Virhekoodit

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
Eli: Projektina Galant dynamic 4, johon asennettu aikoinaan VR4:n tekniikka. Nyt tekniikka uusittu moottorin osalta. Joka on EVO3:sta. Auto ois nipussa, mutta ei lähde käymään....autossa on VR4 ecu ja moottori on otettu käyvästä autosta. Sen verran on ehditty tutkia, että kipinää ei tule. Kuulisimme mielellään viisaampia kyseisestä aiheesta....Tässä muutama kysymys alkuun.
1.Miten vikakoodit luetaan ilman testeriä 4G63 Turbosta?
2. Miten suoritetaan Yläkuolo kohdan tunnistimen mittaus EVO3:ssa. (siis kuinka virtamittari tulisi kytkeä, kun pinnejen 1 ja 2 välille on syötetty 12V)
3. Toimiiko VR4 ECU EVO3 moottorissa. (yhteen sopivia)??
4. Mistä mahtaisi löytyä kytkentä kaaviot sähköjen osalta EVO3:een?
 
lue tämä thread KOKONAAN:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=13;action=display;threadid=1379

samoin tämä:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=13;action=display;threadid=2070

Eli lyhyesti: yläkuolokohdan tunnistimen (CPS) mittaaminen on todella vaikeaa, periaatteessa mahdotonta ilman oskilloskooppia ja siltikin joutuu vielä virittelemään....

Mutta jos se on rikki ja diagnostiikka toimii, niin sen pitäisi tallentaa koodi kun autoa sahailee tarpeeksi....

Lue se ylempi thread ja huomaat mitä oireita se CPS vika aiheuttaa, löytyykö niitä?

VR4 ECU toiminee EVO moottorissa JOS kaikki muutkin anturit, moottorielektroniikka ja johtosarja ovat myös VR4:stä, muutoin sähköosien sekoittamisesta ei yleensä hyvää seuraa.... tästäkin on joskus ollut tarinaa, paremmin asiaan perehtyneet kertokoot lisää....
 
Kyllä sen tunnistimen voi testata sillä samalla ledivirityksellä, millä vikakooditkin katsotaan. Ja eikä ole vaikeata ollenkaan. Laittaa vain sen ledin pluskarvan kiinni sinne anturilta tulevaan johtoon ja miinuksen maihin. Sitten vain startataan ja jos ledi vilkkuu, on kaikki ok. Jos ei vilku, niin... tai voi kyllä olla, että muistan väärin päin, eli saattaa olla, että ledin miinuskarva pitää kytkeä siihen anturilta tulevaan karvaan ja plus sinne anturille menevään +5v karvaan. Jompsin kumpsin.. voin kyllä tarkistaa, jos kiinnostusta löytyy.

Yläkuolokohdan ja kampikulman tunnistimet testataan samalla tavalla, yläkuolokohdasta tulee tietenkin vain neljännes niistä pulsseista, mitä kampparilta...

Ja ne kytkennät kannattaa sitten tehdä sinne ecun päähän, ettei turhaan murjo niitä pellin alla kosteissa oloissa eläviä liittimiä/johtoja.
 
2. Miten suoritetaan Yläkuolo kohdan tunnistimen mittaus EVO3:ssa. (siis kuinka virtamittari tulisi kytkeä, kun pinnejen 1 ja 2 välille on syötetty 12V)

No tuossa tilanteessa ei enää tarvitse mitata.... se kestää vain 5 volttia :)
Toisaalta, virtamittarilla se hajoaa myös (virtamittari = oikosulku)

No joo.. elikkä. Se mittaushan tapahtuu niin, että pinniin 1 0V, pinniin 2 5V, pinnistä 3 mitataan kampikulma ja pinnistä 4 yläkuolokohta. (Voipi olla toisinkin päin, kirjoittelen ulkomuistista)

Mittaus siten, että ledin plusjohto (siis ledi-sarjavastus-virityksen, pelkkä ledi paukahtaa ja paukauttaa..) +5V:n ja miinuskarva sitten siihen mitattavaan, eli kamppari tahi yläkuolokohta. Ja eikun veivaamaan startilla moottoria ja jos vilkkuu, niin kaikki ok. Jos ei, niin ei.

Ja jos vika tulee ja menee, niin mittaus pitää tehdä silloin, kun se vika on päällä, yllätys, yllätys.

Jos tuota viittä volttia ei ole tarjolla helposti, niin mittauksen voi tehdä sieltä ecun päästäkin johtoja irrottamatta, mutta siinä tapauksessa joutuu mutiloimaan johtoja sen verran että saa ledin kiinni sinne sekaan. Eli siinä tapauksessa sähkönsyötön hoitaa ecu itse, ledi vain kytketään siihen jännitesyötön ja mitattavan anturin välille.

Ja ei kun mittaroimaan!

Halukkaille voisin väsätä hieanon testerin, joka juntataan jakajaan kiinni ja pällistellään... Ei sattuisi löytymään ylimääräisiä liittimiä? Voisi mitata saman tien tuon transistoripaakunkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom