vain ilmakupliako ??

J

jaskajokunen

Guest
Pääsi nafta loppumaan pajerosta korpitaipaleelle ( 4-veto sekoitti kulutuslaskelmat ! ) Tankki ei kuitenkaan päässyt ihan kuivaksi eli ei pysähtynyt kone kuitenkaan, mutta ei kiertänyt enempää kuin 1800-2000 rpm. Hätätankkauksen jälkeen sama juttu eli ei kierrä enempää, ilmausta ei työkalujen puutteen vuoksi päästy tekemään tien päällä ja nyt on jo kylmä sekä pimeä :'( Johtuuko tuo "kiertämättömyys" ilmasta putkistoissa/pumpussa vai hajosiko samalla jotain muutakin ???
 
ilmasitko suuttimilta asti? jos on pahoja ilmavaivoja ollut, niin tavallinen pumpulta ilmaaminen ei aina riitä, vaan voi olla että joutuu ilmaamaan suuttimilta....

worst case scenario: tankin pohjalta imaistut roskat ja vesi ovat ryydyttäneet suodattimen.....

EDIT: luin nyt KOKO jutun ;D: et siis vielä ilmannut ollenkaan.... ilmasta se johtuu, Pajeron pumppu lienee mallia joka ei ilmaannu itsestään. Ilmaa ensin normaalisti, katso mitä tapahtuu.....
 
Lisää infoa ja kysymyksiä !! Kävin tänään kokeilemassa josko olis tullut pajerolla kotiin, mutta sinnehän se jäi perkele :mad: Ekaks kokeilin ilmailla suodattimelta ja silloin tuli vielä nestettä ilmaruuvista, aikani sahailtua sain koneen käymään ja ilmailin suuttimilta. Ei se kumminkaan jaksa käydä kuin hetkisen. Vaihdoin polttoaine suodattimen ( vedeneroittimen kuppi oli umpijäässä ) mutta sen jälkeen ei ilmaruuvistakaan tullut enään naftaa :-[ Olisiko käynyt niin kivasti, että koko polttoaineputki olis jäässä ?? Onko pajeron polttoainepumppu ruiskun yhteydessa ?? ajattelin josko olis ottanut kabiiniin kanisterin josta letku suodattimen imupuolelle ja paluun olisin ohjannut normaali paluuputkea tankille ! Onnistuuko ??
 
miten se on siellä etelässä saako sieltä talvilaatu mallin löpöä jos se kesälaatu otti ja hyyty
 
kyllä toi on talvilaatua jähmepiste -25­°C paikalliselta ST1:ltä ostettua. Nyt pitäis taas lähtee palelemaan tienposkeen kanisterin ja letkun kanssa eli hätätankilla pitäis pois tulla.
 
Offtopic:Tuosta "kesälaadusta tuli mieleen pari vuotta sitten paikallisen ST1:sen "säästökuuri" ;D
No omistaja oli/on pihi kun tuo talvilaatu on kalliimpaa :p
niin äijä oli käskenyt alaisiaan lorauttamaan vähän bensaa dieselin sekaan ettei tarvitsisi ostaa heti "kallista" talvilaatua ;)
No yöllä oli sitten joku tankannut uutta dieseli Mersua siinä ja oli päässyt jopa muutamia kilometrejä eteenpäin kun mersu oli jättänyt tielle :p
Auton olivat sitten aamulla purkaneet Veholla ja olivat soittaneet sille omistajalle että :Missä olet tankannut auton? Äijä siihen että tuossa paikallisella ST1:sellä
no sieltä olivat sanoneet että kone on leikannut kiinni kun on ollut bensaa dieselin joukossa :eek:
Oltiin siinä sitten kahvilla kun Mersun omistaja tuli "karmit kaulassa" ovesta ja huusi heti että missä on tämän paikan omistaja ;D
Menivät heti kyllä selvittämään asiaa takahuoneeseen mutta sen verran saatiin tietää työntekijöiltä että omistaja oli ensin yrittänyt vierittää syyn työntekijöiden niskoille :eek:
no kai se lopulta sen ST1:sen vakuutuksen piikkiin on mennyt mutta oli meillä hauskaa kyllä katsoa vierestä ;D
 
nyt toimii taas, lorautin diesel100 jäänestoa purkillisen ja jatkoin ilmauspuuhaa muutaman minuutin kuluttua alkoikin tulemaan naftaa ilmaruuvista ja sit eikun käymään varovaisesti. Homman opetus "tankkausrajaa laskettava 650km kohdalle ja ei sitä halvinta mittaria haeta höyryillä" Vähänkös on rouva vinoillut tuosta säästämisestäni ;D

vanhemman tankkiautokuskin suusta huoltiksella kuultuna: ei kannata tankata koskaan heti säiliön täytön jälkeen kun säiliössä vedet ja öljyt sekoaa samalla !
 
totta puhuu kaverisi, jos näet säiliöauton asemalla, kaarra seuraavalle; veden lisäksi saat kaikki tankin pohjalle vajonneet hiekat ja muut roskat (terveisiä kaveriltani joka huoltaa ja rakentaa huoltsikoita ;D)

Kuulostaa muuten, että sulla on ollu vettä aika raskaasti siellä tankissa, jos kerran vesikuppi oli jäässä.... ei välttämättä siis ollenkaan mahdotonta, että putkessakin on ollut vesi (jää) helmi... no onneks se nyt sitten heräs, säkällä tai jäänestolla :D
 
jeps, kuulun vielä niin uusiin dieselimiehiin, ettei toi syyshuoltaminen ole selkäruotoon poltettua. Olisihan tuo voinut syksylläkin tyhjentää, vedenerottimen varoitusvalo ei tosin palanut vieläkään ?
 
jep...
lisää vahvistusta tulee Nikon(kaverin) ja jaskajokusen(vanhemman taksiautokuskin) kirjotuxille.
Faijani on ollut huoltoasema-yrittäjänä tällä hetkellä tuollaiset 32 v. ja tietää varmaanki mistä puhuu, kun aihe liittyy huoltoasema toimintaan.
myös hänen mukaansa kannattaa odottaa tollaset 10-15 min säiliöiden täytön loputtua, edellä mainituista syistä johtuen.
kyllähän siellä suodattimet on säiliöiden ja bensamittareiden välillä tietty, mutta siltikin kaikkea sitä sinne bensan joukkoon kuulumatonta mujetta,ym. mikä on vuosien saatossa kertynyt säiliöihin, ei kyetä 100%:sti "siivilöimään" vex.
ainakin em. yrittäjän asemalla on säiliöissä vedentunnistimet, eli jos näyttöpäätteellä hälyyttäis, niin siinä tapauxessa se ois sitten pumppaushommii niin kauan kunnes vesi ois saatu pois.
 
jaskajokunen:

vaihda naftasuodattimet JOKA syksy, säästyt paljolta harmilta......

Se suodatin ei paljoo maksa, samalla tulee laskettua vedet pois sieltä suodattimelta..... ei se vedenerottimen valo aina toimi niinku pitäs. Ja tietenkin auttaa jos yrität pitää tankin aina mahdollisimman täynnä, kondensioveden muodostuminen vähenee. Sama pätee tietty bensa autoonkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom