Peräkärryistä

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Peräkärryistä


Majavasta on muutaman vuoden kokemukset ns. kelkkamallista ja ainut moite koskee etulevyn irrotusta eli
jos on kuomu päällä niin sitä ei saa irti. Nykyisin kuulemma sen saa saranoilla joten sekin ongelma on korjattu.
Sinkitys on tehty "kastamalla" ( liekö oikea termi.. ) eli kestävyys on on ihan eri luokkaa kuin Farmilla tai vastaavilla
joissa sinkkiä on aika ohut kerros.
Jarruttomassa kantavuus on tietty pienempi isossa mallissa mutta itselläni ainakin kuljetettavat tavarat on yleensä isokokoisia mutta ei niin painavia, jarrulliset kärryt tietty sitten erikseen. Kuomu on asiaa kun kuljettaa jotain irtotavaraa ja tarvittaessa
siellä voi säilyttää väliaikaisesti jotain.

:peukku
 
Vs: Peräkärryistä

Mulla on ollut TE-HO 321 tuollaiset seitsemisen vuotta ja oon enempi kuin tyytyväinen, etenkin nyt pari viimeistä vuotta ollut toi korkeempi kuomukin päällä

http://www.saunalahti.fi/~teho321/

Ainoa miinus on ehkä kiinnityspisteitten puute (4 kpl) lavan sisäpuolella mutta niitä on helppo lisäillä...

Kippi tuosta toki puuttuu, mutta paria kipillistä kärryä kokeiltuani, totesin sen täysin turhaksi, koska eihän se kippi toimi muutakuin silloin jos pääsee jonku reunan yli kippailemaan, mutta tasamaastossa ainoa hyöty voipi olla se jos kelkkaa tms. kapinetta kuskaa.

Hinta/koko tuon hankinnan mulla ratkaisi silloin ja edelleen valitsisin tod.näköisesti tuon saman kärryn.

Matkaa tietysti on jonkun verran, mutta ei Tampere/Sasi niin kaukana ole etteikö saavutettu hyöty olisi riittävä :peukku
 
Vs: Peräkärryistä

No johan on edullisia nuo TE-HO:t :eek:

Noissa ei vissiin ole jousitusta? Ei ainakaan osunu silmään tuolla sivulla. Mun käsitys jousettomuudesta on se, että valot tilttaa ennemmin tai myöhemmin. Tuo jousien tarve tietty riippuu ihan kuljetustarpeestakin.
 
Vs: Peräkärryistä

Juggis sanoi
No johan on edullisia nuo TE-HO:t :eek:

Noissa ei vissiin ole jousitusta? Ei ainakaan osunu silmään tuolla sivulla. Mun käsitys jousettomuudesta on se, että valot tilttaa ennemmin tai myöhemmin. Tuo jousien tarve tietty riippuu ihan kuljetustarpeestakin.
Niissä on semmonen kumijousiakseli, AL-KOn valmistetta, ei oo mulla ainakaan tiltannut valot muusta syystä kun kerran kun taloa vielä rakensin, peruutin kärryn kantoon ;)
Ja silloin samoihin aikoihin tuli kokeiltua toi kantavuus kun pistin tuhannen litran säiliön vettä täyteen ja ajoin sen raksalle 10km päähän, ja hyvin kulki ilman ongelmia :)
Ja nätisti kulkee (kovassakin vauhdissa) pomppimatta vaikka tyhjänäkin perässä

Jos rupee toi akseli vaivaamaan niin tolla reilun tonnin hinta erolla, ostaa jo melkoisen akselin jousineen päivineen :peukku
 
Vs: Peräkärryistä

Ihan mielenkiinnosta, että onko nuilla isoja hintaeroja verrattuna telikärryyn?? jos olisin itse ostamassa uutta, hankkisin kyllä telikärryn.. ;)

-Eki
 
Vs: Peräkärryistä

Mulla on ollut tuollainen http://www.heppu.fi/?sivu=tuotteet&tid=20 viimeiset 10-vuotta eikä ole kertaakaan ollut mitään sanomista, vaikka on joskus ollut "vain" 2300 kg mursketta kyydissä, ja kuletettava matka oli 100km.

Sousittelen :peukku
 
Vs: Peräkärryistä

Ite tulee kuskattua kurapyörää Hepulla. Kärryssä on lisälaidat ja korkea kuomu. Hinta/laatu suhde kohdillaan.

Ps. yksiakselinen ja jarruton

Myös edullinen vaihtoehto http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=tt
Minulla ei tosin ole mitään kokemusta teknoista. Oli vain yhtenä vaihtoehtona kärryä hommatessa.
 
Vs: Peräkärryistä

Jakke sanoi
Mulla on ollut tuollainen http://www.heppu.fi/?sivu=tuotteet&tid=20 viimeiset 10-vuotta eikä ole kertaakaan ollut mitään sanomista, vaikka on joskus ollut "vain" 2300 kg mursketta kyydissä, ja kuletettava matka oli 100km.

Sousittelen :peukku

Tuohan näyttää ihan pätevältä.. mulla on n.20v vanha telikärry, Kärppä(myydäänköhän niitä enää) hyvin tulee perässä, mutta kevyellä kuormalla kaipaisi lehtijousia.. mutta harvemmin se kevyellä kuormalla onkaan.. ;D

Kerran olen siihen laakerit uusinut ja vähän toista akselia oikonut.. niin ja sitä valoremonttia on saanu jonkun kerran tehdä.. :p muuten kestää isältä pojalle.. ;)

-Eki
 
Vs: Peräkärryistä

Osaisko joku sanoo et paljo kannattaa maksaa käytettynä 89 mallisesta Pet-ra kärrystä, kuomu ja laidat löytyy, en hirveemmin kärryjä tunne. 2 akselia siinä on :driver
 
Vs: Peräkärryistä

Jani T sanoi
Mulla on ollut TE-HO 321 tuollaiset seitsemisen vuotta ja oon enempi kuin tyytyväinen, etenkin nyt pari viimeistä vuotta ollut toi korkeempi kuomukin päällä

http://www.saunalahti.fi/~teho321/

Ainoa miinus on ehkä kiinnityspisteitten puute (4 kpl) lavan sisäpuolella mutta niitä on helppo lisäillä...

Kippi tuosta toki puuttuu, mutta paria kipillistä kärryä kokeiltuani, totesin sen täysin turhaksi, koska eihän se kippi toimi muutakuin silloin jos pääsee jonku reunan yli kippailemaan, mutta tasamaastossa ainoa hyöty voipi olla se jos kelkkaa tms. kapinetta kuskaa.

Hinta/koko tuon hankinnan mulla ratkaisi silloin ja edelleen valitsisin tod.näköisesti tuon saman kärryn.

Matkaa tietysti on jonkun verran, mutta ei Tampere/Sasi niin kaukana ole etteikö saavutettu hyöty olisi riittävä :peukku

Nyt oli tullu AVK:lle pöllitty TE-HO 321... pyynti 500 egee.. eihän se uusikaan maksa ku 690,- just..

-Eki
 
Vs: Peräkärryistä

mystinengalant sanoi
Osaisko joku sanoo et paljo kannattaa maksaa käytettynä 89 mallisesta Pet-ra kärrystä, kuomu ja laidat löytyy, en hirveemmin kärryjä tunne. 2 akselia siinä on :driver

Kyllä siitä ainakin 500e kannattaa maksaa jos tolla hinnalla lähtee. Voi joutua maksamaan lähelle 1000e:kin.

Itsellä on Carry vm86. Puiden, crossipyörän ja muiden romujen kuskailussa.
 
Vs: Peräkärryistä

tate sanoi
Kyllä siitä ainakin 500e kannattaa maksaa jos tolla hinnalla lähtee. Voi joutua maksamaan lähelle 1000e:kin.

Itsellä on Carry vm86. Puiden, crossipyörän ja muiden romujen kuskailussa.

Joo eipä kärryt hirveesti ikää katso, aika lähelle, ite veikkasin 500e ja 750e välille. Tonnia ei kyllä olla maksamas. :p
 
Vs: Peräkärryistä

Huomatkaahan muuten sitten mitä eroa on telikärryn ja yksakselisen kärryn kantavuuksilla, noin jos ihan lain mukaan katsotaan.
Toki 50 kiloa ei muuten paljoa ole mutta kyllä se tos reilussa 500 kilossa kuitenkin jotain on ;)

Ja sitten mitä pidempi kärry niin sen mukavampihan se on peruutella :)
 
Vs: Peräkärryistä

Olen käytellyt sellaista painavaa telikärryä ja se ei oikein veneen kuskaamiseen keskelle korpea toimi, kun pitää keskellä mettää käsitellä kärryä käsin. Yksiakselinen soveltuu tuohon huomattavasti mukavammin, eli siksi en itse ole nyt hommaamassa teliä.
 
Vs: Peräkärryistä

Meillä tommonen 20v vanha KIKKA. Vammalan konepajan valmistama. 750kg jarruton. Kuumasinkitty koppa. Kuomu olis poikaa. Ei oo lahonnu ja sentään ajettu kohtuullisia kuormia ja kilometrimääriä. Toiset renkaat menossa ja nekin alkaa olla loppu. Eli kilsoja on tullu PALJO. Kun sillä on kuskattu 20v polttopuut, rakennustarpeet, sepelit, kivikasat, varaosat ja jopa autonraadot. Tosin autonraadot on ollu suht kevyitä. Pahimmat kuormat ollu sellasia että jouset kääntyy väärinpäin. ;D Pohjavaneri on lahonnu ja uusittu 8v sitten. Kerran on otettu pyöränlaakerit auki, pesty vanhat rasvat pois ja laitettu uudet rasvat. Eli sillon kun renkaat vaihdettiin. Ei voi haukkua. Kuumasinkityssä kopassa ei vielä näy ruostetta. Kauankohan tuo vielä kestää?
 
Vs: Peräkärryistä

MInulla on Muuli. Ikää en tiedä, kun on isoisän vanha. Uskomattoman kestävä, mutta on vaan pikkusen pieni. Renkainakin vielä nokian alkuperäiset.
 
Vs: Peräkärryistä

Minullakin erään kanssa puoliksi Muuli 850,kipillä ja 3 metrin lavalla,soveltuu kaikkiin mahdollisiin tarkoituksiin eli voi suositella...
Itse asiassa tulee kutsuttua kaikkia peräkärryjä muuliksi... :) Viimeemmäksi on tullut testattua kuljetuskykyä esim. melkein
7 metriä pitkällä teräspalkilla,ja reilun tonnin kuormalla teräspalkkeja... Sellaisella kuormalla jo turboGalantissakin alkaa huomata
että jotain taitaa olla perässä,pelkkä muuli saattaisi sinne unohtua huomaamatta,ehkä sitten muistaisi kun muuli välillä
kurkistelee poikittain sivupeileistä soratiellä... ;) Ja tuollainen pitempi kärry on tosiaan helpompi peruutella...!
 
Takaisin
Ylös Bottom