vinkkejä alipaine-vitosella olevan laatikon kanssa puuhaaville

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
tuossa "fisun" kanssa laatikoitten kanssa peuhatessa todettiin mm. seuraavaa kahdesta E1# Galantin laatikosta ("pikku" laatikko 4g32 koneen perästä ja "iso" laatikko 4g63 koneen perästä):

1. 4g32 koneen perästä otettu "pikku"laatikko ap-vitosella ei ihan sopinut suoraan 4g63 koneen perään, ilmeisesti kytkinasetelma otti hieman valuun kiinni. Tosin myös saman koneen perässä olleen "ison"laatikon kopassa oli pienet nirhauma jäljet, heräsi epäilys, että koneessa saattoi olla joku muu kuin siihen kuuluva asetelma. Mutta kannattaa siis tarkistaa tämä kun vaihtelee laatikoita.

2. alipaine-ohjatulla vitosella oleva laatikko heittäytyy kokonaan vaihteettomaksi jos ap-sylinterin molemmilta puolilta häviää alipaine. Teoriassa siis letkurikko voi jättää sinut tien varteen jos et tiedä ongelman syytä. Pikakorjauksena riittää alipaineen vetäminen kummalla tahansa puolelle sylinteriä. Samasta syystä tällainen laatikko voi vaikuttaa rikkinäiseltä sitä irrallaan pyöritellessä, mutta näin ei siis välttämättä ole.

3. näiden laatikoiden veto-akselin spooritukset ovat erilaiset, eli laatikoita vaihdellessa/sovitellessa tämä pitää huomioida.
 
Nyt muuten Niko pistit mielenkiintoista asiaa!

Mulle kävi kerran niin (Galant TDIC -87 ja laatikossa alipainevitonen), että laturi leikkasi kiinni ajossa, jolloin kone sammui, mutta auto jäi rullaamaan. Sitten koetin potkaista konetta vauhdista "mäkistartilla" käyntiin. Kone käynnistyi kyllä, mutta sen jälkeen auto heittäytyi vaihteettomaksi. Luulin tietenkin, että nyt loota levis lopullisesti, ja kaverit kävi hakemassa trailerilla Mitsun ja mitsumiehen kotio. Sen jälkeen auto seisoikin puoli vuotta, kun en kerinny mitään sille tekemään. Jossain vaiheessa kokeilin käynnistää sitä ja saada vaihteita päälle. Kaikki pykälät meni päälle ja auto ikään kuin aavistuksen ryömi eteenpäin, mutta ei jaksanut lähteä liikkeelle.

On siis mahdollista, että laturin hajoaminen (laturin perässä dieselissähän on alipainepumppu!) esimerkiksi repäisi jonkin alipaineletkun poikki niin, että alipaineet hävisivät kokonaan, jolloin olisi tullut tuo Nikon mainitsema tilanne. Muistaakseni jarrut kyllä pelasivat koko ajan, mutta onhan sekin mahdollista, että jarrutehostimessa säilyi alipaine hetken aikaa.

Oli mielenkiintoinen vinkki, kiitos Niko!
 
joo kyllä tuo voisi olla juuri sama tilanne; kun alipainetta ei enää tule ja kelaat kaikki vaihteet läpi, niin silloinhan venttiili päästää sylinteristä paineet takaisin päin, molemmilta puolilta vieläpä. Tai se letkurikkokin on mahdollinen (tietenkin).

Avain tässä jutussa on siis nimenomaan se, että jos alipaine häviää MOLEMMILTA puolilta sylinteriä, silloin "kertoja" akselin kytkentä jää tyhjä asentoon, johon sitä ei ole suunniteltu (eli ihan pientä vetoa voi tuntua). Jarrusylinterissä täytyy säilyäkin tehostus hetken aikaa, ettei auto heti ole jarruton (tehostimeton) jos moottori sammuu yllättäen.
 
tarkennus vielä:

"pikku" laatikon kyllä saa sopimaan pienellä vaivalla 4g63 koneen perään, asetelma otti kytkinkoppaan kiinni todella vähän. Ja jos se asetelma todella on väärä, niin silloin se "pikku"loota sopinee suoraan. Kytkinkopasta kun raapaisee pienen nokareen pois, niin silloin se sopi myös tuohon asetelmaan.

(tässä meidän tapauksessa laatikkoa ei edes irroitettu uudelleen, vaan se nokare sorvattiin pois tavalla, jonka kekseliäät arvaavat mutta jota minä en kerro enkä kehoita käyttämään) ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom