Taitaa kannentiiviste Pajerossa vuotaa ?

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Eli oireena on hidas kuplinta jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä kun kone käy, ei voimakas mutta jatkuva. Ei vettä öljyssä eikä öljyä vedessä eikä savuta. Ilmeisesti alkava vuoto ? auto on muuten 2.5 TD -88 (paketti auto) ajettu 480 tkm eikä koneelle mitään tehty, et kai se on aikakin kannenvaihtoon. Ajattelin hommata uuden kannen täydellisenä kun toi nokkaakselikin on niin kulunu.
 
pahvi, luultavasti myös kansi: tyyppivika noinkin paljon ajetussa (kansi halkeaa, nokka kuluu).

Pajeroihin enemmän perehtyneet voivat kertoa minkälaista kantta kannattaa etsiä, tarvikekansissakin on kuulemma eroja. Samoin kansipahvi kannattaa valita tarkkaan.... (lue aiemmat threadit pajeroon liittyen....)
 
kansi halki etukammion katosta.... oireet on siihen viittaavat....

jos se kone ei ole päässy keittään niin ei 480tkm kestäny kansipahvi ensin hajoo vaan kansi halkee ennen.....

kouvolan moottorikoneistamo ainakin tuo kansia maahan ja kyllähän niitä on myös esim koivusella
ja victor reinzin kansipahvit ei kestä... niissä on jonkin sortin valmistus vika
kun on ihan pienen ajan sisällä tullu mun tietoon 5 tapausta omani lisäksi että pahvi olis kannen vaihdon jälkeen "räjähtäny".... ainakin sen näköinen se on ku sen saa sieltä pois............
 
Suosittelen Kouvolan moottorikoneistamoa ja niinkun jahvetti asian ensimmäisenä ilmaisi ! Osta alkuperäinen kansipahvi niin pääset helpommalla !!
http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=1781
 
Kiitos tiedoista. Kouvolaa ajattelinkin ja uusi kansi täydellisenä, vaikka 1000 eeroo siinä köyhtyy. Sieltä varmaan saa niitä hyviä kansipahvia, ainaki niin kehuvat.
Kysymys: onko hyvää menetelmää putsata lohkon pinta vanhasta kansipahvista ja miten puhdas sen pitäis olla ? Tuleeko kansipahvi jälkikiristää ? (haynes kirja ei siitä mainitse) Tarviikohan vaihtaa kansipultit samalla? Ajattelin viikonloppuna kannen avata niin tietää pulttien kunnosta enemmän ja osaa tilata tarvittavat osat. Oliskohan syytä vaihtaa vesipumpuu samalla ? kyllä se toimii mutta iästä ei mitään aavistusta.
 
Tomi.T sanoi
..Kysymys: onko hyvää menetelmää putsata lohkon pinta vanhasta kansipahvista ja miten puhdas sen pitäis olla ? Tuleeko kansipahvi jälkikiristää ? (haynes kirja ei siitä mainitse) Tarviikohan vaihtaa kansipultit samalla? ..
Ite oon vetäny terävällä puukolla enimmät ja vesihiomapaperilla(kuivana) metallipinnalle, kyllä se teräslohko kestää hyvinki hiomista, kannenki oon hionu paperilla mutta siinä pitää olla järki mukana.
Alumiinikannen oon aina jälkikiristäny, sanoo manuaalit ihan mitä lystää(kestää takulla kauemmin). Pulttejakaan en oo nuukuuksissani vauhtanu.
 
nettijussi sanoi
Tomi.T sanoi
..Kysymys: onko hyvää menetelmää putsata lohkon pinta vanhasta kansipahvista ja miten puhdas sen pitäis olla ? Tuleeko kansipahvi jälkikiristää ? (haynes kirja ei siitä mainitse) Tarviikohan vaihtaa kansipultit samalla? ..

Ite oon vetäny terävällä puukolla enimmät ja vesihiomapaperilla(kuivana) metallipinnalle, kyllä se teräslohko kestää hyvinki hiomista, kannenki oon hionu paperilla mutta siinä pitää olla järki mukana.
Alumiinikannen oon aina jälkikiristäny, sanoo manuaalit ihan mitä lystää(kestää takulla kauemmin). Pulttejakaan en oo nuukuuksissani vauhtanu.

aivan samat on mulla konstit ja kyllä jälkikiristys on tärkeä niin ainakin kestää
ja pultteja ei tarvi vaihtaa jos vääntiöt pysyy ehjinä kun avaat sitä (kannattaa käyttää hyvälaatuista kuusiokoloavainta)
 
Mulle totesivat Kouvolasta, että nykyään ei maahantuojakaan edellytä jälkikiristystä omissa kansipahveissaan ???? No nyt on 6000 km takana ja still goin strong , kohta pitäis viedä päästömittaukseen rääkättäväksi :(
 
Mikset vaihtaisi koko konetta, vaihdatin Space Wagoniin(1.8 TD) koko koneen. Se ei ollut paljon kalliimpi kuin kansi ja uusiutuu sitten muutkin osat ja jää hyviä varaosia siitä vanhasta koneesta. Japan Motortuonnista tilasin, väittivät sen olevan noin 100 000 km ajetun, tiedä sitten ja hyvin pelaa. Kansi olis maksanut noin 1200 euroa(uusi) ja vaihtomoottori(Japanilaisista kolariautoista) noin 1300 eurelia ja muut hilusvinkkelit siinä mukana(turbokin). Vain laturi ja startti luonnollisesti puuttui. Kannattaa minusta kyllä miettiä koko koneen vaihtoa, kun on noin paljon ajettu mylly.
 
BTW: tuskin siitä jälkikiristämisestä ainakaan haittaa on?

se, että maahantuoja (laiskuuttaan?) ei sitä ENÄÄ tee, niin ei vielä tarkoita sitä että se kannattaisi jättää tekemättä... jos kerran kukaan ei keksi mitä haittaa siitä voisi olla?
 
Moi

Mulla meni 2,5 TD kansi kesällä ja hommasin uuden Tammer Dieselistä 700 egua. Sisälsi uuden kannen, venttiilit ja jouset.

Tomppa
 
Viikonloppuna avasin kannen. Olipa kova homma. sylinterit näyttä ihan hyvältä, kiiltävät eikä naarmuja.
nokkaakselin nokat kulunu 1mm ! tilasin kannen ja uudet yläpuoliset romppeet + suuttimet kouvolasta.
Vaihdoin myös moottorin tukityynyt.
Öljynpaineista: tuntuu että ne on hiukan alhaiset , kuumana tyhjäkäynnillä noin 1 bar tai alle ja kierroksilla n. 2-3 baria. Mitsulla sanovat että ei vielä tarvi tehdä mitään.
Öljypumppu on tossa vaan melko esillä tässä vaiheessa.
Oon käyttäny synt. öljyä, et ehkä siinä syy ?
 
Meillä oli paineet kans tuota luokkaa, vaihdettiin laakerit ja öljypumppu konerempan yhteydessä eikä paineet juurikaan muuttunu, oisko anturi tukossa tai jotain?

t:kristian
 
samaa luokkaa paineet ! kylmänä tosin 5-6bar mutta normaalilämpöisenä karvan päälle 2bar. Kone on n.7000 ajettu ja öljypumppu on uusi ! öljynä vielä esson ultron, mutta seuraavaksi aattelin kokeilla Teboilin täyssynteettistä dieselöljyä. Kuulemma noi mitsun omat painemittarit saattavat hiukka heittää (huhua)

edit : Moottorin tukityynyt ?? kalliit / vaikeat vaihtaa ?? Tää oma kitisee ja nitkuu tyhjäkäynnillä ( kuinka sen nyt kuvailis :-\ ) laturin remmikin on melko uusi ja tuntuis olevan kireällä eli sekään ei kai luista. Sit joku pelti resonoi ikävästi, mistähän saattais olla kyse ( automaatin mittatikkuakin epäilen ??)
 
ei noihin öljynpaineisiin oikeen vaikuta muu kuin öljyn laatu ainakaan mulla

kaikkein parhaiten on pysynyt ihan tavallisilla turbodiesel moottoriöljyillä
ja ei ne kuumana oo mullakaan kuin sen 1 barin luokkaa tyhjäkäynnillä


juu ja kyllä ne heittää tyyliin 0.5-1.0 baria
 
Selvä. Enpä taida öljypumppuun koskea. Vaihdoin kuitenkin sen öljypumpun ylipainemännän ja jousen, kun olivat halpoja osia (n. 13 e.).
Moottorin tukityynyt on n. 50 e. kpl. Eikä ihan helppo vaihdettava, pakoputken alkupään joutuu ottaa pois.
Vanhat tyynyt oli selvästi madaltuneet. Moottori heilahti selvästi sammutuksessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom