Tee-se-itse lastu lanceriin ??

Z

Zvortex

Guest
Juttelin tossa yhe vanhemman autoasentajan kanssa joka on mm. mitsun rallikalustoa laitellu ja tuli puheeksi lastun asennus 93 gti Lanceriiin. Se sano et ei kannattas laittaa lastuu et oikein mitoitetulla vastuksella tai potikalla sais saman tuloksen. Mutta mulle jäi vähä epäselväks et minne johtoon se tulee ja paljo Ohmeja. Onkohan kukaan sattumoisin tietoinen asiasta ???
 
todennäköisesti tarkoituksena lienee "huijata" boksia jonkin lämpötilanturin johtoon asennettavalla vastuksella tai potikalla, kun boksi luulee koneen käyvän kylmänä, se rikastaa seosta.. luulen että jenkkien DSM heebot on kyllä kokeillu näitäkin, ja samanlainen ruiskusysteemi Lancerissakin on. Samoin jenkit on käyttäny "piggy bank computereita", eli boksin ja antureiden väliin laitettavaa laitetta, jolla pystyy huijaamaan auton omaa boksia ja vieläpä säätämään niitä "huijauksia". Tätäkin tietty rajoittaa boksin säätö arvojen rajat, ja luulen että nykyään "yleismallin" lastut syrjäyttää nämä laitteet (lue alempaa)

Sitä en sitten tiedä, että onko se muka parempi kuin oikea lastu, tuskin, koska vastuksella voidaan vaikuttaa vain tiettyjen rajojen puitteissa, eikä se varmaankaan vaikuta esim. sytkäennakkoon, eikä varmasti ainakaan kierrosluvun rajoittajaan (joka onkin toisaalta ihan turhaa katu-autossa).

Lastuista minulla on sellainen käsitys, että vapaastihengittässä koneessa lastun vaikutukset ovat vähäiset, ainakin jos kone on muilta osin vakio. Monien lastujeen lupaama tehonlisäys% syntyyy itseasiassa siitä, että lastu nostaa rajoitinta ylöspäin -ja koska teho on kierrosluvun ja väännön suhde, niin max teho saattaa pari prosenttia noustakin, mutta ei se auto yhtään kovempaa kulje kuitenkaan. katukäytössä kannattaakin keskittyä väännön kasvattamiseen, sen huomaa ajossa paremmin. kyllä ne lastutkin varmaan jotain vaikuttaa auton kulkuun, mutta ei kannata odottaa taivaita..

Lisäksi nykyään on saatavana "yleismallin" lastuja, jotka voidaan ohjelmoida mekein mihin vaan autoon sopivaksi, tämä lisää lastu tarjontaa moniin Mitsun malleihin, joihin ei aiemmin ollut lastuja saatavana.

tällainen kuva minulla on lastuista ja muista, kertokoot asiaan perehtyneet ja/tai ammattilaiset paremmin...
 
kyllä se voi noin "vanhassa" ruiskussaa toimia paremminkin kuin oikeen lastuttaminen

varsinkin jos on paikkoja avarreltu ja esim nokat vaihdettu...

ja kyllähän se" boxi " osaa säätää niitä ennakkoja ihan ite kun tarve kasvaa...

siinä on vähä samanlainen touhu kun ahdetuissa että lisää ruokaa.... :) lisää ahtoa.... :D lisää tehoa....... ;D

ja ahdetuissa ei tota ali-paine säätöä juuri ole
 
niin no, niinku sanoin, ei ne oikeatkaan lastut aina ihmeitä tee, eli siinä mielessä voisi olla ihan järkevää kokeilla jostain potikka viritystä, olis ainakin edullisempi ja tosiaan hyvällä tsäkällä ajaa saman asian. pitäis käydä surffailemassa noita eclipse miesten kokeiluja, niistä sais ainakin ideoita toteutukseen jos ei muuta...


ja totta, kyllähän se boksi säätää, mutta yritin selittää sitä, että vakioboksissa on yleensä säädöille raja-arvot, joita se ei ylitä, kuviteltu tilanne: vakioboksi säätää ennakkoa esim. niin, että se on kaasunasennosta riippuen vaikka 7-9 astetta, mutta viritetylle koneelle ihanne ennakko olisikin tietyissä olosuhteissa 10 astetta. Tähän ei potikkaviritys auta.... :)
 
Omakohtaisia kokemuksia ei vapaasti hengittävien eikä bensamoottorien chippaamisesta ole. Asioidessani muutama kuukausi sitten asiaanliittyvässä putiikissa (ks. www.k-chip-de) toisen tapauksen kanssa kyselin, mahtaako mainostettua tehon- ja etenkin väännön lisäystä saada Mitsuihin (oikeasti).

Vastaus kuului, että koska auto on paikallisen mittakaavan mukaan eksoottinen, on auto oltava paikalla (eli Suomeen ei lastua voi tilata). He asentavat chipin, penkittävät auton, ja tarvittaessa "fläshäävät" softaan korjauksia, kunnes tulos on sekä suorituskyvyn että pakokaasujen&seosten&jne kannalta haluttu.

Luulisi, että vastaavaa palvelua olisi Suomessakin tarjolla!

// Arto
 
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2460291962&category=33597

tuossa on just noita mitkä helppo iskee sinne väliin vaan... tiedä sitte mitä noi tekee.. et just huijaa vain jotenkin...
 
Niko on ihan oikeassa siinä, ettei huijaamalla raja-arvoista pääse ohi vaikka mitä tekisi. Eli soppaa ei tule tarpeeksi vaikka olisi mikä. Tosin, jos se alkuperäinen ECU ajattelee, että on täysi kiihdytys päällä koko ajan, vaikka ajaakin tasaisesti, niin tuleehan sitä soppaa... :)

Mutta eipä noilla potikkavirityksillä oikein mitään tee, ei niillä saa esim ennakoita säädettyä kunnolla. "Lastuttaminen" on paras konsti ja se siitä. Mutta hintoihinsa se kyllä tulee...jonkun kun pitää se jopa tehdäkin. Penkityksestä kun ei oikein pääse yli eikä ympäri. Paitsi tietenkin, jos kyseessä on ihan vakiokone ja jollakulla on jo sopiva lastu.

Joskus joitain isoilta pojilta kuulin, että noiden lastujen (eprom-piirien...) kopiointi olisi mahdollista. Kertoivat vielä senkin, että se onnistuu sillä minun prommerillani ::)
 
Noi vastuksethan toimii ihan sillä periaatteella että kusetetaan autoo luulemaan että koneeseen tulee kylmää ilmaa / taikka kone on kylmä. Silloin ecu lisää suuttimien aukioloaikaa etc...

Japaninkielisillä sivuillahan on kerrottu evojen eeprommauksesta, taitaa vaan tulla halvemmaks ostaa ohjelmoitava järjestelmä kuin alkaa kikkailemaan koodin kanssa jota ei välttämättä edes kaikkea haltsaa ;D Taitaa foorumiltakin löytya yksi linkki yhteen paikkaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom