tunnistimensa joka tunnistaa milloin kone on lämmin? Jos semmonen on rikki...... jos en muuten saa tuota kondikseen mää patentoin tohon nappihehkun.....
 
Mun mielestä se ottaa juurikin siittä samasta anturista lämpötiedon kuin mitterikin ottaa..
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Täytyy tänään jatkaa tutkimista.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Mun mielestä se ottaa juurikin siittä samasta anturista lämpötiedon kuin mitterikin ottaa..

IC koneissa on lämpömittarin anturissa kaks anturia, joista toinen on mittarille toinen hehkuille, muistelen et niissä oli aika iso ero vastuksissa. Oon nähny kuvan niistä vastusarvoista, en nyt sitä löydä.... muisti kuva olis että mittarilla joku 500 - 600 ohm 25°C ja hehkuille +1500 ohm °C.

Mulla oli vastaavanlainen vaiva, kannen maadoitus oli irti...
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Mulla teki samaa... naksutteli miten sattuu välillä sarjatultakin..
kato, että on ne liittimet kunnolla kiinni jotka tulee pumpulta, itsellä loppui siihen kun laitoin kunnolla kiinni
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

mki sanoi
IC koneissa on lämpömittarin anturissa kaks anturia, joista toinen on mittarille toinen hehkuille, muistelen et niissä oli aika iso ero vastuksissa. Oon nähny kuvan niistä vastusarvoista, en nyt sitä löydä.... muisti kuva olis että mittarilla joku 500 - 600 ohm 25°C ja hehkuille +1500 ohm °C.

Mulla oli vastaavanlainen vaiva, kannen maadoitus oli irti...

Missähän päin se anturi on? Ja kiitos vinkeistä, noi huonosti kiinni olevat liitokset vois kyllä olla syypää. Ainaki startti alkoi toimia kun sitä yhtä liitosta putsas ja sen jälkeen on uskaltanu pysäköidä muuallekin ku alamäkeen.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

termostaattikotelon "takana" kannessa, koneen etuosassa
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Siis eihän se ole termostaattikotelo. Eikös termari ole alavesiletkussa.

kuitenkin siis siinä kannen päällä ihan etuosassa venttiilikopan vieressä kuskin puolella. Siihen tulee johdot syöttöpumpulta ja siinä pumpun kyljessä on kans yksi liitin.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Täytyy huomenna yrittää katella ne liitokset.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

mki sanoi
termostaattikotelon "takana" kannessa, koneen etuosassa

Joo, tosiaan... sori, siis sen "termostaattikotelon" näköisen ylävesiletkun lähdön seutuvilla kannessa.......
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

mki sanoi
Joo, tosiaan... sori, siis sen "termostaattikotelon" näköisen ylävesiletkun lähdön seutuvilla kannessa.......

Onko se se mikä on kannen yläpuolella ja 2 johtoa menee siihen? Sen lähellä, syöttöpumpun kyljessä on myös joku osa johon menee 2 johtoa ja pumpun takaosassa on semmonen osa mihin menee 1 johto. Toinen noista pumpussa olevista hilavitkuttimista on vissiin auton sammutusvehje, kumpi, ja mikä toi toinen on? Kannen maadoitus vissiin on se piuha mikä on kannessa olevassa pultissa kii. Onko välijäähdyttimessäkin joku anturi, vai mikä se laite on mihin menee 2 piuhaa? Ja miksi polttoainesuodattimeen menee 2 piuhaa? Tulihan taas paljo kysymyksiä, mutta noi on mulle vähä uutta ja outoa.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Niin ja onko tolle hehkulle joku ohjausboksi jossain? Siinä vasemmalla puolella akun takana on joku semmonen n. 10cm korkea ja 5 cm leveä metallinen boksi joka kuumenee niin v***sti, yks piuha jo suli siihen ja mää poltin näppini :seina
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Juurikin se on lämpöanturi. Pumpun nipusta tulee johdot siihen. Pumpussa on sammutin ja kierroslukumittarin anturi.

Maadoitus sen täytyy olla jos menee suoraan kanteen, mutta maddoitetaanko kansi siittä vai saako joku laite siittä itsellensä maan, sitä en tiedä. Kannattaa muuten pitää kannen maadoitus kunnossa. Ei ainakaan paranna hehkujen toimintaa jos rupiaa oireileen.

Välijäähyssähän on puhallin alapuolella. Kai sillekkin joku anturi on. 1.Gen IC mallia en oo koskaan päässy tutkaileen. 2.Gen 2,8:ssa on montaki anturia kiinni IC:n telineesä. Ei mitään tietoa et mitä ovat.

Polttoainesuodattimen pohjassa on vevden varoitusvalon anturi, mutta ei vissiin oo oikein toimivaa mallia se anturi, ku suodattimessa voi olla niin paljon vettä, että matkanteko talvella päättyy, mutta valo ei syty.

Käsittääkseni hehkun ohjausboxi ois vasemmalla puolella kojelaudan takana. A-pilarissa.. Onkohan hehkun jompikumpi solenoidi mihin poltit kätesi? Meneekö paksuja johtoja niihin?
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Juurikin se on lämpöanturi. Pumpun nipusta tulee johdot siihen. Pumpussa on sammutin ja kierroslukumittarin anturi.

Maadoitus sen täytyy olla jos menee suoraan kanteen, mutta maddoitetaanko kansi siittä vai saako joku laite siittä itsellensä maan, sitä en tiedä. Kannattaa muuten pitää kannen maadoitus kunnossa. Ei ainakaan paranna hehkujen toimintaa jos rupiaa oireileen.

Välijäähyssähän on puhallin alapuolella. Kai sillekkin joku anturi on. 1.Gen IC mallia en oo koskaan päässy tutkaileen. 2.Gen 2,8:ssa on montaki anturia kiinni IC:n telineesä. Ei mitään tietoa et mitä ovat.

Polttoainesuodattimen pohjassa on vevden varoitusvalon anturi, mutta ei vissiin oo oikein toimivaa mallia se anturi, ku suodattimessa voi olla niin paljon vettä, että matkanteko talvella päättyy, mutta valo ei syty.

Käsittääkseni hehkun ohjausboxi ois vasemmalla puolella kojelaudan takana. A-pilarissa.. Onkohan hehkun jompikumpi solenoidi mihin poltit kätesi? Meneekö paksuja johtoja niihin?

Eiks hehkun solenoidit oo ne pyöreät mötikät siinä vasemmalla puolen vierekkäin? Taaempi naksuttaa koko ajan, mutta niiden yläpuolella siinä vasemmalla akun takana on joku boksi joka kuumenee.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tuukka sanoi
Eiks hehkun solenoidit oo ne pyöreät mötikät siinä vasemmalla puolen vierekkäin? Taaempi naksuttaa koko ajan, mutta niiden yläpuolella siinä vasemmalla akun takana on joku boksi joka kuumenee.....

Joo on, se boksi on vastuspaketti jolla hoidellaan jälkihehkua (ettei mee täydet jännitteet hehkuille)...
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

mki sanoi
Joo on, se boksi on vastuspaketti jolla hoidellaan jälkihehkua (ettei mee täydet jännitteet hehkuille)...

Jos se kuumeneminen sitte johtuis siitä ku hehkut kokoajan naksuttaa? Tänään ei pääse enempää tutkimaan kun tuli pimeetä :seina
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

No niin, tänään tutkittu asiaa. Eli onko toi toinen solenoidi siis jälkihehkulle? Siitä menee piuha siihen vastus boksiin joka kuumeni. Se olis siis jälkihehku joka naksuttaa päälle kokoajan. Irrotin piuhan siitä solenoidilta, ei pitäis enää naksuttaa. Jos tulee ongelmia että esim. sammuuheti kun on käynnistäny, mää vedän suoraan napin kautta virran sille jälkihehkulle ja laitan sen jälkihehkun napin perään :seina Toi tarttee nyt saada ajoon, mulla ei oo enää varaa ajella tolla muijan chevyllä kun tulee duuni ajoa yli 100km päivässä ja se syö varmaan ainaki 12 litraa bensaa sataselle ja kaupungissa enemmän.....
Joo ja siis toi pajeron hehku naksuttaa kun antaa jenkaa. Tyhjäkäynnillä ei, paitsi välillä.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Joko ne liitkoset kävit läpi? Onko hehkut uudet? Voisko siinä vastusBoksissa olla jotaki häikkää?

Mulla alkaa raksutteleen aina kun pesen konehuoneen ja sitä jatkuu muttamia päiviä, eli kosteus tekee mulla yuommosen oireen
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tuukka sanoi
No niin, tänään tutkittu asiaa. Eli onko toi toinen solenoidi siis jälkihehkulle? Siitä menee piuha siihen vastus boksiin joka kuumeni. Se olis siis jälkihehku joka naksuttaa päälle kokoajan. Irrotin piuhan siitä solenoidilta, ei pitäis enää naksuttaa. Jos tulee ongelmia että esim. sammuuheti kun on käynnistäny, mää vedän suoraan napin kautta virran sille jälkihehkulle ja laitan sen jälkihehkun napin perään :seina Toi tarttee nyt saada ajoon, mulla ei oo enää varaa ajella tolla muijan chevyllä kun tulee duuni ajoa yli 100km päivässä ja se syö varmaan ainaki 12 litraa bensaa sataselle ja kaupungissa enemmän.....
Joo ja siis toi pajeron hehku naksuttaa kun antaa jenkaa. Tyhjäkäynnillä ei, paitsi välillä.....

Ei sillä jälki hehkulla oikeesti taida olla merkitystä, käynnistyksen jälkeen savuuttaa vaan vähän vähemmän, ja pääsee ajolle äkempää....
lämpömittarin anturia epäilen tai ruiskupumpun takaista moninapaliitintä, voipi jossakin vaiheessa lakata hehkuttamasta kokonaan?
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Kyllä mää ne liittimet kattelin ja kyllä ne ihan kunnollisilta näyttäis. Uutta semmosta anturia ei saanu ainakaan Lempäälän autotarvikkeesta, täytyis kai kysyä jostain muualta. En usko että vika olis siinä vastusosassa kun se on vasta sen jälkihehkun solenoidin jälkeen. Kokeiltu myös toisella ohjausboksilla, ei vaikutusta. Kyllä toi ohjausboksi vähä tikittelee, mutta ei se sitä hehkua enää päälle laita kun se piuha on irti siitä solenoidilta, eikä näin ollen enää kuumenna sitä vastus boksia. Seuraavan kerran selvitän tota vasta sitte kun on aikaa. Nyt on aika monta muutaki projektia.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Noita hehku vikoja korjailtiin jo uusissa (nyt jo vanhoissa) pajeroissa aikoinaan.

Kojelaudan alla vas. puolella on liitin, se irroittamalla ja johtamalla yksi johto maihin "hitsattiin" (jossain oleva) huono kontakti "kuntoon".

Nyt, muutaman (säiliöautollisen) oluen jälkeen ei jaksa muistaa mikä ja monesko pinni se oli mistä lukien, joka tapauksessa moninapaliitin kyseessä.

Toivottavasti tästä on apua jollekkin.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Uldiz sanoi
Noita hehku vikoja korjailtiin jo uusissa (nyt jo vanhoissa) pajeroissa aikoinaan.

Kojelaudan alla vas. puolella on liitin, se irroittamalla ja johtamalla yksi johto maihin "hitsattiin" (jossain oleva) huono kontakti "kuntoon".

Nyt, muutaman (säiliöautollisen) oluen jälkeen ei jaksa muistaa mikä ja monesko pinni se oli mistä lukien, joka tapauksessa moninapaliitin kyseessä.

Toivottavasti tästä on apua jollekkin.

Oliko se liitin joka on siinä hehkun ohjausboksissa?
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tuukka sanoi
Oliko se liitin joka on siinä hehkun ohjausboksissa?

"Nyt, muutaman (säiliöautollisen) oluen jälkeen ei jaksa muistaa mikä ja monesko pinni se oli mistä lukien, joka tapauksessa moninapaliitin kyseessä."

<---
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tähän omaan kulkineeseeni on laitettu nappi hehku ja varmaan jotkin perushehkut ku pitää kylmällä koneella hehkuttaa jotai 20sec. Ja kävi mielessä että minkälainen operaatio on palauttaa auto alkup. hehkutukseen.

Kun en tiedä onko nappihehku laitettu releiden särkymisen takia vai onko pantu halvat hehkut ja niille sit vain suoraan se nappi.

Jolloin voiskin selvitä vain hehkujen uusaamisella ja Onko tuon tutkimiseen mitään helppoa konstia? esim. jännitteiden mittailua mitä pitäis olla ja mistä?

Kun jälkihehkutus ei taida toimia tuossa nyt nakaan mitenkään, ku tuntuu kylmänä käyvän vähä vaikeasti.

t: Ile
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Jos on nappihehku, niin sillä varmaan pitää hoitaa myös jälkihehkutus. Hehkut on alkujaan 6,2 volttiset ja niissä on vihreä värimerkintä/ kanta, eli sieltä näät onko orkkikset. Jos on 6,2 volttiset, niin sitten tuo nappi ohjaa jälkihehkun relettä, koska muuten palaisivat noin pitkällä hehkutuksella. Jos nappi on tehty ns. peruskytkentä, niin hehkujen omat johdot on irroitettu ja napilta vedetty sinne hehkukiskolle vain johto.

Perustoiminta on, että virrat kun käännät päälle, niin kiskolle tulee 12V muutaman sekunnin, sitten kun auto lähtee käyntiin, tulee kiskolle jälkihehkuna 6,2V jonkin aikaa ja uudemmissa, eli 2.gen ja Delica taitaa jälkihehkuna tulla 12V sykäyksiä.

Vikapaikkojahan on hehkureleet, jälkihehkun etuvastus, väärät hehkut, ja hehkunohajusyksikkö. Sekä tietty huonot kosketukset ja johtoviat.

2,8:ssa on muistaakseni 11 tai 12V keraamiset hehkut. On nopeat, eikä tarvi mitään monimutkaista jälkihehkusysteemiä kun kestää mennä jännite suoraan ilman vastuksia hehkuile. Tai hmm.. mites kun auto kuites lataa miltei 14V, että kestääkö sittenkään auto käynnissä? Jos semmosilla värkkäis hehkun, joko napilla tai automaattisen sitte jos tuo oma systeemi pettää.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Jos on nappihehku, niin sillä varmaan pitää hoitaa myös jälkihehkutus. Hehkut on alkujaan 6,2 volttiset ja niissä on vihreä värimerkintä/ kanta, eli sieltä näät onko orkkikset. Jos on 6,2 volttiset, niin sitten tuo nappi ohjaa jälkihehkun relettä, koska muuten palaisivat noin pitkällä hehkutuksella. Jos nappi on tehty ns. peruskytkentä, niin hehkujen omat johdot on irroitettu ja napilta vedetty sinne hehkukiskolle vain johto.

Perustoiminta on, että virrat kun käännät päälle, niin kiskolle tulee 12V muutaman sekunnin, sitten kun auto lähtee käyntiin, tulee kiskolle jälkihehkuna 6,2V jonkin aikaa ja uudemmissa, eli 2.gen ja Delica taitaa jälkihehkuna tulla 12V sykäyksiä.

Vikapaikkojahan on hehkureleet, jälkihehkun etuvastus, väärät hehkut, ja hehkunohajusyksikkö. Sekä tietty huonot kosketukset ja johtoviat.

2,8:ssa on muistaakseni 11 tai 12V keraamiset hehkut. On nopeat, eikä tarvi mitään monimutkaista jälkihehkusysteemiä kun kestää mennä jännite suoraan ilman vastuksia hehkuile. Tai hmm.. mites kun auto kuites lataa miltei 14V, että kestääkö sittenkään auto käynnissä? Jos semmosilla värkkäis hehkun, joko napilla tai automaattisen sitte jos tuo oma systeemi pettää.

Elikkäs jos mittaan tuota kiskoa niin näen virrat päälle laettaen tuleeko sinne mitään ja samaten kuin käynnistän tuleeko sitten niitä pulsseja. Pitäis vissiin hommata analoginen yleismittari tuon halvan digin kaveriksi, ni vois noita pulsseja mittailla...

Ja jos sinne niitä tulee niin hommaan vain alkup. hehkut ja sille selvä, mutta jos ei. Niin sit täytynee sinne releiden ja muiden suuntaan alkaa vilkuilla.

Sinänsä tuo ei haittaa, kun auto lähtee käymään suht helposti vaikka ei muistais nappiakaan painaa, mutta se jälkihehkunpuute on pakkasilla ikävämpi ku "rynkyttää" vähä aikaa niin vaikean kuuloisesti. Ja ovat pelotelleet että saatta hehkun kärki tippua sylinteriin, jos käydessä menee lämmittämään...
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Kaikki Pajerot rynkyttää kylmänä.. Ei lähde kaikilla pytyillä käymään. Äkkiä ne hehkut saa sulatettua vaikkei ois käynnissäkään jos on pikahehkut ja 12V sinne työntää, mut jos oot edelleenkin 20 sekuntia hehkuttanu ja hehkut pelaa, niin ei mee ylijännitettä.

Kannattaa myös tarkistaa, että ne hehkun omat johdot on kiskossa kiinni. tulee muistaakseni startin johtosarjaa pitkin ja päissä on rengasliittimet
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Kannattaa myös tarkistaa, että ne hehkun omat johdot on kiskossa kiinni. tulee muistaakseni startin johtosarjaa pitkin ja päissä on rengasliittimet

No niin kytkentä on seuraavanlainen: Autoon on asennettu nappi joka ohjaa suoraan auton omia releitä/kontaktoreita mitkä ovat siinä akun ja jarrutehostimen välissä. Ja auton omat "ohjaus johdot" noille releille on vain irroitettuna ja vapaana siinä vieressä.

Ja hehkuihin menee siis auton omat johdot.

Jännitteitä en vielä mittaillut.

Ajattelin että jos on laitettu pikahehkujen tilalle normitarvikehehkut ja tällöin se auton oma ohjaus ei niitä pidä päällä kuin hetken ja tämä ohitettu sillä napilla. Eli noi releet/kontaktorit siinä vois ollakkin ehyet.

Nyt kuitenkin haluttais tietää mistä tulee ohjaus juurikin noille releille/kontaktoreille, eli noihin johtoihin mitkä on tuosta irroitettu, jotta voin toimintaa alkaa etiäpäin selvittämään.

t: Ile
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Kuskin jalkatilassa, siinä vasemmassa seinässä jossaki kojelaudan alla pitäisi olla hehkun ohjausboksi.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Kuskin jalkatilassa, siinä vasemmassa seinässä jossaki kojelaudan alla pitäisi olla hehkun ohjausboksi.

Oliskohan missään tietoja tai kehtaisko joku mitata minkä verran ja kuinka pitkään tulee jännitettä kumpaankin noihin kontaktoreiden ohjaukseen toimivasta ohjausboxista.

Ja milläkin moottorin lämmöllä. Ja ne välivaiheet voidaan unohtaa, joten kiinnostais täysin kylmällä koneella ja sitten normaalilämpöisellä koneella.

Toinenhan niistä ohjausjohdoista menee tuohon "mustaan" kontaktoriin ja toinen johto "vihreään" (vihreään menee rengasliittimellä)

t: Ile


PS: mittaus voi kyllä olla hankalaa tavan digiyleismittarilla, analogilla jo helpompaa...
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä


Ja nyt mittailin jännitteetkin ja tulihan sinne noihin ohjaus piuhoihin tällaisessa reilun 10 asteen pakkasessa noin 8sec verran ohjausta molemmille kontaktoreille. Sitä en sitten mitannut kun käyntiin laittaa että paljonko on, mutta tuon perusteella päättelisin. että releet on ehyet ja hehkut on vain laitettu halvimmat mitä löydetty ja sitten niille nappiohjaus.

