Pajeron taka-akselin stefa ?

J

jaskajokunen

Guest
Tänään sovitellessani 31" varapyörää takarenkaan tilalle ( 31" renkaat unelmissa, kokeilin sopivuutta! edessä ei ainakaan ota kiinni kääntyessä, mutta oikein tiukka kattastusheebo voi puuttua siihen, että tulee reuna näkyviin noin 10mm. Kulutuspinta jää lokasuojan sisäpuolelle ;D ) huomasin, että öljyä oli tihkunut pyörän navasta jarrurummulle eli stefakos siellä vuotaa ?? Onko vaikea vaihtaa ?
 
no stefahan se siellä, jos muistat niin minähän jouduin kuivailemaan myös rummun katsastukseen....

Vaihdan samalla sitten laakerinkin, viisaampien kehotuksesta. Tästäkin hommasta tulee sitten jonkunlainen raportti jos siinä ilmenee jotain ihmeellistä...
 
Joo, stefahan siellä ruikkii, tosin ensin kannattaa katsoa että se perän huohotusputki on kunnossa, yleensä näyttävät olevan ruostuneet tukkoon. Lisäksi siinä takanavassa on pieni reikä mistä tuon vuotoöljyn pitäisi paeta ensimmäisenä ennen rumpua...

Se stefan vaihto ei oikeilla työkaluilla vie kauaa, pyörä, jarrurumpu ja jarruhilppeet pois, neljä pulttia auki ja napa/vetoakseli tulevat pois (ulosvetäjä saattaa olla tarpeen).

Sitten pitäisi saada se laakeri pois, siihen joutuu käyttämään (ja tekemään :p) ulosvetäjän PITKILLÄ sakaroilla (Itse tein neljästä lattaraudan pätkästä jatkoksen tuollaiseen kaksisakaraiseen vetäjään) vetämään laakerin kehää. Kun samalla vaihtaa tuon laakerinkin niin voi vaikka kaasulla lämmittämällä helpottaa irroittamista... Siinä on vielä se iso mutteri ennen laakeria, sen saa auki ainakin isoilla putkipihdeillä.

Ja kasaus samaan malliin, uutta laakeria kannattanee hieman lämmittää, menee paremmin paikalleen.
 
No ostin tänään nuo stefat (2x15€) työn osuus olis jossain 100-150€ väliltä :mad: Ei tässä nyt oikein taas osaa päättää mitä pitäis tehdä ??? Tietysti tuo laakeri sit seuraavaksi paukahtaa, jos vain stefan vaihdan/vaihdatan, mutta ku ei vaan nyt oikein osaa päättää. Liukuvasaraa ovat kuulemma myös käyttäneet "jonkun" osan irroittamiseen :p
 
2x15e :eek:?

35e maksoi ALKUPERÄINEN laakeri (SKF:n laatikossa) ja siinä on molemmat stefat mukana... Voi "JJ", etkö lukenut "Pajeron omistajan päiväkirjaa"?
 
kyllä mä tota olen lukenut, äsken kävin katsomassa vielä uudestaan , mutta jotenkin meni ohi silmien 8)
No varmasti saan nuo stefat palautetuksikin jos siis sen laakerinkin ostan ! Eli siis sen takapyörän laakerin mukana tulee molemmat stefat myös? Haynesistä kattelin että siellä on jonkunlainen o-rengaskin jossain välissä , eikö sitä tarvitse sit vaihtaa ? Siitä haynesistä olin katsovinani, että rakotulkilla pitää joku välys säätää sit kasausvaiheessa ???

motonetistä poimittua:TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJA MITSUBISHI PAJERO
Sisältää yhden takapyörän tarpeet
Pajero LO4-sarja 82--91 (takaLEHTIjouset). . . . . . . . . 21-1374 25.90 €
 
Jos oikein muistan niin siellä on sellainen isohko o-rengas akseliputken ja navan liitoksessa, etteivät öljyt valu siitä välistä ulos.

Ja jos vielä muistellaan niin tuossa laakeripaketissa tuli myöskin tuo mukana.
 
Kertokaapas "veljet" miten kannattaisi irroittaa akselista se takapyöränlaakeri ja asentaa uusi tilalle. Jos oletetaan, ettei ole käytettävissä liukuvasaraa suurempia työkaluja :( Olen kyllä ajatellut mahdollisuutta turvautua ammattilaisen apuun tuossa laakerijutussa eli kun saan akselin irti, niin sitten kiikutan sen jollekkin pajalle laakerin vaihtoon. Saa suositella hyvää ja "halpaa" korjaamoa Lahden seutuvilla
 
Ei muuten ole kovin helpoimmasta päästä sen laakerin vaihto... Kun se vetoakselikin 'törröttää' siinä vielä... Kuumennus/kylmäspray kikkaa voisi kokeilla...
 
Tänään kaveri toi motonetistä taka-akselin laakerisatsit (2kpl) molemmissa on yksi laakeri, 2 stefaa ja o-rengas. Ei kai tuossa sit kuulukkaan olla kahta laakeria kuten etupäässä ???
 
Kysytään nyt sit oikein tyhmiä kun vauhtiin päästiin, eli kannattaiskos vaihtaa samalla öljyjen pois laskemisella myös tuo toinen vuotamaton puoli eli stefat ja laakeri ? Niin ja saako sitä huohotus-jutskaa irroittettua puhdistamista varten ( jos sen puhaltaa puhtaaksi niin skeidat menee perän sisään )
 
Miksipä ei, jos viitselijäisyyttä (ja likviditeettiä) riittää...

Tuo huohotusputki on kiinteästi perässä ja siitä menee letku runkoon, ja tuo perän liitoskohta yleensä ruostuu tukkoon...
 
eki.j sanoi
Miksipä ei, jos viitselijäisyyttä (ja likviditeettiä) riittää...

Tuo huohotusputki on kiinteästi perässä ja siitä menee letku runkoon, ja tuo perän liitoskohta yleensä ruostuu tukkoon...

No mullahan on kummankin puolen laakerisatsi jo hankittuna eli kysymys on enemmänkin viitseliäisyydestä/hyödystä siis tuon vaihtamisen suhteen. Ilmaisesti tuon huohotusputken puhtaaksi puhallus kannattaa ajoittaa samaan syssyyn. Siis kun perän öljyt lasken pois stefarempan yhteydessä. Onko tuo perän "kansi" heplosti avattavissa ja saako sen tiiviisti takaisin ilman uutta tiivistettä ? Ajattelin josko sen huohottimen putsais sisältä ulospäin puhaltamalla ?
 
Mitä nyt tuon oman alla (taas vaihteeksi) vierailin, niin sitä perän kantta tuskin muuten saa auki kuin rälläkällä...
 
Alla ollessani tein saman havainnoin, eli ei aukene kuin "jenkkiperissä" :( etupuolelta pitäis kardaani irroittaa jne. pitää koittaa etsiskellä sen huohottimen toinen pää sieltä tankin yläpuolelta ja tussauttaa auki tuo putki. Sen jarrupaineensäätimen/jarruputkien kiinnitys pisteen koitan soveltaa jonkinlaisella pantakiinnityksellä !
Sivuhuomiona : "Uge" kertoi vetoakseleiden pitävän ääntä käännöksissä jos päittäisvälys on liian pieni eli olisiko tuossa jonkinlainen syy näiden pajeron perien "murisemiseen" käännöksissä ?
 
Homma alkaa olla bueno :p Takajarrut pitää vielä vetää lähelle rumpuja ( ei tuo automaattisäätö taida pelata :mad: ) Ilmenee siis polkimen liikeradan pitenemänä, joutuu pumppaamaan. Ilmauskaan ei ole poisluettu vaihtoehto, mutta eukko jo pumppasi kyllästymiseen asti ja vaan ilmasin 8) Vaikuttaisko jarrupaineensäätimen väärä sijainti / toimintakulma tuohon jarrujen tehottomuuteen ? Koitin kyllä asemoida sen härpäkkeen samalle paikalle kuin olikin (laitoin kiinni kahdella riittävän suurella pakoputkiklemmarilla) ::) Huohotin toimi ihan ok ( testaus = sisään hengitys / ulospuhallus letku suussa öljyroppu avonaisena.
 
Siellä takana on muuten aikas erikoinen jarrulinjasto... Yksi putki menee tuolta ALB-venttiililtä vasempaan jarrusylinteriin, ja siitä kohden missä yleensä on ilmaproppu, lähteekin putki oikealle sylinterille, ja sieltä löytyykin yksi ilmausruuvi... ::)
 
Pitää ilmailla, toisaalta vois koittaa kiriä ne "kengät" niin liki rumpua kun saa, edellyttän, että pyörä vielä pyörii. Mullahan vaihtui molemmat takasylkyt uusiksi eli ilmaa voi olla linjoissa edelleenkin. Ilmausletku kun on mennyt sameaksi joten kuplia ei nää :( . IMHO auto muuttui hiljaisemmaksi eli olisko joku laakeri jurnuttanut  :p

edit: takajarrut säätyivät käkkäristä tempomalla, kiitos automaattisäädölle tekemäni puhdistus/rasvaus -toimenpiteiden. Hiekkatielle tulee kaksi tasaista jälkeä käsijarrun kiskomisen ansiosta ;D
 
ot:
Tulipa tässä mieleeni juuri kun seuraavan kerran tuon laakerin vaihdon jälkeen kun käytiin katsastuksessa, ei sen puolen jarrut pitäneet lainkaan... No katsoinpa sitten, että miltä näyttää niin olivat yltä päältä rasvassa... Oliko tullut laakerilta vaiko vaihteistoöljyä, mutta kitupiikkejä kun oltiin, ei kenkiä uusittu, kitkapintojen puhdistusaineella vain pesu... No uusintanäytössä taas sama homma. Ja taas ihan kunnolla rasvaa kengissä ja rummussa...

No ei siinä muu auttanut kuin uudet kengät, ja sitten meni läpi katsuriltakin. Että aika hyvin imee rasvaa nuo kitkapinnat...
 
Takaisin
Ylös Bottom