Pajeron kytkin.

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
No terveppä taas! :)

Elikkäs sellaistä kyselyn tynkää/kommentointi mahdollisuutta tässä jakelisin, kun
täällä oli pari päivää lauhoja kelejä ja sit iski pienet pakkaset niin huomasin,
että Palleroni kytkinpoljin ei palaudu enää ylös asti. Eli jää tuollaset
2cm "nollapisteestä". Vaihteet menee normisti päälle ja muutenki auto pelaa
normaalisti, mut tuo on sellanen pieni piikki lihassa.
Sit ajattelin, että kattelempa vähä ympärilleni ja löysimpäs tällasen
pikku pikku säiliön joka osoittautui kytkinnestesäiliöksi. :)
Enpä ollu mokomaa koskaan tajunnut hakea ja ku korkin avasin nii
eihän siellä näkyny nestettä lainkaan! :seina
Mut säiliöhän on kaks osainen, eli jos kytkin irroittaa normaalisti nii eihän
tuo ole ilmaa imaissut. Vai?
Niin ainaki isäukko meinas ku pieni kylmä rinki p.reiän ympärillä hälle soitin. ;D

Että johtuisko tuo poljin ongelma ihan vaan pakkasista vai jostain muusta?
Ja olisiko mahdollista, että kytkimen pääsylinterin stefa(t) vuotais ku on tuo
neste päässy karkaamaan?(tämän hienon asian opin isäukoltani ;D )

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :peukku

edit: eli pientä päivitystä: kävin tuossa "koeajolla" ja huomasin, että
kytkimen joutuu tinttaamaan ihan pohjiin, jotta irrottaa. Kun vaihde on
silmässä niin n. sentin ku nostaa poljinta nii auto lähtee liikkeelle.
Eli onko hyvä vai huono? En ole kytkimen kanssa joutunu pelaamaan
ennen.... siis remontin merkeissä.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Mää mittää tiijä, mutta jos olisin sinä.
Niin lisäisin säiliöön nestettä ja ilmaisin vanhat nesteet työsylinterin ilmausnipasta, kunnes tulee kirkkaampaa uuttanestettä siitä.
Ja sitten vain seurailisin, jotta pysyykö ne nesteet siellä säiliössä, vai vuotaako se jostaki.
 
Vs: Pajeron kytkin.

siis 2 osanen säiliö,ittellä 3 pajeroo ja kaikis 1 osane säiliö.
jos eioo nestettä nii ilimaa on sen tilalla ja vuoto kohtaki pitäs heleposti löytyä.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Tuttu juttu. Kurkkaappa kytkinpoljinta onko nesteestä märkä, omassa ainakin vuotaa sylinterin tiiviste ja tiputtaa polkimen vartta pitkin lattialle. Nesteen lisäys auttaa yleensä, ei ole tarvinut ilmata. Ei tuo ilmauskaan paha homma ole. Tiivisteet vaihdoin kerran mutta ei menny kauan kun alko taas vuotaa. Pitäs vaihtaa koko sylinteri, vissiin sen verran syöpyny.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Kiitos vastauksista!
Ja anteeksi erheeni, säiliö on tosiaanki yks osainen eikä kaks... :-\
Pitäs varmaa käydä optikolla... :nykii

Mutta kateltiin tuossa jo sitä ilmausta, mutta pimeä on jo tullu niin ei tänään viitti
enään rueta ilmailemaan.

edit: nii joo, laitoin heti nestettä ku huomasin, että säiliö oli tyhjä, mutta ei auttanu asiaa.
Ilmeisesti imaissut ilmaa itseensä...
 
Vs: Pajeron kytkin.


Jep, ilmasin kytkimen tuossa muutama päivä sitte ja nyt toimii ku unelma. ;D

Ei ollu iso vika. Kattelin niitä sylinterin kumeja, tai mitä nyt ovatkaan siellä vaihdelaatikon
puolella, nii ne oli ainaki aivan kuivia. En tiedä sit miten on nesteet karannu, vai ovatko
vain pikku hiljaa ajan myötä haihtuneet.. :) Auto ollu mulla 2½ vuotta enkä ole varmaan
koskaan tajunnu kattoa tuota kytkimen nestemäärää... :seina

Mutta auto taas kunnossa. Muuta ku pitää ja päästää!!! :driver
 
Vs: Pajeron kytkin.

mites kun mulla ei auto liiku mihinkään se lopetti vaan yht äkkiä liikkumisen kesken ajoa nesteet on kunnossa mutta jos käynnistää vaihde päällä niin välillä liikkuu en usko ainakaan laatikkoa kun ei kuulunnut mitään ääntä ???
 
Vs: Pajeron kytkin.

Siis meneekö vaihteet päälle auto käynnissä kytkin pohjassa?
Käykö kone raskaasti vaihde päällä ja pyrkiikö auto väkisin ryömimään eteenpäin?
Tuntuuko kytkinpoljin mitenkään erikoiselta?
Tapahtuuko kytkintä painaessa, auto käynnissä ja vaihde päällä, yhtään mitään?
 
Vs: Pajeron kytkin.

siis vaihteet menee päälle ilman kytkintä mutta mitään ei tapahu auto ei liiku mihinkään suuntaan kytkin poljin toimii ihan normaalisti ja kone käy normaalisti auto liikkuu ainoastaan kun käynnistää vaihde päällä ilman kytkintä että vaihde laatikko se ei voi olla ???
 
Vs: Pajeron kytkin.

siis sammuksis menee iliman kytkintä mutta ei käynnis varmaanki näin, :driver sillon on varmasti kytkimes jotai häikkää,eikun loota pois :driver
 
Vs: Pajeron kytkin.

Hämää nyt suunnattomasti tuo, että liikkuu jos käynnistää vaihde päällä, mutta eiköhän se kytkimen vaihdolla tokene..
 
Vs: Pajeron kytkin.

Kylläpä se selviää kun saa kytkimen käteen. Levystä poorit irti, jousi karannut tai jotain muuta vastaavaa, tai sitten asetelman jouset hajonnu tms..
 
Vs: Pajeron kytkin.

kerroin yhelle kaverille mitä on tapahtunut ja se meinas et olis se kytkimen työ sylinteri olis jääny jumiin :p mut tänään se selvii ku rupeen purkamaan sen ja tutkimaan mikä vika siinä on :)
 
Vs: Pajeron kytkin.

kytkin oli ihan räjähtänyt uus on vaihdettu koko hela hoito auto oli monta viikkoo ajossa mutta nyt tuli taas joku vika vaikka kytkin on pohjassa vaihteet ei mee kunnolla päälle eli tuntuu että vaikka poljin on pohjassa se ei irrota vaihdoin jo kytimen apu ja työ sylintereihin kaikki tiivisteet mutta ei auta mikä voi olla vikana ei vuoda nestettä mistään ??? ???
 
Vs: Pajeron kytkin.

ja varmasti työsylinteri liikkuu tarpeeksi? meneekö päälle auton olles paikallaan ja sammuksis?
 
Vs: Pajeron kytkin.

Kytkin ei irroita jostain syystä, jos ei mene vaihteet käynnissä päälle, mutta sammuksissa menee. Samaa ilmiötä vaijerikytkimessä esiintyy kun vaijeri venyy.

Halpottaako jos pumppaa kytkintä muutaman kerran ja koettaa sitten vaihdetta päälle?

Voiko olla ilmaa jossakin? Ootko ihan varma, että tiivisteremontin yhteydessä tuli ilmat pois?

Painelaakeri pettänyt ja ei paina kytkintä kunnollla? Toki yleensä lähtee aikas häijy ääni..

uusi kytkin hajonnu. Jousi irti levystä ja kanittaa levyn ja asetelman välissä. Toki silloinkin yleensä vaihteet ei mene ollenkaan päälle auto käynnissä ja jos käynnistää vaihde päällä, niin ei pysähdy kytkintä painaessa..
 
Vs: Pajeron kytkin.

Pikkasen (varovasti) painetta kytkimen säiliön korkista,(tee vaikka apukorkki) niin tiivisteet levittäytyy sylinterin seinämille.
Uusilla tiivisteillä taipumus antaa periksi ensin.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Kävi tasan sama homma kuin ketjun aloittajalla.
Mistäs se ilmausruuvi löytyy? En kerennyt valoisan aikaan tarkemmin kattoa.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Varoituksen sananen tuosta ilmaamisesta: oman kokemuksen mukaan (ainakin ykköskoppaisen) kytkimeen saattaa jäädä ilmaa, vaikka kytkintä ilmaisi pää punaisena ilmausruuvista. En ainakaan keksi mitään muuta syytä (kuin ilma) miksi pätkän tekniikkavaihdossa kytkin jäi surkeaksi, vaikka se toimi pitkässä loistavasti, ja kaikki, siis huom. aivan kaikki kytkimeen vähänkin liittyvät osat siirrettiin pitkästä. Poljinasetelmaa myöten. Ajattelin itse kokeilla seuraavaksi ilmata kytkimen isolla ruiskulla "väärinpäin". Ei ole oikein muuta enää tehtävissä.
 
Vs: Pajeron kytkin.

ei ilimaaminen monttua tarvi. joskus 5v vuotta sitte pantiin 87 pätkään 84 loota ja samalla kytkinpaketti ja vaihrettii työsyltty toisesta.sitte alakas nuo nikon mainittemat ilimavaivat,ei sitte millää saanu pois normi konstein.no siihen ei auttanu ku kova känni ja auto jätettihin viikoks rauhaan.sitte siihe tuli kytkin muutamalla polokasulla ja taas oli aihetta juhulia.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Kytkin ilmattu.. meni ehkä 15min.
Ilmausruuvin kun avasin niin eka tuli jäätä sitten vettä ja lopuksi mustaa nestettä.
Nyt toimii normaalisti, mutta täytyy toivoa että kestääkin tuollasena, ettei vaan vuoda jostain.
 
Vs: Pajeron kytkin.

Jos kuitenkin vaihtasit nesteet sinne jos on mustat entiset, muutoin sulla on kohta uusi remppa eessä, luulisin.
 
Vs: Pajeron kytkin.

hanski-58 sanoi
Jos kuitenkin vaihtasit nesteet sinne jos on mustat entiset, muutoin sulla on kohta uusi remppa eessä, luulisin.

Pumpattiin kyllä vanhat nesteet pihalle. Ei ne uudetkaan ihan kirkkaana pysyny, mutta ei ne niin mustat ollu. Viikonlopun toimi ihan ok, mutta saa nähdä miten käy kun pakkanen kiristyy.
 
Takaisin
Ylös Bottom