Yleistä E3*-tietoutta

Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Ecun lämpöanturin arvot (se 2-napainen)

ASTE KILO-OHMIA

0 5,9

20 2,5

40 1,1

80 0,3

Termarin osittainen aukeamislämpötila 88ast,täysin auki 100ast.
Flektin anturi OFF->ON 82-88ast
ON->OFF 78-88ast

Syylärin korkin paineraja 11-15psi,vaihtoraja 9,2psi.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Onhan galantin moottorin normaali lämpötila 80-85*C eli pitäis sillon saada tuo noin 0.3kOhmia?
Mulla tais tulla 2.2, tai sitten luin yleismittaria väärin.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Normilämpö PITÄISI olla n.88ast.

Itselläni tällä hetkellä ajossa 75ast,tai alle.
Syylärinkorkki&termari tällä hetkellä tarvikkeita (uudet siltikin),mutta vaihtuu alkuperäisiin heti kun ne saan.

Eli tuo tarvikekorkki lähtee avautumaan jo 75ast,täysin auki on jo 85ast.

Hieman kyllä ihmetyttää tuo termarin arvo suhteessa flektin anturiin,PERIAATTEESSAHAN flekti pyörisi pitkäänkin ennenkuin termari olisi vasta täysin auki..
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ST sanoi
Hieman kyllä ihmetyttää tuo termarin arvo suhteessa flektin anturiin,PERIAATTEESSAHAN flekti pyörisi pitkäänkin ennenkuin termari olisi vasta täysin auki..

ihan normaalia, jäähdyttimen ala ja yläreunan lämpötila ero on n.10 astetta normaalissa käytössä,
alareunassahan tuo flektin anturi on, jos arvo olisi flektillä korkeempi niin keittäisi ::)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ST sanoi
"Metsästin" uudet puslat etummaiseen&takimmaiseen koneen puslaan.
Arvioisin että palautuu kuin uudeksi,materiaalipaksuus&kovuus kuitenkin suht samat kuin uutena.
Modaamatta näitäkään ei paikalleen saa,mutta eipä hintakaan hirvitä.
Sivupuslat etsin myöhemmin.

Eli,
etummainen pusla on tarkoitettu E23 ym BMW,Koivuselta saa numerolla 802-1079

takimmainen pusla on tarkoitettu Audi A3:n taka-akselin puslaksi,numero 802-19928.

Kuvia myöhemmin.
Tänään sain puslat liimattua&maalattua,käyttökokemuksia tulee kun kerkiän vaihtaan.
Työtä oli,kummatkin puslat oli hieman liian pitkät,mutta äkkiähän nuo rautasahalla meni.
http://www.paskanmyivat.com/EXE/photos/moottorintakatuki.html
http://www.paskanmyivat.com/EXE/photos/moottorinetutuki.html
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Ilmastoinnin remmin kiristinpyörän laakeri on 6203,suojattu.

Vaihtuu helposti ruuvipenkissä yms,ei tarvitse erikoistyökaluja.

Kuivaaja (tarvike,Behr-Hella) 8FT 351 195-401.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Pikainen kysymys tietäjille koska suht outo auto mulle..

Mikä anturi löytyy koneen etupuolelta oikealta alhaalta? isossa mötissä kiinni jossa on "lähtöjä" useampia.. Öljynpaine??

Kun vuotaa nyt kuin seula öljyä pihalle sieltä anturista.. :-\


Sen verran edittiä et onko kyseessä juurikin öljynsuodattimen "jalka" tuo mötti??
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

macce76 sanoi
Pikainen kysymys tietäjille koska suht outo auto mulle..

Mikä anturi löytyy koneen etupuolelta oikealta alhaalta? isossa mötissä kiinni jossa on "lähtöjä" useampia.. Öljynpaine??

Kun vuotaa nyt kuin seula öljyä pihalle sieltä anturista.. :-\


Sen verran edittiä et onko kyseessä juurikin öljynsuodattimen "jalka" tuo mötti??

vaikka ei välttämättä tähän topicciin liene kuulukkaan niin 99% todennäköisyydellä on.
Vaan esmes, "kysymyksiä E3*" tms., jollaista ei kyllä taida olla.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Juu ei varmaan kuulunutkaan, sori siitä. Tuli vaan aika pikainen avuntarve.

Kiitos ja anteeksi. ;D
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Sattuipa mukavia kun olin muutama viikko sitten vaihtamassa takajarruletkuja yms,niin tarvikeosa olikin (satulasta) ulko+sisäkierteellä,mutta autossa olikin sisäkierteellä+banjolla.
Noh,ihmettelyä ja kirjojen tutkimista,ja JOKAINEN tarvikevalmistaja tarjosi samaa,eli väärää letkua.

Eihän siinä sitten muuta kuin Vehon tiskille,josta tilaten letkut.
Tulivat,ja kyllä kummastus oli suuri kun nekin olivat samanlaiset!!

Siinä sitten capsia selailtiin,ja onkin vuosien saatossa tullut sellainen muutos,että nykyään tuohon letkun päähän tuleekin "adapteri",joka muuttaa tuon ulkokierteen banjoksi.
Eli tarvikeletkut olivatkin oikeat.

Alkuperäiset letkut ovat siis olleet banjo+sisäkierre,mutta ilmeisesti sitten mitsullakin tullut kustannussyyt eteen ja muuttaneet rakenteen tuollaiseksi.

Hyvän hintainen vain tuo adapteri,OVH 28€..
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vähäpäästöisen KL-kotelo on eri kuin vähäpäästöttömän,eivätkä käy ristiin.

Näin ollen imusarjan yläosakaan ei ole vaihtokelpoinen,mutta alaosa käy ristiin.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Tulipa tuossa purettua nyt tuosta -92 GLSI:Stä tuo pumppu palasiksi että katon mikä sen orkkispumpun koodi on (joka istu täysin siihen telineeseen)
Alkuperäinene pumppu on:

Denso 195130-2020

netistä löyty semmoinen tieto että tuo ko. pumppu on ainakin jenkki 3000GT vapareissa ja omaa vastaavat speksit:

100 lph @ 3 bar @12v / 140 lph @ 3 bar @14v
70 lph @ 4 @12v / 110 lph @ 4 bari @14v

Walbrolta pitäs saada bolt-on osa joka asettuu täysin alkuperäisen tilalle (tuo eräs tarvike (ties mikä), mm, ei istu ja jää liian korkealle ja siitä seuraa yhtä sun toista.
Walbron osanumero on GSS342 (Tosin on aika overkill GLSI galanttiin, ja vaatinee jotain muutoksia paineensäätimeen tms(?)) (255 LPH) Selvittelen vielä muut mahdolliset bolt-on korvikkeet.

Kuvassa ilmeisesti on walbron kokonaisuus, filtteri tuskin(?) sopii koska mitsussa on suora, mutta nuohan pystyy vaihtelemaan orkkispumpusta.
Sama pumppu on myös E39A Jenkki VR4 stock pumppu (tai GSS341)

Löysin myös että GSS317 on kans 255LPH mutta pienemmällä bensan paineella, lisäksi 190LPH malli olisi kai GSS250 (Tämä varmaan on se oikea walrolta glsi malliin)

http://www.roadraceengineering.com/fuelpumpflowrates.htm
 

Liitetiedostot

  • walbro.jpg
    walbro.jpg
    51.4 KB · Lukukerrat 1,085
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Edelliseen aiheeseen liittyen millä nuista uskaltaa korvata tuon orkkispumpun ilman että tarvii kajota paineensäätöön tms?.. Onko tuo 190LPH malli tarpeeksi laiska?
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

J. Puhakka sanoi
Edelliseen aiheeseen liittyen millä nuista uskaltaa korvata tuon orkkispumpun ilman että tarvii kajota paineensäätöön tms?.. Onko tuo 190LPH malli tarpeeksi laiska?
Kokeile niin tiedät..


Itse kyllä veikkaan,että +300tkm vehkeillä antautuu paineensäädin,mutta kyllähän sen(kin) sitten huomaa.

Mutta toisaalta,pumpun jännite saattaa sulla olla JOPA 12V pumpulla (kyllä ne vuodet tekee tehtävänsä kuparillekin..),joten varmasti tippuu tuotto ~sopivalle tasolle.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Ensimmäinen kuva on vähäpäästöttömän (eli "alle -90"),jälkimmäinen +90vm vähäpäästöisen galantin b.tankin laipasta.
 

Liitetiedostot

  • imuputki 90 asti.JPG
    imuputki 90 asti.JPG
    78.2 KB · Lukukerrat 1,042
  • imuputki +90.JPG
    imuputki +90.JPG
    79.1 KB · Lukukerrat 1,055
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ST sanoi
Ensimmäinen kuva on vähäpäästöttömän (eli "alle -90"),jälkimmäinen +90vm vähäpäästöisen galantin b.tankin laipasta.

alle 90vm on oikein ekassa mutta myös kat mallista löytyy tuo laippa, ainakin mun 89valmistetussa 90vm galantissa (Gli kat)

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/bensapumppu+ja+tankki/MVC-851F%282%29.JPG <-on vain 255 pumppu kiinni...
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Mites ajovaloautomatiikan sais pois käytöstä?

Mulla on kaks Galanttia ja toisessa valot laitetaa itse viiksestä ja toisessa syttyy virran kytkettyä.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

valliini sanoi
Mites ajovaloautomatiikan sais pois käytöstä?

Mulla on kaks Galanttia ja toisessa valot laitetaa itse viiksestä ja toisessa syttyy virran kytkettyä.

piti katkaista yksi johto tulipellissä olevasta ohjain boxista, mutta siit on jo 10vuotta kun taistelin
ks. boxin kanssa ja selvitin sen sielun elämään... johdon väriä en muista ja pihassa ei ole
tällähetkellä yhtään automatiikalla varustettua.

rakensin silloin huomio valot galanttiin ja kytkin vaihto releen tuonne ohjaus boxin johtoihin valot päälle laittaessa sammu
huomio valot.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Kuinkas varmasti on naulat solmussa kun tuli haettua tuollainen projekti galant ja jakohihna katkennu käynnistettäessä. :(
4 naulaa lienee varmuudella solmussa? ::) Pahimmassa tapauksessa 8?

Tuollasessa vissii vaihtoväli on jotain 65tkm? Tästä yksilöstä menny jo uutenakin 75tkm hihna poikki, jolloin vaihdettu tehdasuusi kone. Taitaa olla tässä yksilössä joku ominaisuus katkoa tota hihnaa. ;D

Onkos sen vaihto kone paikallaan kuinka ahdas homma? Tilaa ei näyttäny kauheesti olevan, mut eihän sitä nyt oo muissakaan autoissa hirveesti, ja ainakin CarinaII:een pysty vaihtamaan kohtuu kivuttomasti. :)

Suosiolla vissii pitää vaa nostaa kansi ylös ja koneistamolle viedä vähä hoidettavaksi...
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Mikä Galant? Yhden startatessa / tyhjäkäynnillä katkenneen Dynamic-4 GTI:n kun ostin niin oli lähes kaikki venttiilit poikki tai mutkalla ja kannessa reikiä kun venttiilinpalat olivat halunneet ulos.

Hihnaa katkoo yleensä vaihtosuositusten laiminlyönti, vanhojen osien käyttäminen jakopäässä tai virheellinen asennustyö joka on näissä moottoreissa harvinaisen helppoa.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Noo kuin tarkkaan pitää erotella? ::) '90:nen gti dynamicci...
Ai että niin hurjasti :nykii

Tässä oli "laiminlyöty" hihnanvaihto, kun oli edellinen omistaja kertonu kuulema vähä turhan pieniä lukemia edellisestä hihnanvaihdosta... :-[ (paljos se vaihtoväli nyt sitte oikeasti on?)

Hihna oli kohtuu ok näkönen, yhdestä kohtaa vaan sitte revenny. Nokat ei ainakaan ollu jumissa, että ois mistään nokan kiinnileikkautumisesta katkennu tms, tosin en tiiä katkeaisko ees sellasesta... Hihna oli kuin moottorikelkan variaattorista, pitempi vaan, hurja. ;D

Huh, aika savotta tulee olemaan... Tuo kone varmaan ei nouse tuolta ilman että ottaa lootan kanssa? :-X

Mut suosiolla ilmeisesti kansi ylös? ::)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Auts.

Mittasin puristuspaineet tänään, silleesti että otin nokat ylös, jotta ei paina mitään venttiiliä auki. 1:n ja 4:n näytti jotain 6-9 ja 2:n kävi vissiin jopa 12:sta... 3:n oli täysin paineeton. :-[

No, kait sitä pitää alkaa pikkuhiljaa nostelee kantta ylös. :)
Hyvä siitä vielä tulee... ::) ;D

Edit: Kansi irti. Yllätys suuri kun 3 pytty nimenomaan näytti siltä ettei oo ottanu venttiilit ja mäntä toisiinsa, muissa männissä oli kyllä selvät jälet lievästä kosketuksesta. No, nyt sitte kansi atomeiksi ja koneistamolle... ::)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Mr mmc sanoi
50tkm on vaihto väli 88-92 doch galantissa

Ja miten ne jenkeissä pitää 60 tuhatta mailia.. (ja mitsun mukaan suomessakin kai 60 000 kilsaa)
Itse luulen että 50tkm vanhalla kiristimellä ja tarvikeosilla..
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

J. Puhakka sanoi
Ja miten ne jenkeissä pitää 60 tuhatta mailia.. (ja mitsun mukaan suomessakin kai 60 000 kilsaa)
Itse luulen että 50tkm vanhalla kiristimellä ja tarvikeosilla..

muistan nähneeni helkamaauton papereita joissa ensin oli 90tkm
seuraavassa 60tkm ja sellainen suositus 50tkm lappu ;)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Hyvö tietää että vaihtoväli noinkin tiheä. Kauheen ahdas homma vaan vaihtaa. :mad:

7 imunaulaa ja 1 pako solmussa... ::) Timantilta 31e ja risat per imuventtili... Tuli kallis remontti... ::)

Täytyy huomenna kysyä jostain muualta noita imuventtiileitä. Vai tietääkö joku mistä niitä saa huokeammin mahdollisesti?
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Noo, timanttisilta tuli venttiilit, mutta tuli hyvillä alennuksilla kun toimituksessa kesti. ;D
Kansikin tuli jo koneistamolta...

Mutta.

Tuli tässä mieleen tuo jakohihnan katkeaminen. Purin tuon lopun jakopään tuossa nyt pois kun alkaa pikkuhiljaa menee nippuun tuo laite, niin voiko jakohihnan katkeaminen johtua vaikkapa tasapainoakselin hihnan katkeamisesta? Se kun nimittäin oli 3 pätkänä tuolla jakopäässä, yks pitempi ja pari lyhyempää pätkää... Ja oli siellä kampiakselin hammaspyörän ympärillä, että varmaankin on saattanu olla jakohihnan välissä jossain... ::) Hihnanvaihdosta ei kuitenkaan oo ilmeisesti kuin jotain 60tkm kilometriä tai jotain, vai eikö se oikeasti kestä näissä sitten kauempaa?

Tuo TP hihna oli kyllä niin revenneen näköinen, että näinköhän sitä on vaihdettu samalla kun viimeeksi jakohihna (ja näinköhän se olis aiheuttanu jakohihnan katkeamisen)?

Ja minkälainen tuo rakenne on, jossain oli juttua että kannattaa poistaa TP akseli jos tehoja hakee, niin ihan vaan teoriana, eikö sitä sitten voi jättää vaan koneen sisään ilman hihnaa? (Kun en tiiä sen tarkemmin minkälainen rakenne tälläinen on) Ottaako se muka kiinni johonkin muuhun pyörivään osaan vai sotkeeko se jotain muuta? Ainakin kaveri oli omastaan saanu sen ajoituksen pieleen, ja sano ettei kone kiertäny kuin 3kprm... ;D

Ja vielä noista kannen kiristyksestä. 90-100Nm, 95, 98, 110nm on ollu lukuja mitä oon nähny. Sitten on vielä http://www.dsmtuners.com/forums/bolt-tech/68008-4g63-tightening-bolt-nut.html tuo, eli 78nm > 0nm > 20nm > 90 astetta > 90 astetta.
Mikäs noista ois sitte "oikee"? Tuo viimisenhän ois sikäli hyvä, että pienillä tiukkuuksilla pelataan, ja sitte vedetään asteilla, niin on tarkempi... Tosin momentti alkaa mulla jostain 25Nm... ;D
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Nyt visasena, mistäpäs saa tälläsiä puolikuun muotoisia, onkohan tuo nyt sitten muovia kovuudesta päätellen, vai pitäiskö olla kumia? ;D
Pakonokan puolella kun kuitenkin kannessa tuo kolonen, sen täyttävä palanen...? Mitsulleko joutuu menee? On parin millin rako, ei varmaan oikein pidä öljyjä sisällä. :-X

 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Nyt visasena, mistäpäs saa tälläsiä puolikuun muotoisia, onkohan tuo nyt sitten muovia kovuudesta päätellen, vai pitäiskö olla kumia? ;D
Pakonokan puolella kun kuitenkin kannessa tuo kolonen, sen täyttävä palanen...? Mitsulleko joutuu menee? On parin millin rako, ei varmaan oikein pidä öljyjä sisällä. :-X


Timanttitiskiltäpä juuri.. Nykyisellään taitaa olla kun tilaa olla ko. osa alumiinia. (ehkä)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

J. Puhakka sanoi
Nykyisellään taitaa olla kun tilaa olla ko. osa alumiinia. (ehkä)
No ei ole,ihan kumia tuo on,maksaa muutaman euron.

Tulee myös x-merkkisten (tarvike)venakopan-tiipparien mukana.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ST sanoi
No ei ole,ihan kumia tuo on,maksaa muutaman euron.

Tulee myös x-merkkisten (tarvike)venakopan-tiipparien mukana.

Niin no minulla ko osa. on alumiinia, ja tilasin oem. (Käsittääkseni nämä on evo 8/9 tms alumiinia), ja sittemmin kai todettu että vois kai sen kumisenkin tuolla korvata.. Ja saattopa jopa tulla ihan automaattisesti, jos ei tullut niin sitten sen voi tilata sillä evon numerolla, ihan hyvin se kuitenkin tuolla 6g kannessa tälläkin hetkellä on :)

Tosin suurin virhehän joka nuissa tehdään (materiaalista riippumatta) 9/10 tapauksessa, on se että nuo pitää silikonilla liimata kiinni jotta pitävät vähän pitempään..
 

Liitetiedostot

  • alumiini-is-the-good-sht.jpg
    alumiini-is-the-good-sht.jpg
    30.1 KB · Lukukerrat 1,336
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Ei tullu Victor Reinzin yläpään tiivistesarjan mukana. Sen takia tuota metsästinkin...

Mutta kävin tilaamassa Autosommasta, 3,95e makso ja viikko toimitusaikaa. Ei paha. ;)

Täytyy muistaa liimata tuo sitten kiinni. ;D

(sitäkin tässä mietin, että ois alumiinia hommannu ja tekno-weldillä pistäny kiinni?)

Tuntuu tyhmältä, miksei venttiilikopan tiivisteessä voi olla suoraan tuollaista pattia siinä tiivisteessä kiinni. Vai onko noita vastaavia kansia ilman tuota kolosta sitten?
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Ei tullu Victor Reinzin yläpään tiivistesarjan mukana. Sen takia tuota metsästinkin...

Mutta kävin tilaamassa Autosommasta, 3,95e makso ja viikko toimitusaikaa. Ei paha. ;)

Täytyy muistaa liimata tuo sitten kiinni. ;D

(sitäkin tässä mietin, että ois alumiinia hommannu ja tekno-weldillä pistäny kiinni?)

Tuntuu tyhmältä, miksei venttiilikopan tiivisteessä voi olla suoraan tuollaista pattia siinä tiivisteessä kiinni. Vai onko noita vastaavia kansia ilman tuota kolosta sitten?

se kolonen on että saa nokka akselin pois ;)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

nostokurki sanoi
eipäs ole... Koneistustekninen kysymys, siksi porattu "kannen läpi asti" :)

olet oikeassa, sekoitin erään toisen valmistajan kanteen... ::)

ylöspäin lähtee ohc & dohc
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Kuinkas tarkkaan nuo merkit sattuu jakopäässä kohdalleen? Veikkaisin että aika tarkasti... ::)

Nimittäin tilanne on nyt tämä:



Eli nokissa on "puolenhampaan" heitto... Täähän ei oo ihan noin vaan mahdollista, mutta kait ne nokat ei oo vaan ihan kohdallaan? Konetta pyörittelin kyllä, eikä ota kiinni mikään missään vaiheessa. Nokissahan on noin 180° päässä toiset merkit, pitäiskö nämä, pultit nuo ajoitusmerkit sattua yhdelle lävistäjälle? Tai ei ne ihan voi, kun ei ole täysin vastakkaisella puolella näitä jakomään merkkejä.

Mahtaisko noi merkit mennä kohdalleen, jos kääntäis nokkia niin, että keskeltä ylöspäin? (eli imu myötä- ja pako vastapäivään). Tuossa nyt ei montaan hampaan eroa voi olla, se on varma...
Oisko missään kuva tuosta jakopäästä, siis yläosasta. Jossain oli juttua että pitäisi olla kannen ja venttiilikopan välisen sauman tasalla nuo merkit, mutta mahdoton nähdä tarkasti, kun kone on autossa kiinni... Pitänee tehdä se 20cm pitkä 8mm kierretangosta oleva hydr. kiristimen puristustyökalu, helpottaa tota hienosäätöä. ;D (tuon epäkesko hihnapyörän kiristystyökalu tulikin jo tehtyä :D )
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Jos niitä kaikkia neljää merkkiä linjaa vaikka teräsviivaimella niin silloin on "kohdallaan" kun oikeanpuoleisin niistä on sen puoli hammasta ylempänä kuin muut... Noin se on näyttänyt kaikissa olevan eikä asialle voi oikein helposti mitään tehdäkään...
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Kuinkas tarkkaan nuo merkit sattuu jakopäässä kohdalleen? Veikkaisin että aika tarkasti... ::)

Nimittäin tilanne on nyt tämä:



Eli nokissa on "puolenhampaan" heitto... Täähän ei oo ihan noin vaan mahdollista, mutta kait ne nokat ei oo vaan ihan kohdallaan? Konetta pyörittelin kyllä, eikä ota kiinni mikään missään vaiheessa. Nokissahan on noin 180° päässä toiset merkit, pitäiskö nämä, pultit nuo ajoitusmerkit sattua yhdelle lävistäjälle? Tai ei ne ihan voi, kun ei ole täysin vastakkaisella puolella näitä jakomään merkkejä.

Mahtaisko noi merkit mennä kohdalleen, jos kääntäis nokkia niin, että keskeltä ylöspäin? (eli imu myötä- ja pako vastapäivään). Tuossa nyt ei montaan hampaan eroa voi olla, se on varma...
Oisko missään kuva tuosta jakopäästä, siis yläosasta. Jossain oli juttua että pitäisi olla kannen ja venttiilikopan välisen sauman tasalla nuo merkit, mutta mahdoton nähdä tarkasti, kun kone on autossa kiinni... Pitänee tehdä se 20cm pitkä 8mm kierretangosta oleva hydr. kiristimen puristustyökalu, helpottaa tota hienosäätöä. ;D (tuon epäkesko hihnapyörän kiristystyökalu tulikin jo tehtyä :D )

nokat väärinpäin....


näin pitäs:
 

Liitetiedostot

  • nokkien asento.jpg
    nokkien asento.jpg
    45.9 KB · Lukukerrat 2,327
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Pitää koittaa viivaimella kattoa, näin aattelin kanssa. Mut tosiaan, kunhan ehtis kasamaan loppuun asti, niin pääsis koittamaan edes käyntiin... (Aattelin tukita EGR hommelin, vai tulppaanko vaan sen kellolle menevän letkun, ettei koneen tarvi omaa p*skaansa syödä?)


Mr mmc sanoi
nokat väärinpäin....

Aha. ;D Nimittäin kun ne oli noin päin, niissä on merkintä I ja P (joku kirjoittanu merkkaustussilla), ja joku sitte varmaan koneistanu tuon jakajan päänkin uusiksi... ;D
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Aha. ;D Nimittäin kun ne oli noin päin, niissä on merkintä I ja P (joku kirjoittanu merkkaustussilla), ja joku sitte varmaan koneistanu tuon jakajan päänkin uusiksi... ;D

No onko ne pinnit nokkien päissä ylöspäin? Jos ei ole niin ajoitat väärin, kokeile kiertää kampiakselia useita kierroksia niin että pinnit ovat ylöspäin ja muut merkit ovat taas kohdallaan ja katso ne merkit sitten. Kyllä ne riittävän hyvin menivät kohdalleen kun yhden GTI Galantin hihnan laitoin muutama vuosi sitten.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Aha. ;D Nimittäin kun ne oli noin päin, niissä on merkintä I ja P (joku kirjoittanu merkkaustussilla), ja joku sitte varmaan koneistanu tuon jakajan päänkin uusiksi... ;D

lähinnähän tarkoitin että 180astetta pielessä, kyllä mulla löyty molemista koneista aivan tuon ohjeen vastaavat merkit
ja niiden merkkien perusteella meni 100% suoraan linjaan merkit.
ja kohdistus tapit on ylöspäin.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Näyttäs et on vain pakonokka puol kierrosta väärin. Pyörän sakara on alaspäin.

Vensku_ sanoi
Kuinkas tarkkaan nuo merkit sattuu jakopäässä kohdalleen? Veikkaisin että aika tarkasti... ::)

Nimittäin tilanne on nyt tämä:


Ja ei en kaikki nokkapyörien merkit kuulu olla luotisuorassa vaan keskimmäiset/vierekkäiset kannen tasossa.
Tossa Mr mmc:n ohjeessa se lukeepi.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Eli siis pitääkö nokissa olla pisteet paloseinään päin, ja nuo lovet eteenpäin? Tuntuis hassulta, yleensä samanlaiset merkit on kohdakkain. :eek:
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Vensku_ sanoi
Eli siis pitääkö nokissa olla pisteet paloseinään päin, ja nuo lovet eteenpäin? Tuntuis hassulta, yleensä samanlaiset merkit on kohdakkain. :eek:

unohda merkit aluksi, pyöritä nokat siten että nokkapyörien kiinitys pultin vieressä oleva tappi (kuten tuossa
mun liittämässä kuvassa) on ylöspäin ja sitten katselet merkit vaakatasossa suoraan
(kuten mun liittämässä kuvassa)

menikö nyt perille?
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Mr mmc sanoi
unohda merkit aluksi, pyöritä nokat siten että nokkapyörien kiinitys pultin vieressä oleva tappi (kuten tuossa
mun liittämässä kuvassa) on ylöspäin ja sitten katselet merkit vaakatasossa suoraan
(kuten mun liittämässä kuvassa)

menikö nyt perille?
Kyllä mä tuon jo tajusin äskenkin, että nuo pinnit pitää olla ylöspäin. :)

ihmettelin vaan tosiaan sitä että erilaiset merkit laitetaan kohdakkain. :eek:

Tosiaan on juu pakonokassa pinni alespäin... Täytyy pyöräyttää 180° ;)

edit:
Voi prrrrkele! (+ 100 muuta kirosanaa..)
Laitoin 8 millin kierretangolla tota kiristintä kasaan sen verran että saan hihnan löysäksi jne, niin eiköhän kierre "lastua" irti siitä kun yrittää avata/ottaa pois sen tangon!!! Ja menee tietysti koko tanko jumiin, ei tuu ulos.. Että menee (ja meni jo) hermot ton auton kanssa, ei voi vastustaa näin pirusti! :seina
En nyt sit tiiä millä helvetil ton saa pois tuolta, ku ei mahdu millään työstämään (katkaisemaan) sitä... :seina
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

sainpas sen verran kierretankoa ulos, ettei löysää enää hihnaa. Sain muutenkin koneen kasattua, ja käymään, Jei!

Tosin, 3. ja 4. on poissa pelistä, kipinää tuntuis kyllä tulevan. Lienee Ecussa siis vika vaihteeksi. Pitää huomenna kokeilla tota yhtä boksia mikä löytyy. Tainnu myös autossa olla joku käynnistyksen esto yms, ecunluona rosvoja ja katkottuja johtoja, samoten startin heräte kiersi jonkun releen kautta ja ei käynnistyny auto sitten jossain välissä...
Toivottavasti tämä tästä nyt lähtis skulaamaan. :)

edit:
No eipä auttanu johtojen juottelu ja boksin mittailu + juottelu. Sit aletaan ettimään vikaa koneen päästä, suuttimet ja sitte se kipinä kuitenkin...

edit2:
Noni, oli sitte arponu entinen omistajan johdot puoliin satunnaisessa järjestyksessä! Nyt kun arpo ne oikein niin toimii! :peukku
Tää pirulainen kaikkia yllätyksiä täynnä. :mad: Riittäis kun ois yks sellanen auto, mut ei, nyt niitä on sitte kaks! :seina
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Tuli vaihdettua etummainen ja keskimmäinen ristikko kardaaniin. Ja tukilaakerit.
AD:ltä ristikot 18e kappale, etummainen luonnollisesti ihan väljä (se näistä vissiin aina ekana hajoaa? Kaverilta hajos koko etukardaani ku ei ajoissa vaihtanu..). Uusissa myös rasvanipat, pääsee prässillä painelee rasvaa. :) Kokohan on 25mm x 63,80mm, GMB:n koodi: 016-GUM81 Näissä ei siis kannata säästää, jos kolahtelee nelikoissa! Halpa ja helpohko vaihtaa!

Mitsulta piti hakea sitte tukilaakerit, 130e kipale. ;D (MB505495) (kumit näemmä vaan risat, laakerit olis ollu kunnossa)

Nyt on voimalinja kunnossa. 8) Ei kalahtele enää ku vaihtaa suuntaa tai vaihdetta! :driver :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom