E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Suutin on solenoidi jossa käämilangassa kulkeva sähkövirta saa aikaan magneettikentän joka aiheuttaa mekaanisen liikkeen (suuttimen neulaventtiilin avautuminen).

Magneettikentän suuruus riippuu virran suuruudesta ja vaikuttaa mm. suuttimen avautumisnopeuteen ja siihen jaksaako se ollenkaan avautua.

Avautumisviiveelle (latency) on eri jännitteille taulukko koska jännite vaikuttaa virran suuruuteen käämilangan sähköisten ominaisuuksien pysyessä vakiona (staattisessa tilassa yksinkertaistettuna I=U/R). Jätän tarkoituksella lämpenemisen aiheuttamat muutokset koska ne ovat melko pieniä oikein mitoitetussa järjestelmässä.

Nimim. Urranilla suuttimien virta ei ole sama millä niitä käytetään luovuttaja-autossa. Virta on suuttimien alkuperäistä käyttökohdetta pienempi joten latenssiarvot vähintäänkin kasvavat, pahimmassa tapauksessa suuttimet aukeavat keskenään eri nopeudella jolloin sylinterikohtainen seos voi heittää.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Suutin on solenoidi jossa käämilangassa kulkeva sähkövirta saa aikaan magneettikentän joka aiheuttaa mekaanisen liikkeen (suuttimen neulaventtiilin avautuminen).
Tähän suuntaan päättelinkin, en vain ilmaisussani mennyt noin tekniselle tasolle.

ast sanoi
Nimim. Urranilla suuttimien virta ei ole sama millä niitä käytetään luovuttaja-autossa. Virta on suuttimien alkuperäistä käyttökohdetta pienempi joten latenssiarvot vähintäänkin kasvavat, pahimmassa tapauksessa suuttimet aukeavat keskenään eri nopeudella jolloin sylinterikohtainen seos voi heittää.
Eikös virran arvoa voisi saada paremmaksi käytettyjen vastusten arvoa muuttamalla? Vai tuleeko siinä tapauksessa ohjauksen ajokyky vastaan?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jouni_K sanoi
Eikös virran arvoa voisi saada paremmaksi käytettyjen vastusten arvoa muuttamalla? Vai tuleeko siinä tapauksessa ohjauksen ajokyky vastaan?

Urran käsittääkseni haki juuri sitä että kuorma ECU:lle olisi sama tai pienempi kuin alkuperäisillä suuttimilla, valitettavasti se tarkoittaa tässä tapauksessa suuttimien virran pienenemistä.

Jos olisi ollut ihan pakko laittaa matalaohmiset suuttimet, olisin itse käyttänyt Evon etuvastuksia (tai saman kokoisia) ja luottanut siihen että ECU:n driverit on ylimitoitettu ;D Muussa tapauksessa olisin tilannut noin viidelläkympillä Jenkeistä korkeaohmiset 275cc suuttimet.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast on perin oikeassa. Koko kokeiluun tällä setupilla lähdettiin syistä: A: Siittimet sain kiltiltä foorumilaiselta ilmaiseksi B: Näillä vastuksilla EI voi rikkoa ECU:a. En olisi suostunut kokeilemaan näitä siittimiä OEM resistoriboksilla, koska silloin vastus olisi ollut lähes 4 ohm pienempi/suutin. Pelko rikkonaisesta ECU:sta on niin suuri, että mielummin olisin vaikka sijoittanut rahani laajikseen ja yrittänyt saada OEM suuttimet riittämään pidemmälle optimoimalla Fuel Mappeja.

Kuitenkin astin mainitsema vaihtoehto isompien suuttimien hankinnasta oli se vaihtoehto B, jos em. setuppi ei toimi ja kiinnostus riittäisi. Tosin mitään varmuutta 275cc suuttimien riittävyydestä ei ole, ne kun ei ole kun 10% isommat kun OEM joten ne ei ollut vaihtoehto. Seuraavat vaihtoehdot olikin sitten astetta arvokkaampia suuttimia..

Toistaiseksi mitään ongelmia ei ole ilmennyt, ja itseasiassa jopa päinvastoin. En tiedä johtuuko suuttimien ruiskutuskuviosta vai mistä, mutta kylmäkäynnistys toimii paremmin vaikkei syötöt ole juurikaan isompia kuin OEM. Tällä hetkellä tosiaan mennään Evo 5 latenssikartalla, mikä tuntuu toimivan oikein hyvin. Oma ymmärrys virran vaikutuksesta latenssiin on hyvin pieni teoriatasolla, mutta mainittakoon että testasin molemmat, sekä OEM Evo 5 resistoriboksin kuin myös Partcon 10 ohmin tehovastuksen latenssieron oskiloskoopissa. Ja ainakin 1500Hz signaaligeneraattorin pulssi, tarkkailtaessa kahden nanosekuntin cykliä, tuli tismalleen samaan aikaan molemmista ulos, mutta toki eri korkuisina käyrinä. Jos kenelläkään on mitään intressejä selittää mulle, niin kertokaa ihmeessä miten tämä käytännön toteutuksessa eroaisi? Ainakaan oma sähkötekniikan tietotoimistoni, myöskin sähkötekniikan inssi (itseasiassa juttelin kahen sähköinssin kanssa mun toteutuksesta), ei nähnyt mitään syytä miksi latenssia voisi ilmetä itse toteutuksessa, jos ei oskiloskooppi sitä näytä.

