Vetari jumissa navassa

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Mörjes

On tollanen pahuksen ikävä ongelma. Ei lähde vetari ulos navasta. Oon rikkonu jo yhden järeän ulosvetäjän, ja vetarin pää on kohta sienen muotoinen.

Irrotin koko roskan tukivarresta lähtien, koska alapalloa ei saa irti jos nivel on paikallaan. Lauantaina on tarkoitus pistää nivel päreiksi rälläkän ja pylväsporan kanssa. Napa täytyy purkaa, ja sit prässillä ulos se, mitä nivelestä on jäljellä.

Olisko mitään helpompaa tapaa? Pelottaa että menee napa pasaksi, ja sit on kallis. Uus nivel, laakeri ja kaikki on jo hankittuna.

Kaikki tämä yhden pyöränpultin takia, joka on poikki. hintaa mitsulla 3,8€ kpl, ja nyt se on maksanut jo yli 100 euroo. Sitä pulttia kun ei saa vaihdettua napaa purkamatta! Arvatkaa vaihdanko kaikki pultit samalla!
 
Joskus se vaan tökkii.. ;D Prässillä vaan jos muuten ei lähde..oon mä muutamiin vastaaviin törmänny,ne vaan ruostuu niin helvetisti kiinni..
 
saiskos siihen ulosvetäjään samalla hieman iskua? (vrt. pallonivelen irroitus, samanaikainen veto ja isku)

eihän se mikään kartio ole, mutta sitten kun sen saa liikkelle, niin homman pitäis helpottua.....
 
Ulosvetäjää ruuvattin 800Nm pulttikoneella ja napaa hakattiin vasaralla. Ei hievahtanutkaan.
Ja se ulosvetäjä oli muuten suuri! Alko vetarin pää levitä kovastikin, ennenkuin ulosvetäjä antoi periksi. Epäilen että seuraavaksi olis pärähtäny napa palasiksi, joten lopetettiin. Luulen että täytyy yrittää lämmittämällä. Jos vaikka navan sais purettua, kunhan ensin on rälläkällä laittanut nivelen palasiksi. Sääli vaan tuhota ehjää niveltä, mut muukaan ei tunnu auttavan.
 
No nyt se lähti. Poltettiin pilleillä vetonivelen nivelosa pois, ja prässättiin jäljelle jäänyt tappi ulos. Prässissä oli painetta 15tonnia ennenku pamahti irti. Meinasi tulla laakeri lukkorenkaan läpi, joka ei kyllä tuossa anna helposti periksi. No pääasia että lähti. Nyt täytyy navan pinta sorvata vielä suoraksi.
 
Eipä ollut niin helppoa. Sain navan laitettua kasaan, mutta uutta vetoniveltä sovittaessani kauhistuin, kun se olikin väljä napaan. Paketissa luki että Sigma 3.0 V6, mutta se oli ilmeisesti 12V mallin nivel. Yksi ura liian vähän spooreissa, ja halkaisijaa 2,5mm liian vähän. Tietenkään koko suomesta ei saa sitä oikeaa niveltä! Pikkuisen harmitti...
Lähdin sitten Tallinnasta hakemaan vetoniveltä, ja siellähän oli pojilla hyllyt pullollaan kaikkea suomessa harvinaista tarvikeosaa, erityisesti Mitsuihin. Aamulla lähdin ja ehdin illaksi kotiin oikean nivelen kanssa. Hintaa sille tuli kaikkine kuluineen n. 250€.
Tämä on ehdottomasti ollut kaikkein v-mäisin remontti johon olen joutunut!!!
 
Takaisin
Ylös Bottom