pintapeltien hitsaaminen

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
siis onko esim ovipellin hitsaamiseen jotain muuta kikkaa kuin se naurettavan varovainen hitsaaminen?
kuulin joskus, että tosi tekijät lämmittää jotenkin sitä hitsattavaa kohdetta kosanilla tai vastaavalla hieman laajemmalta alueelta?

vaihdoin transamiin ovipellin alareunan, ja ei helvetti minkälainen lommo siihen vetäytyi jossain vaiheessa....

Täytyy kyllä myöntää, että tällä kertaa en ollut mitenkään äly-varovainen, vaan saattoi olla, että sitä saumaa tuli vedettyä vähän liian reippaasti...

ajattelin vaan, että olis sekin homma joskus kiva oppia, jos vaikka joskus joutuu vaihtamaan johonkin AUTOON vastaavia peltejä, eli siis jos työnjäljellä on oikeasti merkitystä, eikä jälkiä ole tarkoitus peittää kilon kittikerroksella...
 
tietystihän sitä painaumaa voi "kiristää" ennen kittaamista mutta sekin on oma taitolajinsa.
 
minä ainakin hitsasin kaaret silleen että tosi varovasti pistehitsaamalla ja samalla oli märkärätti koko ajan toisessa kädessä ja sillä painoin heti perään niin ei tullu lommoja ::) mutta ei kai siihen poppakonsteja ole ???
 
minä ainakin hitsasin kaaret silleen että tosi varovasti pistehitsaamalla ja samalla oli märkärätti koko ajan toisessa kädessä ja sillä painoin heti perään niin ei tullu lommoja  ::) mutta ei kai siihen poppakonsteja ole  ???

eli siis jäähdytit saumaa sitä mukaa kun hitsasit? varmaan ihan hyvä konsti, jos se kerran toimii...
 
jos sulla on 40cm * 40 cm pelti, joka on hitsattu reunoiltansa ja se lötkyy/hetkuu niin tee pillillä 20mm halkasijaltaan hehkuva täplä ja heti kun olet lämmittänyt niin perään vesirättiä. Pitäis kiristyä, mitään takuuta ei oo ;D
 
minä ainakin hitsasin kaaret silleen että tosi varovasti pistehitsaamalla ja samalla oli märkärätti koko ajan toisessa kädessä ja sillä painoin heti perään niin ei tullu lommoja  ::) mutta ei kai siihen poppakonsteja ole  ???

Kattelin satista tuning zonee mis modattiin hondaa, siinä just hitsaaja veti migillä pisteitä ja märkärätti toisessa kädessä... kai tossakin olisi hyvä hepata se sillai ristiin.
 
joo ei suoraan reunasta yhtä soittoo toiseen reunaan vaan silleen ristiin eli sinne tänne pisteitä :)
 
jos sulla on 40cm * 40 cm pelti, joka on hitsattu reunoiltansa ja se lötkyy/hetkuu niin tee pillillä 20mm halkasijaltaan hehkuva täplä ja heti kun olet lämmittänyt niin perään vesirättiä. Pitäis kiristyä, mitään takuuta ei oo  ;D

hyvä tietää, seuraavaa kertaa varten.

Transistorin ovi on vaan jo hitsattu, ja kun ei siitä mitään näyttelyautoa tehdä muutenkaan, niin luulen että siihen saa kelvata se kitti -sitä siihen joutuu kuitenkin leipomaan muualle..

eikä mulla olis ollu sitä pilliäkään.. :-[
 
joo ei suoraan reunasta yhtä soittoo toiseen reunaan vaan silleen ristiin eli sinne tänne pisteitä  :)

joo, tän mä tiesinkin, mutta pitkän suoran pelti osan hitsaaminen on ihan hel-ve-tin vaikeeta silleen ettei se yhtään vetele, transistorin ovipeltikin on vielä ihan suora, mikään pokkaus ei juuri jäykistä sitä sieltä ala-osasta... :p
 
Hitsataan pisteillä ja sit jäähdytellään paineilmalla pisteiden välillä. Niin mä teen kaikki noi peltihommat.
Ei pellille kuulu mitään esilämmityksiä, se on valuraudalle.
Mitä tulee jäykistämiseen, niin silloin annetaan kuumia pellille. Sitä nyt ei kannata lähteä tekemään jos ei ole hajuakaan mitä tekee; menee loppukin pilalle. :'(

Jeps, joo... Kyllä sitä varovainen saa olla kun auton rakentaa palasista, mutta kokemus opetaa! ;)
 
ai niin... Itse en ole enää vuosiin antanut kuumia niin alkeellisella konstilla kuin hitsipilli.
Mulla on mig/mag hitsissä kiinni hiilipuikko jolla annan kuumat. Hyvä konsti, ei tarvii hankkia turhaan kaasupulloja kun ei niitä muualle tarvitsisi kuitenkaan.
 
Hitsataan pisteillä ja sit jäähdytellään paineilmalla pisteiden välillä. Niin mä teen kaikki noi peltihommat.
Ei pellille kuulu mitään esilämmityksiä, se on valuraudalle.

Mitä tulee jäykistämiseen, niin silloin annetaan kuumia pellille. Sitä nyt ei kannata lähteä tekemään jos ei ole hajuakaan mitä tekee; menee loppukin pilalle.  :'(

Jeps, joo... Kyllä sitä varovainen saa olla kun auton rakentaa palasista, mutta kokemus opetaa!  ;)

just. juuri tämän vuoksi kysyinkin, kun en ollut varma.. eli jäähdyttele tuntuis olevan päivän sana....
 
mulla olis ollu nikolle lainata tuo paineilma-pokkaus/rei-ityskone,
ei tarvii hitsata umpisaumoja kun saa nätisti pisteillä kasaan ;)
 
transamiin ei tarvii hienosteluja mutta lainaan sitä jos joutuu mitsun peltejä joskus korjailemaan :D

Mitä se siis itse asiassa tekee? reiät saa porallakin?

eiku joo, nyt mä tajusin, se on semmoinen jolla saa reunan pokattua niin, että pellit menevät limittäin eikö? ja sitten vaan poraa&heppailee...
 
Olisko se tämmöinen paineilmatyökalu joka kanttaa pellin reunan 15mm pituudeltansa kanttiin -> kattokaa kuva

15_169iso.jpg


"Yhdistetty taivutus-/ stanssaustyökalu on ihanteellinen auton korin korjaustöihin. Soveltuu 0,8 - 1,2 mm paksuisen pellin käsittelyyn. Taittoleuan leveys
22 mm. Suositeltava työpaine 6,2 baria. Paino 1,3 kg."

59,90 e

Pistehitsauskone olis kyl hyvä.
 
Takaisin
Ylös Bottom