Pajeron jäähdytinnestettä häviää

antisankari

New Member
Liittynyt
20 Lokakuu 2008
Tervehdys vaan, eli auto on todellakin edelleen Mitsubishi Pajero -90 2.5tdic ja kilometrejä mittarissa aika lähelle 450t. Jäähdytinnestettä on ruvennut katoamaan, onneksi ainakin osa valuu jostain lohkon kylkeä pitkin maahan. Mutta ongelmallista tästä tekee se, että pakokaasu on toisinaan melko sakeaa ja valkoista ku lämpimällä koneella pysähtyy. Öljyt ja nesteet pysyvät molemmat ihan kirkkaina, kuten hakutoimintoa käyttäessäni löytämässä toisessa threadissa. Joten kysymys kuuluukin, onko autolla voitu ajaa 450tkm ilman kansiremonttia, vai kannattaako epäillä kannen tiivistettä? Autosta ei tosiaan löydy juurikaan dokumentteja. Tietty voisi koittaa selvittää aiemmat omistajat ja kysellä josko he olisivat sitä kantta vaihtaneet. Ja sitten vielä se, että mitkä olis ns. "suosikki" paikat, josta sitä nestettä vuotaa maahan? Ilmeisesti vesipumppu vois olla listassa kärkipäässä. Takatilan lämppäri se ei ole, sillä neste valuu siihen moottoritilan alle.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Mulla oli vielä hetki sitten tuommonen 450 000 ja vähän yli ajettu kone. Hyvin toimi ,eikä ikinä ole aukastu, mikäli edelliseen omistajaan on luottaminen. Toki uskon kyllä, koska autoliikkeestä auto ostettu ja sen jälkeen vasta auton edelliselle (ja ainoalle) omistajalle soitettu ja kyselty autosta. Nyt kun vaihdoin tilalle alle 20 000 ajetun koneen, jossa turboa ja akseleita lukuunottamatta kaikki uutta, niin huomaa kyllä pienen eron. kone käy paljon nätimmin, eikä ravista tyhjäkäynnillä samalla lailla kuin edellinen. m€utta on siis täysin mahdollista, että on aukasematon kone noilla kilometreillä. Se on niin paljon käytöstä kiinni.

Ootko pystyny paikallistaan kuinka tarkasti tuon vuotopaikan? että tuleeko jakopäästä, oikealta vai vasemmalta puolen moottoria, onko vuodon kohdalla joku letkulähtö?

Jos tulee kannen välistä, niin silloinhan se voi valua mistä kohtaa lohkoa vain. Kuskin puoleleta etupäästä, niin voi olla lämpöanturi kannen päällä. Kuskin puoli takalaita, taas lämppärin letkukähtö koneen kyljessä. Koneen takaa tai oikealta laidalta, nin siellä menee lämppärin paluuputki vesipumpulle, ja koneen edestä löytyy yllättäen vesipumppu :eek:. Oikealla puolella lohkoa, siellä turbon takana jossain 3. ja 4. pytyn välissä on myös jäähdytinnesteen tyhjenysproppu ja voi tulla sieltäkin.

Jos se neste menisi palotilaan, niin voisi luulla, että näkyy myös öljyissä, tai öljy/savu näkyisi nesteessä. Ei välttämättä tosiaan näy, mutta on hyvin yleistä, että jos neste vuotaa sylinteriin, niin jää muitakin merkkejä.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Eipä oo päässy tuota vuotokohtaa tarkemmin tutkimaan, kun ei oo ollu oikein aikaa eikä paikkaa. Tosiaan sille savutukselle itse en keksi mitään muuta syytä kuin että se olisi sitä j-nestettä joka koneessa palaa. Vähän tässä hirvittää kun ei tosiaan ollut perehtynyt näihin pajeroihin ennen ko. auton ostoa niin ei osannut varautua tuohon kansiremppaan. Ja persaukisena se uus kansi on aika kalliin tuntonen :(
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Joo, en mää kyllä käytettyä kantta oo ees harkinnu et laittasin. Ja korjailee tuota nyt sitä mukaa kun talous antaa periksi. :) Tällä hetkellä ei tuu tuota ajoakaan kovin paljoa. Olishan tuossa varmasti pitkäksi aikaa autoa kun vähän laittaa. Kun kori ja runko esimerkiksi on lähes ruosteettomia. Kattellaan.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Nostetaas vanhaa aihetta ylös..

Eli siis isännän gen 2 -00 napero 2.8 TIC vuotaa reilummin nestettä. Käsittämätöntä kyllä, en löydä vuotopaikkaa vaikka vuoto on todella runsasta. ??? ::) Alhaalta päin katsoessa vuotaa jostain laatikon päälle ja laatikosta maahan. Ylhäältä päin vuotoa ei juurikaan näe. Näkyvät letkut/putket ok ja kansi ok, eli niistä se ei tule. Itse luulen että vuoto on jossain syöttöpumpun tai moottorikorvakon takana. Kysymys siis kuuluu: Onko niillämain jotain lommia joka olisi voinut rueta vuotamaan vai voiko lohko olla niin pahasti halki että vuotaa niinkin paljon? Vai mistä v****ta se voi vuotaa? :seina Pumppu on varmaan tänään ruettava irroittamaan että vuodon löytäisi.. Onkos pumpun irrotukseen mitään tietämisen arvoisia niksejä/vinkkejä? ???
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Lämppärille menevät letkut ja putket, niiden liitokset?

Neste on siitä "mukavaa", että se voi juosta pitkiäkin matkoja, ennen kuin alkaa tippumaan maahan. Hämää vuotokohdan löytymistä aika mukavasti.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Eikös lämppärin letkut ole siinä aika näkösällä varsinkin kun coolerin ottaa pois? ??? Nimittäin niissä letkuissa vuotoa ei ole :seina
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Lämppärin letkuthan siellä on tulipellin ja moottorin välissä. Jos uudemmassa on tehty kuten vanhassakin, niin niiden letkujen välissä on ihan onnettoman ohuet messinkiset jatkokappaleet, joista vuotaa herkästi.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Viime viikolla hain samaa vikaa oli vesi putkessa pieni reikä, mistä vesi valui/suihkutti pakoputken päälle ja savutti. Bensa v6 takaa moottorin ja tulipellin välissä löytyi vuotava letku missä lämppärin putket. Rikkinäinen haarautuva putki(10mm sisähalk) menee kaasuläpälle imusarjaan .Paha paikka vaihtaa ei mahdu oikeen mitään tekemään ennenkuin purkaa tavaraa edestä,vaihdettu myös uusi jäähdyttäjän korkki oli ulommainen tiiviste halkeillut
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Aika paha tilanne pitää olla että pumpun irrotus kannattaa etenkin 2,8:ssa. Tieten jos omistat heittokellon ja paljon korjausintoa, niin sitten on tilanne eri.

Mitä jos täyttäisit jäähdyttimen ja kokeilisit vaikka paineilmalla saada vuotopaikan esille. painetta vain järjestelmään, niin luulis vuodon löytyvän. Muista kuitenkin että siinä järjestelmässä on kennoja jotka ei kestä mahdottomia paineita. Syyläri pullistuu melko paljon jo todella matalalla vesijohtoverkon paineella..
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Ja vuoto löytyikin pumpun vesikierron putkesta. Metalliputki joka tulee pumpun alapuolelle kiinni banjolla. 90 asteen mutkassa reikä. Kävin teetättämässä teräspunosletkun siihen niin jospa alkais taas vesi pysymään sisällä :)
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

taitaa mulla olla korkki syylärissä aikansa elänyt... ihmetelly koko syksyn ku aina nesteitä katsottaessa aina yhtä vajaa on syyläri. eikä pahemmin tapahdu muutosta paisuntasäiliössä... noh, ekaks jo pari kk sitten paineilmalla putsasin sen paisarin letkut. ja edelleen... nytten olen huomannut semmosen, että kaataa syylärin täyteen ja n. 20-30km ajon jälkeen pelti ylös, niin korkki on juuresta ja päältä vähän kostea ja haikuaa. eli osa tulee siitä natsasta joka on siinä korkin päällä. en tiedä sitten, että tuleeko se kaikki (n.1-1.5L) siitä natsan juuresta ja lämmön mukana haihtuu... vai tuleeko osa juuresta.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

eiks kellään olis mahdollisesti ehjää ja ylimääräistä korkkia syyläriin...?
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

mL200 sanoi
taitaa mulla olla korkki syylärissä aikansa elänyt... ihmetelly koko syksyn ku aina nesteitä katsottaessa aina yhtä vajaa on syyläri. eikä pahemmin tapahdu muutosta paisuntasäiliössä... noh, ekaks jo pari kk sitten paineilmalla putsasin sen paisarin letkut. ja edelleen... nytten olen huomannut semmosen, että kaataa syylärin täyteen ja n. 20-30km ajon jälkeen pelti ylös, niin korkki on juuresta ja päältä vähän kostea ja haikuaa. eli osa tulee siitä natsasta joka on siinä korkin päällä. en tiedä sitten, että tuleeko se kaikki (n.1-1.5L) siitä natsan juuresta ja lämmön mukana haihtuu... vai tuleeko osa juuresta.

mulla hävis myös nestettä, aina tippui nesteen pinta ihan ripojen tasolle, tuossa kun purin koneen
pois niin kävi ilmi että jäähdytin on vuotanut yläreunan saumasta
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

ite ostin uuden syylärin korkin motonetistä. Maksoi huimat 5 euroa :peukku
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

pena sanoi
ite ostin uuden syylärin korkin motonetistä. Maksoi huimat 5 euroa :peukku
no pitääpä kattoo sieltä... yleensä vaan niin huono tuuri, et se mitä tarvii ni ei löydy. kiitti vinkistä :peukku
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Itsellä rupesi ennen joulua katoaan nesteitä. 2.8tdic -98. välillä katoaa, välillä ei. Pari viikkoa sitten katosi kerralla enemmän ja löysin vuodon (pumpun kaulalta). Pumppu vaihtoon. Ensin tarviketorilta varaosapumppu 58€. No eihän se tietenkään sopinut, vaan pitää olla kiinteällä hihnapyörällä oleva malli. Alkuperäisosana hinta 252-260€ kysy mistä vaan. Kun sitten palauttelin varaosavehettä takaisin, niin ammattimainen myyjä sanoi, että hän etsii 'muualta' sulle oikean kamppeen. Puolituntia konetta näpelöityään ilmoitti, että 40€ lisää ja saat oikean kamppeen aamuksi (pisteet taas Tarviketorille). Jos oikeen ymmärsin, pumppu löytyi Helsingin laakerista.
Tuo punpun vaihto sinänsä ei vaikea operaatio ollut, hankalinta katkenneet pohjapanssarin pultit ja ohjaustehostimen/ilmastoinnin remmin kiristys (vahdoin samalla kaikki remmit).
Nyt eilen taas aloitti valuttamisen ja ilmiesesti tiputtaa tuolta lämppärin suunnalta.
Tärkeää: Älkää ostako Kärkkäisen halpaa jäähdytinnestettä. Purkissa lukee: sekoitussuhteella 1:1 (50%) pakkasen kestävyys -36°C, minulla jäi tuolla sekoitussuhteella oleva astia yöksi ulos (-8°C), niin purkki oli kokonaan jäätynyt (hileiseksi). Kokeilin saman uudelleen, jotta en ole itse sekoillut purkeissa-> sama tulos. Tokmannista ostettu aine (etiketin mukaan sama aine) ilmiötä ei tapahtunut. :eek:

Nyt olisi vuotava vesipumppu varastossa, jos joku tahtoo halvalla ostaa korjattavaksi.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Oma 2.8 GL Pajeroni vuosi muutamia tippoja jäähdytinnestettä vesipumpulta. Ostin Englannista pelkän pumpun, hinta 28 euroa + rahti 20 euroa. Asentaja nappasi sen hihnapyörän siitä vanhasta pumpusta ja viritteli paikalleen.Nesteen tiputukset loppu kuin seinään. Hihnapyörää ei käsittääkseni tarvitse ikinä vaihtaa. Tämä on Mitsun osalta "pakkomyyntiä", vempele maksaa hihnapyörineen siinä 240 euroa.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

pena sanoi
ite ostin uuden syylärin korkin motonetistä. Maksoi huimat 5 euroa :peukku

perhana jätkä on tinkiny sen viiteen €uroon ;D ;D maksoi 5.5€ ja oli kahta mallia, isoa ja pientä (ero taisi olla n. 13mm halk.) ja tämä minkä ostin, oli se pienempi ja 2.6td koneeseen. toinen oli 2.5td ja huomattavasti ismopi mallinen korkki.
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

JOE sanoi
Löyty vuoto lämmityslaitteen vastuksen juuresta. Kiristin, ei auttanut. Auttaisiko paikkausneste?

Mitähän uusi maksaisi?

älä paikkaus aineita... nimin. sisätilan kenno tukossa... (ex omistaja oli TD galanttia elvyttäny kannen hajoamisen yhteydessä
noilla litkuilla)
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Palleromiäs sanoi
Oma 2.8 GL Pajeroni vuosi muutamia tippoja jäähdytinnestettä vesipumpulta. Ostin Englannista pelkän pumpun, hinta 28 euroa + rahti 20 euroa. Asentaja nappasi sen hihnapyörän siitä vanhasta pumpusta ja viritteli paikalleen.Nesteen tiputukset loppu kuin seinään. Hihnapyörää ei käsittääkseni tarvitse ikinä vaihtaa. Tämä on Mitsun osalta "pakkomyyntiä", vempele maksaa hihnapyörineen siinä 240 euroa.
Vanha aihe, mutta koitetaan jos joku tietää...
Eli mulla on tuollainen samanlainen pumppu ja siihen saa kyllä sen hihnapyörän laittua, mutta se jää liian ulos?
Siinä uudesssa pumpussa, kun on kiinnityslaippa joka estää hihnapyörän menemisen syvemmälle... ja se tuntuu olevan aika tiukassa, eli ei lähde ainakaan helposti irti... ::)
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

TOPPAHOUSU sanoi
Vanha aihe, mutta koitetaan jos joku tietää...
Eli mulla on tuollainen samanlainen pumppu ja siihen saa kyllä sen hihnapyörän laittua, mutta se jää liian ulos?
Siinä uudesssa pumpussa, kun on kiinnityslaippa joka estää hihnapyörän menemisen syvemmälle... ja se tuntuu olevan aika tiukassa, eli ei lähde ainakaan helposti irti... ::)

Laikalla se laippa irti. Itte ainaki tein näin ja hyvin pelaa. Jos se laippa ja pumppu nyt on samanlainen kun ittellä oli ;D
 
Vs: Pajeron jäähdytinnestettä häviää

Tätä tietoa juuri hainkin, että joku olisi kokeillut leikata sen laipan irti...
Pitääpä ruveta suorittamaan kirurgisia toimenpiteitä! ;D

Tässä vielä kuvat pumpuista...
 
Takaisin
Ylös Bottom