yks viitosen heikko laatikko

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
eli nyt tuli sitten se aika että pitää laatikko tiputtaa pois kun se kolisee ja kilisee... vasta muutama kuukausi takaperin sama homma edessä oudon "vihellyksen" vuoksi.. kaikki laakerit uusittiin yms yms. nyt laatikosta kuuluu semmoinen outo kilkutus, kuin hakkaisi kahta metallikuulaa yhteen.. ja naputus on aivan verrannollinen kierroksiin..

Eli nyt sitten kiinnostaa että onkohan tohon mahdollista sovittaa mitään "rankempaa" laatikkoa, joka kestää edes normaali ajossa?

Ja vielä tähän kun mulla lojuu tallin nurkassa toinen loota, se on otettu kaasari lancusta onko noilla laatikoilla mitään eroa välitysten tms suhteen? että nyt kun irrottaa niin jos sais välityksiä muutettua jotenkin..
 
nyt löytyi huhujuttua että tuo KM206/F5M22 laatikko 4G61 koneesta saattaa sattua. löysin myös nikon laittamia tietoja noista välityksistä, mutta en huomannut juuri mitään eroa tuon km201 ja ton km206 välillä.
 
ja tadaa! laatikko purettu ja syynä samainen laakeri mikä viimeksikin. eli se pohjalaakeri siinä akselissa missä ei ole kuin kaksi ratasta vaihdekopan sisällä.. miksi mokoma hajoaa? öljyistä löytyi tasan oikea määrä öljyä (1.7l) ja kaikki oli muuten kunnossa ilman mitään metallimujua siellä sisällä..

eli nyt herää kysymys saako tuohon mitään kestävämpää laakeria?? kun ei tunnu kestävän..
 
ooks varma, että se laatikon kuori on ehjä? kasasitko laatikon viimeksi oikeilla välyksillä? (mistä muuten sait niitä välyksen säätölevyjä?) onko laatikko ja kone linjassa, kohdistusholkit tallella?
 
kohdistusholkit löytyy ja kyllä kasasin oikein laatikon, tuskin se muuten ois toiminu... ja mitä säätölevyjä?? millä välyksillä? siis siinäkö se sitten meni viimeeksi vikaan.. selitäppä tarkemmin..
 
no uusille laakereille täytyy säätää päittäisvälys, yleensä se hoidetaan sellaisilla shimmilevyillä.....

vauhtipyörää kannattaa keventää niin paljon kun uskaltaa ja pyörästä saa järkevästi sorvattua pois.
 
miten on muuten kun keventäisi niin tuleeko siinä jotakin ongelmia sen pyörän pysymisen kanssa? eräs tuttava asiasta mainitsi ja sanoi että useassa tapauksessa sitä pyörää ei kotikonstein saa niin tiukalle että se siellä pysyisi vaan karkaa ja hajottaa lootan? :eek:
 
ei se keventäminen kiinnipysymiseen vaikuta jos tasapainotus tehdään keventämisen jälkeen huolellisesti. Valurauta pyörä ei vaan kestä sitä, että se vedetään sorvilla ja poralla ihan tahkojuustoksi, se voi ruveta ratkeilemaan ja ne palaset tosiaan rikkovat laatikon ja pari muutakin paikkaa matkallaan ohjaamoon. Olen nähnyt miten vauhtipyörän hajoaminen lennättää sirpaleet kytkinkopan, konehuoneen, lokasuojan ja renkaan läpi kevyesti ja vielä ne liitelivät jonkun matkaa radallekin.. (tämä siis takavetoisessa, etuvetoisessa on oikein kivat mahdollisuudet saada ne ohjaamoon, onneksi menevät Mitsussa apukuskin puolelle ;D)

Juuri siksi keventäminen pitää jättää osaavan sorvarin hommaksi, joka tietää mistä voi ottaa ja paljonko. Mitsun vauhtipyörään päteävät ihan samat "terveen järjen" säännöt kuin muihinkin valuvauhtipyöriin.
 
Heiii niko ei sulla sattus olemaa missään räjäytys kuvia tohon laatikkoon kun osat helähti ympäriinsä niin en saa sitä kasattua.. :-\
 
sain sen kertaalleen kasaan jo mutta meni hermo kun joku siirrin vinoili ja ei menny vaihteet päällä saati löytyny vapaata.. ja sitähän suutuspäissään käyttää liikaa voimaa... :p
 
juuri ne laakerien päittäisvälyksetKIN voivat aiheuttaa kaikenlaista harmia, kun akselit pääsevät elämään ei toivotulla tavalla.... toivotaan, että saat lootan jotenkin kuntoon. Parempia laatikoita (välitykset pois lukien) lienevät vanhemmista turboista löytyvä KM166 ja KM164 laatikot (eivät käy heittämällä).
 
tämä selvä.. nyt laatikko olisi muuten kasassa mutta siirtäjien kanssa on ongelma, elikkäs kun kasaan laatikon (ilman tiivistysaineita kun tiedän että sitä pitää purkaa kuitenkin) niin ilmenee ongelma, vaihteet löytyvät kaikki... mutta kun kasaan laatikon muutamalla pultilla kasaan ja kaikki rattaat+siirtäjät omille paikoilleen niin laatikko jumiutuu kun sitä rupeaa pyörittämään... eli ei löydy enää kun 1,2 ja 5 vaihde.. ja laatikko pyörii tosi nihkeästi, toisin sanoen mitättömän herkästi... mikähän siinä on.. ???
 
http://www.hmaservice.com/xml/P/1/1991/1199100.pdf tuossa tommonen above tiedosto, tuosta käy ilmi kaikki sisuskalut mitä siellä laatikossa on, eli periaatteessa korjaus/kasaus opas :D sivu on hyundai painotteinen mutta auttaa siinä samassa mitsuihmisiäkin kun samoja autoja jossain määrin. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom