Talvikäyttis

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Neponen sanoi
:eek:fftopic
Se on kyllä jännä, että Evo jätetään talliin niillä keleillä millä se olisi ehdoton kuningas käyttöautona ja lipsutellaan joillain vajaavetoisilla pulkilla. :)

Mulla on Evossa manuaali aski ,joten jättäisin ylisanan "kuningas" pois lauseesta , toinen seikka on aivan helvetillinen pidon puute , pärjää vajakilla paremmin liukkailla + nastat kipinöi asvaltilla. :)
 
-JP- sanoi
Mulla on Evossa manuaali aski ,joten jättäisin ylisanan "kuningas" pois lauseesta , toinen seikka on aivan helvetillinen pidon puute , pärjää vajakilla paremmin liukkailla + nastat kipinöi asvaltilla. :)

Tomaattilegnumilla pärjää ainakin hienosti. Tosin yhtä huonosti tuo pysähtyy kuin muutkin autot.
 
-JP- sanoi
Mulla on Evossa manuaali aski ,joten jättäisin ylisanan "kuningas" pois lauseesta , toinen seikka on aivan helvetillinen pidon puute , pärjää vajakilla paremmin liukkailla + nastat kipinöi asvaltilla. :)

Nyt en kyllä käsitä sua -JP- ollenkaan. ???
 
Basbarduu sanoi
Nyt en kyllä käsitä sua -JP- ollenkaan. ???

Mikä on vaikeata ymmärtää ?

Automaattivaihteinen Saab pesee tuon minun Evoni käyttiksenä niin monella osa-alueella varsinkin talvella ,että en ymmärä miksi tuolla Evolla pitäisi talvella ajaa ?
 
-JP- sanoi
Mikä on vaikeata ymmärtää ?

Automaattivaihteinen Saab pesee tuon minun Evoni käyttiksenä niin monella osa-alueella varsinkin talvella ,että en ymmärä miksi tuolla Evolla pitäisi talvella ajaa ?

Aijaa no eipä mulla sit muuta.
 
-JP- sanoi
:) Autot niiden käyttötarkoituksen mukaan.

Juu. Ainaki mun manuaalivaihteinen nelivetoinen Mitsubishi Lancer Evolution V GSR on mitä mainioin talviauto. Liikkuu erinomaisen hyvin, lämpiää nopeasti ja on paremmin hallittavissa kuin useimmat muut autot.

-JP- Miks talvella pitäs olla automaatti? Mielestäni autoa on huomattavasti parempi hallita jos löytyy se kytkinpoljin. Lisäks jäiset vaihteistoöljyt+automaatti ei oo pidemmän päälle välttämättä kovin hyvä asia.
Ja miks 2-vetoinen? Tokihan tuo on melkein sama millä täällä etelässä ajaa tämmöisenä lumettomana talvena. Mut jos puhutaan ihan semmoisesta lumisesta talvesta.
 
Basbarduu sanoi
-JP- Miks talvella pitäs olla automaatti? Mielestäni autoa on huomattavasti parempi hallita jos löytyy se kytkinpoljin. Lisäks jäiset vaihteistoöljyt+automaatti ei oo pidemmän päälle välttämättä kovin hyvä asia.

Jos puhutaan käyttiksestä niin silloin ainoa järkevä vaihtoehto on automaatti , tykkään liikkua vaivattomasti pisteestä A pisteeseen B. SAAB on Ruotsalainen auto ja ilmeisen hyvin testattu talviolosuhteissa aikoinaan , ei ole ongelmia vielä ollut. Ei edes puske vaikka on etuveto , jotain ovat osanneet sielläkin maassa tehdä.

Ja miks 2-vetoinen? Tokihan tuo on melkein sama millä täällä etelässä ajaa tämmöisenä lumettomana talvena. Mut jos puhutaan ihan semmoisesta lumisesta talvesta.

Siihen on sellainen syy että Emäntä lähtee aikaisemmin töihin ja nussii mun Audi Quottron , jää SAAB enää pihaan kun on mun vuoro lähteä.
 
-JP- sanoi
Jos puhutaan käyttiksestä niin silloin ainoa järkevä vaihtoehto on automaatti , tykkään liikkua vaivattomasti pisteestä A pisteeseen B. SAAB on Ruotsalainen auto ja ilmeisen hyvin testattu talviolosuhteissa aikoinaan , ei ole ongelmia vielä ollut. Ei edes puske vaikka on etuveto , jotain ovat osanneet sielläkin maassa tehdä.

Auto vaihtoon. ;D
-JP- sanoi
Siihen on sellainen syy että Emäntä lähtee aikaisemmin töihin ja nussii mun Audi Quottron , jää SAAB enää pihaan kun on mun vuoro lähteä.

Akka vaihtoon. ;D

:eek:fftopic
 
Neponen sanoi
Auto vaihtoon. ;D
:eek:fftopic


:eek:fftopic

Ehdotuksia "Käyttöautosta" otetaan vastaan.

Kriteerit :

- Automaatti tai vastaava vaihteisto
- Mahdollisimman uusi , kohtuu kilometrit
- Riittävän tehokas (yli 200PS)
- Mahdollisimman edullinen auton spekseihin nähden
- Vasemmistoliitonpuoluesihteeriä miellyttävä ohjaus tapa
- Ei ranskalainen
- Ei Volvo

Jos löydät minulle auton joka sopii noihin spekseihin niin lupaan harkita asiaa , muista myös , että auton pitää miellyttää myös minun silmiä , SAAB 9-3 SS Aero ei kuitenkaan ole ihan sieltä rumimmasta päästä muotoilunsa suhteen. :) (makuja niin monenlaisia..)
 
-JP- sanoi
:eek:fftopic

Ehdotuksia "Käyttöautosta" otetaan vastaan.

Kriteerit :

- Automaatti tai vastaava vaihteisto
- Mahdollisimman uusi , kohtuu kilometrit
- Riittävän tehokas (yli 200PS)
- Mahdollisimman edullinen auton spekseihin nähden
- Vasemmistoliitonpuoluesihteeriä miellyttävä ohjaus tapa
- Ei ranskalainen
- Ei Volvo

Jos löydät minulle auton joka sopii noihin spekseihin niin lupaan harkita asiaa , muista myös , että auton pitää miellyttää myös minun silmiä , SAAB 9-3 SS Aero ei kuitenkaan ole ihan sieltä rumimmasta päästä muotoilunsa suhteen. :) (makuja niin monenlaisia..)

W211 Mersu :-*
 
-JP- sanoi
:eek:fftopic

Ehdotuksia "Käyttöautosta" otetaan vastaan.

Kriteerit :

- Automaatti tai vastaava vaihteisto
- Mahdollisimman uusi , kohtuu kilometrit
- Riittävän tehokas (yli 200PS)
- Mahdollisimman edullinen auton spekseihin nähden
- Vasemmistoliitonpuoluesihteeriä miellyttävä ohjaus tapa
- Ei ranskalainen
- Ei Volvo

Jos löydät minulle auton joka sopii noihin spekseihin niin lupaan harkita asiaa , muista myös , että auton pitää miellyttää myös minun silmiä , SAAB 9-3 SS Aero ei kuitenkaan ole ihan sieltä rumimmasta päästä muotoilunsa suhteen. :) (makuja niin monenlaisia..)

Subaru
 
Mr mmc sanoi
Evo8 vagon at ja siihen konversio? ;)

Tuollainen viritys oli jossain kohtaa pari vuotta sitten "ajatuksen" tasolla listoilla , mutta ajan puutteen vuoksi se muistaakseni sieltä poistui. Ysejä taitaa olla kaikki vagonit , vaikka AT onkin vanhemmalla tekniikalla. Mutta SAAB on hiljaisempi sisältä , toki Lancerinkin saa eristettyä.

