Pajeron maantieajettavuus

N

NFZ

Guest
Pajero V6 3000 vm 90, autossa on uudet kierretakajouset (Old Man Emu:t), uusi apusimpukka ja oikea yläkolmiotuki. Ajettavuus parani selvästi, mutta vieläkin vetelee (ajoittain) epämukavasti maantieurissa. Saako Pajerosta On Road ajopeliä, joka olisi vakaa vetelyjen suhteen? Mikä tulisi olla rengastus? Mitä muuta alustasta tulisi hoitaa alkuperäiseen tai parempaan kuntoon?
 
Renkaista sen verran, että erot voi olla todella suuria
vetelynkin suhteen. Kesärenkaina AT-karkeat GT Radialit
235/75-15 ja talvigummeina samankokoiset nastattomat
Hakkapeliitat. Nokialaiset vetelee oikein selvästi kesäkumeihin
verrattuna.

Nyt edessä noi noksut ja takana kesäkumit, kun kesäisten
Mangelssien ofsetit on niin pielessä, että edestä tulee 3 cm
kulutuspinta kaaresta ulos ja en jaksanu leiman jälkeen
niitä vaihtaa veks. Taakse mahtuu just sopivasti.
Kaikkeen näköjään tottuu.

Mites aurauskulmat, onko vaikutusta vetelyyn?

Jäykemmillä iskareilla oli mielstäni kaikkein selkein vaikutus
on-road-ajettavuuteen ja aiemmin ärsyttäneeseen
kallisteluun.
 
Pajero on onroad ajopeli, käy ajamassa jollain hj:llä jos muulta tuntuu ;D

Mutta vakavasti ottaen jos pyöränkulmat on pielessä elikkä harituksella niin vetelee. Haistelee kuin ajokoira puolelta toiselle. Myöskin camberilla on merkitystä varsinkin jos se on eri puolella ja toisella.

Niin ja jos on leveähköt renkaat 10,5 ja yli, niin vetelee nekin, reagoivat varsinkin tien kallistuksiin. Ja tietysti miten jyrkät olkapäät on renkaissa, miten jäykkä runko ja millainen kuvio vaikuttavat myös.

Mutta ensinnä rengassepässä kulmat kohdilleen.
 
235 leveät ei ainakaan minulla vetele sanottavasti. Pajeron pahin maantieajettavuuden tappaja on sivutuuliherkkyys (imho), tosin minulla on ainakin apusimpukka melko finaalissa ja simpukkaakin voisi säätää tiukemmalle... katsotaan ensin mitä niiden korjaaminen vaikuttaa ja haukutaan sitten lisää ;D.

Jos taakse on vaihdeltu jousia, niin onko edestä ruuvattu vääntösauvoja? Koska sen homman jälkeen etupään kulmat menevät aina säätöön...
 
Voi mennä taas tämäkin kysymys tietämättömyyden
puolelle, mutta pystyykö Pajerossa säätämään muita
kulmia  kuin aurausta? Ylätukivarressa on se takapusla
ja ei säätöä..?

Olikohan auraus oikea termi eli siis se, että etupyörät
ovat edestäpäin lähempänä toisiaan kuin takaa.
Mittayksikkö taitaa tässä olla millimetri ja kolme on jo
liikaa.
 
Etupyörien vääntöjousia en ole muuttanut, eli etupää on alkuperäisessä korkeuddessa. Mainitsemani korjaukset ja muutokset tekivät autosta jo niin hyvän, että aluksi luulin sen olevan aivan virheetön ajettavuudeltaan. Takapään kallistelun poistuminen sai miettimään, että tulikos tästä ihan rata-auto. Ohjauskulmat on katsottu vakio huoltopaikassani ja ne olivat "sallitulla alueella". Taidampa käyttää autoa vielä paikallisella korin oikaisuihin erikoistuneella pajalla, jossa on kuulemma parhaat laitteet ja ammattitaito mitä ohjauskulmien tarkistuksiin tulee.

Rengastuksestani sen verran, että nyt on alla Michelinin MS 235/75 R15 (lisäksi joku merkintä PC105S). Näistä en osaa sanoa muuta kuin, että ovat kumimassan painoltaan raskaat, koska talvivintille en tahdo jaksaa niitä nostaa aluvanteillakaan. Aiemmat renkaat nosti kevyesti. Kumimassan turha paino lisää polttoaineenkulutusta, jonka olin jopa huomaavinani aloittaessani näillä renkailla. Talvirenkaina Winterslalomit ilman nastoja. Näitä en suosittele, muuta kuin hintansa puolesta (liukkaat).

Kiitos vastauksista! Jos saan loputkin vetelyt kuriin, niin kertoilen sitten lisää.
 
Mulla on omassa kanssa noi omen takavieterit, ajettavuus parani heti, mutta vetely jäi, kunnes vaihdoin taakse niiden pitkittäis tukien puslat, eli kaksi puslaa per tukivarsi ja kaksi puslaa niiden etupäähän, oliko sekavasti ilmaistu. kun seuraavan kerran menet pajen alle niin otappa siellä takana siitä tukivarresta kiinni ja tarkista paljonko elää.

puslat sinne taakse maksaa veholla jotain 35-40;- kpl siis ne isot ja sitten varsien etupäähän hieman vähemmän, kannattaa vaihtaa ne kaikki heti kerralla, niin alkaa se taka-akselikin pysymään oikealla paikallaan
 
Palaan aiheeseen sen verran, että kerron lopullisen tilanteen. Etupään ohjauskulmien tarkastus ja säätötyöt tehtiin kunnon laittein. Korjattavaa oli pystykulmissa ja aurauksessa. Auto muuttui hyväksi ajettavaksi. Pysyi hyvin tiellä jopa tuulella! Taka-akselin pitkittäistukien kumihelat vaihdettiin (kolmen viikon kuluttua ohjauskulmatyöstä) vielä varmuuden vuoksi. Etummaisissa heloissa oli silminnähden kulumaa, mutta takimmaiset olivat kunnossaolevan näköiset. Prässättiin kuitenkin takimmaisetkin helat pois eli kaiki vaihdettiin. Nyt en osaa enää valittaa Pajeron ajettavuutta maantiellä  :peukku. Auto on ollut minulla ajossa 11 v. Ajettavuus oli huonontunut pikkuhiljaa enkä enää "muistanut" millainen auto oli ollut uudempana.
 
Takaisin
Ylös Bottom