Ja myöskin mainittakoon se että tällä setupilla on nyt ajettu päälle 1000km ilman ainuttakaan nakutussensorin nakua ja vastaavalla bensankulutuksella kuin OEM suuttimilla. Mut silti näin ei ois saanu/voinu tehdä?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
kuin OEM. Tällä hetkellä tosiaan mennään Evo 5 latenssikartalla, mikä tuntuu toimivan oikein hyvin. Oma ymmärrys virran vaikutuksesta latenssiin on hyvin pieni teoriatasolla, mutta mainittakoon että testasin molemmat, sekä OEM Evo 5 resistoriboksin kuin myös Partcon 10 ohmin tehovastuksen latenssieron oskiloskoopissa. Ja ainakin 1500Hz signaaligeneraattorin pulssi, tarkkailtaessa kahden nanosekuntin cykliä, tuli tismalleen samaan aikaan molemmista ulos, mutta toki eri korkuisina käyrinä. Jos kenelläkään on mitään intressejä selittää mulle, niin kertokaa ihmeessä miten tämä käytännön toteutuksessa eroaisi? Ainakaan oma sähkötekniikan tietotoimistoni, myöskin sähkötekniikan inssi (itseasiassa juttelin kahen sähköinssin kanssa mun toteutuksesta), ei nähnyt mitään syytä miksi latenssia voisi ilmetä itse toteutuksessa, jos ei oskiloskooppi sitä näytä.

Mittauksillasi ei ollut mitään tekemistä todellisen latenssin aiheuttajan kanssa. En ole varma missä määrin latenssiin vaikuttaa suuttimen käämin induktanssi ja missä määrin mekaaninen neulaventtiilin liikkuvan osan massa, mutta syy -> seuraus menee joka tapauksessa seuraavasti:

Suurempi etuvastuksen arvo -> pienempi suuttimen läpi kulkeva virta -> pienempi magneettikenttä -> pienempi neulaventtiiliä liikuttava voima -> suurempi suuttimen aukeamisen latenssi

Urran sanoi
Ja myöskin mainittakoon se että tällä setupilla on nyt ajettu päälle 1000km ilman ainuttakaan nakutussensorin nakua ja vastaavalla bensankulutuksella kuin OEM suuttimilla. Mut silti näin ei ois saanu/voinu tehdä?

En ole sanonut ettei niin saa tehdä, mutta esitän vastakysymyksen: tiedätkö että sylinterisi käyvät samanlaisella seoksella keskenään? Et tiedä, tosin et tiedä edes neljän sylinterin keskiarvoa koska säätelet ilman laajakaistaa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Erittäin iso kiitos. Kerrankin joku kertoo miksi, eikä vaan että "ei se onnistu" :D Mutta vastavuoroisesti kun OEM suuttimien resistanssi on korkeampi, niin eikö lähtökohtaisestikkin niiden ohjauksessa olla varmasti käytetty isompia virtoja? Ainakin täydellisessä maailmassahan solenoidin resistanssin/impedanssin kasvaessa kasvaisi myös virran tarve, ja vielä suhteellisen lineaarisestikkin (kun kuitenkin täysin vastaavanlaisesta sovelluksesta kyse)? Tämä on juuri se syy, miksi en epäillyt avauspulssin riittävyytä, ennenkuin olin kokeillut.

Ymmärrän toki nyt, miksi latenssia voisi esiintyä kun sen avasit. Thanks.

Tiedän että stoikiometrisellä täyttyy, en tosin voi antaa lupausta joka sylinterin osalta tasaisesti, mutta stoikiometrisellä seoksella Lambda näyttää ihan mitä pitääkin ja MID TRIM:it on 0% ja STFT:t on matka-ajossa 0-3%, ja täysin vastaavat low trimmit kuin OEM suuttimilla.

Tuohon kapeakaistaan OEM järjestelmäkin luottaa/käyttää työkaluna miljoonissa autoissa, niin en ikinä ole ikinä ymmärtänyt minkä takia "siihen ei voi luottaa". Muistutuksena, puhutaan kuitenkin tosi laiskasta vakioautosta. Ralliautot erikseen. Tiedän, ettei kapeakaista näytä tarkasti muutakuin ~14-15 AFR bensalla, tai lähelle Lambda 1, mutta jos TRIM:it on nollissa niin myös non-stoikiometrisellä alueella mennään aika pitkälti tehtaan esiasettamilla seoksilla (mitkä tässä tapauksessa voi olla liian rikkaat).

Itse en luota siihen ettei Mitsu kävisi nyt vaarallisen rikkaalla rasitustason ollessa kova, ja kierrosten etenkin korkeat. Siksi en ole nyt täyskaasu vetoja vetänyt muutakuin muutaman (test) ja ihan aikuisten oikeasti harkinnut tuon laajiksen ostoa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tännehän on kehkeytynyt tiukkaa keskustelua. :peukku

Omalla mutulla sanoisin, että solenoidin resistanssin kasvaminen voisi johtua pidemmästä käämilangasta. Tämä taas voisi parantaa solenoidin magneettikenttää, kun olisi useampi kierros johdinta. Tällöin mielestäni samantyyppisistä solenoideista suurempi vastuksinen tarvitsisi vähemmän virtaa.

Mutta kuten ollaan jo huomattukin tämä mutu voi olla hyvinkin väärässä. ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jep!
Keskusteluhan käy kuin F1- varikolla haettaessa syytä siihen miksi Kimin Lotus ei kulje. ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
^Erittäin iso kiitos. Kerrankin joku kertoo miksi, eikä vaan että "ei se onnistu" :D Mutta vastavuoroisesti kun OEM suuttimien resistanssi on korkeampi, niin eikö lähtökohtaisestikkin niiden ohjauksessa olla varmasti käytetty isompia virtoja? Ainakin täydellisessä maailmassahan solenoidin resistanssin/impedanssin kasvaessa kasvaisi myös virran tarve, ja vielä suhteellisen lineaarisestikkin (kun kuitenkin täysin vastaavanlaisesta sovelluksesta kyse)? Tämä on juuri se syy, miksi en epäillyt avauspulssin riittävyytä, ennenkuin olin kokeillut.
Ei nyt ihan noin. Ennemminkin päinvastoin. Täysin resistiivisessä tapauksessa Kuluva teho lasketaan näin:
P=UI, U=RI -> P=RI2
Eli resistanssin kasvaessa saman tehon tuottamiseen tarvitaan pienempi virta, eikä se muutu lineaarisesti.

Lähempänä tätä tapausta olevana ajatuksena voimme tarkastella kelan magneettikenttään varastoituvan energian määrää, joka on:
Ekela=½LI2
Ja kuten edellä AST meitä valisti, suuttimen toiminta perustuu juuri magneettikentän energian aiheuttamaan mekaaniseen liikkeeseen. Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että impedanssi (siis se, mitä suuttimien ohmeilla ilmoitetaan) riippuu induktanssista, joten isommalla impedanssilla tarvitaan pienempi virta toteuttamaan tarkoituksenmukainen toiminta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Se mikä mua kiinnostaa eniten on käytännön sovellus. Onko esim. mahdollisella latenssilla mitä seurauksia, jos esim. Laajakaista lambda näyttäisi täysin toivottuja AFR lukuja eikä mitään indikaatiota huonosta palamisesta olisi?

Ja myös itseä kiinnostaa se että miten neljä täysin identtistä (jopa johtojen pituuksia myöten) vastusvälikaapelia voisi aiheuttaa sen, että täyttö olisi eri, eri sylintereissä? Mihin ast siis viittasi aiemmin. Toki OEM johtosarja ei välttämättä ole saman mittainen mutta sitä ei ole muutettu.

Sähkötekniikka, vaikka tätä asiaa joka aspektilta koskettaakin, on melko vähän mitään tekemistä käytännön kanssa, jos sovellus toimii. Ymmärrän kyllä että tyhmä olettaa, viisas tietäisi. Mutta jos mitään mittauskeinoa tuolle latenssille ei oikeastaan ole (itse en ainakaan osaisi soveltaa oskiloskoopin käyttöä siten että seurattaisiin eri mittauskerran arvoja. Samaan aikaan kun on huonompi käyttää eri kokoisia suuttimia). Itse suuttimen avaukseen kuuluvan ajan toki voisi oskiloskoopilla mitata, mutta antaisiko se riittävää tietoa ongelmaan kuitenkaan?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Ja myös itseä kiinnostaa se että miten neljä täysin identtistä (jopa johtojen pituuksia myöten) vastusvälikaapelia voisi aiheuttaa sen, että täyttö olisi eri, eri sylintereissä? Mihin ast siis viittasi aiemmin. Toki OEM johtosarja ei välttämättä ole saman mittainen mutta sitä ei ole muutettu.

Sähkötekniikka, vaikka tätä asiaa joka aspektilta koskettaakin, on melko vähän mitään tekemistä käytännön kanssa, jos sovellus toimii. Ymmärrän kyllä että tyhmä olettaa, viisas tietäisi. Mutta jos mitään mittauskeinoa tuolle latenssille ei oikeastaan ole (itse en ainakaan osaisi soveltaa oskiloskoopin käyttöä siten että seurattaisiin eri mittauskerran arvoja. Samaan aikaan kun on huonompi käyttää eri kokoisia suuttimia). Itse suuttimen avaukseen kuuluvan ajan toki voisi oskiloskoopilla mitata, mutta antaisiko se riittävää tietoa ongelmaan kuitenkaan?
Luulisin AST:n epäilevän suuttimien mahdollisten toiminnan erojen eri sylintereiden välillä syntyvän siitä, että nyt niitä suuttimia ei ajeta suunnitellulla virralla. Se, miten yksittäiset suuttimet toimivat tässä tilanteessa, on arvailujen varassa. Aina on mukana vaihtelua tuotannosta yms. johtuen, eikä tuotantotestauksella saatu laadunvarmistus välttämättä takaa samanlaista toimintaa tässä tilanteessa. Edelleen, koska käyttötilanne eri, kuin mihin suunniteltu. Tästä siis epäilystä, toimivatko keskenään samalla tavalla vai ei. Mikään ei siis ole sellaista, että epäiltäisi vahvasti epätasapainoa, mutta varmuutta vain ei ole.

Ja kyllä, kun kyse on sähköteknisistä laitteista, sähkötekniikalla on hyvin paljon tekemistä käytännön kanssa. Se, tarvitseeko siitä syvällisesti ymmärtää, on sitten toinen juttu.

Vähän sama kuin rupeaisi vääntämään sun kanssa vahoista ja kiilloitusaineista, mitä tarvitsee tietää ja millä on käytännön kanssa jotain tekemistä... ;) ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Offtopic:
Sylinterikohtaisella lambdasäädöllä(tms mittauksella) on saatu kuulemma huimia tehoja N.ryhmän evoistakin lisää Suomessa. Tämä toteutettu siis testimielessä. Tästähän on evoissakin jo puhetta ollut mikä sylinteri siellä ensimmäisenä "nakuttaa" yleensä tms. Sylinterikohtainen säätö onkin sitte eriasia taas...ja lisäyksenä: rallissa kielletty.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Siis mietitäänkö tässä nyt tosissaan sitä, eroaako käämit toisistaan (siis saman suuttimen, samasta ottoautosta = oletettavasti 'bout samaan aikaan valmistettuna samalta tehtaalta) niin paljon että niille suunnittelemattomalla virralla ajettuna ne toimisivat niin merkittävästi eri tavalla että seokset eroaisi sylinterikohtaisesti? ??? Ei sillä, onhan se mahdollista.

Mä nyt haluaisin muistuttaa että puhutaan alle 100kW vaparista, mikä on istutettu perhefarmariin, minkä puristussuhde lähentelee ahdetun puristuksia :D Vaikka eroa olisikin niin onko sillä merkitystä kun ajetaan 98% n.2000-4000rpm kierroksilla, TPS:n ollessa ~20-40%, vauhdin ollessa 40-130km/h nopeuksilla, normaalilla käyttöautolla?

Harrin offari oli mitä paras heitto väliin. N-ryhmäläisissä oli saatu huimia tehoja. Ne on aika huiman eri käytössä ne autot :D

Mä tiedän että tää keskustelu voidaan viedä vaikka mihin stratosfääreihin, mutta onko sillä sovelluksen kannalta väliä?

Niin siis nimenomaan haluaisin että ei tuoda ilmi teorioita sähköteknisistä tilanteista miten joku ei vois toimia vaan mielummin keinoja miten varmistaa että se toimii :D Esim. ton avauspulssin keston pystyn mittamaan oskiloskoopilla molemmista setupeista. Mutta riittääkö se tai saako siitä tiedosta jotain irti?

Esimerkkinä vahat ja kiillotustahnat on mitä paras. Mä pystyn antamaan teille sen tiedon, millä on teidän kannalta mitään väliä. Mutta voin silti viedä keskustelun hyvinkin pitkälle tarvittaessa :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kuten sanoin: offtopic, mutta viittauksena että sylinterikohtaisesti säädöllä ON väliä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
^Siis mietitäänkö tässä nyt tosissaan sitä, eroaako käämit toisistaan (siis saman suuttimen, samasta ottoautosta = oletettavasti 'bout samaan aikaan valmistettuna samalta tehtaalta) niin paljon että niille suunnittelemattomalla virralla ajettuna ne toimisivat niin merkittävästi eri tavalla että seokset eroaisi sylinterikohtaisesti? ??? Ei sillä, onhan se mahdollista.

Kyllä, eikä pelkästään sähköinen osa vaan myös liikkuva mekaniikka suuttimen sisällä joka voi muuttua myös kulumisen myötä.

Jos miettii ja mittaa sähkötekniikan ilmiöitä olisi hyvä olla perustiedot ja ymmärrys eri asioiden mittasuhteista. Esimerkkinä johtojen pituudet minkä mainitset yllä. Sanotaan että ehkä jollain tasolla sylinterikohtaisesta seoksesta mitattavissa oleva viive olisi vaikkapa 10us. Saadaksesi tällaisen viiveen tarvitset johtoihin 2 kilometrin pituuseron ja silloin taas johtosi on jo sellainen vastus ettei tuolla viiveellä ole minkäänlaista merkitystä verrattuna johdon muihin vaikutuksiin.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Niin siis nimenomaan haluaisin että ei tuoda ilmi teorioita sähköteknisistä tilanteista miten joku ei vois toimia vaan mielummin keinoja miten varmistaa että se toimii :D Esim. ton avauspulssin keston pystyn mittamaan oskiloskoopilla molemmista setupeista. Mutta riittääkö se tai saako siitä tiedosta jotain irti?
Yritetääs sitten lähteä käytännön polulle. Nyt saa sitten viisaammat korjata, jos (kun) erehdyn olettelemaan semmosia, mistä en varmasti tiedä. Sähköstä ja elektroniikasta saatan jotain tietääkin, mutta muilta osin heitän enemmän tai vähemmän oletuksia ja arvailuja.

