peltisarjat 4-2-1 VS 4-1 ??

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Nyt kiinnostaa että kumpi noista sarjoista on sopivampi matalaviritteiseen autoon. kaikki tieto kiinnostaa (niin kokemus pohjainen kuin teoreettinenkin) kummalla saisi kierrosherkkyyttä/tehoa ylärekisteriin lisää?
 
Mitä nyt teoreettisesti olen kuullut niin eikös ainakin matalaviritteiseen vapariin ole parempi 4-2-1 kuin suora 4-1 ?

Fiksummat saa sitten kertoa lisää, kiinnostaa itseäkin tämä enempi.

;D
 
Matalaviritteiseen 4-2-1 on parempi. Itselläni on 2.0 C Kadetissa merteliuksen XL 4-2-1 pakosarja jossa ensiöputket ovat aikas pitkät, mutta toisioputket taas lyhyhennetty noin 200mm pitkiksi. Muutin viimeisen pilalle ruostuneen kollektorin tekemällä semoisen X-tyyppisen kollektorin jota käytetään nykyään paljonkin kilpavehkeissä. Siinä putket kääntyvät ensin yhteen niin että halkaisija on sama 2" kuin toisioputkissa ja heti siitä kartiolla 2.5". Harmi vaan etten päässyt näkemään pelkää kollektorin vaihdon vaikutusta tehoon ja vääntöön koska alakerta vaihtui samalla uuteen hieman isompaan. Muuten moottoriin ei tehty mitään muutoksia. Kollektorin vaikutus on yllättävän iso ja monesti valmiissa peltipakosarjoissa on tosi ankeita kollektoreita. Aiemmin moottori ole todella kierroskone mutta nyt luonne muuttui täysin. Nyt lähtee vetämään yllättävänkin alhaalta vaikka nokka on 316-asteinen. 3000rpm kohdalla oli jo 180nm. Huipputeho on 6000-7000rpm melkein tasainen. Maksimi teho oli 6250 rpm 195hp ja vääntöä 5000rpm 230nm. Seuraavaksi täytyy vaihtaa 36mm sisäkurkkujen tilalle 38mm tai vaihtaa tuplat 48mm:siin 40mm kurkuilla, jotta saisi tehoa vielä enemmän 7000rpm jälkeen.
 
nojuu.. eikun kysymys johtui siitä kun löytyi paikka missä saa teetettyä noita pakosarjan laippoja ja ajattelin semmoisen väkertää.. mutta oishan se kiva jos siitä olis oikeasti jotain hyötyäkin. mikähän noilla on teoreettinen hyötysuhde? jotain 3-5 hv?
 
Toi hyötysuhde riippuu aika paljon moottorin viritysasteesta. Vakio mosassa voipi olla ettei teho lisäänny juurikaan. Mitä suurempi viritysaste, niin pakopuolen virtauksien parantamisella on aika iso merkitys.
 
Team 1000 sanoi
.....Muutin viimeisen pilalle ruostuneen kollektorin tekemällä semoisen X-tyyppisen kollektorin jota käytetään nykyään paljonkin kilpavehkeissä. Siinä putket kääntyvät ensin yhteen niin että halkaisija on sama 2" kuin toisioputkissa ja heti siitä kartiolla 2.5"...

ööö millanen toi yhdys on? kuvaa? en hahmota... tosin väsymys osasyy... :-[

;) niin mul on se excel kaava 4-1 sarjalle (suuntaa antava) ;)
 
4-1 yleensä suurempi huipputeho,4-2-1 taas paremmat
keski- ja alakierrosalueen ominaisuudet...
 
jep. kävin tossa pakoputkispecialistin juttusilla ja suositteli rakentamaan ihan suosiolla 4-2-1 sarjan.. mahtaa olla kova koetos ;D
 
Marteliuksella sanottiin, että 4-2-1 on parempi katukäyttöön ku toimii paremmin ala kierroksilla. 4-1 toimii vasta ylä kierroksilla.
 
Sain Tallentaa 4-1 peltisarja excel kaavan (KIITOS Butcher)
vain noi avautumis ennakot, kierrokset,syl.määrä ja iskutilavuus tarvitaan...
tämä antaa sitten vain suuntaa... että sitten kokeillaan loput ;)

se löytyy täältä

*EDIT* opetellaan kirjottaa nimi oikein ;D
 
Juuh. kiitoksia, päädyin hitsaamaan tommosen 4-2-1 tyylisen sarjan, laitoin tohon vielä kuvan että pääsette ihmettelemään  :) ja sanon vaan että tässä ei ole kyse mistään kauneuskilpailusta  ;D minkä tuo kuva varmaan osoittaakin.. toivottavasti saa viimeistään tässä vkl kiinni ja pääsee kokeilemaan toimiiko tuo  :p

http://memimage.cardomain.net/member_images/10/web/682000-682999/682103_5_full.jpg
 
jep, nyt sain kiinni sen jo ;D pitäs vielä ratkasta minne lambda anturan työntää.. onko parempi ottaa kahelta sylinteriltä se lambda vai laittaa niin taakse se ottaa sen lambdan kaikilta 4ltä sylinteriltä? kun tossa vakiopakosarjassa se oli 2 sylinterin päässä tuo lambda..
 
no juu siis prkl sarjasta laippa kiero, kaipaa oikomista.. :'( prkl, lambdan siirsin joustinputken taakse, toimii auto paljon paremmin, käy tasaisemmin ja jotenkin tuntuu että vääntöä olisi alakierroksille tullut vähän lisää.. mutta asiasta kukkaruukkuun, millä tuo kannattaisi eristää tuo pakosarja? completokselta saa sitä virallista nauhaa noihin, mutta onkohan tohon mitään "oikotietä" onneen ;D
 
laippa pitää aina oikaista jos olet hitsannut siihen jotain.

Yleensä lambda on kollektorin jälkeen, jolloin se kertoo kaikkien pyttyjen seoksesta. Hyundailla ilmeisesti luotetaan, että kaikki pytyt saaavat saman seoksen, no, lämpeneehän se tietty nopeammin kun se on lähempänä kantta...

Miksi muuten päädyit vetämään ulompien pyttyjen putket pidemmiksi? Toisin päin vetämällä olisit voinut saada putket lähes saman mittaisiksi (joka on tavoite)...
 
no eipä ne oikeastaan ole paljonkaan pidemmät :) se vaan hämää kun ne on käännetty sillee ovelasti että ne mahtuu sinne konehuoneeseen. nuo "ulommat" putket loppuu melkein heti siihen missä ne yhtyy, toiset menee asteen pidemmälle (vaikea selittää mutta kyllä putket ovat muutamaa senttiä vaille saman mittaiset).
 
  ite tein tosta sammutuspeitteestä tota lämmöneristysnauhaa, leikkasin vaa sopiviksi soiroiksi. halpaa mut ei niin siistiä.
 
juu, olen myös kuullut tosta sammutuspeitteestä, tosi hyvä idea, toivottavasti toimii. ulkonäkö ei haittaa kun ei tosta mun autosta mitään show autoa saa tekemälläkää :)
 
juu kyl toi 4-2-1:nen o parempi laitoin just omaa lancerii ja samal laitoin 2,5" putkiston, nii ainakin vääntöö tuli paljon enemmän ja kyl se vähän tuntuu ylä kierroksillaki :D sit on vaa 1 änkkä nii o miehekkäät äänet ;)
 
nyt kokeillaan sitten 4-1 peltisarjalla.. toi 4-2-1 oli pienoinen pettymys.. ja kun sitä tulee viihdyttyä tuolla punaviivan tuntumassa niin katsotaan jos auttaa yhtään tuo 4-1 sarja.. :)
 
noniin :D sarja valmis ja asennettu. toimii paremmin kun osasin kuvitella. siitä tuli ns. kompakti 4-1 pakosarja. mystistä että vääntää hyvin alhaalta aina 6500rpm asti.. ja kohtuullisen ripeästi ollakseen kuitenkaan kun 1.5.. :eek:
 
yritin etsiä ohjetta 4-2-1 sarjalle, mutta en löytänyt. Voisiko joku lähettää sellaiset jos löytyy. KIITOS jo nyt!
 
mä oon ihan kahden vaiheilla kumman sitä tekis. Löysin linkkejä täältä lancerin 1.6 litraseen, eli onko se nyt sit 4g92 koneeseen. linkit ei vaan enää toimi. olisko jollakin ne peltisatsin mitat tallessa. Thegr8one teitkö sä sen sarjas ton excel taulukon mukaan?
 
En oo tehnyt, oon heitellyt ihan hatusta noita mittoja ja kokeillut.. Paras sarja mitä itse on tullut rakennettua oli 4-1 jossa oli ns. "pukinsarvet" kun vakiopakosarjassakin menee 1&4 ja 2&3 yhteen niin mulla oli niin että 1ja4 putket oli n.10cm pidemmät kun 2ja3 putket. näillä eväillä tuli vääntöä sen verran lisää että moottoritiellä ei kannattanut vaihtaa edes 5vaihteelta 4selle jos halusi tehä sukkelan ohituksen, se kun väänsi paremmin viitosella kun nelosella ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom