Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

jarno

siinä on 4 pyörää,., mitä sitten
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Sijainti
Lappeenranta
joku nelivedon omistaja voinee valaista minua tässä asiassa! ???
Olen hommaamassa nyt nelivetoautoa, joten. Muistan lukeneeni jostain että nelivetoisia autoja ei saa katsastuksessa testauttaa samalla jarrutesterillä kuin 2 vetoisia autoja (muistaakseni syy oli viskokytkimen hajoamisen vaara) muistan lukeneeni noin joskus jostain,., Eli te nelivetojen omistajat! Pitääkö paikkansa?
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Jarno sanoi
joku nelivedon omistaja voinee valaista minua tässä asiassa! ???
Olen hommaamassa nyt nelivetoautoa, joten. Muistan lukeneeni jostain että nelivetoisia autoja ei saa katsastuksessa testauttaa samalla jarrutesterillä kuin 2 vetoisia autoja (muistaakseni syy oli viskokytkimen hajoamisen vaara) muistan lukeneeni noin joskus jostain,., Eli te nelivetojen omistajat! Pitääkö paikkansa?
Pitää paikkansa :peukku
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Ei pidä yleisellä tasolla. Konttorilla on mallikohtaiset ohjeet saako testata ja jos niin miten.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Mullakin yritti kolmosta viedä konttorilla jarrutesteriin kun katsoi sieltä jostain ohjekirjasta että saisi huoletta viedä. Kun sanoin että on lukot vaihdettu niin pienen väittelyn jälkeen ajoi kiltisti sitten rullien yli. :)

Mutta ei kai se visko nyt tuollaisesta pikkutestistä vielä nokkiinsa ota jos kunnossa on?
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Tästä oli jossain täällä jo keskustelua ja muistaakseni joku oli tehny jonkinlaisen opinnäytetyön aiheesta konttoreille mutta siinä oli muistaakseni virheellistä tietoa seassa.
Kannattaa itse selvittää oman auton soveltuvuus testeriin. Ainakin Kuopion K1 katsastuksessa ovat tienneet olla viemättä testeriin ja testaavat jarrut ihan jarrutuskokeella mun mitsusta
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Basbarduu sanoi
Tästä oli jossain täällä jo keskustelua ja muistaakseni joku oli tehny jonkinlaisen opinnäytetyön aiheesta konttoreille mutta siinä oli muistaakseni virheellistä tietoa seassa.

amk:n päättötyöt <3 (sori offtopic) :D
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

K1:llä on ainakin koulutuksissa ollut Diagnon äijä juttelemassa noista nelikoista ja linjasi Subarut ja Mitsut seuraavasti: Älkää ajako niitä rullille.

Lähes kaikkia muita pystyy tavalla tai toisella testaamaan (esim. Audin etupää sammuttamalla virrat autosta jne).

Mitsun ja Subarun lisäksi tiedän ainakin Suzukin olevan sellainen joka tykkää pahaa. Tuossa yksi asiakas just puhui että oli 3 kuukauden viiveellä visko antautunut katsastuksessa käymisen jälkeen. Ei onneksi ollut meidän asemalla käynyt silloin :)
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

miikka sanoi
K1:llä on ainakin koulutuksissa ollut Diagnon äijä juttelemassa noista nelikoista ja linjasi Subarut ja Mitsut seuraavasti: Älkää ajako niitä rullille.

Eipä ollut ainakaan tämä tieto ollut käytössä Loimaan K1:llä vasta kun sanoin että meen sit A-katsastukseen jos ajatte rullille ni totes että okei ei sitten.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Jr- sanoi
Eipä ollut ainakaan tämä tieto ollut käytössä Loimaan K1:llä vasta kun sanoin että meen sit A-katsastukseen jos ajatte rullille ni totes että okei ei sitten.

Jotkut jääräpäät jaksaa yrittää... ::)
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Grand Cherokeen 93-99 malleissa ainakin on visko keskitasauksessa, eikä tykkää jos rullilla kihnutetaan. Omia testatessa olivat hyvin asiasta tietoisia Jyväskylässä Q-katsastuksessa ja Nisulassa. :peukku
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

ehkäsen tyhmä kysymys, mutta pätee myös evokkeihin? Täällä ankkalinnassa on kyllä niin että varmasti eivät aja rullille, jos asiasta mainitsee, sen verran mukavia heppuja täällä päin...
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

alec1984 sanoi
ehkäsen tyhmä kysymys, mutta pätee myös evokkeihin? Täällä ankkalinnassa on kyllä niin että varmasti eivät aja rullille, jos asiasta mainitsee, sen verran mukavia heppuja täällä päin...

Viime vuonna yritin asiasta sanoa, luki vähän papereita kansiosta ja ajoi rullilla vastaväitteistä huolimatta. Eikä ollut ensimmäinen kerta, monella eri konttorilla tapahtunut. Tänä vuonna ei tarvinut edes sanoa vaan omatoimisesti jätti rullat väliin toisella konttorilla. Tiedän missä käyn jatkossa.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Mites 2.gen Pajero ilman viskokytkintä? Ku ei oo superselectii ni ei tietääkseni oo viskoo...
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Joulukuussa käytin galantin leimalla K1 asemalla enkä sanonut mitään 4vedosta, luulin että tuttuna miehenä muistais ettei sitä saa ajaa niiden testerille, joten 1/2 kierroksen jälkeen testeri vetäs jumit ja katsastaja sanoi ensimmäisenä että heidän vakuutus korvaa jos hajos.... 4wd Civicillä kävi sama homma testeri vetäs jumit (tökkäs) ennenkuin oli 1 kierroksen pyörähtäny ja kummassakaan EI ole minkäänlaisia LUKKOJA....

Ja 4wd voi kyllä hajota jos se tosiaan ei anna niin paljoa periksi että toisestapäästä pyöris rattaat vapaasti, nimittäin niissä testereissä on aikas kovat väännöt, toki on sellaisia testereitä jotka osaa pyörittää lukottomat nelikot eli toinen ratas eteenpäin ja toinen taaksepäin... ;D
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Arkke sanoi
Joulukuussa käytin galantin leimalla K1 asemalla enkä sanonut mitään 4vedosta, luulin että tuttuna miehenä muistais ettei sitä saa ajaa niiden testerille, joten 1/2 kierroksen jälkeen testeri vetäs jumit ja katsastaja sanoi ensimmäisenä että heidän vakuutus korvaa jos hajos.... 4wd Civicillä kävi sama homma testeri vetäs jumit (tökkäs) ennenkuin oli 1 kierroksen pyörähtäny ja kummassakaan EI ole minkäänlaisia LUKKOJA....

Ja 4wd voi kyllä hajota jos se tosiaan ei anna niin paljoa periksi että toisestapäästä pyöris rattaat vapaasti, nimittäin niissä testereissä on aikas kovat väännöt, toki on sellaisia testereitä jotka osaa pyörittää lukottomat nelikot eli toinen ratas eteenpäin ja toinen taaksepäin... ;D


Ja sanottakoon vielä että paskahan se sellainen nelikko on joka antaa pyörittää ESIM:eturattaita ilman että takaset pyörisi.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Arkke sanoi
Ja sanottakoon vielä että paskahan se sellainen nelikko on joka antaa pyörittää ESIM:eturattaita ilman että takaset pyörisi.

Tälläinen on sitten esim. Evo 4-6. Pyörii kyllä, visko tykkää mitä tykkää.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

ast sanoi
Tälläinen on sitten esim. Evo 4-6. Pyörii kyllä, visko tykkää mitä tykkää.


Ilmeisesti myös kiihdyttäessäkin vetää 2WD sutia?? kyllä ne on testannu oikealla laitteella eli toinen eteen... ja toinen taakse.... Tai heillä on mallia säädettävä nopeus siinä eli jtn.. n:0.2km/h niin voi olla ettei visko nappaa kovin lujasti kiinni.
Katsoppas kun pääset seuraavan kerran....

Tai voit myös kokea sen itse nostamalla toisenpään ilmaan ja kokeilla antaako pyörittää ilmassa olevia rattaita yhtä nopeasti ettei auto liikkuisi. :peukku
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Arkke sanoi
Ilmeisesti myös kiihdyttäessäkin vetää 2WD sutia?? kyllä ne on testannu oikealla laitteella eli toinen eteen... ja toinen taakse.... Tai heillä on mallia säädettävä nopeus siinä eli jtn.. n:0.2km/h niin voi olla ettei visko nappaa kovin lujasti kiinni.

Ei tietenkään vedä 2WD sutia vaan kaikilla neljällä. Ja etulukko on niin jäykkä että sitä on ihan turha kuvitella pyörittävänsä eri suuntiin :)

Ja sen verran pitää kaikki neljä pyörää ylös nostettuna että etupyörien mutterit voi vetää 110 Nm momenttiin pelkkä takapyöriin vaikuttava käsijarru päällä.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Susihukka sanoi
Mites 2.gen Pajero ilman viskokytkintä? Ku ei oo superselectii ni ei tietääkseni oo viskoo...

Taitaa mennä ihan normisti kuhan on takaveto päällä.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Susihukka sanoi
Mites 2.gen Pajero ilman viskokytkintä? Ku ei oo superselectii ni ei tietääkseni oo viskoo...

takaveto päälle niin saa ajella jarrutesteriin ;)
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Ei tuossa mitään ongelmaa ole ollut, eivät testaa jarruja rullilla vaan manuaalisti; hallia kohti ajellessa katsuri runttaa jarrut pohjaan ja toteaa että toimii ;D.. Eivät ole koskaan espoon nihtisillassa muuta ehdottaneetkaan.
 
Vs: Saako nelivetoisen viedä jarrudynoon (leimalla)?

Valkeakosken konttorilla on kuulemma ainakin olemassa myös erilliset rullat jotka tunkataan toisen akselin alle ja siten kaikki pyörät pyörivät vapaasti. Tosin katsuri sanoi että mieluummin koettaa jarrut ihan pihassa jarruttaen kun alkaa tunkkailemaan ylös ja alas autoa. Tietoisia olivat kyllä ettei saisi ajaa dynolle kuten vajaavetoisia.
 
Takaisin
Ylös Bottom