V6 3000 Autom. -88 tyhjäkäyntiongelma

VeeKuus

New Member
Liittynyt
11 Lokakuu 2005
Mistä löytyy vika kun tyhjäkäynti katoaa ajoittain? Auto käynnistyy kylmänäkin hyvin mutta tyhjäkäynti on niin heikko että  moottori sammuu usein liikennevaloissa. Moottori sammuu myös kaupunkajossa jos ei kaasuttele koko ajan ja ongelman aiheuttaa se kun  ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta. Ratin kääntö on yllättäen tosi raskasta ja jarrun päällä saa seistä koko painollaan. Käynnistys vauhdissa automaattilaatikolla on oma temppunsa. Moottorin sammuminen on tapahtunut myös maantiellä.
 
VeeKuus sanoi
Mistä löytyy vika kun tyhjäkäynti katoaa ajoittain? Auto käynnistyy kylmänäkin hyvin mutta tyhjäkäynti on niin heikko että  moottori sammuu usein liikennevaloissa. Moottori sammuu myös kaupunkajossa jos ei kaasuttele koko ajan ja ongelman aiheuttaa se kun  ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta. Ratin kääntö on yllättäen tosi raskasta ja jarrun päällä saa seistä koko painollaan. Käynnistys vauhdissa automaattilaatikolla on oma temppunsa. Moottorin sammuminen on tapahtunut myös maantiellä. 

Tuttu ongelma, ei vain ilmene noin pahana! Valitettavasti ei ole ratkaisua pulmaan, jos joku tunnistaa vaivan, niin pliis, kertokoon missä vikaa...
 
Minulla oli hieman tuollaisia oireita ja vika löytyikin pitkällisen tutkinnan jälkeen. Siinä hanskalokeron alla olevan metallisen suojan alla on moottorinohjaus boksi. Vika korjautui sillä kun otti boksin irti ja laittoi liittimiin öljyä ja heitti boksin paikalleen. Uskoisin että vanhemmiten ne boksiin tulevat liittimet pääsevät jotenkin hapettumaan/löystymään tai sitten minulla oli vain tuuria. Sillä seuraava ainoa mahdollinen oireilun syy olisi ollut viallinen boksi ja sehän maksaakin sitten hieman enempi kuin tuo öljy.....
Toinen vika joka oli hieman erimerkkisessä kotterossa, mutta vanha ruisku mylly siinäkin oli sellainen että ohjausboksille ei tullut moottorinlämpötila tietoa ja näin ruiskun säädät meni pieleen kun kone lämpesi. Ruiskulle tuleva lämpötila tietohan ei tule samasta anturista kuin lämpömittarille kojelaudassa.
 
Pajeron ruiskuun pätee aivan samat niksit kuin mihin tahansa muuhun saman aikakauden Mitsubishin ruiskuun. Sama pätee tietty myös tyhjäkäynnin ongelmiin, kannattaa käydä siis lueskelemassa Lancer ja Galant miesten tarinoita tässä välissä.

vikamahdollisuuksia yleisesti aiheeseen liittyen, ei suoranaisesti Pajeroon:
-ECU (jonka voi muuten korjata/korjauttaa myös ennaltaehkäisevästi)
-imuvuoto
-likainen/ jumitteleva kaasuläppä ja kaasuläppäkotelo (muistatko Pasi mitä sanoin siitä EGR:stä?)
-EGR yleensä
-väärin säädetty / rikkinäinen läpän asennontunnistin
-väärin säädetty / rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori
-vialliset anturit (lämpötila, ilmamäärä)
-ilmastoinnilla ja/tai automaatilla varustetuissa saattaa olla lisäksi kytkimiä jotka ohjaavat tyhjäkäyntiä korkeammaksi kun moottorille tulee kuormaa -näiden toiminta?
-huohottimen putket, letkut, venttiilit
-tietysti nämä mekaaniset jutut: venttiilien tiiviys, ruiskusuuttimien kunto, bensanpaine, tulpat, pakovuodot ennen lambdaa...

Pystyykö Pajerosta muuten lukemaan vikakoodit? Onko kukaan tutkinut?

Ensimmäiseksi tutkisin sen kaasuläpän tienoon ja tukkisin sen EGR:n ASAP.
 
PajeroV6 sanoi
...boksin irti ja laittoi liittimiin öljyä ja heitti boksin paikalleen.....Ruiskulle tuleva lämpötila tietohan ei tule samasta anturista kuin lämpömittarille kojelaudassa.
Jep, liittimet irrotettu ja öljyty, ei auttanut.

Ja lämpötila-anturi löytyy mistä (2? kpl)?

Terv Pasi
 
Niko Päivinen sanoi
...-likainen/ jumitteleva kaasuläppä ja kaasuläppäkotelo (muistatko Pasi mitä sanoin siitä EGR:stä?).......Pystyykö Pajerosta muuten lukemaan vikakoodit? Onko kukaan tutkinut?

Jep, muistan keskustelun EGR:stä, sen jälkeen vaan ei ole ollut aikaa vietettäväksi auton kimpussa lainkaan, valitettavasti. Asia on korvan takana ja konepeittoa avatessa aina silmäilen egr-tsydeemin suuntaan ja ajattelen, että josko kohta olsi aikaa..

JA toisaalta hieman laiskana toivon, että tuohon oireeseen joku löytäisi selkeän yhden vian, niin olis nopeampaa käydä omaan suorittamassa korjaustoimenpiteet :)

Vikakoodien lukuohje löytyy Haynesin Pajerokirjasta, en nyt jaksa hakea sitä autosta ajkertoa tässä, mutta jossakin ratin alla/vieressä on liitin, josta koodi luetaan volttimittarilla (analoginen sopii ilmeisesti hommaan paremmin kuin digi). Jännite vaihtelee ylös-alas ja ne tulkitaan numeroiksi ja kirjassa oli taulukko, joka kertoi numeroita vastaavat vikakoodit.

T Pasi
 
Paljonko vetoa, että ne vikakoodit luetaan Pajerosta näin?

Tuo lukija on paaaljon mukavampi pitää hanskalokerossa kuin analoginen volttimittari. ;D
 
Niko Päivinen sanoi
Paljonko vetoa, että ne vikakoodit luetaan Pajerosta näin?

Tuo lukija on paaaljon mukavampi pitää hanskalokerossa kuin analoginen volttimittari. ;D

Jep, vaikuttaa samalta asialta. Pitääkin kokeilla tuotakin...jos vaan ehtis :(
 
Takaisin
Ylös Bottom