vaihdelaatikon kesto ja sen keston parantaminen?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Olen tässä jo pitempään katsellu että kuinka mitsun laatikot olisivat heikkoja tjsp. (kuulopuheita siis)

Ja eräs oli ajanut VR4 konetta 1.4 colt tbo laatikolla,
ei ollu kuulemma kestäny ;D

ja eikös fisukin ajanut 2.0 koneella jossa 1.2 vakioloota.

siitäpä tullaankin kysymykseen, että koska nuo pikkulootat tjsp ovat niin pieniä ja isot lootatkin saadaan menee autoon ku autoon modaamalla.. niin kun meillä täällä klubilla on rallimiehiä ja turbomiehiä niin kai meillä on vaihdelodju miehiäkin ???

eli tietoa miten nuita lootia saadaan kestämään, vaihtamalla osan sieltä ja vaihtamalla osan tuolta samallahan voi lienee muuttaa välityksiäkin?

eli lähinnä että jos lähtee ottamaan tehoja tai vain haluaa että loota kestää mitä sille pitäs tehdä?

titaanipyörät lootaan taitaa maksaa hunajaa ;D
mut paljonko hunaja maksaa..

myös ihan peruskikatkin käy, ie. mitkä öljyt on parhaat missäkin lootassa ja mistä moisia öljyjä saa?
 
TITAANI hammaspyörät....
no ainakin tulee kallista sälää pihalle heti ensi kiihdytyksellä.
kaupalliset titaani laadut ja niiden murtolujuudet:
(murtolujuus MPa)

T-35 Gr.1 MPa 170/240 Kemian teollisuus, hyvä muotoilla

T-40 Gr.2 MPa 280/340 Kemian teollisuus, yleisin putkimateriaali

T-50 Gr.4 MPa 480/550 Hyvät korroosio-ominaisuudet

T-A6V Gr.5 MPa 830/900 Moottorin osat, suuri lujuus

jujinkaan noista titaaneista ei voita hyvän teräksen ominaisuuksia ja titaanit on hyvin kalliita.


täs pari esimerkkiä normaalista nuorrutus teräksestä ja suur lujuus maragin teräksestä:

nuorrutus teräs
36NiCr10 MPa 1000/1150 Kampiakselit ja kiertokanget

maraging teräs

E-Z1CND MPa 1320/1420 Ruostumaton
Maraging-teräs

maraging teräksen etu on siinä että se ei juuri muuta muotoaan karkaistaessa, muodon muutos noin 0,2%.
se on huomattavasti sitkeämpää kuin mikään muu karkaistu teräs. haitta puoli on sen hinta noin 17 eeroa kilo ilman alv:tä.
teräksiä löytyy:

http://www.apollomaterials.fi/

http://www.sten.fi/







hammaspyöriä voi teettää esim:
http://www.ata-gears.fi/
tai
http://www.mfg.fi/
jne...

ja

akselit saat teetettyä paikallisilla koneistus firmoilla.
mutta veikkaisin valmiin akselin hinnaksi karkaisun jälkeen noin 500-900 eeroa.

sovitetusta ja karkaistusta hammaspyörä parista saa pulittaa keskimäärin 200-500 eeroa pari.

nää hinnat on noin hintoja ne saattaa lähtiä huomattavastikkin halvemmalla.
 
ja eiks tässä tulla siihe että jos laitetaan "kunnon" kestävää kamaa laatikkoon ni sit paukkuukin laatikon kuoret :mad:
 
Kyllä noi mitsun turbolootat kestää aika kovaakin käyttöä ihan yksinkertaisillakin tempuilla.

www.shepracing.com
tuolta näkee vähän muutamia temppuja mitä pystyy tekee, ja tuon kundin oma auto on muuten maailman nopein 4sylinterinen neliveto :)
 
Takavetoisissa ainakin lootan kuoret ovat heikoin kohta. Maailmalla käyttävät mielellään uudempien Starionien lootaa, jossa on alumiiminen jäähdytysprofiililla varustettu pohjaluukku. Ilmeisesti jo se jäykentää laatikkoa niin paljon peltiseen luukkuun verrattuna verrattuna, että aski kestää sen mitä tiehen saa kahdella pyörällä siirrettyä.
 
Mr. Pimennys :

joo ihmeellisen paljon se kestää vakioksi,
vaikka sanoikin siinä lehtihaastattelussa että joutuu varomaan voimansiirtoa lähdössä ettei se rasittuisi liikaa.

luulen että se laatikko on selvä 5-10 kiihdytyksen jälkeen.
 
Oot varmastikin oikeessa, mutta mun pointti tässä asiassa oli se, että se tuommoisella laittamisella kestää pomminvarmasti ne tehot, mitä Suomessa on ihmisillä varaa rakentaa. Ja siis huomioidaan se, että nelivetoisen kiihdytysauton lähettäminen radalla on 10X raskaampaa lootalle, kuin kadulla tai radalla ajaminen.
 
Haudi.
Jeps olen tossa kans seurannut aikojen saatossa Mr.
Shepherd:n edesottamuksia ja täytyy kyl hattua nostaa
noille suoritusarvoille. Olenkin aina ihmetellyt juuri sitä
miksei ks. herra ole tehnyt ns. Dog Box:ia(suorakytken-
tälaatikko) ks. tötteröön vaan on leikkinyt näillä orggis
ratas/synkkahulinoilla. Vai onkos nyt niin et jenkeist ei
sit löydy tälläsii Sf-pyörä/Lampola tyylisiä pajoja tohon
kohtaan ;)?
Ja aina täytyy muistaa toi 4WD-muistutus(=henk.koht.
katson sen vähä niinku pään lyömisenä seinään) ;D
koska jos oikeesti haluu olla vartilla nopein niin kyllä se
on takaveto mikä on se oikee tapa, katsoi nyt mitä
luokkakategoriaa tahansa ;). Nelari kun mielestäni on
tarkoitettu kyl "vireessäänkin" lähinnä muihin tarkoituk-
siin :).
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. Siellä Shepherd:n laatikkorempan yhteydessä oli
mainittu kaikkien niiden "kivojen" osien lisäksi se yksi
tärkein pointti yleensäkin vaihteistojen keston kannalta
ja lähinnä nyt ajatellen just nää AWD Eclipset, VR4:set
ja Evo-Lancerit eli SHIMS FOR SETTING PRELOAD!! ;)
ja käytännössä myös tehtäis se aina kaikissa laatikon
avaus/korjauksien yhteydessä.
 
butch1278 sanoi
Ja eräs oli ajanut VR4 konetta 1.4 colt tbo laatikolla,
ei ollu kuulemma kestäny ;D

1.4 TBO:n laatikko on kyllä mun mielestä erinomaisen kestävä eikä sen pitäisi vakio VR4:n tehoilla vielä hajota.
 
Arska:
Varmaankin suurin syy, miksi Shepherdin auto on vielä normaalilla laatikolla varustettuna, on koska mies haluaa ajella autolla vielä liikenteenkin seassa. Tuo auto kun sattuu vielä olemaan katulaillinen ;D

Ja siis kyllähän tuolla jenkkilässäkin on muitakin mitsun laatikoita rakentavia firmoja. Esim. joltain firmalta(en nyt muista) siellä sai n.350km/h vitosvaihteen ja magnus motorsports tällä hetkellä suunnittelee/rakentaa 6 vaihteista lootaa tuohon 4G63:een kiinni :)
 
Ahh so, se katulaillisuus on kyllä aikas häilyvä käsitys
niin Suomessa kuin jenkeissä ;D.
Mutta totta myös se, että suorakytkentä ei ole kyllä
oikeesti enään mikään mamman kauppakassin lodju ;D.
Joo-o kyllähän se iso manner on, et ihme olis jos siellä
ei olis paikallista "lampolaa" ;).
Ja tolla linjalla pysyessä on vaan sit varauduttava aika
tiheisiin lodjun huoltoväleihin.
t:Arska
 
v***u,pe***e!!!!!!!! ei ollu laatikosta stefa pettänyt.
rupesin vaihtamaan sitä niin kas kas sieltäpä löytyi melkein nyrkin mentävä reikä siis vaihde laatikosta,ei paljon stefan vaihto auttanut.
ja taas sama saatanan laatikko jumppa edessä,tänään viel pois ja uus tilalle jippiii!!!!!!!
autoilu on halpa,leppoisa ja hermoja rauhoittava harrastus,aloita sinäkin jo tänään. :p

t:kohta entinen mitsu harrastaja
 
joo mulla oli se vr4/dyn4 loota tuolla nurkissa pyörimässä.ois kyllä vaatinu uudet synkat mut kaipa toi
ny sen verran toimii että saa leiman papereihin,sitte voi
pistää seisontaan ja konetta suunnittelemaan.
kyl sillä laatikolla ajamaan pysty tosin ilman öljyjä.
luultavasti oli joku osa lähteny irti kun sillä huippuja kokasin ja menny rattaan ja kuoren väliin.kuori antanut
heikompana periksi.kytkimen puoleinen pääty uusix lootaan ja laakerit yms.yleinen huolto ni eiköhän siitä vielä toimivan saa.eikö noita kuoria oo ollu täälläkin kaupan.luulis että noille padan ylimääräsiks jääville palikolle löytyy täältä halukkaita ostajia,mutta siitä
lisää myöhemmin kun tulee ajankohtaseksi.
(vähä meni kyl taas ohi otsikon)
 
Itseäni kiinnostaisi tietää että kuinka kestävä on vanhemman takavetoisen Lancerin laatikko(Vm. jotain -76). Siis se jossa on pakki kakkosvaihteen vieressä. Kestääköhän jääradalla vakion 2.0 koneen tehoja?
 
Takaisin
Ylös Bottom