Vaihteistonko öljyvuoto? (Galant 4WD)

J

Jukkis

Guest
Olen jo pidemmän aikaa huolestuneena seuraillut öljytiplojen satunnaista ilmestymistä autoni (Galant GLSi Dyn4) alle. Vuoto ei ole runsasta, enkä yläpuolelta tarkastellen löytänyt syytä. Nämähän eivät tunnetusti korjaa itse itseään, siispä auto pajalle.

Sieltä ilmoittivat löytäneensä kaksi vuotopaikkaa:

1) Enemmän vuotaa jakopään stefa (?), kone on kuulemma jakohihnan suunnalta aika öljyinen. Jakohihna alkaa kilometreillään lähestyä vaihtokuntoa, joten tuo tiiviste pitää sitten vaihtaa samalla.

2) Vaihdelaatikko räiskii vähän öljyä vaihtajan juuresta. Tämä näyttäisi oman silmäni mukaan olevan se kohta, josta öljypisarat ylettyvät maahan asti.

Pystyykö jälkimmäiselle tekemään jotain ja onko tiedossa iso remontti? Ilmeisesti siellä sitten on jossain päin tiiviste joka on rikki tai ainakin kovettunut. Vuoto ei ole niin runsasta että korjaus olisi välttämätön (laatikon öljynpinta OK), mutta silti se syö miestä :)
 
Tuo siirtäjänakselin öljyvuoto on nätti korjata, kaikki vanhat Mitsu-asentajat tietää 8) Eli otetaan huohotin irti, käännetään "hattu" ylös ja avarretaan niitä kahta pientä leikkausta. Itse olen leikannut palat irti kokonaan. Sitten myös pieni leikkaus alimmaiseen olakkeeseen, siihen mikä näkyy kun hattu käännetään alas. Ei vuoda enään :)
 
"uge": eli yrität toisin sanoen sanoa, että laatikon huohotin reikää on syytä avartaa?

4wd laatikoissa voi sitten olla myös se "huolettoman-asentajan-yoke-vika", jossa kardaanin pään sisällä oleva kuppi on murjottu irti ja se vuotaa öljyä pään sisältä.... varovaisuutta siis...
 
Kiitoksia jälleen! Olipa lohduttavaa tietoa ettei todennäköisesti mene laatikon avaushommiksi. Jotain huohotusongelmaa pajallakin epäilivät, koska tuo tiputti talvella huomattavasti enemmän.
 
Takaisin
Ylös Bottom