Taas meni laturi

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Jesh, taas piukahti Lantista laturi. :(

Sunnuntaina matkalla Lohjalta Turkuun huomasin, että valot palavat normaaliakin himmeämmin. Jännitemittari näytti alle 12 volttia. Latauksensäädin siis kiitti-moro.

Mikä p.....e noita särkee? Latauksensäätimiä menee vielä enemmän kuin diodisiltoja. Oliskohan liian lämpöinen paikka siinä heti föönin vieressä? Vai kiusaako laturiin aina jostain paikasta valuva öljy?

Nyt on taas uusi säädin ja lataa iloisesti. Mutta mitenkähän kauan...

Säädinähän on integroitu paketti, jossa ohjaus- ja teho-osat sekä hiilisilta ovat yhtä puuta. Sähköisesti ajatellen siellä lienee vertailija (op-vahvistin?) ja ilmeisesti peräkkäin kytketyistä transistoreista (vai komplementtipareista?) rakennettu pääteaste, joka sitten syöttää esimagnetointivirtaa roottorin käämille. Minulla ilmenee yleisimmin sellainen oire, että latausjännite alkaa laskea, vaikka latauksen merkkivalo toimiikin aivan normaalisti. Kävisiköhän niin, että säätimen pääteaste on mitoitettu liian heiveröiseksi, jolloin jokin pääteasteen transistoreista katkeaa aiheuttaen esimagnetointivirran putoamisen?

On ne vaan sellasia vekkuleita....
 
se on just sitä. mulla oli aikonaan -82 galant siitä meni joka vuosi laturi ja startti toinen alkukesästä ja toinen loppukesästä ainaki 3:na vuonna sitte mä hävitin sen ja löin ostajalle ne startin romut kyytiin kaupantekijäisinä.
 
Justiisa.... :( Edesmennessä L300:ssa (2,5D, -89) meni latureita iloiseen tahtiin myös. Lienee vaan hyväksyttävä Mitsun ominaisongelmaksi.

Pitänee varmaan rakennella säätimen rinnalle mahdollisuus käsikäyttöiseen virransäätöön ikään kuin varajärjestelmäksi!
 
mä en kyllä kässää... mulla on ollu (pienempiä) Mitsuja vaikka kuinka, ja niiden laturit ja startit on kyllä ollu pommin varmoja, mulla on nytkin hyllyt täynnä niitä; ei ne mene edes kaupaksi, eli ilmeisen luotettavia ovat olleet myös muilla....

no, anyways, uskottavahan se on kun ihmiset niin sanoo, että latureissa on ollut vikaa vikaa vikaa.

oliskohan tuo nyt sitten jonkun tietyn tyyppisen (dieseleissä käytetyn?) laturin ongelma?

mutta ei toi nyt luulis paha homma olla rakentaa ulkopuolinen säädin, noinkin sähkö-expertille kuin Spezzi ;D. Jos teet sen projektin, niin ota kuvia ja laadi raportti tänne siitä säätimestä, työ vaiheista ja käytetyistä osista: voi nimittäin kiinnostaa muitakin laturi ongelmista kärsiviä...
 
Moron!

Clipsis:

"noinkin sähkö-expertille kuin Spezzi . Jos teet sen projektin, niin ota kuvia ja laadi raportti tänne siitä säätimestä, työ vaiheista ja käytetyistä osista: voi nimittäin kiinnostaa muitakin laturi ongelmista kärsiviä..."

*punastuu* Noh...

Ilmeisesti laturiongelmat ovat nimenomaan dieselien riesa. Samanlaista palautetta on kuulunut älläkuskeilta (L200, L300) ja myös muilta galantisteilta ja lanceristeilta, joilla ei autoissaan ole sytytystulppia.

Dieselin laturin perässähän on vakuumipumppu esim. jarrutehostinta varten, mutta tämä ei vaikuta sähköisesti laturin toimintaan mitenkään. Olisko sitten vaan niin, että tuo dieseleissä käytetty säätimen pääteaste on vain heiveröisesti mitoitettu??? Ainakin tuossa meikäläisen vanhassa L300:ssa säätimet alkoivat kestää _vähän_ paremmin, kun vedin laturin plus-navalta akulle toisen 6-neliöisen kaapelin alkuperäisen rinnalle.

Jos lähtisi rakentelemaan käsikäyttöistä säädintä ("limp-home"), pitäis varmaan sähköisesti erottaa hiilet ja säätimen ulostulo toisistaan ja tähän väliin asentaa erillinen, mekaaninen vaihtokytkin, jonka toiseen tuloon tulisi alkuperäisen säätimen pääteaste, toiseen tuloon vaikkapa vanha mekaaninen kolmella johtimella laturiin kytkettävä latauksensäädin (sellainen bi-metallijousella toimiva). No, ainakaan omassa autossa tuo ei ole nyt se ensimmäinen rojekti - tällä hetkellä kuskin jalkatilaan tulee jo vettä sitä tahtia, että se kynnyskotelosta irronnut pohjapelti _on_ liimattava kiinni lähipäivinä... ;)
 
tarviiks sen ulkopuolisen säätimen olla sen kummemmin säädettävä? Kunhan se olis vaan laturin ulkopuolinen....
 
ihan vaan mielenkiinnosta diesel-laturi threadia kohtaan kysyn : Onko nuo tietämänne hajonneet laturit "ulko- / sisätuuletuksella" ? onko sillä jotain merkitystä lataussäätimen keston kannalta eli jos toi "ulkotuuletuksella" oleva keittää sen säätimen herkemmin !!
Mulla laturista uusittiin syksyllä tuo säädin, hiilet , laakerit , tasasuuntausdiodeja ja käämitys ( oli yksi piiri maissa ja sitä kautta sit kai rikkoi ne dioditkin ??
 
Klips:


"tarviiks sen ulkopuolisen säätimen olla sen kummemmin säädettävä? Kunhan se olis vaan laturin ulkopuolinen...."


Totanoin, hyvä kysymys. Galluissahan on jännitemittari vakiona (ainakin GLS I -varustetasosta ylöspäin) eli järjestelmän jännitettä pystyisi kyllä ajon aikanakin tarkkailemaan. Ajatukseni oli rakentaa sellainen varajärjestelmä, jolla pystyisi ajamaan edes reissun kotiin, jos laturi hajoaa tien päällä (on ajeltu Mitsuilla hajonneella laturilla mm. Paimiosta Lohjalle, Heinävedeltä Lohjalle ja 23 asteen pakkasessa Varkaudesta Lohjalle....). Tähän varmasti riittäisi ihan on-off-kytkinkin, jolla vaan kytkettäisiin 12 voltin jännite roottorille. Matka-ajossa, kun kone käy melkein vakiokierroksilla, olisi helppoa sovitella ulostulojännite kuormaa lisäämällä (takalasinlämmitin, lämppärin puhallin, istuinlämmitykset jne). Ja mitä vähemmän elektronisia osia, sitä varmempi toteutus....

Jaskajokusen laturin kohdalla olis varmaan tullu edullisemmaks jo ostaa tehdaskorjattu vaihtolaturi. :( Näissä 4D65-koneissa olen nähnyt kahden tyyppistä laturia. Omassani latauksensäätimen irrotus edellyttää koko härvelin purkamista, mutta siinä toisessa säädin on irrotettavissa laturin ulkopuolelta kahdella ruuvilla. Omien kokemusteni mukaan kumpikin laturityyppi on ihan yhtä kestävä...
 
no toi mun laturiremppa maksoi 130 euroo "uusi" tehdaskorjattu olis ollut noin 170 euroo eli hiukka halvemmalla meni, käämitys oli käytetty !
 
Takaisin
Ylös Bottom