Tarviiko kansipultit uusia?

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Kun vaihtaa vaikka kannentiivisteen? auto gti lancer vm.-90

Kiitos ja anteeksi!
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Jos on venyvät kannenpultit niin pitää/kannattaa vaihtaa
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Onko Mitsuissa? Evoissa on annettu maksimimitta pultille ja jos on venynyt sitä pidemmäksi pitää vaihtaa, mutta ei ollut lähelläkään ensimmäistä kertaa kansi irroitettuna. Eikä myöskään vanhoissa 4G63:ssa tarvinut pultteja vaihtaa.

Eli onko Mitsu harrastanut noita ooppelimaisia vaihda joka kerran pultteja joissain moottoreissa vai ei?
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Ei tietä, mut nykyistä kokoonpanoa esikasatessa ja laakerivälyksiä tarkistaessa, venäytin 2 runkopukinpulttia. Senhän pitäis kyllä nähdä pultista, jos kierre kantaan asti/ pultin kannassa kolmiomerkki, varmasti venyvä/uusittava.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Mitsubisimään sanoi
jos pultin kannassa kolmiomerkki, varmasti venyvä/uusittava.
Mistäs tämä tieto.?


P.S.
Itsekin saanut venymään pukinpultin,oli se lyhyt malli..
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Maxx sanoi
Jos on venyvät kannenpultit niin pitää/kannattaa vaihtaa

Niin... Onko ne?

Kovin kiristys momentti on n.100 nm. Jos joku tietää et, minkä paksunen pultti ja pultin lujuusluokka (8.8 10.9 12.9), niin vois selvittää et sinkuko ne?

E: Kiertee kohdalla no varmaan pultin ohkasin kohta, jos joku tietää sen kiertee, niin keroo.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Tuskimpa ovat venyvät jos annettu noin iso Nm monentti. Venyvät yleensä esi momentti ja loput asteina.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Mjoo... Tämmösen löysin http://www.kymenpultti.fi/images/Momentit.pdf

Eli jos on 12mm pultti, niin ei Pitäs sinkua(12.9ja10.9). 10mm pultti on jo venyvä.

Mut kannenpulteissa on kuiteski joku taajakierre (1-1.25mm nousu), niin kierteen tyvihalkasia on aavituksen paksumpi.
Pultti kestää ennemmän, kierteen kesto on asia erikseen.

Kaikki on vissiin kasannu vanhoilla pulteilla, kun kellään ei ole mitata vanhaa pulttia? ::)

Tuolla on lissee pultti tauluKoita
http://www.kymenpultti.fi/Pultit.html

Jos priimaa alkaa tekemään, niin kaikki sitä kannattas/pitäs uusia ;D
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

no perke..

ite en oo ainakaan yhteenkään mottiin uusinu kansipultteja.mitsun kansia joitakin avanneena/takasin pistäneenä. hyvin on pelanneet.muutamaa muutakin merkkiä ronkkinena ja välillä on ollu suositus vaihtaa pultit niin väliin oon jättänyt :p

ehkä hyvä,ehkä ei. tää on mun oma kokemus
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Mitsubisimään sanoi
Autodata kertoo, ettei tarvi uusia pultteja.

Tänks! :peukku

Juu 12mm pultti kestäs melkeen olla tavis 8.8
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Kyllä pulttit pitää aina varmuuden vuoksi uusia! Käytä maalais järkeä! Jos se on kerran laitettu jossain korjaamossa niin se on luultavasti venyytettu asteittain! Ja autodatan tietoja ei hirveesti kannata uskoa! Uudet pultit aina!
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Kyllä pulttit pitää aina varmuuden vuoksi uusia! Käytä maalais järkeä! Jos se on kerran laitettu jossain korjaamossa niin se on luultavasti venyytettu asteittain! Ja autodatan tietoja ei hirveesti kannata uskoa! Uudet pultit aina!

Itse laitoin ainakin uudet, kun maksoivat ainoastaan 20e.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Itse en ole kertakaan vaihtanut,kun aina ovat olleet mitoissaan.

Se on euroihmeitten kertakäyttö-höpötystä tuollainen pulttien vaihtaminen,japsit on tehty kestään..
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Jos pultit on käytetyt mutta reilusti tehtaan spekseissä niin miksi ne pitäisi vaihtaa?
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Koneitten avaaminen (ja pulttien uusiokäyttö) on katsokaas outoa sillä puolella maailmaa, jossa koko kone vaihdetaan ennen kuin loonglaif-öljyjen kilsat edes tulee täyteen... ;D
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Itse laitoin kanssa uudet pultit, mutta jännää hommassa oli se, että nuo motonetin uudet pultit olivat jopa yli 1mm pitemmät kuin alkuperäiset käytetyt.

Eli tässä tapauksessa olisi ollut ehkä viisaampaa laittaa alkuperäiset takaisin, mutta kun olin nuo uudet ostanut, niin päätin ne myös laittaa...

Tässä tapauksessa pultille on annettu maksimimitaksi muistaakseni 96,4mm.

Alkuperäiset pultit olivat kaikki melko tarkkaan 95mm pitkiä, kun taas uusista pisimmät olivat ~96,2mm.

Noilla uusilla on kyllä pultin pohjaaminen todella lähellä, kun kasatessa sitä mittailin, varsinkin kun ottaa huomioon, että pultti vielä jonkin verran venyy...
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Kyllä pulttit pitää aina varmuuden vuoksi uusia! Käytä maalais järkeä! Jos se on kerran laitettu jossain korjaamossa niin se on luultavasti venyytettu asteittain! Ja autodatan tietoja ei hirveesti kannata uskoa! Uudet pultit aina!

No sitähän ei voi tietää jonko joku ne väärin kiristäny ja liian tiukkaan.

Uudet pultit tais olla 60£ sarja. Niin en ainakaan huvikseen vaihda.
Timantilla tais olla pultit 77e ja pirkat 20e.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

AYE_GTI sanoi
No sitähän ei voi tietää jonko joku ne väärin kiristäny ja liian tiukkaan.

Uudet pultit tais olla 60£ sarja. Niin en ainakaan huvikseen vaihda.
Timantilla tais olla pultit 77e ja pirkat 20e.

Väärin tai oikein, jos ne on kerran venyytettu niin uudet pultit aina ja useammiten ne ovat venyytettuja jos ohjeitten mukaan mennään.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Väärin tai oikein, jos ne on kerran venyytettu niin uudet pultit aina ja useammiten ne ovat venyytettuja jos ohjeitten mukaan mennään.

Haluaisin silti tietää mihin tämä perustuu kun tehtaan manuaalien mukaan mukaan pultit voi käyttää uudelleen ainakin osassa Mitsun malleja? Ei ole ainakaan toistaiseksi kansi lähtenyt omille teilleen.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Väärin tai oikein, jos ne on kerran venyytettu niin uudet pultit aina ja useammiten ne ovat venyytettuja jos ohjeitten mukaan mennään.

kuka nuo ohjeet antanu? mitsun merkkihuolto vai joku muu.senhän voi alkuperäinen topicin aloittaja esim timantilta kysyä.tiedän että osa vw konsernin vanhemmista koneista sanoo että pitää pultit vaihtaa. ja jos nyt omalta kohdalta saisin tiedon että pitää vaihtaa(vaikka se ei oo ennenkään mua liikuttanu)niin orkkikset.

yhdet tarvike mutterit kiertokankiin ostaneena ilmajäähy koneeseen(vw,kun ajattelin kerankin panostaa ja tehdä hyvin)niin jäipä asentamatta ja kasasin orkkis mutterein.--->olivat niin epäluotettavan näköset jo paketissaan,eikä vastanneet ollenkaan orkkista,esim puuttu vastin"prikka"joka on orkkis mutskuis.tarvikkeet oli lähinnä samalla kierteillä vaan.

niin ja ite oon mitsut kasannu takasin samoin pultein,tosin gti.n kantta en oo saanu viel avata.tosin siihenkin varmaan lurahtais vanhat pultit.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Väärin tai oikein, jos ne on kerran venyytettu niin uudet pultit aina ja useammiten ne ovat venyytettuja jos ohjeitten mukaan mennään.

Tuossa on ohje. Löysin sen tältä foorumilta.


jamppu_ sanoi
jep keskeltä alottaen ja ristiin jatkaen :peukku


9-3-1-6-8

7-5-2-4-10

vaiheet ekaks: 30-40nm
toiseks: 60-70nm
kolmanneks: 90-100nm
neljänneks:käytä konetta 15 min
viidenneks:100-110nm

Eli maks 110nm.12mm pultti 10.9 laaua kiritys momentti 128nm eikä taida vielä sinkua.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Ohjeet löytyyvät suoraan kirjasta yms.. Uudet pultit maksaa motonetis 20 euro... Ei ole paha. ;D Eli suosittelen vaihtamaan aina uudet pultit tilalle niin saapi ens kertaankin avattua ilman,että pulttit katkee :) Kiristys vaiheessa joudutaan kiristämään moneen kertaan, että meneevat tasaisesti ja eri momentteillä.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Ohjeet löytyyvät suoraan kirjasta yms.. Uudet pultit maksaa motonetis 20 euro... Ei ole paha. ;D Eli suosittelen vaihtamaan aina uudet pultit tilalle niin saapi ens kertaankin avattua ilman,että pulttit katkee :) Kiristys vaiheessa joudutaan kiristämään moneen kertaan, että meneevat tasaisesti ja eri momentteillä.

jep.mutta mistä kirjasta? jos tehtaan omat tekeleet(tarkoitan korjausmanuaalit) käskevät vaihtaa niin ehkä vaihtaisin ehkä en siltikään(varmuuden tavoittelua takuu asioisa).se että tarvike pulttteja saa 20e sarja ei tarkoita sitä että ne tarvikkeet olis edes käytettyjä orkkis pultteja paremmat kuten jo aikasemmin kirjoitin.ja kyllä ne kansipultit seuraavassa mahdollisessa rempassa/purkuhommassa aukeaa.eivätkä TODELLAKAAN KATKEA.koskaan en ole kantta avatessa saanut pulttia katkeamaan kuten yllä olevasta postatauksesta saa käsityksen.kiristäessä voivat venyä siksi vaihto suositellaan JOISSAIN moottoreissa EI KAIKISSA VAIKKA MOTONETIN SIVUILLA NIIN LUKISIKIN :)
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

khonjhaidee sanoi
Kyllä pulttit pitää aina varmuuden vuoksi uusia! Käytä maalais järkeä! Jos se on kerran laitettu jossain korjaamossa niin se on luultavasti venyytettu asteittain! Ja autodatan tietoja ei hirveesti kannata uskoa! Uudet pultit aina!

Sinulla ilmeisesti on faktaa autodatan virheellisyyksistä, jos vaikka laitat havaitsemasi virheet näytille, että muutkin voivat välttää väärät ohjeet :peukku

Ja mistäs ne "korjaamon" jannut osaa ne asteille vääntää, jos tavan pulteille annetaan Nm kiristysarvot ::)
Jos tätä samaa heinäntekojärkeä käytettäis, olis pyöränpultitkin joka syksy ja kevät vaihdettava ;D ;D
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Kyseessä lienee 4G67 moottori? Valmistajan ohjeen mukaan pultteja ei tarvi uusia, paitsi jos niissä on vikaa. Kiristysmomentti on 95 Nm, kiristys kolmessa vaiheessa ja sillä siisti.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

uge sanoi
Kyseessä lienee 4G67 moottori? Valmistajan ohjeen mukaan pultteja ei tarvi uusia, paitsi jos niissä on vikaa. Kiristysmomentti on 95 Nm, kiristys kolmessa vaiheessa ja sillä siisti.

Kyll on 4G67. Kehtaatko laittaa kiristys vaiheet ja järjestyksen. Kun vaiheita on vähemmän, kuin edellä mainitussa ohjeessa. Tänks.
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

Kerran kun ne ovat venyytettyä niin ne ei toista kertaa enää voi venyttää lisää. Siinä on omat vaaransa jos niin tekee esim voipi katkea kiristyksessä tai irti ottaiessa. BTW sain kerran katkeamaan pultit kolmas kiristys vaiheessa, ihan vaan että kun pulttit oli joh kertalleen venyytetty eikä kaveri haluaa jostain syystä ostaa uudet pulttit. :peukku :seina
 
Vs: Tarviiko kansipultit uusia?

AYE_GTI sanoi
Kyll on 4G67. Kehtaatko laittaa kiristys vaiheet ja järjestyksen. Kun vaiheita on vähemmän, kuin edellä mainitussa ohjeessa. Tänks.
No vaikka että 30Nm>60Nm>95Nm. Järjestys tuo edellä mainittu on ihan hyvä, eli keskeltä päihin päin.
 
Takaisin
Ylös Bottom