Sitä en mittaillut minkä verran noista kontaktoreista lähtee ja niille tulee sitä jännitettä että ovatko tosiaan 6voltin vai jotain muuta.

Toinen on kuitenkin merkittynä mustilla johdon pällä ja toinen vihreillä. Että olisko tuo jännitteen alennus 6volttiin sitten tehty mistä vai mitenkä noiden pitäis toimia... Ja mitkä hehkut siellä alunperin pitäis olla.

t: Ile
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Tuossa aiemmin tässä samassa topicissa Tuukka kyselikin, että mikä on se peltiboksi siinä kontaktoreitten vieressä joka kuumuu. Siellä on ilmeisesti sitte vastus, jolla on pudotettu tuo jännite 6 volttiin jälkihehkulle. Päähehkulle on siis 12V Itteltä vilkasin, niin mulla on kaksi peltiboksia joten joutuu arvaileen, johtoja tutkiin, että kumpi se on. Taitaa aika jämerät johdot mennä siihen vastukselle.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Tuossa aiemmin tässä samassa topicissa Tuukka kyselikin, että mikä on se peltiboksi siinä kontaktoreitten vieressä joka kuumuu. Siellä on ilmeisesti sitte vastus, jolla on pudotettu tuo jännite 6 volttiin jälkihehkulle. Päähehkulle on siis 12V Itteltä vilkasin, niin mulla on kaksi peltiboksia joten joutuu arvaileen, johtoja tutkiin, että kumpi se on. Taitaa aika jämerät johdot mennä siihen vastukselle.

Tuon hehkujärjestelmän kytkentäkaavio olis kyllä enemmän ku sata jänistä.... Oiskohan kellään?
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

JA auttais monia tämän saman ongelman kanssa painivia. Aika paljon vissiin noita nappihehkuja laitettu näihin. Mulla onneks tässä nykysessä toimii (vielä ainaki). Jokos nuo hehkut tarkistit, että onko oikeat ja löytyykö se vihreä värirengas sieltä? Mitä tapahtuu jos laitat oikeat johdot vain kiinni siihen kontaktoreille ja annat ohjausboksin ohjata koko systeemiä?
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Tuossa aiemmin tässä samassa topicissa Tuukka kyselikin, että mikä on se peltiboksi siinä kontaktoreitten vieressä joka kuumuu. Siellä on ilmeisesti sitte vastus, jolla on pudotettu tuo jännite 6 volttiin jälkihehkulle. Päähehkulle on siis 12V Itteltä vilkasin, niin mulla on kaksi peltiboksia joten joutuu arvaileen, johtoja tutkiin, että kumpi se on. Taitaa aika jämerät johdot mennä siihen vastukselle.

Siihen vastukselle menee jotkut 6 neliön piuhat. Miten sulla on 2 niitä bokseja? Toi on kai alkuperäinen systeemi, tossa toisessakin pajerossa on semmonen.
Jos mää teen nappihehkun tohon niin mää vedän vaan napilta piuhan siihen solenoidille, sinne kuitenki tuee kokoajan virta ja napilla saa sen solenoidin päälle. Jälkihehkulle sais oman nappinsa jos haluaa.....
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Siis ei siinä toisessa ole varmaan mitään vastusta vaan on ihan joku muu boksi, mutta siinä vastuspaketin melkein vieressä se on. EI mitän tietoa, et mikä se sitte on.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Jokos nuo hehkut tarkistit, että onko oikeat ja löytyykö se vihreä värirengas sieltä?

Taskulampulla päällisin puolin niitä hehkuja vilkuilin, niin mitään vihreätä en niistä kyllä löytänyt... Pitäiskö se olla kuinka selvästi havaittavissa?


Ja enkä myöskään vielä kokeillut noilla alkup. johtoilla, kun ajattelin ensin hommata toisen yleismittarin ja sitten mittailla molempia ohjauksia kun auton käynnistän.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Kyllä se MIELESTÄNI åitäisi näkyä ihan selvästi. Käytä yksi hehku irti ja tarkasta ,et onko se 6,2volttinen.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Nyt tuossa laittelin lamput noille hehkukontaktoreiden ohjaukselle ja vähä testailin käytännössä ohjauksen toimintaa.

kun virrat kytkee kylmällä koneella ohjausta tulee molempiin ~8sec, MUTTA kun sitten painaakin napista hehkutuksen päälle tuo aika lyheneekin ~2sec!!! Eli jotain infoa tuon ohjauslektroniikan täytyy saada myös tuosta hehkutusoperaatiostakin. MITEN ja MISTÄ ??? Tutkiiko se akun napajännitettä vai meneekö sinne ohjausboksiin joku "tietopiuha" vielä noista kontaktoreista/hehkujen syötöstä??? Että se osaa tunnistaa tuon että sinne nyt meneekin oikeasti virtaa...


Noh, sittenkun auton käynnistää niin kylmänä tulee noin 10sec ohjausta tuolle kontaktorille minkä johtimet on merkitty sinisellä (tässä en kokeillut hehkuttaa napilla kaverina, että mitä vaikuttaa). Toiselle ei mene mitään.

Vielä on tutkimatta hehkutulppien "napajännitteet" käytössä.

Ja myös ne hehkut on vielä tarkastamatta että mitä ovat... Tuossa kuitenkin vähä miettimistä lisää..

t: Ilkka
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

Hep! ja komento takas. Sullahan on siis 2.Gen? Ja minä olen kokoajan 1.Gen puhunu. ELi ihan kaikki ei välttämättä täsmää, mutta perusperiaate pitäs olla sama. Tuota vastusta ei sulla välttämättä ole, vaan saattaa siis antaa sen jälkihehkun niillä 12V pulsseilla. Tai sitte saattaa se vastus siellä ollakkin..

Jos oikein oon käsittäny, eli siis seuraavasta en ota mitään vastuuta tiedon oikeellisuudesta, niin se ohjausboksi mittailee hehkujen läpi kulkevaa virtaa tai vastusta tai jotain, mutta kuumia hehkuja se ei hehkut, eli jos hehkutat ja käännät virrat pois ja kokeilet hehkuttaa uudelleen, niin naksahtaa saman tien hehkutus pois päältä. Ja jos alkaa hehkut olemaan vanhoja / hajoaa, niin silloin heittää kans hehkuttamasta ja hehku naksahtaa samantien pois päältä. Se ohjausyksikkö on sitten kuulemma epämiellyttävän hintainen jos se on rikki.
 
Vs: Pajeron hehkurele rallattelee ylimääräistä

MVa~1 sanoi
Hep! ja komento takas. Sullahan on siis 2.Gen? Ja minä olen kokoajan 1.Gen puhunu. ELi ihan kaikki ei välttämättä täsmää, mutta perusperiaate pitäs olla sama. Tuota vastusta ei sulla välttämättä ole, vaan saattaa siis antaa sen jälkihehkun niillä 12V pulsseilla. Tai sitte saattaa se vastus siellä ollakkin..

Jos oikein oon käsittäny, eli siis seuraavasta en ota mitään vastuuta tiedon oikeellisuudesta, niin se ohjausboksi mittailee hehkujen läpi kulkevaa virtaa tai vastusta tai jotain, mutta kuumia hehkuja se ei hehkut, eli jos hehkutat ja käännät virrat pois ja kokeilet hehkuttaa uudelleen, niin naksahtaa saman tien hehkutus pois päältä. Ja jos alkaa hehkut olemaan vanhoja / hajoaa, niin silloin heittää kans hehkuttamasta ja hehku naksahtaa samantien pois päältä. Se ohjausyksikkö on sitten kuulemma epämiellyttävän hintainen jos se on rikki.

jees, kyllä nuo aika pitkälle on pitänyt paikkansa. ja tosiaan tuossa on kahdet kontaktorit hehkuille ja toinen on merkattu sinisillä johdon päillä. Eli veikkaisin olevan eri jännitteitä syötössä.

Mutta tutkailen lisää. Ja kyllä siellä sekin "peltiloota" on kontaktoreiden vieressä...
 
Takaisin
Ylös Bottom