Toiminnan varmistamiseksi pitäisi tietää suuttimesta oikeassa käyttötilanteessa ulos tuleva polttoainemäärä. Tuo em. epävarmuus nimittäin ei ohjauspulssia tutkimalla muutu miksikään, sillä kysehän on nimenomaan siitä, miten suutin reagoi ohjaukseen. Eli pitäisi jotenkin saada tuota mitattua. Jollakin hyviä ajatuksia toteutukseen?

Toinen vaihtoehto olisi varmistaa toimintaa tekemällä toimintatila suunnitellun mukaiseksi. Tämän voi toteuttaa sarjavastusta pienentämällä, tai jopa poistamalla. Toki, vastaanhan tässä tulee ECUn/ohjauksen ajokyky. Tähän voisi olla järkevää tehdä puskuriksi vahvistinboksi ohjauksen ja suutinten väliin. Tämä boksi ottaisi ohjausignaalin ECUlta/ohjaukselta (miten nyt onkaan toteutettu), virta syötettäisi vaikka omalla vedolla, jolloin ei olisi riskiä ECUn vioittumisesta. Askarteluahan (ja ainakin jonkinlaista ymmärrystä elektroniikasta) tämäkin vaatisi, mutten usko kovin kalliiksi tekeleeksi. Tätäkin saa kommentoida, jos on huono/toteuttamiskelvoton ajatus jostain syystä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jouni_K sanoi
Toinen vaihtoehto olisi varmistaa toimintaa tekemällä toimintatila suunnitellun mukaiseksi. Tämän voi toteuttaa sarjavastusta pienentämällä, tai jopa poistamalla. Toki, vastaanhan tässä tulee ECUn/ohjauksen ajokyky. Tähän voisi olla järkevää tehdä puskuriksi vahvistinboksi ohjauksen ja suutinten väliin. Tämä boksi ottaisi ohjausignaalin ECUlta/ohjaukselta (miten nyt onkaan toteutettu), virta syötettäisi vaikka omalla vedolla, jolloin ei olisi riskiä ECUn vioittumisesta. Askarteluahan (ja ainakin jonkinlaista ymmärrystä elektroniikasta) tämäkin vaatisi, mutten usko kovin kalliiksi tekeleeksi. Tätäkin saa kommentoida, jos on huono/toteuttamiskelvoton ajatus jostain syystä.
:peukku Hyvän kuuloinen idea.

Edit: Hienoa että tulee pitkän puimisen jälkeen ihan käytännön ehdotus tilanteen korjaamiseksi.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jouni_K sanoi
Toiminnan varmistamiseksi pitäisi tietää suuttimesta oikeassa käyttötilanteessa ulos tuleva polttoainemäärä. Tuo em. epävarmuus nimittäin ei ohjauspulssia tutkimalla muutu miksikään, sillä kysehän on nimenomaan siitä, miten suutin reagoi ohjaukseen. Eli pitäisi jotenkin saada tuota mitattua. Jollakin hyviä ajatuksia toteutukseen?

Suuttimet testipenkkiin ja mitataan käyttettävällä etuvastuksen arvolla se oma paketti läpi, jos haluaa varmuuden. Jos toimii niin ajaa vaan kuin ennekin ja toivoo sormet ristissä ettei mene liian rikkaalla tai laihalla ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Suuttimet testipenkkiin ja mitataan käyttettävällä etuvastuksen arvolla se oma paketti läpi, jos haluaa varmuuden. Jos toimii niin ajaa vaan kuin ennekin ja toivoo sormet ristissä ettei mene liian rikkaalla tai laihalla ;D

Tai sit bensakisko irti kiinnikkeistä ja suuttimien päähän putket, joihin kertynyt polttoainemäärä mitataan.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Juurikin ton kuluneisuuden takia epäilen että Densot olivat "isommat" suhteessa ilmoitettuun cc lukuun. Ne kun on ajettu tuplasti enemmän kun nää ottomoottorin suuttimet.

Johdot on saman mittaiset koska lopullinen vastusten paikka on vielä päättämättä, ei siksi että audiomiehet sanoo että siitä tulee latenssia :D

Sähkötekniikka on mielenkiintoista, mutta valitettavasti oma ymmärrys siihen on toistaiseksi rajallinen. Siksi mä kysyinkin viisaammilta. Ei tässä nyt vertailla kenellä on isoin vaan ihan rehellisesti kysyn neuvoa.

Neuvoja onneksi tulikin jo, kiitokset! Jounin ehdotus on vähintäänkin varteenotettava, koska ihan oikeasti, jos laskette eron läpikulkevan virran määrässä mun 10ohm etuvastukset vs. Evo 5 OEM etuvastukset niin ero on aika huikee. Suuttimien kanssa mun paletti on siis 14ohm ja oem paketti on 10,3ohm. Jos en väärin muista niin mun paketista menee n. neljännes virtaa läpi vs. evon etuvastuksilla. Sen takia en ole uskaltanut kokeilla Evon vakio etuvastuksilla.

Mutta tuohon ulos tulevaan polttoainemäärään kommentoisin että edelleenkin stoikiometrisellä alueella ajettaessa OEM kapeakaista lambda (minkä mittaukseen se on tarkoitettukkin) näyttää n. .15-.20V ja .7-.8Vvälistä siniaaltoa, siis täysin vastaavaa kun OEM suuttimilla ja täysin vastaavaa kun bensalla ajaessa, OEM suuttimilla. Lisäksi ECU säätää tämän perusteella TRIMmejä ja olen saanut suutinskaalauksen nyt niin kohdilleen että MID TRIM muodostuu ~0% ympärille. Minkä takia tää OEM kapeakaista ei kelpaa minkäänlaiseksi mitta-instrumentiksi?

Minkälaista testipenkkiä ast tarkoittaa?

Siis tuon seoksen minä pystyn kyllä tarkistamaan ostamalla sen laajiksen, mutta en varmasti sylinterikohtaisesti, mutta aiemmista keskusteluista sain käsityksen että se ei edes olisi se ongelma vaan isompi ongelma olisi mahdollinen viive ruiskutuksessa? Ihmetyttää vaan miten sillä voisi olla niin iso merkitys kun imutahti on kuitenkin melko pitkä.

Nopee laskelma (korjatkaa jos laskin väärin): Kun rajotin on 7500rpm ja imutahti on vain joka toinen kierros = 3750 / 60 = 62,5rev/s = 1/62,5 = 0,016sec = Imunokka on 246° = (0,016/360)*246 = 0,109 = 10,9ms, se on kyllä melko lyhyt aika :-\

Sinänsä mua vaan on jäänyt ihmetyttämään minkä takia mun projekti on niin väärin, kun moni foorumilaisista on siinäkin turvautunut valmiisiin yleismallisiin ratkaisuihin missä pidennetään piggyback ratkaisuin suuttimien aukioloaikaa tietämättä esim. riittääkö suuttimet, vielä huomioon ottaen että ECU:lle päin kys. sovellus tekee aivan järkyttävän paljon resistanssia (tosin oletan että se käyttää ECU:n signaalia lähinnä triggerinä). Ja mun tapauksessa oon tehnyt konversion muuttamalla OEM ECU:n tietoja niin että olen saanut OEM antureilla seurattaessa moottorin käyttäytymään "normaalisti" etanolilla. Lisäksi vaihtanut suuttimet ja sovellus on todettu toimivaksi (kaikilla jo-olemassa olevilla mittareilla mihin kuuluu kaikki auton OEM anturit). Eniten ihmetytti keskustalu siitä, onko esim. seos sylinterikohtaisesti oikea? Meinaan jos sillä olisi sovelluksen kannalta jotain väliä niin mun varmaan pitäis kiikuttaa vakioauton kantta virtauspenkkiin koska kanavienkin välillä on varmaan aika huikeita eroja. Mutta kun sovellus olikin normi, vakio käyttöauto niin ei sillä ole käytännön kannalta merkitystä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Sinänsä mua vaan on jäänyt ihmetyttämään minkä takia mun projekti on niin väärin, kun moni foorumilaisista on siinäkin turvautunut valmiisiin yleismallisiin ratkaisuihin missä pidennetään piggyback ratkaisuin suuttimien aukioloaikaa tietämättä esim. riittääkö suuttimet, vielä huomioon ottaen että ECU:lle päin kys. sovellus tekee aivan järkyttävän paljon resistanssia (tosin oletan että se käyttää ECU:n signaalia lähinnä triggerinä).
Eniten ihmetytti keskustalu siitä, onko esim. seos sylinterikohtaisesti oikea? Meinaan jos sillä olisi sovelluksen kannalta jotain väliä niin mun varmaan pitäis kiikuttaa vakioauton kantta virtauspenkkiin koska kanavienkin välillä on varmaan aika huikeita eroja. Mutta kun sovellus olikin normi, vakio käyttöauto niin ei sillä ole käytännön kannalta merkitystä.
Tuskin sun projekti nyt mitenkään väärin on. Ennemminkin varmasti on kyse siitä, että tekemään lähteneelle pyritään antamaan jo ennakkoon tietoa mahdollisista hankaluuksista ja huomioon otettavista asioista. Ilmaisu ei ehkä aina ole ihan soveltuvaa. Ja kun sulla tuntuu olevan tuota halua perehtyä, niin kommenttien kanssa ei arkailla niin paljoa.

Resistanssi ei ole haitallista ECUlle, päinvastoin: isompi resistanssi = pienempi kuorma. Eli käytännössä juurikin noin kuin arvelet, eli piggy-bag ottaa ECUlta sen ohjaustiedon, eikä kuormita juurikaan.

Ja pitää muistaa, että auton sähköissä signaalit ovat sen verran hitaita, ettei johtojen pituuksia yms. kannata yleensä hirveästi tuijottaa. Saatika että jotain heijastuksia tai sovituksia miettisi...

Edelleenkin, tuo yksittäisten suuttimien toiminnan kanssa huoli kohdistuu aikaisemmissa viesteissä pohjustettuun ajatukseen, että jok(t)kin suuttimista eivät avautuisi kunnolla liian pienellä virralla, jolloin sylinteri kävisi liian laihalla. Näin itse ainakin epäilisin, korjatkaa huolestuneet, jos olen hakoteillä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Minkälaista testipenkkiä ast tarkoittaa?

http://www.youtube.com/watch?v=13CGwvTu7-w

Jos intoa opiskella riittää niin kannattaa myös tutustua termiin "open collector" / "open drain" ja miettiä mitä se voisi tarkoittaa suutinten ohjauksessa ja monessa muussakin ECU:n lähdössä.

Muuten en enää kommentoi suutinasiaasi, kaikki olennainen on jo sanottu moneen kertaan ja jokainen voi itse vetää haluamansa johtopäätökset :peukku
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tuossa videon lopussa suuttimet suhnuttaa ainetta putkeen ja sellaista tarkoitin itsekin tuossa aiemmin käyttäen auton omia komponentteja hyväksi, jolloin myös muut vaikuttavat tekijät ovat läsnä ja selviää juuri kyseisen tapauksen toiminta. Letkua myöten astiaan tai ihan vaan pitkään suljettuun letkuun. Toki tossa voi olla joku suutin toista nopeampi tai hitaampi mut selviäis ainakin minkä verran suitsuttavat.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Neuvoja onneksi tulikin jo, kiitokset! Jounin ehdotus on vähintäänkin varteenotettava, koska ihan oikeasti, jos laskette eron läpikulkevan virran määrässä mun 10ohm etuvastukset vs. Evo 5 OEM etuvastukset niin ero on aika huikee. Suuttimien kanssa mun paletti on siis 14ohm ja oem paketti on 10,3ohm. Jos en väärin muista niin mun paketista menee n. neljännes virtaa läpi vs. evon etuvastuksilla. Sen takia en ole uskaltanut kokeilla Evon vakio etuvastuksilla.
.
.
.

Sinänsä mua vaan on jäänyt ihmetyttämään minkä takia mun projekti on niin väärin, kun moni foorumilaisista on siinäkin turvautunut valmiisiin yleismallisiin ratkaisuihin missä pidennetään piggyback ratkaisuin suuttimien aukioloaikaa tietämättä esim. riittääkö suuttimet, vielä huomioon ottaen että ECU:lle päin kys. sovellus tekee aivan järkyttävän paljon resistanssia (tosin oletan että se käyttää ECU:n signaalia lähinnä triggerinä). Ja mun tapauksessa oon tehnyt konversion muuttamalla OEM ECU:n tietoja niin että olen saanut OEM antureilla seurattaessa moottorin käyttäytymään "normaalisti" etanolilla. Lisäksi vaihtanut suuttimet ja sovellus on todettu toimivaksi (kaikilla jo-olemassa olevilla mittareilla mihin kuuluu kaikki auton OEM anturit). Eniten ihmetytti keskustalu siitä, onko esim. seos sylinterikohtaisesti oikea? Meinaan jos sillä olisi sovelluksen kannalta jotain väliä niin mun varmaan pitäis kiikuttaa vakioauton kantta virtauspenkkiin koska kanavienkin välillä on varmaan aika huikeita eroja. Mutta kun sovellus olikin normi, vakio käyttöauto niin ei sillä ole käytännön kannalta merkitystä.

Onhan meitä piggypackiläisiäkin kritisoitu, mikä on mielestäni ihan tervetullutta. Minusta ainakin on ihan hyvä, että spekuloidaan sovelluksen mahdollisia ongelmia. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, jos saa useammalta henkilöltä mielipiteen.... Tosin kieltämättä välilllä tuo keskustelun sävy on ollut "huonohenkistä".

Alunperin en tiennytkään, että Evossa on erillisiä etuvastuksia. Eihän tuossa tällöin suurta eroa ole, sun paketilla ~0,85A virtaa ja Evon paketilla ~1,15A (jos jännite 12V).
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

No niin, tuli hieman hätäiltyä, ostin kamat tuota led vikakoodin vilkutinta varten, mutta
eihän tällanen Gallu sitä tarvitse ;D

Lueskelin sitten noita vikakoodin lukujuttuja vähän pitemmälle, kun en löytänyt sitä
pistoketta mihin tuon vilkuttimen olisi voinut kytkeä...

Eli tuon kuskinpuolen kojelaudan alapuolella olevan harmaan pistokkeen ykkös reikään
kun tunki johdon, ja toinen pää maihin, niin jo alko CE valo vilkuttelemaan 8)

Koodiksi antoi seuraavaa: 41 Injectors circuit malfunction

Eli näyttäisi vika olevan suoraan kytköksissä tuon bioadapteriin, tuo kun liitetään
tuohon suutin pistokkeiden väliin...

Nyt sitten on hyvät neuvot tarpeen, miten tuon sircuit malfunctionin saisi huijattua
pois,niin että ecu ei sitä huomaisi.

Edelleen korostan että Ce valo syttyy vasta kun tyhjäkäynti tasaantuu tuohon normaaliin eli alle 1000rpm,
eli voisko tuosta päätellä, että silloin latausjännite tms alenee niin että tuo piggyboxi rosvoaa välistä virtasta,
niin että ecu tulkitsee sen häiriöksi?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kaipa se pittää Naperossa testata tämäkin, jos laittelis 50/50 moodilla alkuun RE85:sta ja 98E5:sta 8)
Tokihan myö saatais sitä ryssägasoa Svetosta mut ei jaksa jonotella ainakaan talvella, viime reissulla marraskuussa meni 6½h jonotellessa joten nöy tänks :seina
Konehan on 6G72 -89...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Eka satsi tankissa, saap nähä kuis käynnistyy aamulla ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Täällä ajellaan K11 1.3 micralla etanolilla, noihin on kyllä äärihelppo muutotyö...itselläkin vaan isommat suuttimet ja rokkaa hienosti. Tosin nyt pakkasilla ollut osa "normi"bensaa seassa ettei tartte niin hitosti sahata käyntiin kylmästarteissa.
Tuskin tuossa säästöä tulee polttoainekuluissa kummemmin, mutta on sitä kiva tankata kun on halapaa ;D

Kun etanoliin vaihtaa niin kannattaa hetikohta pistää uus bensafiltteri ja uudet öljyt+suodatin koneeseen...tuo viina kun huhtoo paikat puhtaaksi.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Voikos E85:ella testata onko kyseessä haamu/oikea naku vakiolla autolla ihan vaan että laittaa 60 litran tankkiin 40l bensaa ja loput e85:sta.. ajatuksenahan olisi oktaanin-nosto/nakutuksen keston parantaminen?
Ilman mittään rautamuutoksia? Tiedän että auto kulkee varmaan kusisemmin mut ainakin näkis että jos nakua ei ole että kyseessä on oikeaa nakua ja päin vastoin.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tuolla 35/15 sekoituksellahan oktaani olisi käsittääkseni seuraavan kaavan mukaan:

30 * 98 (oktaani) + 15 * 105 (RE85 arvioitu oktaani) / 45 (bensan määrällä) = 100, eli hyöty ois lienee aika turha.. Samaan varmaan pääsee tankkaamalla V-Poweria.
Mistä tuota 110 oktaanista rallibensaa saa(?) noin yleisesti, dynoista? rallimiehiltä, kai tätäkin joku kauppa myy?, meitin on pakko jollain varmistaa että kyseessä ei ole oikea naku.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

J. Puhakka sanoi
Samaan varmaan pääsee tankkaamalla V-Poweria.
V-Power on nykyisin sitä ihan samaa ST1 98E5:sta, joten tästä et ainakaan saa hyötyjä. Shelliä kun ei suomessa enää ole vaan sen brändin omistaa ST1.

Octane Booster? Eikös semmosia oikeasti jollain tasolla toimiviakin ole.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tunsin eron jo heti kun ajettiin yli 40 % alkoholiseoksella. Nakutus hävisi jo tossa 6a13:ssa siinä vaiheessa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
V-Power on nykyisin sitä ihan samaa ST1 98E5:sta, joten tästä et ainakaan saa hyötyjä. Shelliä kun ei suomessa enää ole vaan sen brändin omistaa ST1.

Octane Booster? Eikös semmosia oikeasti jollain tasolla toimiviakin ole.

Netti sanoo tähänkin että "ei ole toimivaa, get racegas"
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

J. Puhakka sanoi
Mistä tuota 110 oktaanista rallibensaa saa(?) noin yleisesti, dynoista? rallimiehiltä, kai tätäkin joku kauppa myy?, meitin on pakko jollain varmistaa että kyseessä ei ole oikea naku.

Halpaa leikkiähän tuo ei ole, mutta:

http://www.speceng.fi/kisabensa_hinnasto.php
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kannussa olisi 20 l marraskuussa autosta imettyä e85/bensa seosta jossa suurin osa on e85.
Uskaltaako tuota enää tankkiin laittaa?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Hablu sanoi
Kannussa olisi 20 l marraskuussa autosta imettyä e85/bensa seosta jossa suurin osa on e85.
Uskaltaako tuota enää tankkiin laittaa?

Jos on flexi niin sekoita bensan kanssa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

"Pakollinen" sininen pistooli -kuva.
 

Liitetiedostot

  • WP_20150504_18_09_30_Pro_small.jpg
    WP_20150504_18_09_30_Pro_small.jpg
    125.4 KB · Lukukerrat 736
Vs:

Nyt ei kyllä ihan liity mitsuihin mutta pitkään mieltä vaivannut saabbien puolelta kun niihin vaihdetaan e85 softa. Miten niissä voi vakiosuuttinet riittää? Vai onko niissä sit sellaset kartat että tehoja rajattu. Tuntuu olevan aika plug'n pray, softa sisään ja kovaa ajoa. Niissä kuitenki vakiosuuttimet jotai 350.
 
Vs:

simppako sanoi
Nyt ei kyllä ihan liity mitsuihin mutta pitkään mieltä vaivannut saabbien puolelta kun niihin vaihdetaan e85 softa. Miten niissä voi vakiosuuttinet riittää? Vai onko niissä sit sellaset kartat että tehoja rajattu. Tuntuu olevan aika plug'n pray, softa sisään ja kovaa ajoa. Niissä kuitenki vakiosuuttimet jotai 350.
Ne riittääkin käytännössä vähän pienemmille tehoille kuin bensalla, eli johonkin 240-250hv. Evoissa tavoitellaan yleensä ainakin 150hv suurempia tehoja etanolilla.
 
Vs:

Nii eli se ecu ei sitä minkään nakujen tms. Mukaan säätele vaan ne on vaan yksinkertaisesti säädetty niin 'laiskaksi' ?
 
Takaisin
Ylös Bottom