T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Dodiin, sainpas tämänkin aloiteltua tänne. Eikös se aina niin ole että aloittamatta vaille valmis ;D Noh, asiaan.

30. kesäkuuta kuluvana vuonna huristelin Pohjois-Savosta, Varkaudesta kotiin kyseessä olevalla kulkupelillä, ja täytyy myöntää, että ajokokemus oli kerrassaan mahtava :driver

Autohan on ensirekisteröity v. -93, joten vaikka ikääkin jo on, niin auto on ikäisekseen loistavassa kunnossa. Kaikki sähköhilavitkuttimet autosta löytyy, paitsi persgrillit ja penkkien sähkösäätö. Jos vertaan esim. toiseen autoomme, P12 primera farkkuun niin Sigu on todella hiljainen siihen verrattuna :nykii

Pitäähän tämän ikäisessä autossa nyt jotain tekemistäkin tietysti olla, ettei ihan pelkäksi juhlaksi mene ;) Katsuri huomasi molemmilta puolilta edestä hammastangon suojakumien olevan rikki (hylkyä näistä ei tullut), jotka menevät tulevan jakopääremontin yhteydessä vaihtoon Muuralan Veholla 12.8. Mitään muuta huomautettavaa ei sitten löytynytkään, kaikki oli kondiksessa. Päästötkin olivat erittäin kohdallaan, voisin lisäillä ne tähän kun muistan ottaa lapun autosta.

Kaksi aivan pientä ruosteenalkua löytyi lähemmällä tarkastelulla, toinen repsikan puolen takaoven etureunassa, ja toinen takaluukun oikeassa reunassa. Muutoin auto on ruosteeton, jopa pohjasta, syy tähän lienee yksinkertaisesti se että ruostesuojaus on aikanaan tehty huolellisesti. Käsittely olisi kuitenkin varmasti syytä uusia ennen talvea tästä huolimatta. Konepellissä muutamia pieniä kiveniskuja, vaatinevat paikkausta tässä kun ehtisi. Takaluukun kaasujouset kuoleentuneet, uusitaan.

Ajolleen auto on todella mahtava, kulkeekin minun tarpeisiini vähintäänkin riittävästi. Kone vääntää tasaisesti jo alhaalta asti, ja laatikko vaihtaa aivan upeasti (kertaalleen tosin jo rempattu, josta olen maininnutkin toisaalla topikissa "Sigman A/T temppuilee" tjsp.

Täytynee vääntää lisää tarinaa kun ehtii. Lähimpinä remonttikohteina nyt siis nuo takaluukun kaasujouset, raidetangon suojakumit ja jakopää. Tästä on hyvä jatkaa :peukku

DSC00170%5B1%5D.jpg
 
Vs: T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

Lisäilläänpäs tarinaa tännekkin.

Reilu viikko sitten, 20.8 oli sigma remontissa Veholla. Uusittiin ne raidetangon suojakumit molemmille puolille, ja jakopäähän vesipumppua myöden uusiksi. Tästä päästäänkin kätevästi varsinaiseen asiaan...

... nimittäin vesipumppu oli tarvikepumppu (japanilainen, metallisella siipipyörällä), jonka hommasin eräästä varaosaliikkeestä (ei ollu motonet, niillä ei oo ees valikoimissa semmosia), Veho sen auliisti asensi, mutta kuinka ollakkaan, Sigma nosti lämmöt seuraavana päivänä ajellessani. Äkkiä sammuksiin ja tilannekatsaus. Höyry ja sihinä oli kova, ja glykoli haisi niin maan pirusti. No eikun hinurilla kotiin, josko se ois tojennu siitä pelkällä nesteen lisäämisellä. No good, jakopään tienoilta lirisee alle. Soitto veholle, ja viikkoa myöhemmin auto työn alle uudestaan. A vot, tarvikevesipumpun tiiviste porsinut. :seina

On tietysti mahdollista, että asentaja olisi ryssinyt vesipumpun laitossa sen tiivisteen kanssa jotakin, mutta hän sanoi että ei oo semmosta tiivistettä ikinä nähnytkään, tarkoitti siis tiivisteen materiaalia, ja oli ottanut siitä oikein kuvatkin. Laitan yhden kuvan esille kun saan ne itselleni. Näiden kuvien kanssa nyt sitten täytynee alkaa pumpun myyneen liikkeen kanssa neuvottelemaan jonkinlaisista korvauksista, koska tämähän on tällä haavaa aivan selvä materiaalivirhe.

Veho tilasi nyt sitten japaniasta uuden pumpun. Arvioitu aika 2vko ilman sigmaa :seina Mahdollisuushan tietysti olisi kokeilla uutta pumppua joko samaisesta tarvikeliikkeestä (NOT) tai sitten esimerkiksi us-partsin kautta diamanten pumppua. Heiltä sain erittäin asiallisen palvelun myötä diamanten tulpanjohdot, jotka olivat todella laadukkaan oloiset. Mitsupumppu kuitenkin 219 euroa... taidan ainakin kysäistä us-partsilta. Josko sitten tuon toisen varaosaliikkeen kanssa saisi neuvoteltua ainakin sen verran, että töiden osuus korvattaisiin. Pumpun voin kyllä maksaa itsekin.

Todettiin sitten että iskarit ja jouset edessä aivan finaalissa. Pohjaa motarilla laakeammissa heitoissa... :-X

Ja takaluukun kaasujousia oltaisiin vieläkin vailla. Jousien merkki on Stabilus, mut tuntuu että semmosia ei saa ku Australiasta tilaamalla. Saksasta vois saada, mutkun osais jostain kysyä. Suomestakin edustus löytyy Örumilta ilmeisesti, mut heihin ei tunnu saavan mitään kontaktia...

Tällästä taas tällä kertaa. Mitsun omistajan arki on välillä vissiin vähän rankkaa, mut on se kait sitten sen arvoistakin... ::)

Kommentointiosioon saapi kirjoitella, jos jotain kommentoitavaa keksitte :)
 
Vs: T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

:nykii Täytyy kerrankin myöntää, että kävi tuuri! Nimittäin hollannin varastosta tuli mitsun vesipumppu ennätysajassa, ei tarvinnut odottaa kahta viikkoa että saa sigman taas ajoon, kyllä nyt kelpaa :peukku
 
Vs: T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

Noniin onpas taas aikaa vierähtänyt niin kirjoitellaan tännekin välillä :)

Eli kulutusosia uusittu melkoisia määriä viimeaikoina:

- jakopää saatiin tosiaan syyskuun alussa viimein kuntoon mitsun orgis vesipumpulla, kiitokset erittäin hyvästä palvelusta muuralan veholle muunmuassa tästä :peukku
- eteen uusittu iskarit, hinta hieman suolainen 491eur/kpl mutta johan jämäköityi keula... vanhat iskarit olivat jo vuotaneetkin ja reboundi vaimennus oli jo täysin olematon joten iskarit löivät joka pienestäkin pompusta melkein pohjaan asti, nyt ei tarvi varoa sentään ihan jokaista kaivonkantta enää :peukku
- takaluukun kaasujouset uusittu, orkkispumputkin mallia Stabilus, nyt pysyy takaluukku ylhäällä eikä kopsahda päähän ;D
- pakoputkea uusittu keskivaimentimesta taakse asti, johan loppui mölinät :peukku
- automaattilootan öljyt ja suodatin vaihdettu ja mitsun omaa öljyä tietenkin, tämä tapahtui myöskin muuralan veholla pakoputken vaihdon yhteydessä, kiitokset tästäkin sinne suuntaan :peukku automaatin toiminta parantui tuntuvasti, vanha suodatin oli jo tukossakin ja vanha öljy oli kuulemma moottoriöljyn näköistä :nykii

Vielä pitäisi ohjaustehostimen putkille tehdä jotain, kun sitä tehostimen atf öljyä jostakin välistä tipoittain heittelee.

Poppiasennukset olen antanut tällä erää herra "mystinengalant":n käsiin, vaivannäkönne korvataan ruhtinaallisesti :peukku ;D

Tämmöistä tällä erää, kuitti :driver
 
Vs: T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

Poppivehkeitä asenneltu sigmaan pe ja su, tässä tulos: http://vi.tux.fi/~metalman/sigma/sigma_popit/ :peukku
 
Vs: T. Inkilä, Mitsubishi Sigma stw 6G72 12V SOHC A/T

Nyt alkaa olemaan yhteensä yli 2 työpäivää kestänyt homma valmiina

JVC soitin
Hertz 5.25" erillissarja
JBL 4 '100 vahvistin
Boston -merkkinen subbari

Hifiautoksihan sigma on oikeestaan todella hyvä kun on todella hienosti vaimennettu ja ovetkin toimii, ei rämise ja on muuten pikkasen hiljanen verrattuna eräisiin tuorempiin malleihin.

Ensin oli tehtävä läpivienti virralle, läpivientikumiin mahtuikin tuo Caliberin asennussarjan 21mm2 johto. Ihan normaalisti oikeastaan kaikki tuli tehtyä. Taakse laitettiin (farkku kun kyseessä on) vahvistin kiinni takapenkkiin vinoon asennetulla levyllä. :p Ja subbari siihen viereen tarrakiinnityksellä että voi liikutella sitä tarvittaessa pois jos tarvii tilaa. Johtojen viennit taakse sai tehtyä aika kivuttomasti sivujohtokanavissa ja niitten päällä.

Etuovissa joutui vähän muokkailemaan kaiutinkoteloita. Piti siis veistää muovia pois että elementti mahtuu kunnolla sisään.Sigmaan oviin voisi ehkä 6.5 " mahtua kauluksen kanssa. Diskantit tuli kojelaudalle, ja oviin laitetuille mideille käytettiin auton omia johtoja koska se läpiviennin kanssa pelaaminen olis ollut aika homonkostoa tässä tapauksessa. Jakosuotimet jäivät kumpikin kojelaudan sisään, oviin niitä ei kanssa olisi saanut millään mahtumaan järkevästi.

Soittimen takana johdotuksen teki hankalaksi se että soittimen alla on kotelo jota ei voi poistaa ja takana helvetillinen rautahökötys, joten johtojen kanssa teki kyllä todella tiukkaa.

Soittimena tässä toimii JVC:n suht hyvä soitin, huomas kyllä aika dramaattisen eron vanhan pinohiireen. Soitin tarjoaa myös sub lähdön joten käytettiin sitä subbarille hyväksi. Täytyy vielä tutkia saisko jakotaajuutta säädettyä johonkin päin järkevästi.

Sointiin jäi varmaan vielä säätövaraa mutta kyllähän tuo hertzi ihan pätevältä kuulostaa, diskantit ei mitenkää hypi silmille ja kyllähän sitä nyt kelpaa muutenkin kuunnella, subi olis ehkä kaivannut lisää tehoa (nyt saa siis noin 200w). Jokatapauksessa 5.25" sarjan kanssa paras valinta on varmaan se 10" subbari, nyt se basson sijainti väkisin paikoittain eroittuu, mutta paikoittain soi kyllä teknohumppa todella komiasti, kelpaa teron ajella keskustassa :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom