Venttiilivälysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ST
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Olen haulla yrittäny ettiä,sekä täältä,NSMS:tä,Ford-Clubista,Googlesta yms,mutta en ole löytänyt kunnollista selostusta,jotain pientä kylläkin sieltä täältä.
Ehkä tän vois siirtää tekniikka-puolelle,jos tulee tarpeeks hyviä vastauksia..

ELI,mitä työkaluja tuossa tarvitsee (erikoisempia)?
Rakotulkin (onko "halpismallit"riittävän tarkkoja?),tarviiko muuta?
Täytyykö venojen olla "ala/ylä"-asenossa mitatessa?
Täytyykö mitään laittaa momenttiin kiinnilaitettaessa?
Onko mitään ongelmia odotettavissa?

Kaikki,mikä liittyy,mitä en kysynyt,on tervetullutta,ja kuvistakaan ei olisi haittaa..
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Tässä pika ohje kato ohjekirjasta et tarviiko koneen olla kuuma vai kylmä ja sit venakoppa veke pyöritä moottoria kampiakselin tms. pultista sä huomaat kun mäntä on ylä kuolo kohdassa kun toinen venttiili menee kiinni ja toinen rupee aukeen eli ne "saksaa". sit vaan kokeilet tulkilla et onko välystä jos on liikaa niin löysäät nostajassa olevaa mutteria ja laitat ruuvarin säätöruuviin ja säädät välyksen kohilleen ja kiristät mutterin mut pidä sitä meisseliä siinä ruuvissa samalla kun kiristät ettei välys muutu...Tuolla lailla meet sylinteri kerrallaan....Toivottavasti valaisi asiaa edes vähän. :peukku

ps. et tarvi kun rakotulkin, ruuvimeisselin, pari lenkkiavainta toinen kampiakselin pulttiin tai käy siihen räikkäkin on helpompi pyörittää....
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Mitsuissa yleisesti ottaen säädetään kuumana välykset..
itselläkin ois operaatio edessä cordiaan.. 8)

Tuossa on muuten sekin että KUN nelospytyssä ollaan siinä tilassa että toinen venttiili lähtee aukee ja toinen menee kii (eli toi "saksaa", tai "rocking" as in lontoon kieli)
niin silloin katsotaan ykköspytystä välykset.. sit kun ollaan kolmosessa samat, niin kakkospytystä välykset.. ja kakkospytystä niin kolmospytystä välykset ja ykkösestä niin yllättäen nelosesta välykset..

näin siis ulkomuistista.. joku korjatkoon..
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Melkein hävettää sanoo,mutta pyysin yksityiskohtaisia ohjeita sen vuoksi (perusjutut tiedän teoriassa melkein,J.Puhakan "konekohtanen" neuvo oli hyvä!),että en tiedä mistä mitata.....

Mites,pitääkö niiden olla tarkalleen nousemaan lähdössä/sulkeutumassa,eli onko siinä tuhannesosatarkkuus vai millitarkkuus riittävä?
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

ST sanoi
Melkein hävettää sanoo,mutta pyysin yksityiskohtaisia ohjeita sen vuoksi (perusjutut tiedän teoriassa melkein,J.Puhakan "konekohtanen" neuvo oli hyvä!),että en tiedä mistä mitata.....

Mites,pitääkö niiden olla tarkalleen nousemaan lähdössä/sulkeutumassa,eli onko siinä tuhannesosatarkkuus vai millitarkkuus riittävä?

minun mielestä se ei oo niin tarkkaa, koska muistelen että siinä vaiheessa kun tuo "rocking" vaihe on nelospytyssä, niin ykkösessä ei ole liikettä tapahtunut toviin.. (eli ne on molemmat venttiilit siellä on jo auki,.. ja siten "säädettävissä", mut kai tuo keskiväli on se nelosessa kai se varmistus, pyörittele konetta ja huomaat kyllä mitä haen takaa.. näin ainakin itse olen aina huomannut..

eli siinä vaiheessa kun nelosessa tapahtuu ja ykkösessä ei (ja molemmat venat on auki) niin on säätöhetki.. (näin karrikoituna..) eli bout juurikin siinä kun toinen vena on mennyt ylös ja toinen lähtee alas, niin stop.

ja itsellä on riittänyt ihan normirakotulkki, kuhan ne on vain uudet (JA SUORAT), kieroilla mitoilla ei tule ku paha..

tuossa mun colt manuaalissa on joku ohje nuiden säätöön, mut eipä se oikeestaan oo sen kummempi kuin tämäkään, sit on joku METHOD B jota en oo tajunnut, jossa säädetään kai 4 venaa kerrallaan..
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Välyshän säädetään silloin kun se on suurimmillaan. Voi säätää vaikka yhden venttiilin kerrallaan kun pyörittää kampiakselin päästä konetta niin, että säädettävänä olevan venttiilin nostimen kohdalla nokka-akselin "kärki" osoittaa sillä kohdalla nostajasta poispäin. Rakotulkin oikean kokoisen liuskan tulisi liikkua venttiilin pään ja nostajan välissä hyvin tahmeasti silloin kun välys on oikea. Ja koneen pitää tosiaan olla kuuma säädettäessä, liian kylmänä ohjearvoihin säädetyt välykset kasvavat liian suuriksi koneen lämmetessä. Säätämisessä tarvittavia työkaluja ovat 12mm lenkki ja ruuvimeisseli ja tietysti rakotulkki + venttiilikopan ja ilmanputsarin irroittamisessa tarvittavat.
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

joo siis tuohon hommaanhan on ohjeita ja menetelmiä pari versiota, ja ne liittyvät juuri nokan asentoihin tyyliin "kun nelosen venat vaihtaa, voit säätää xy-pytyn pakopuolen ja zc-pytyn imupuolen". Eli niiden ohjeiden avulla saa nokkaa katsomatta tietyt venttiilit asentoon, jossa välys on suurimmillaan -eli nokka keinuvivun/nostajan toisella puolella.

8-valve koneissa sen nokan asennon voi katsoa ihan omin silmin, säätö tapahtuu silloin kun se nokka on keinun vastakkaisella puolella. Nuo muistisäännöt taitaa olla jotain työntötankokoneita varten....

Ei siinä sitten muuta, sitten vaan rakotulkilla välykset "nihkeäksi" ja tarkastaa vielä sen välyksen kun on kiristänyt lukitusmutterin -välys tahtoo helposti muuttua lukitusmutteria kiristäessä. Homma vaatii siinä kohti vähän harjoittelua. Itse merkkaan tussilla pienet viivat tiivistetasoon sitä mukaa kun säädän, ei mene sekaisin niissä kun pyörittelee...
Työkaluista se rakotulkki on must, samoin säätöruuvin päähän sopiva talttapäämeisseli, liian pienelle ei kannata hajottaa ja nuljata niitä ruuvin päitä. Venttiilikopan kun irroittaa, kandee varautua samalla tiivisteen (myös se puolikuu) vaihtoon.
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Jos on vähänkään epävarmaa mikä pitää osoittaa mihinkin milloinkin, niin ehkä on helpointa katsoa vaikka jakajan kannen alta minkä sylinterin nastaan pyörijä milloinkin osoittaa, siitä sylinteristä voi silloin säätää molemmat venttiilit (minkä tosiaan ainakin 8-venaisessa koneessa näkee siitä että molemmat nokat osoittavat keinuvivuista ainakin jonkinverran poispäin) ja jos säätelee sytytysjärjestyksessä (1-3-4-2) niin selviää yhdellä jakajan kierroksella hommasta, 4 vaiheessa... Eikä se ole niin tuhannesosan tarkkaa, joskus olen mitannut samat välykset kylmästä kannesta tallin lattialla kuin samasta kannesta kuumana paikoillaan, voi jättää hieman tiukaksikin sellaisessa tapauksessa jos on kovasti naksuttanut, muuten ääni ei oikein katoa vielä säädettynäkään, vähän harjoittelu- ja kokeilujuttu!
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Niin,ja arvothan oli:
IMU 0,15mm
PAKO 0,25mm
Manuaalin mukaan 1,3&1,5 koneille
 
Re: Venojen välysten säätö YKSITYISKOHTAISESTI.

Se mitä aikanaan hain,oli tämä (lainattu toiselta foorumilta):

"Venttiilin välykset mitataan pääsääntöisesti näin.
-keinuvivullisilla seuraajilla säätöruuvin ja venttiilin pään välistä.
-laahainvipu tyyppisillä seuraajilla nokan ja seuraajan välistä."

Mikä muuten on "naheasti",niin suuri voima että venttiili antaa jo periksi,vai onko sillon jo liian pieni välys?
 
Iltaa. Miten nyt oli nuo venttiilivälykset kun aletaan säätää kylmälle koneelle ja tallissakin lämpötila n. - 1 C. Vastauksia löytynyt paljon että joko 0.15 tai 0.30. Yksi manuaali sanoo että 0.15.
Kyseessä L200 2.5tdi -03 4d56.
 
Takaisin
Ylös Bottom