Toinen asia , tärkein.... maksaa tuo Wagon+konversio+eristys vähintään kaksi kertaa SAABin hinnan , mitä sitten vaakakupissa painaa se ,että pitäisi olla auto jolla voi maksu suorituksen jälkeen ajaa , käyttöautoilla siis ajetaan , harraste autoilla "harrastetaan". :)
 
-JP- sanoi

No eipä noilla spekseillä ole oikeastaan kuin legacy / outlander, forester ja tribeca. Noista veikkaisin sinun innostuvan eniten legacystä.

http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/6183619

http://fin.auto24.ee/used/1884074
 
Wlooffy sanoi
No eipä noilla spekseillä ole oikeastaan kuin legacy / outlander, forester ja tribeca. Noista veikkaisin sinun innostuvan eniten legacystä.

http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/6183619

http://fin.auto24.ee/used/1884074

Kalliimpi ja enemmän ajettu kuin SAAB. (sama ikä)

SAABin yli voimaisuus tai yksi parhaista ominaisuuksista on juurikin tuo hinta.
 
-JP- sanoi
Kalliimpi ja enemmän ajettu kuin SAAB. (sama ikä)

SAABin yli voimaisuus tai yksi parhaista ominaisuuksista on juurikin tuo hinta.

No, halvempia nuo oli kuin tuo ehdotettu W211 Mersu noilla spekseillä.
 
-JP- sanoi
Kalliimpi ja enemmän ajettu kuin SAAB. (sama ikä)

SAABin yli voimaisuus tai yksi parhaista ominaisuuksista on juurikin tuo hinta.

Saab on just hyvä käyttöauto. Kurvaan moottoritielle, laitan cruisen päälle ja matka taittuu kuin huomaamatta musiikin soidessa kohtuu hyvistä stereoista, autoa ei tarvitse paimentaa ja melukin on kurissa jos ei ole nastoja alla.

Lunta ei oo näkynyt joten etuveto riittää mainiosti.

Sen mitä Evolla ajoin talvella niin ei ollut todellakaan rentouttava ajettava.
 
Vs: Talvikäyttis

Tottahan se on että jos ei lunta ole niin vetotavalla ei ole paljoa merkitystä, MUTTA sitten kun sitä lunta on, niin kyllä sitä nelivetoa osaa arvostaa.
Toisaalta etuvedolla ajaminen tulee paljon halvemmaksi, kun ei tee edes mieli painaa tarpeettomasti kaasua mutkassa.
 
Vs: Talvikäyttis

Wlooffy sanoi
No, halvempia nuo oli kuin tuo ehdotettu W211 Mersu noilla spekseillä.

Mut miksi vaihtaisin , enemmän ajettuun ja kalliimpaan ? Edelleen käyttiksestä kyse.

Taitaa olla niin ,että me -ast:in kanssa "ikämies sarjassa" arvostamme auton käytön vaivattomuutta , radion kuulumista , sekä hiljaista kabiinia. :)


PS. Ihan yhtä paljon kuluu autoissa polttoainetta talvella oli vetotapa mikä tahansa.
 
Vs: Talvikäyttis

Mä en ymmärrä miksi talvella täytyy mukamas olla neliveto? Jos asuu keskellä peltoa tai muuten paikkassa missä ei ole teitä niin sitten on ehkä perusteltua ajaa nelivedolla. ;D
Suurin osa kuitenki tuolla liikenteessä ajavista on ei-nelivetoja ja hyvin pärjäävät.

Joo, onhan esim. Evo leikkisä ajaa talvella mutta en näe että se oli ykkös prioriteetti talviautolle. :) Leikkimen liiketeen seassa on muutenkin... ::)
 
Vs: Talvikäyttis

lancer evo-r sanoi
Mä en ymmärrä miksi talvella täytyy mukamas olla neliveto? Jos asuu keskellä peltoa tai muuten paikkassa missä ei ole teitä niin sitten on ehkä perusteltua ajaa nelivedolla. ;D
Suurin osa kuitenki tuolla liikenteessä ajavista on ei-nelivetoja ja hyvin pärjäävät.

Joo, onhan esim. Evo leikkisä ajaa talvella mutta en näe että se oli ykkös prioriteetti talviautolle. :) Leikkimen liiketeen seassa on muutenkin... ::)

Minkä takia autossa tarvitsee olla yli 90hv. Kyllä tuolla liikenteeesä on paljonkin autoja jossa on vähemmän kuin tuo ja silti hyvin pärjäävät.

Minkä takia asunnossa tarvitsee olla yli 30m^2 tilaa, koska monet asuvat pienemmissäkin ja hyvin pärjäävät.

Tätä voi jatkaa kuinka kauan haluaa.
Mutta väännetään nyt rautalangasta. Neliveto tuo etenemiseen vaivattomuutta ja varmuutta. Toiset arvostaa sitä niin että on valmiita maksamaan siitä hieman enemmän.
 
Vs: Talvikäyttis

eki75 sanoi
Mites tämmönen merssu.. ei ihan niin pappa..

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/clk/4747372

-Eki

Oli tuollainen hakusessa jonkin verran aiemmin ennen kuin SAAB muutti meille. Ainoa vika juurikin noissa CLK koreissa on tuo kilometrimäärä yleensä ja niistä "paremmista" saa kaivella taskua hivenen lisää , eli hinta ylittää reilusti SAABin arvon. CLK:sta tuli 2005 Facelift ,jossa nuo 70-luvun alkupuolelta peräisin olevat koetaulu kytkimet päivittyivät lähemmäksi tätäpäivää , pieni asia ,mutta ei viitsisi "työkonetta" vapaa-ajalla kuljettaa. "facelift" -> lisää rahaa tarvitaan.

Toinen asia spekseissä oli listattuna tehomäärä ,joka pitäisi täyttyä.
 
Vs: Talvikäyttis

-JP- sanoi
:eek:fftopic

Ehdotuksia "Käyttöautosta" otetaan vastaan.

Kriteerit :

- Automaatti tai vastaava vaihteisto
- Mahdollisimman uusi , kohtuu kilometrit
- Riittävän tehokas (yli 200PS)
- Mahdollisimman edullinen auton spekseihin nähden
- Vasemmistoliitonpuoluesihteeriä miellyttävä ohjaus tapa
- Ei ranskalainen
- Ei Volvo

Jos löydät minulle auton joka sopii noihin spekseihin niin lupaan harkita asiaa , muista myös , että auton pitää miellyttää myös minun silmiä , SAAB 9-3 SS Aero ei kuitenkaan ole ihan sieltä rumimmasta päästä muotoilunsa suhteen. :) (makuja niin monenlaisia..)

Sigma ;D
Ei uusi, mutta ei tarvinne lisäeristyksiä, vaikka olisi mitkä renkaat alla ja ulkonäkökin varsin ajaton.
Vaihtoehtoihin verrattuna jää vähän touhurahaakin
 
Vs: Talvikäyttis

-JP- sanoi
Oli tuollainen hakusessa jonkin verran aiemmin ennen kuin SAAB muutti meille. Ainoa vika juurikin noissa CLK koreissa on tuo kilometrimäärä yleensä ja niistä "paremmista" saa kaivella taskua hivenen lisää , eli hinta ylittää reilusti SAABin arvon. CLK:sta tuli 2005 Facelift ,jossa nuo 70-luvun alkupuolelta peräisin olevat koetaulu kytkimet päivittyivät lähemmäksi tätäpäivää , pieni asia ,mutta ei viitsisi "työkonetta" vapaa-ajalla kuljettaa. "facelift" -> lisää rahaa tarvitaan.

Toinen asia spekseissä oli listattuna tehomäärä ,joka pitäisi täyttyä.

joo, en niin tarkaan ole noita nappuloita katellu.. jokos se saappi on päässy niiden osalta pois 70 luvulta.. ;D

Itseä alkanut tuo clk:n kiinnostamaan, ku ajellu nyt kuukauden sillä vanhemman korimallin versiolla.. mutta tuo tehon päivitys tuonne 2 alkaviin lukemiin ei taida olla tuossakaan mikään amerikan temppu..

Mutta aika pahahan tuota saappia on nuihin perusteisiin päihittää, kun on vielä ajolleenkin ihan asiallisia laitteita.. :peukku

-Eki
 
Vs: Talvikäyttis

eki75 sanoi
joo, en niin tarkaan ole noita nappuloita katellu.. jokos se saappi on päässy niiden osalta pois 70 luvulta.. ;D

Itseä alkanut tuo clk:n kiinnostamaan, ku ajellu nyt kuukauden sillä vanhemman korimallin versiolla.. mutta tuo tehon päivitys tuonne 2 alkaviin lukemiin ei taida olla tuossakaan mikään amerikan temppu..

Mutta aika pahahan tuota saappia on nuihin perusteisiin päihittää, kun on vielä ajolleenkin ihan asiallisia laitteita.. :peukku

-Eki

Hieno kommentointi vanhaa Ruotsalais kulkinetta kohtaan. "FullRespect" :peukku

SAAB 93 SS nappulat ovat kuin lentokoneesta , joka on valmistunut 90-luvun loppupuolella puolustamaan Ruotsia Neuvostoliiton hyökkäystä vastaan. Erilaisia kytkimiä ja muita vipstaakeja löytyy minun omistaman AEROn ohjaamosta palttiarallaa 234 kpl. LCD näyttöjä ovat tehtaalla asentaneet varmuuden vuoksi 3kpl. Ainoastaan puuttuu HUD näyttö , sekä ohjuspuolustusjärjestelmä VOLVOja vastaan.
 
Vs: Talvikäyttis

Mitäs tuollainen saappi sitten maksaa? Tietäis vaan kertoa saako siihen rahaan jo jotain kunnon autoakin ;D


http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mitsubishi-pajero-3-2-di-d-automatik-intense-coswig/203157150.html.
Esim. tuollaisella se paikasta A, paikkaan B sujuu vuodenajasta ja kelistä riippumatta lähes samalla tavalla. Motarilla kun lintat nostelee sohjopaskassa, niin et vielä edes huomaa talven tulleen. Parkkipaikkojakin löytyy joskus paremmin sekä "omia" uloskäyntejä tukkosilta parkkialueilta. Ajoratakin muuttuu leveämmäksi kun se kanttareiden tai maalattujen viivojen väli. + jonossa seisoessa näkee muutakin kun edessä kiiluvat jarruvalot.

Ehdoton plussa on oikea momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto ;D

Urbaanikin ympäristö antaa yllättävän paljon erivapauksia maasturille, kun vaan mielikuvitusta riittää :).
 
Vs: Talvikäyttis

Wlooffy sanoi
Minkä takia autossa tarvitsee olla yli 90hv. Kyllä tuolla liikenteeesä on paljonkin autoja jossa on vähemmän kuin tuo ja silti hyvin pärjäävät.

Minkä takia asunnossa tarvitsee olla yli 30m^2 tilaa, koska monet asuvat pienemmissäkin ja hyvin pärjäävät.

Tätä voi jatkaa kuinka kauan haluaa.
Mutta väännetään nyt rautalangasta. Neliveto tuo etenemiseen vaivattomuutta ja varmuutta. Toiset arvostaa sitä niin että on valmiita maksamaan siitä hieman enemmän.

Juurikin näin.
 
Vs: Talvikäyttis

Mizushima sanoi
Mitäs tuollainen saappi sitten maksaa? Tietäis vaan kertoaa saako siihen rahaan jo jotain kunnon autoakin ;D


http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mitsubishi-pajero-3-2-di-d-automatik-intense-coswig/203157150.html.
Esim. tuollaisella se paikasta A, paikkaan B sujuu vuodenajasta ja kelistä riippumatta lähes samalla tavalla. Motarilla kun lintat nostelee sohjopaskassa, niin et vielä edes huomaa talven tulleen. Parkkipaikkojakin löytyy joskus paremmin sekä "omia" uloskäyntejä tukkosilta parkkialueilta. Ajoratakin muuttuu leveämmäksi kun se kanttareiden tai maalattu viivojen väli. + jonossa seisoessa näkee muutakin kun edessä kiiluvat jarruvalot.

Ehdoton plussa on oikea momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto ;D

Urbaani ympäristö antaa yllättävän paljon erivapauksia maasturille, kun vaan mielikuvitusta riittää :).

Nakkasit kyllä linkiin sellaisen kikottimen , että tuli melkein tippa linssiin. Kyllä minä tuollaisen haluaisin , erittäinkin miellelläni. :'( (ilo) !

En tiedä aivan tarkalleen ,mutta SAAB:n hinta on ehkä about 14k€. Jos tuon linkin auton saisi tuolla ostohinnalla niin se olisi pihassa jo. :peukku !!

Kiitoksia erittäin paljon valtionedustajille ,ettei tarvitse "maasturia" Saksasta noutaa. (ovat niin vit*n älykkäitä apinoita olevinaan , että ovat kateellisia jos ostan käytetyn auton ulkomailta...)
 
Vs: Talvikäyttis

Wlooffy sanoi
Mutta väännetään nyt rautalangasta. Neliveto tuo etenemiseen vaivattomuutta ja varmuutta. Toiset arvostaa sitä niin että on valmiita maksamaan siitä hieman enemmän.

Usean talven ajanut itsekkin "tehokkaalla" nelivedolla (Evo ja Legnum). Hauskaahaan se on, eikä niissä mitään vikaa ole talviautona. En silti ymmärrä mitä varmuutta se 4wd tuo ajamiseen? Samanlailla ne lähtee hanskasta kuin vajaavetoisetkin. Jos sitä tarkoitit? Ehkä jopa helpommin kun luullaan että nelivetoa ei pysäytä mikään talvella. :p

Joitain vuosia sitten oli hauska päästä jääradalle testaamaan erilaisia autoja. Oli Micra, Primera ja Pathfinder.
Ei varmaan yllätä ketään että nelivetoinen ja isoin Pathfinder oli kaikista huonoin ja hitain auto liukkaalla. :D
 
Vs: Talvikäyttis

Eipä taida nykyisellä kalustolla MM-ralleissa yleiskilpailun kärkisijoille päästä vajaavetoisilla edes asfalttiralleissa. Toki tehot ja painot eroaa toisistaan. Soralla ja lumella lopputulos on itsestään selvä. "Kuninkuusluokan" pelit ovat aina nelivetoisia ja nopeimpia.

Mutta käyttöautostahan tässä puhuttiin. :p
 
Vs: Talvikäyttis

Täälä seuraava käyttis on varmaan ooppeli tai ford mondeo,halpoja ostaa ja pitää.
Evolla joudun vähän pakosta ajaa työmatkaa 50km päivässä,juurikin talvella ja onhan se perseestä kuunnella sitä meteliä.
Kaikki ylimääräiset ajot ajelen omegalla.
Kesällä kuljen paljolta töissä 1.2 c-kadetilla,ei oo kun puolet siitä 90hepasta ;D
 
Vs: Talvikäyttis

-JP- sanoi
Hevon "kakkaa" , kuka nyt ajaa alle tai 90hv autolla , hymyssä suin ?

Vastaus : Luonto aktivisti , jolla ei ole varaa Taksiin.

:peukku

Itellähän on aiheesta ihan omakohtaista kokemustakin, kyllä se vaan jostain syystä on vitusti kivempaa tolla vr4:sella, kun tuolla pajerolla. Galantissa on 300hp ja pajerossa jotain 60-70hp.

Muita autoja taloudessa ei ole.
 
Vs: Talvikäyttis

lancer evo-r sanoi
Usean talven ajanut itsekkin "tehokkaalla" nelivedolla (Evo ja Legnum). Hauskaahaan se on, eikä niissä mitään vikaa ole talviautona. En silti ymmärrä mitä varmuutta se 4wd tuo ajamiseen? Samanlailla ne lähtee hanskasta kuin vajaavetoisetkin. Jos sitä tarkoitit? Ehkä jopa helpommin kun luullaan että nelivetoa ei pysäytä mikään talvella. :p

Joitain vuosia sitten oli hauska päästä jääradalle testaamaan erilaisia autoja. Oli Micra, Primera ja Pathfinder.
Ei varmaan yllätä ketään että nelivetoinen ja isoin Pathfinder oli kaikista huonoin ja hitain auto liukkaalla. :D

Loistavaa asiantuntemusta ;D

Kaikenlaisilla ritsoilla sä oot jääradalle eksynytkin ja mukas oli vielä hauskaakin ;D.

