Rumpujarruista levyjarruiksi..

Sipulii

Come on baby
Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Dodiin.. Edessä olis sellanen projekti et pitäs muuttaa -89 vuosmallin Coltin takana olevat rumpujarrut levyjarruiksi moottorivaihdon myötä.. Ja olis mielenkiintoista kuulla et jos muilla on ollu vastaavanlainen projekti joskus nii millasia kokemuksia siitä on jääny mieleen.. Oliko hankalaa vai suhtkoht helppoo? :D Mikä oli vaikeinta koko hommassa ja sen sellasta? Kertokaa ihmeessä niin osaan varautua sitten hyvissä ajoin koko projektiin.. ;D ;D ;D
 
Vs: Rumpujarruista levyjarruiksi..

Kyseessä lienee GTI-koneswappi tai vastaava? Ota nyt selvää, ettei tarvitse vaihtaa koko taka-akselia GTI:stä, siinä saattaa nimittäin olla esim. vakaaja, jota afro-malleissa ei ole. Ainakin vanhemmassa Coltissa alustan päivitys tavallisesta turboksi vaatisi nimenomaan koko akselin vaihdon, jos mennään pykälien mukaan. Tosin uudemmissa malleissa taitaa olla sellainen E1#-E3# Galantin tyylinen (peräkärryn) ;D akseli, voip olla, että niissä ei ole vakaajaa edes GTI:ssä. Mutta kannattaa selvittää asia, ettei tule tehtyä turhaa työtä.

En ole ko. jarruswappia tehnyt, mutta vanhemman malliseen olen, vieläpä siten, että taakse tuli Galantin levyt. Homman helppous/vaikeus/mahdottomuus riippuu akselin laakeritapista, sekä jarrukilven kiinnityspaikasta. Jos laakeroinnin vastinpinnat sekä jarrukilven pulttijaot vastaavat toisiaan rumpu- ja levyjarrullisessa, niin homma on silloin aika helppo bolt-on juttu. Muista riipiä jarrujen lahjoittajasta myös käsijarruvaijerit ja kahva, niissäkin saattaa olla eroja. Vaijereissa on ainakin. Jos akselitappi on erilainen, niin sitten ei muuta kuin koko akseli vaihtoon. Jos eroa on pelkässä jarrukilven kiinnityksessä, niin semmoisen nyt vielä pystyy tekemään (laitonta tosin.)

Esimerkkinä noista jarruswapeista: A15 Colttiin pystyy pulttaamaan E15 Gallun takalevyt suoraan (+vaijereiden sovitus). Sen sijaan uudemmassa C1# Coltissa akseli on erilainen, eikä E15 laakeri/levy käy akseliin suoraan. Siihenkin on konstinsa, mutta ne ovat taas niitä konsteja, joita ei konttorilla toivottavasti koskaan huomata....
 
Vs: Rumpujarruista levyjarruiksi..

Itse tein tämmösen konstruktion, yhdysheiluri? (jos on oikea nimike, siis alle 87vm taka-akseli rakenne) akseliseen malliin otin GTI:stä levyt + muut kamat, eli vanhempaan (alle 87vm) ja uudempaam (88-92) menee samat levyt taakse. kokeilin vielä laittaa nuo yhdysheilurin rummut tuohon gti:hin ja sopivat paikalleen.

ja ilmeisesti GTI:n ja e33 galantin takajarruissa ei ole eroa? molemmat sopii ainakin mun kokeilujen mukaan.
 
Vs: Rumpujarruista levyjarruiksi..

Samanikäisissä (esim. Gti Colt ja E33 Galant) on usein käytetty samoja mitoituksia, jopa samoja osia.
 
Takaisin
Ylös Bottom