Vs: Mitä olet tänään rassaillut?
mystinengalant sanoi
Jaa... ehkä me ollaan sitte oltu eri planeetalla tutkimassa autoja
eukku Toki jos nyt vasta 90tkm tulee täyteen niin ehkä ei ole jatkuvasti ajettu sohjossa ja ehkä joku tajunnut pestä pohjaa edes talven jälkeen. Kirppuhan kävi mulle kattomassa Savonlinnassa yhtä. Kyllä sielläkin jossain määrin hiekkapuhallusta oli edessä, jos olisi uutena suojattu niin ei olisi mitään (auto oli viissin 77tkm ajettu). Musta tuntuu että juuri kukaan auton ensiomistaja ei edes kato sinne alle saatikka mieti et talven jälkeen pesis. Ei ole tullut vastaan nyt yhtäkään mitsua joka olisi ensimmäisen omistajan suojauttama. Pariin on otettu maalipinnan käsittely sentään mutta eipä siitäkää muuta iloa ole kun että hieman vähemmän naarmuja ja jälkiä ja ei ole lentoruosteet päässeet tekemään tepposiaan niin pahasti? Urran varmaan jatkaa tästä aamulla kun pääsee töihin.
En mä vielä töissä ole mut en ihan nyt ymmärtänyt mitä jatkaa tästä
Mut tosiaan suomalaiset pitää paskaa huolta niiden autoistaan. Jopa autoharrastajat pitää tosi paskaa huolta autoistaan, noin yleisesti. Mä tiedän kun mä oon nähnyt niiden autoja ja maalipintoja lähietäisyydeltä.
Mutta en ole 100% varma onko omani lisäsuojattu mutta maahantuojahan on suojannut noita jonkin verran. Omat suojani oli osittain jo rapisseet pois kun auto tuli itselle 155tkm ajettuna mutta onneksi pohja oli silti ehyt eikä ennen ruostesuojausta taidettu joutua kun kaksi paikkaa puhaltamaan ja käsittelemään happiksella ja hinkkavärillä ennen itse pohjan suojausta. Ja sen suojan mä uusin itse 2 vuoden välein omassa ajossa.
Mut noi suojaukset ei ole se mikä pitää ruosteen poissa. Ne on ns. pohjatyö, noiden lisäksi tarvitsee oikeesti pitää siitä autosta huolta. Oma resepti (varmaan vajaa, aamu kahvia juon):
-Pestä alustaa, erityisesti pyöränkaaria. Paras apuväline Foam Lance, Hyvä painari ja sopiva harja millä ylettää lokkarin kantin sisäpuolelle ja hyvän matkaa peremmällekkin
-Pestä autoansa, säännöllisesti, ei liian usein, ja oikeilla välineillä (2BM, Kinnas ja Vahaturvallinen shampoo, ei esim. liukkari)
-Käyttää autonsa pinnoilla suoja-aineita. Näissä on myös mun mielestä turha satsata paskoihin kamoihin, muuten saman suojauksen ylläpitämiseksi auto pitäs vahata kaksi kertaa vuodesta sijaan 6-8 kertaa vuoteen. Ei kukaan käyttiksen kanssa jaksa. Oikeesti hyvillä suoja-aineilla voi siirtää tuonkin vuoden välein ja korkeintaan suihkasta muutama kerta pesun jälkeen Spray Sealantit. Vahaus estää sen että lika ei pääse pinttymään, ja kun se ei pääse pinttymään niin pinta hylkii vettä -> kosteus ei pääse seisomaan korin koloissa.
-Pestä autonsa ne paikat mitkä ruostuu kuten oven alareunat. Eli esim. ovenvälit erityisesti alareunasta siitä tiivisteen tuntumasta, minne kukaan ei ikinä näe, tulisi pestä ainankin jonkun välein esim. Pumppupullolla, pehmeällä pyöreällä sudilla ja AutoFoamilla. Nää osathan on myös vahattu, eiks je?
-Tsekkaa ainakin kerta vuoteen koko pohja pesun jälkeen että massa on ehjä. Tee tarvittaessa paikkauksia. Massan voi myös öljytä jolloin siitä tulee paremmin elastinen.
-Kuivata sisustaa erityisesti kevään korvalla esim. työpaikan tolpassa defa täysillä jalkotilassa ilman lattiamattoa ja ikkuna raollaan.
Näillä resepteillä oma Lanceri oli ainakin vielä 245tkm ajettuna ruosteeton, ja olisi ollut todennäköisesti vielä 100tkm or more..