Pathfinder juttu ei varmasti yllätä, jos tuntee ko. romun tai Navaran ja niiden nelivetojärjestelmän.
 
Vs: Talvikäyttis

Mizushima sanoi
Loistavaa asiantuntemusta ;D

Kaikenlaisilla ritsoilla sä oot jääradalle eksynytkin ja mukas oli vielä hauskaakin ;D.

Pathfinder juttu ei varmasti yllätä, jos tuntee ko. romun tai Navaran ja niiden nelivetojärjestelmän.

Jos et osannut lukea rivien välistä niin kyseessä oli siis Nissanin eräänlainen koulutus/ajoharjoittelu tapahtuma. ::)
Ja tapahtuman tarkoitus oli siis testata eri koko luokan autoja keskenään. Olis siis väistökokeita, slalomia ym. Ei siis mitään kierrosaika rassailua.

Luulen tietäväni jotain ko. romuista mutta kerro ihmeessä lisää? :)
 
Vs: Talvikäyttis

Mizushima sanoi
Pathfinder juttu ei varmasti yllätä, jos tuntee ko. romun tai Navaran ja niiden nelivetojärjestelmän.


Itsekkin haluaisin kuulla lisää ?

Tehtyyn käyttötarkoitukseen erittäin soppeli laitos.
Hyvin on navaralla päässy eteen ja taaksepäin talvella, ketjuilla ja vinssillä päässy sitten hiukan siitä eteenpäin viellä. Hyvin tuntuu kolme pyörää vetävän :)
 
Vs: Talvikäyttis

lancer evo-r sanoi
Mä en ymmärrä miksi talvella täytyy mukamas olla neliveto? Jos asuu keskellä peltoa tai muuten paikkassa missä ei ole teitä niin sitten on ehkä perusteltua ajaa nelivedolla. ;D
Suurin osa kuitenki tuolla liikenteessä ajavista on ei-nelivetoja ja hyvin pärjäävät.

Aamulla kun herää siihen että yöllä on satanut 15-20cm lunta ja kerrostalon pihaa eikä siihen johtavaa tietä ei ole taaskaan aurattu, niin se neliveto ei ole yhtään huono juttu kaupungissakaan. Menneinä talvina kyllä etuvetoisella pääsi liikkeelle (parhaimmillaan 200m matkaan hupeni 15min, sisältäen kaksi lapiourakkaa ja suuren henkisen hatunnoston naapurin nelivetochevyn suuntaan kun oli tehnyt urat), mutta nelivedolla se olisi ollut niin paljon helpompaa.

Nykyään talviautossa on neliveto jo sen puolesta että ei tarvitse stressata puuvaraston edustan auraamisesta vaan peräkärrin pääsee lastaamaan täyteen klapeja ja tuomaan ne kotiin täysin omin avuin, vaikka hiekoitus ja auraus olisikin jääneet vähän heikommalle. ::) Muutenkin tuo kärrin vetäminen on talvella nelikolla himppuisen verran helpompaa.
 
Vs: Talvikäyttis

Talviauto tarjoilut laitettu eräälle pitkäaikaiselle Mitsuharrastajalle ,sekä Evoluution omistajalle. :peukku

Moitteita ei tullut juuri muusta kuin ,että alusta voisi olla pehmeämpi (orkkis SAAB Sport). 8)
 
Vs: Talvikäyttis

-JP- sanoi
Talviauto tarjoilut laitettu eräälle pitkäaikaiselle Mitsuharrastajalle ,sekä Evoluution omistajalle. :peukku

Moitteita ei tullut juuri muusta kuin ,että alusta voisi olla pehmeämpi (orkkis SAAB Sport). 8)

ehkä myös nastojen ropina kohtuu voimakas ;)
 
Vs: Talvikäyttis

lancer evo-r sanoi
Jos et osannut lukea rivien välistä niin kyseessä oli siis Nissanin eräänlainen koulutus/ajoharjoittelu tapahtuma. ::)
Ja tapahtuman tarkoitus oli siis testata eri koko luokan autoja keskenään. Olis siis väistökokeita, slalomia ym. Ei siis mitään kierrosaika rassailua.

Luulen tietäväni jotain ko. romuista mutta kerro ihmeessä lisää? :)

Jo keskitasauspyörästön tms. puuttuminen on merkittävä juttu tuollaisessa nelivetoajossa ja pitkä akseliväli vielä pahentaa tilannetta. Voimanjakona 50:50 toimii kyllä "maastossa" ja rauhallisessa liukkaan kelin ajossa, mutta "automatisoitu" valintanappi 0:100:n ja 50:50:n ei korvaa kunnon voimalinjaa.

Esim: Mitsun "maastoautoista" löytyy oikeasti ajettavia nelivetoratkaisuja. Super Select jakikset, taka-akselin helical lukot yms. herkut. Näiden tarkoitus on tehostaa nopeaa ajamista. Lisäksi on varusteet tehostamaan maastossa eteenpäin pääsemistä.

Mitsusta tehdään suoraan menestyviä kilpureita T1 ja T2 luokkiin, tyyliin kaaret sisään.
Vaikka noin: http://www.ralliart-offroad.it/eng/news/rteam-ralliart-runs-for-the-2014-t2-world-title.asp
Tai noin https://www.youtube.com/watch?v=sHz8mJW0Z6g

Pajeron voimalinja kelpaa vaikka Volkkari Touareg putkirunkoiseen protoon.
http://www.hardyracingteam.com/en_touaregt11.htm

Kun taas vastaavissa luokissa kilpailevat Patukat ja Navarat saa uudet voimalinjat oikella jakiksella.
Vaikka noin: http://www.mercadoracing.org/5/428067/nissan-pathfinder-tot-curses-t1.html

Nissanin ratkaisut ei vaan sovellu arkiseenkaan nopeaan ajoon. Eikä ne ole siihen tarkoitettukkaan. That's it.
 
Vs: Talvikäyttis

-JP- sanoi
Hevon "kakkaa" , kuka nyt ajaa alle tai 90hv autolla , hymyssä suin ?


Vastaus : Luonto aktivisti , jolla ei ole varaa Taksiin.

Itse viimetalven rälläsin muiden mielestä aivan täysin paskalla korollalla.. Oli siinä ehkä 60hp. Lähti aina käyntiin ja toimi kuin unelma. Vakuutukset oli puoli-ilmaiset eikä autokaan maksanut kuin muutaman satasen. Ottaisin sen ilomielin evo tilalle talveksi.

Mukavinta asiasta teki sen, että ei ollut pätkän vertaa väliä meneekö se penkkaan, hajoaako puskurit tai jokin muu kun hyttiin tulee liikaa käsiä. Toki etuveto ja toimiva käsijarru voi olla naurettava yhdistelmä. Ei siinä vehkeessä mukavuuksia ollut mutta hoiti asiansa kunniallisesti.

Miksi vääntää? Jos pitää olla mukava ja helppo jnejnejne niin sitten vaan ostaa sen pappamallisen auton mikä on varustettu sadalla ja kymmenellä heposella, automaatilla ja jollain vedolla. Ei herneitä :-*
 
Tuo palleron ss loota tuntuu aika mukavalle tuossa L200ssa on helppo viedä pitkää luisua visko 4wd asennossa, käytös sellanen sopivan yli ohjautuva, visko tuntuu ottavan kiinni sopivasti, ensin yli ohjautuu ja sit lähtee vetämään etupäätäkin ;)
 
Vs: Talvikäyttis

Meikäläisen paras talvivehe on tähän asti ollut 630tkm rullattu d4d avensis ;D Empä ole kokenut diisseliä joka törähtää niin hyvin käyntiin oli pakkasta sitten -25 tai -5, Lämpes sisältä nopiaan kiitos tojon eberin ja webaston ja eteni liukkailla/Lumessa ihan hyvin kärryn kanssa.
Eipä sitä kyllä galantilla, civicillä tai spacellakaan koskaan kiinni jääty vaikka melkosissa myräköissä maalla ja kaupungilla tuli ajeltua...

En tiiä myyvätkö vielä biltsussa semmosia pitomattoja tms, ovat aivan mahtavia ainakin vajaavetosten takabaksissa :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom