vakio jarrut

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli ratapäiviä silmälläpitäen.. kestääkö noi Lancerin jarrut ku kierroksen ja pari ja sit ollaanki kässärin varas ?? Oisko mitää neuvoja ?
Meinaa tiiän kyll iteki ettei noil kauan ajeta ...
Mutta jos o vinkkejä ?
Tietysti nopee kierros ja sit jäähdyttely väliin.. ja sit ei sais pysähtyy heti varikollakaan... eikö ?
T. Tietämätön auton ratakäyttäytymisestä
 
Vaihda jarru nesteet ainakin enempi lämpö arvoa kestävämmät ja kunnon palat muuta en osaa sanoa ehkä joku paremmin asiasta tietävä kertoo ??? ;D
 
kyllä ne kestää kunhan ei seiso jarrulla, nopeita ja lyhyitä jarrutuksia ja käyttää moottoria hyväksi.
jonkinnäköiset jäähdytysputket ja vääntää kilpeä tai nyhtää ne kokonaan pois niin toimii, meillä oli ekassa endurance-autossa(-86 galant 1.6) vakiojarrut ja ne kesti n.3h ajoa, sittemmin 2.0 galantin jarrut eteen niin niillä ajoi jo melkein kaksi kisaa(12h) 8)
 
varoituksen sana liiallisesta moottorilla jarruttelusta,
kilpaa radalla kauan ajavien suusta kuultuna:

jos koko ajan jarrutat moottorilla, siis siten, että kun tulet jarrutukseen, pistät pienemmän vaihteen ja nostat kytkimen (jarruttaahan se) ehkä rullaat vähän matkaa pienempi vaihde päällä ennen kuin mutka aukeaa ja painat kaasua: mikään kytkin ei kestä kauaa sitä, että sen täytyy jarruttaa auton painoa pieni vaihde sisällä mutkaan taitettaessa. Eli juuri se vaihdon yhteydessä tapahtuva moottorijarrutus tappaa vuoren varmasti kytkimen kun sitä tarpeeksi tekee, luiston takia nääs. vakiolaatikolla tilanne vielä pahenee kun vaihteiden porrastuson liian harva.

eli ei liikaa sitäkään...
 
ja sitten niistä jarruista: hyvät nesteet nro1, niitä nyt kannattaisi muutenkin vaihdella.

hyvät palat nro2, vakiopalatkin varmaan menee, kunhan ne ei ole biltemasta. ja jos ajaa vakiopaloilla, niin ehdottomasti paksut (siis kulumattomat), pala eristää lämpöä, ettei se siirry kiehuttamaan jarrunestettä. ja kun vaihdat uudet palat, niin niitä kannattaa kuitenkin ennen radalle tuloa ajaa hieman "sisään" että ne kuluvat vanhojen levyjen uriin sopivaksi ja että lämpö kerkiää vaikuttaa niihin -ajamattomat palat lasittuvat helposti jos ne saavat heti alussa liikaa lämpöä (=rata-ajoa)

jarrukilvet levyiltä pois, ilmanohjausputkia, ja/tai levyjä mahdollisuuksien mukaan.

ja radalla viimeinen kierros ennen varikolle tuloa jäähdyttelykierros, jonkun verran vauhtia että ilma virtaa, mutta ei niin paljoa että joutuu jarruttelemaan. ja varikolla seisoessa ei kannata pitää autoa paikallaan ainakaan jalkajarrulla -kuumat levyt lasittaa palat ja lämpöä siirtyy nesteeseen. käsijarru tekee saman takajarruille, mutta ne on ylensä viileämmät, konetta joutuu tietty pitämään käynnissä että vesi kiertää... kaikista paras ehkä olisikin jos saisi auton pidettyä paikallaan ilman jarrua ja vaihdetta, joku palikka pyörän alle? aina tämä ei ymmärrettävästi ole mahdollista jos ei ole varikolla avustajaa.

vanteeksi kevyin ja ilmavin mahdollinen, peltivanne on usein painava ja umpinainen

mitähän muuta.. no täytyy kirjoittaa lisää kun tulee mieleen... :D
 
Takaisin
Ylös Bottom