Paskat tee-se-itse-miehet

  • Viestiketjun aloittaja teenap
  • Aloituspäivämäärä
T

teenap

Guest
Aloin vetelemää virta- ja signaalipiuhoja takakonttiin tuoho valaaseen ja samalla siitä joutu tietenkii purkamaa sisustaa pikkase.
Kenellä HOMOLLA lie tuo auto ollu aiemmi, ku 1/4 kaikista ruuveista o kateissa ja sähköt o vedetty perivenäläiseen tapaan rosvoliittimillä, johtojen päitä yhteen pyörittelemäl ja erskalla.
Ei ollu ihme, ettei mankka oikee toiminu ku suurin osa (lyhyiksi leikatuista) johdonpäistä oli suojaamatta ja siel ne hitsas runkoon.

Piti tulla iha tänne lasettamaa, et jos et osaa, älä sössi! :)

Ootteko työ nähny kuikii hurjii virityksii tämmösten keijojen jäljiltä?
 
Olisit ottanut muutaman kuvan noista rytökasa asennuksista  :eek: ja laittanut ne näytille et miten EI tehdä asennuksia. ;D :seina
 
TeemuN sanoi
Ootteko työ nähny kuikii hurjii virityksii tämmösten keijojen jäljiltä?

Ikävä kyllä joka autossa mitä meilläkin on ollut, niin joku Seppo Koti-Insinööri on niitä laitellut.
Tiedän tunteen... vähän ketuttaa korjailla toisten virityksiä. Miksei voi tehdä mitään kunnolla tai edes yrittää. Tai sitten antaa suosiolla olla jos ei vaan osaa. :mad:
 
Juu kyl noita on nähty, viimeksi tänään kun yritin korjata/kikkailla ajovaloautomatiikan kanssa eli releistää sen niin ettei tarvitsisi ostaa sitä kuudekymmenen yhden euron boksia sinne konetilaan. Noh, mittailin siinä aikani ja sitten napsin valosta liittimen irti ja juottelin releen siihen kiinni. Systeemi toimikin vähän aikaa, mutta "omat lisäpitkät" ja mittariston pitkien merkkivalo eivät toimineet oikein, joten kai se boksi on pakko ostaa.

Sitten se patentti lakkasi toimimasta. Syy: ilmeisesti joskus ollut lisäpitkät keulalla, ja ajovalolta napsittu rosvoliittimillä virrat niille.

Voihan siinä arvata miten kävi... Noh, onneksi kolvi pysyy kädessä ja varastossa on liimapintaista kutistesukkaa. Nyt on konehuoneesta (tähän asti löydetyt) kaikki rosvoliitoksien jäljet korjattu.
 
Onhan noita vastaan tullut,paras tähän mennessä eräs mobiili jossa oli n.30m kaikenlaista piuhaa hälyä varten,joka tietenkään ei toiminut..

Eräs mikä myös pistää v-tuttaan,on se kun käytetään samanväristä piuhaa joka suuntaan,koska "sitä sai halvalla 10m",eikä merkitä sitä mitenkään..

Itselläni tällä hetkellä gallussa n.50m lisättyä/korvaavaa piuhaa,osittain värikoodattu tai muuten "merkitty",että tietää VARMASTI mikä on mikäkin..
Huono puoli tuossa on,että pitäisi vielä muutamia kymmeniä metrejä vetää,ja sinänsä pahoista paikoista,jolloin vaarana että "merkinnät" eivät pysy.

MUTTA,onhan näitä "autoja" joissa jo tehtaalla sössitty,ja sulavat/palavat kauniiksi nimpuksi,setvi siinä sitten..
 
Ensimmäisessä autontapaisessani oli oikein insinööri, siis totta, se "sähköasentaja" oli insinööri (en tiedä minkä alan ;D) oli koittanut ilmeisesti asentaa lisäpitkiä. No tiivistettynä : valonvaihtoviikseen oli tinalla juotettu johto, toinen johto oli maadotettu johonkin kojelaudan alle. Johtojen toiset päät oli kierretty yhteen ja eristetty maalarinteipillä :pesis . Johto tuli kuskinpuolelta tulipellistä läpi, kiersi konehuoneen ja päätyi pelkääjänpuolelle kojelaudan alle??? Ihmettelin miksi ei pitkät toimi. Meni hetken aikaa löytää tuo vika :seina. Johtoviritykset helkkariin, valonvaihtoviiksen korjaus ja johan toimi. Samaiseen ajoneuvoon tämä sama kirjanoppinut oli paikannut bensatankin. Lasikuidulla. Samalla oli kaveri saanut kätevästi eristettyä tankin auton korista. Efekti aikaansai kevyen tuskanhien kun ekaa kertaa iskin vehkeen käymään. Ihmettelin mikä takaluukussa ritisee (autossa oli tankki takaluukussa, Fiat 132) no, auton korin ja tankin välissä ritisi valokaari :nykii . Maadotusjohdon lisäys tankin ja korin väliin korjasi sen ongelman.

Onhan näitä ;D

P.S. Toi insinöörijuttu tossa alussa on tosijuttu. Senaikasessa rekisteriotteessa oli kaverin titteliks mainittu insinööri. Ei herneitä ;D
 
Vastaavat jutut ovat olleet minunkin tallissani kiroilun
kohteena melkein joka auton kanssa mitä on tullut
ostettua,"korjauksia" ja virityksiä ja "duunauksia" löytyy
kaikilta alueilta,mutta eniten ehkä sähköpuolelta... :(

Onkin ollut aina tapana kun jonkun auton ostaa,niin
ensimmäiseksi käydä ainakin jonkin verran läpi ja heittää
mäkeen kaikki mikä ei ole autoon alunperin kuulunut,
olkoon tehty miten tahansa...! Ja viimeistään suuressa
projektissa mikä seuraa ennemmin tai myöhemmin,
löytyy korjattavaa aivan sikana,on tullut muutama
"edellinen omistaja" kirottua helvetin tulille... :(

Vuosia sitten eräästäkin turbogalantista tuli kerättyä
melkein muovikassillinen sähköjohtoa mikä ei kuulunut
autoon alunperin,silti siinä ei ollut mitään toimivia
lisälaitteita,turhia hässäköitä vain,eipä ollut ihme että
auto oli jossain vaiheessa käynyt konehuoneestaan
tulillakin,vähemmätkin viritykset saisivat sen aikaan...
 
olihan noita mullakin.... piuhat menee mistä sattuu mihin sattuu... vielläki selvittämättä osa et mitä virkaa niillä edes on mut pää asia et mankan sai toimimaan... kaiuttimethan sai helposti vedettyy ite uusiks joka puolelle..
 
Ihme piuhotuksilta ollaan toistaiseksi valtytty..
(Paitsi itse tehtyina.. ::) )

Mutta oikein "hauska" oli kun paljastu volvosta etta ilmeisesti menny joskus jarrusatulan pultti poikki..
No, kuten kaikki tietaan niin poraaminen ja uudelleen kierteistaminen on tuollaisessa aika paskamaista hommaa..
Joten joku nappara oli keksiny etta porataankin siihen viereen reika niin etta kierteiden jannitykset laukee ja pultin patkan pois..
Sitten vaan tarpeeksi tiukkaan kiinni niin kylla se pysyy (ainakin niin kauan kunnes saa myytya). :seina

Sen jalkeen kun motarin paassa kerran painelin vahan jarruja ja perasta kuuluis rysahdys niin olin kylla aika valmis antamaan pari taputusta paalaelle kyseiselle asentajalle.. :mad:

Tulipahan opittua etta kun myyja sanoo etta jotain on rempattu niin se ei tarkoita etta se olisi korjattu. Se voi todellisuudessa olla huonommassa kunnosa kuin ennen remonttia..

Nim. "Ostimpa auton johon oli juuri tehty jarru remontti, ja nyt alkaa olla kaikki kyseisen remontin jaljet korjattu.."
 
Entisessä galantissa oli kanssa mielenkiintoisesti kytketty radio. Olettiin tutkimaan kun otti niin helposti häiriötä.

Lopulta poistettiin yli 2m noin 40cm paloista rosvoliittimille jatkettua johtoa jossa oli puolimetrinen lenkki joka kuitenkin varsinaisessa johdossa päätyi 10cm alkamisensa jälkeen :)

Ei voinu kun ihmetellä, että mikä on ollu siinä ideana.
 
Elämys Galantin kanssa näemmä jatkuu...

Kävin tänää lauantaipäivän kunniaks tutkailemassa takavalojen kytkentää ku niissä oli sellane erikoisuus, et ku avaimen käänti "acc"-asentoon, sytty oikea takaparkki; kun taas avain oli pois lukosta ja parkit pisti viiksestä päälle, ni syttykii puolestaa vasen takavalo. Virta-avain "on"-asennossa palo kaikki valot takana (eestä oli parkit kärähtäneet).

Kaiken lisäks mankkaan tuli virrat ku parkit kierti viiksestä päälle vaik avain ois ollu pois lukosta. :D
 
ST sanoi
Eräs mikä myös pistää v-tuttaan,on se kun käytetään samanväristä piuhaa joka suuntaan,koska "sitä sai halvalla 10m",eikä merkitä sitä mitenkään..

Näin ne itseasiassa kuuluisikin tehdä jos hälyä asentaa. Liikkeessä vedetään kaikki mustalla johdolla ja teipataan osaksi alkuperäisiä johtosarjoja. Vianhakuahan tuo vaikeuttaa reilusti, mutta näin hälytinvalmistajat ohjeistaa.

Muiden vipstaakkien kytkemiseen kyllä olis viksua käyttää edes toisistaan erottuvia johtoja. Helpottaa elämää kummasti.
 
Laitatin (kun en itse osaa...) uuden ecun evoon ja sieltä löytyi roppakaupalla mm. sokeripalaliittimiä ja ihmeellisiä 10 cm piuhan pätkiä joilla ei näyttänyt olevan mitään merkitystä. Kaikki kuitenkin toimii kuin nakutettu ja nyt niitä päästiin samalla vähän korjailemaan. Ihmetyttää vaan kun aikaisempi omistaja oli kuitenkin ihan alan miehiä.
 
mun autosta löyty järkyttäviä pakkeli määriä... myös antennin reijät oli paikattu pakkelilla... ja pakkelihan oli laitettu spray pohjamaalin päälle... arvatkaahan oliko lohennut nätisti.
 
Nyt tekis mieli panna sitä "sähkömiestä" korvaan, jolla tuo auto o joskus ollu ja siittää sille aivot. :mad:

Mie oon korjaillu sen korjauksia viikon verran täs, eikä loppua näy. Eilen luulin saaneeni kaikki kuntoon, mut sit EK-pätkällä alko taas mankan sähköt pätkimää.
...vois sitä tietyst hiljempaaki ajaa, ettei ne suojaamattomat johdot (missä ne sit lieneekää) heilu runkoon, mut sehä ei oikeest korjaa mitään. :)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Itselläni on tuollainen Lanceri -89, jonka ostin viime perjantaina hyvinkin halpaan hintaan. Kaikennäköstä erkkapyörittelyliitäntöjä ja kylmäjuotoksia koko auto täynnä soittimesta lasinpesimenmoottoriin. Aivan älyttömimpiä ovat johdot, joita risteilee auton konehuoneessa, mutta jotka alkavat usein akusta tai soittimen johdoista, mutta eivät ole kiinni missään. Muutaman sokeripalaliitännän olen myös joutunut konehuoneesta juottamaan kuntoon hapettumisen takia. Vinkkinä, että älkää viittikö edes yrittää, jos ette jaksa tehdä kunnolla.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

No mutta, tuohan on täysin normaalia että juuri hankitusta käytetystä autosta poistetaan vähintään ämpärillinen johtoja, joiden poistaminen korkeintaan parantaa laitteiden toimintaa. Rosvoliittimistä olen sanonut ennenkin: niiden käyttö ja myynti pitäisi kieltää lailla. Jos ei osaa muunlaisia liittimiä käyttää, olisi ehkä parempi pysyä pois sähköhommista kokonaan?
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Onhan noita. Ihmettelin kun Rx-7:n ahtopaine- ja öljynpainemittareihin ei tullu taustavaloa.

Kurkkasin jalkotilaan.. Japanin pojat oli sitten vetäneet molemmille mittareille maan mutta "virta" meni vain mittarista mittariin.

Liekö ajatelleet että GReddyn ölppämittari on sen verran kallis että varmaan generoi virtaa toisellekkin mittarille.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Jesh, entisestä carinasta oli joku rosvoliittimil kans ottanu virtoja ei-mihinkään, ja erinäiset merkkivalot toimi vilkkujen kans samasta katkasijasta. :-X Konehuoneest ja jalkatiloista otettii pahvilaatikollinen tyhjää/ei-mihinkään-menevää johtoa irti, ja johan rupes toimimaan (jotenkin...). Oikee johdotus on tärkeetä hommaa ;)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Niko Päivinen sanoi
olen sanonut ennenkin: niiden käyttö ja myynti pitäisi kieltää lailla. Jos ei osaa muunlaisia liittimiä käyttää, olisi ehkä parempi pysyä pois sähköhommista kokonaan?

Rosvot toimivat ihan hyvin sisätiloissa kun ne liitetään oikean kokoiseen johtoon mutta konehuoneessa suojaamaton liitin ei kestä.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Vanhanmallinen rosmo on vihonviimeinen viritys,en muista koskaan sellaista mihinkään laittaneeni... :( joskus rosmoja pitää
kumminkin käyttää,niin kannattaa panostaa sellaisiin 2-osaisiin ammattilaatuisiin liittimiin,sellaiset voi vielä hyväksyä... :)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Mä en edes tiedä minkä näkönen on rosvoliitin, eli voin sanoa että eipä oo tullu koskaa käytettyä muuta ku kolvia ja muita ns. oikeita tapoja liitellä johtoja ;D
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Tiesitkö että juotos on epäluotettavampi kuin kunnollinen kaasutiivis puristusliitos? :)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

ast sanoi
Rosvot toimivat ihan hyvin sisätiloissa kun ne liitetään oikean kokoiseen johtoon mutta konehuoneessa suojaamaton liitin ei kestä.
Ei toimi siltikään. Jos on niin kuivissa tiloissa ettei hapetu niin sitten tärinässä hiertää johdon poikki. Kymmenien rosvojen kokemuksella. :mad: Ainakaan takakontti ei ole niin kuiva tila että rosvot toimisi vetokoukun johdotuksen haaroituksessa. Eikä kuskin jalkatilassa. Ehkä jossain talon seinässä mikä ei juurikaan liiku/tärise/heilu rosvot voi toimia. Ehkä. Täytyy kyllä myöntää että itselläkin aika julman näköinen konehuone kun on lisäpitkien johdot, valovahvistinjohdot, lisämittarien antureitten johdotukset jne. Kaikki on kyllä niputettu alkuperäisiin johtosarjoihin mutta kun ei niihin mahdu sisälle lisäjohtoja niin aika rivon näköistä silti.

Ainoa oikea haaroitus/jatkoliitin on kutistesukalla suojattu liitin. Tosin ei siitäkään ole iloa jos ei sitä viitsi lämmittää sitten. Kolovia voi käyttää mutta jatkos pitää tukea jonkinmoiselta matkalta kumpaankin suuntaan vaikkapa kutistesukalla. Muuten johto katkeaa tärinästä juotoksen vierestä. Korjausjohdotuksiiin olen käyttänyt purkuautoista otettuja johtosarjoja ja teurastanut niistä johtoja niin että johtojen värit pysyy alkuperäisinä. Muuten niitä ei korjaa enää kukaan uudelleen jos tarve kumminkin tulee. Yksittäiset lattaliittimet ja rengasliittimet kannattaa myös laittaa kutistesukalla suojattuja versioita. Perus-apikot tuppaa nekin hapettua varsinkin nokalla/konehuoneessa. Useampinapaiset liittimet on jo hankalampia. En ole mistään onnistunut löytämään normikokoisia kumitiivisteellä varustettuja moninapaliittimiä. Minikokoisia jossain taisi olla mutta koon puolesta eivät soveltuneet ajovalojen/lisäpitkien yms. isompitehoisten vermeitten liittimiksi kun ihan 0,5mm2 piuha ei ihan kestä 55W polttimoa. ;D

Kaikenlaista muutakin joutuu aika usein korjailemaan. Juurikin kaivelin celestestä pari kiloa pakkelia, massaa ja niillä kiinnitettyjä pellinpaloja. Ja laittelin puolisen neliötä uutta peltiä. Tällä kertaa MIG-liimalla. Saattaa pysyä vähän tiukemmin. ;D Ja siinäkin tartis kaikki sähköt uusia. Ei riitä enää ylimääräisten johtojen repiminen noitten sätösten korjaukseen. :seina
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

ast sanoi
Tiesitkö että juotos on epäluotettavampi kuin kunnollinen kaasutiivis puristusliitos? :)

En tiennyt, oon aina pitänyt juotosta ykkösvaihtoehtona, vaikken sitä itse eniten käytäkään. Voisin kuitenkin arvata, että teoriassa asia voi olla noin, mutta käytännössä näissä hommissa ei ole väliä onko liitos tehty juottamalla vai jollain muulla oikealla tavalla :)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Gallu sanoi
nokalla/konehuoneessa. Useampinapaiset liittimet on jo hankalampia. En ole mistään onnistunut löytämään normikokoisia kumitiivisteellä varustettuja moninapaliittimiä. Minikokoisia jossain taisi olla liittimiksi kun ihan 0,5mm2 piuha ei ihan kestä 55W polttimoa. ;D

Motonetissä on suojattuja liittimiä 6-pinniseen asti. En tiedä minkä kokoinen johto niihin menee mutta lonkalta voisin heittää että ainakin 1.5 mm^2.

http://img.alibaba.com/photo/50517567/Auto_Connectors.summ.jpg

Parempaa kuvaa en tähän hätään löytänyt.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Gallu sanoi
Useampinapaiset liittimet on jo hankalampia. En ole mistään onnistunut löytämään normikokoisia kumitiivisteellä varustettuja moninapaliittimiä. Minikokoisia jossain taisi olla mutta koon puolesta eivät soveltuneet ajovalojen/lisäpitkien yms. isompitehoisten vermeitten liittimiksi kun ihan 0,5mm2 piuha ei ihan kestä 55W polttimoa. ;D
Jaa, ilmeisesti noi mun ostamat supersealit ei oo normikokoisia? Johtotiivisteita tais olla saatavilla 1,4-3,3mm..
Saman nakoisia kuin nuo ast:n linkissa..
En maa mielestani mitenkaan piilotellu niita kun kavit hakee samassa paketissa tulleita komponentteja... ;)
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

ast sanoi
Motonetissä on suojattuja liittimiä 6-pinniseen asti. En tiedä minkä kokoinen johto niihin menee mutta lonkalta voisin heittää että ainakin 1.5 mm^2.

http://img.alibaba.com/photo/50517567/Auto_Connectors.summ.jpg

Parempaa kuvaa en tähän hätään löytänyt.
Onkos nuo jossain tiskin alla mistä ne myydään vain jos osaa kysyä ja tietää tunnussanan? Oli pakko vielä katella kun kävin jarruosia hakemassa tänään eikä vaan sähköhyllyssä näkynyt. Turun motonet kyseessä. Vai onko sitten joku toimipaikkakohtainen juttu?
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Vantaalta löytyy sähköhyllystä, luulen että ne ovat allaolevia koodeja:

Pikaliitin 1napa/naar vesitiiv 48-7402 2.00
Pikaliitin 2napa/uros vesitiiv 48-7403 2.50
Pikaliitin 2napa/naar vesitiiv 48-7404 2.50
Pikaliitin 3napa/uros vesitiiv 48-7405 3.00
Pikaliitin 3napa/naar vesitiiv 48-7406 3.00
Pikaliitin 4napa/uros vesitiiv 48-7407 4.00
Pikaliitin 4napa/naar vesitiiv 48-7408 4.00
Pikaliitin 5napa/uros vesitiiv 48-7409 4.50
Pikaliitin 5napa/naar vesitiiv 48-7410 4.50
Pikaliitin 6napa/uros vesitiiv 48-7411 5.00
Pikaliitin 6napa/naar vesitiiv 48-7412 5.00

Kaikista liikkeistä näyttäisi löytyvän.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

No hö. Pitää varmaan tentata varaosamyyjää ens kerralla jos ei vieläkään löydä. :p
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

No joo. Näistä TSI kytkennöistä tuli juuri kokemusta isännän Galantin kohdalla. Kun siitä Osion hieno radio laukesi ja otin sen irti, jotta saa uuden asennettua, niin kyllähän siinä meinas alkaa hymyilyttämään edellisen omistajan kytkennät. Mitsun orkkis liittimistä oli katkottu etukajareiden-, virransyöttö-, sekä jatkuvanvirranjohdot ja ne oli kytketty mankkaan pyörittämällä johdonpäät yhteen ja erkalla sitten eristetty ???. No itse tinasin johdot takaisin liittimiin ja eristin ne kutistesukalla ja hommasin adapterin joka muuttaa Mitsun liittimen ISO standardin mukaiseksi liittimeksi. Nyt on helppo laitella minkälainen poppikone tahansa siihen :peukku
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Kerran bongasin sulakerasiasta rautanaulan ;D. Repesin totaalisesti kun näin sen...
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Pikkuveljen alfasta piti vaihtaa katkennut pultti pakoputkesta.
Olivat sitten kaverin kanssa kasanneet putkiston ihan itse omin käsin, saumaukset näyttivät merisiilifarmilta ja putki oli hakattu parista kohtaa litteemmäks ettei tarvi tehdä mutkaa. Ei hyvä, ei näin.
 
Vs: Paskat tee-se-itse-miehet

Mulla on 2 autoa syttyny tuleen joidenki aikaisempien omistajien hienojen sähköasennusten ansiosta :seina :seina Onneks kummallakin kerralla sain sammumaan ne liekit nopeasti eikä isoja vahinkoja tullu.....
 
Takaisin
Ylös Bottom