vaihdekaavion muokkaus?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli mitenkähän tuo käytännössä tehtäis, lyhentämällä
vaihdetankoa vai kääntämällä vai miten?, vai onko mahdollista edes kohtuu pienellä vaivalla?

eli tämä kuuluisa käänteinen H

eli vaihteet ei olis niinku
1 3 5
2 4 R

vaan

2 4 R
1 3 5

tai pakki saa olla muuallakin, mut noi muut :)
 
nopeempi vaihtaa vaihdetta ;D

ja sporttisempikin kai, kun aina ku tarvii alempaa vaihdetta vedetäänkin vipua eikä työnnetä niinku nykysellään 8)
 
Lancer sanoi
ääh...luovu tost H kokonaa..
ja laita vaa suorakytkentä loota :)

Jeps, pieni tekninen vinkki ;).
Kun puhutaan suorakytkentä laatikosta niin puhutaan
pääsääntöisesti H-kaavioisesta laatikosta.
Yleensäottaen orggis-kuoriin laitetuista ns. "suoraham-
paisista" rattaista ja ilman synkronointia.
Sit taas jos halutaan H-kaaviosta pois niin puhutaan jo
ns. Sequental-vaihteistosta mikä onkin jo taas ihan eri
juttu :).
t:Arska
 
Eiks jossai bemaris oo tollanen toisinpäin oleva kaavio. M3sessa jossain vanhemmassa?
Näin oon vaa kuullu..
Aika moisen härvelin saa rakentaa laatikon sisään jos meinaa saada siirtohaarukan liikkumaan päinvastaseen suuntaa, kun työntää eteenpäin keppiä ;)
 
Lancer sanoi
ääh...luovu tost H kokonaa..
ja laita vaa suorakytkentä loota :)
^ näitä ei taideta ihan biltemassa myydä :)

ja mitä SappGsrTbo kommenttiin tuleen, niin etuveto
malleissa vaihteethan vaihdetaan sillä siirtotangolla jonka päässä on ne liikkuvat hässikset eli kun vaihdetaan ykkönen niin laatikon päässähän tullaan taaksepäin, kakkonen eteenpäin.. (koska tankohan liikkuu taaksepäin ja vetää mukaaan sen ykkösen siirron) vai? niin eikait se hirveitä kikkas konsteja vaatis?
joko tankoon joku ratkaisu tai vaihdelaatikosta ne heebelit väärinpäin?
 
e15mitsubishi sanoi
Lancer sanoi
ääh...luovu tost H kokonaa..
ja laita vaa suorakytkentä loota :)

Jeps, pieni tekninen vinkki ;).
Kun puhutaan suorakytkentä laatikosta niin puhutaan
pääsääntöisesti H-kaavioisesta laatikosta.
Yleensäottaen orggis-kuoriin laitetuista ns. "suoraham-
paisista" rattaista ja ilman synkronointia.
Sit taas jos halutaan H-kaaviosta pois niin puhutaan jo
ns. Sequental-vaihteistosta mikä onkin jo taas ihan eri
juttu :).
t:Arska

joo...vähä olin epätarkka.. suorakytkentä o joo toi..
H-kaavion ns. ZF kaavio eli ykkönen on vasemmalla alhaalla taas.

ja sit eteen-taakse kytkentää meinasinki eli sequentalia...maksaavat vaa sitten :)

mut eiks näitä o jotku tehny ainaki F ryhmän korillan laatikoista ?
 
päivää,
tässä osoitteessa olisi yksi vaihto ehto
sequentiaaliselle vaihtajalle(eteen taakse)
se on kylläkin tarkoitettu evo lanceriin mutta käy varmaan pienellä modauksella 4g63 kone mallisiin galantteihin ja lancereihin jossa vaihteen siirto on toteutettu kahdella vaijerilla.

http://www.racegears.com/Products/Partsjapan/Ikeya/IKEYA-Sequencial%20Shifter3.htm

vaihtaja vaihtaa normaalin H-kuvion sekventaaliseksi.
vaihdelaatikkoon ei tarvitse tehdä mitään muutoksia
kaikki tarvittava mekaniikka on ittessään tos paketis.

itte oon miettiny ja tehnyt jonkinmoiset piirustukset
tollasesta on tarkotus laittaa se mun galanttin mikäli ja kun kerkeän sen tekemään.

Sen verran kyselin katsastus mieheltä että päästäis läpi mikäli siitä näkee mikä vaihde on päällä.


toivottavasti tosta linkistä on apua
 
Houdi.
Lancerille: Jos nyt otetaan esim. Mitsun EVO7 missä on
tollanen sequental-vaihteisto optio olemassa kun auto
on ns. WRC-luokituksen omaava niin lyhykäisyydessään
semmoisen haluavalle tulee n.1milj. mummon lovi pussiin
ja siinä käytänössä vaihdetaan koko vaihteisto,vetarit,
olka-akselit ja pyörännavat.
Sequental-vaihteisto edm. Mitsun "iivoon" tuli mahdolli-
seksi yksityishenkilölle vasta tossa n.vuosi sitten, sitä
ennen sitä EI ollut saatavana edes rahalla yksityishen-
kilö ;).
F-ryhmässä ???. Enpä usko, koska sequental-vaihteisto
on KIELLETTY ks. kilpaluokassa.

Galant_1.6: Eihän tossa ole nyt vaan kyseessä se, kun
Horizontal-H-kaavio muutetaan Sequental-H-kaavioksi?
Eli ei ihan samasta "oikeasta" Sequentaalista kyse??
t:Arska
 
Arska..kúka sano et ko. autolla ois oltu kilpailemas ;)
on vaa sellane muistikuva et yks jannu duunas sellasen F ryhmäläiseen... ja keppi siis liikku eteen taakse vaa...
 
Lancer sanoi
Arska..kúka sano et ko. autolla ois oltu kilpailemas ;)
on vaa sellane muistikuva et yks jannu duunas sellasen F ryhmäläiseen... ja keppi siis liikku eteen taakse vaa...

Oukkei,doukkei Lancer ;).
Mäkunoonvaantämmönenstreittikaveri, niin eihän mul
tullu mieleen tommonen... ;D

Muuten eihän sekin olis ollu vaan tommonen Horizontal-
H muutettu Sequental H:ksi??
 
Arska: sequental-H-kaavio? WTF is that?
Toihan on vaan semmoinen vivusto hässäkkä joka muuttaa kepin liikkeen sequentaali-lootan-kepin liikkeeksi...

sitä voi sitten miettiä että miten toi toimii katu ajossa, normaalissa synkka laatikossa: joka risteykseen tullessa kelaat kaikki vaihteet läpi -mahtaa lisätä laatikon elinikää?

ja ylöspäin vaihtaessa: jos ne mitsun lootat rutisee normaali kaaviollakin vaihtaessa, miten mahtaa tuo "sequentaali"-muutos satsi kohdella synkkia?

butch1278: toi on kyllä ihan uus kaavio, enkä kyllä ihan heti tajua sen etua.....

SappGsrTBo: joissain bemareissa ja esim. SSS Datsunissa on ollut sellaista ns. sportti kaaviolla olevaa lootaa, jossa ykkönen on alhaalla vasemmalla erikseen ja sitten 2-5 H-kaaviona siten, että 2 ylhäällä vasemmalla ja 5 alhaalla oikealla:

2 4
1 3 5


(numerot ei ihan asettunu, mutta tajuatte varmaan idean)

ideana siis se, että eihän kovaa ajessa ykköstä tarvii, vaan käyttövaihteet on näppärästi H-kaaviona.

Ihan kiva idea, mutta kun ajoin radalla autolla jossa on tuo kaavio niin täytyy sanoa että kaipasin normaalia kaaviota: jarrutuksen jälkeen piti aina miettiä että mikä vaihde on päällä ja mihin suuntaan pitää seuraavaksi vaihtaa... auton omistaja sanoi samaa, sanoi että kesti about vuoden ennen kuin siihen oppi....
 
e15MITSU:

siis sillä vaan muutetaan normaali H-kaavio sequentiaaliseksi.
muuten laatikko pysyy samana ja joutuuu kytkintä käyttään vaihtaessa ellei tee siitä laatikosta suorakytkentää
 
Kaikille yleisesti:
Sequental-H-kaavio on yhtäkuin perinteinen Horizontal-
H-kaavio olisi vain nostettu pystyasentoon
Keppi painettuna ala-asentoon edessä on 1. ja takana
2. Kun työnnät 2:lta 3:selle niin tässä välissä se(keppi)
siirtyy yläalueelle ja edessä on 3:nen ja sit vaan taakse-
päin niin tulee 4:nen ;).
Vanha jenkkien keksintö jo -70-luvulta.
En tiedä ymmärskö tosta selityksestä, mut tommottii.
t:Arska
 
Joo-o tossa kun Niko mainitsi tosta, et kuin mahtaa
synkat tykätä niin henk. kohtasesti olen vähä samoilla
jäljillä, et elinikä kyl lyhenee tolla konstilla kuten mun
mielestä kaikenlaisella vaihtohetken nopeutuksella(shif-
terin välitys muutokset). Kaikki kun tietää, et tollasta
mitsun lodjuahan on käsiteltävä kuin kipeetä p****a
muutenkin ;).
t:Arska
 
Galant_1.6 sanoi
e15MITSU:

siis sillä vaan muutetaan normaali H-kaavio sequentiaaliseksi.
muuten laatikko pysyy samana ja joutuuu kytkintä käyttään vaihtaessa ellei tee siitä laatikosta suorakytkentää


Eli ei liity tähän mun mainitsemaan horizontal muutettu
sequental lätinään(jos nyt kukaan ymmärsi mitä meina-
sin) ;)??
Jos näin on, niin enpä ollut tollasesta aikaisemmin kuul-
lut.=Enpä tänäänkään herännyt turhaan ;) :).
t:Arska
 
To butch: no niinhän se oli tietty etuveto tää galant_1.6, enhän mä taas kelannu.

Mut ihan selkeesti nyt on kyl jotai tosi laitonta rakenteilla, ihan yksistä kuvista päätellen mitä just näin kyseisestä autosta ;D
Heh, asiallisen näköistä projektii.
 
SappGsrTbo sanoi
Mut ihan selkeesti nyt on kyl jotai tosi laitonta rakenteilla, ihan yksistä kuvista päätellen mitä just näin kyseisestä autosta ;D
Heh, asiallisen näköistä projektii.

wot?, kuvia? :eek:, ei kyl mun pirssist vaa? ??? kai.
ja mikään ei ole laitonta ellei sitä jää kii ;D

siis en mä ainakaan ole kuvia .. emm.. tai siis.. :p
kyl sul on väärä pirssi ollu kuvis 8)
 
Äh joo sorry, mä en taas jaksanu kirjottaa kaikkee mitä päässä liikku, tarkotin tota galant_1.6.
On sulki varmaa hienoi autoi ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom