Miten Evo IX mukavammaksi?

Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Noniin, kuulostaa oikein buenolta.
Jämäkkä se saa ollakin mutta tietysti hyvä jossei hampaat lähde irti ihan joka tilanteessa :)
Toki vähä myöhäistä nyt miettiä asiaa mutta kunhan kysäsin =P
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Säätäminen on hivenen työläs prosessi ,koska etupään iskareiden säätö sijaitsee pyörän/vanteen takana. Mulla kesti monta monta päivää ,että tuli hyvä. Vieläkin on parantamista.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Säätäminen on hivenen työläs prosessi ,koska etupään iskareiden säätö sijaitsee pyörän/vanteen takana. Mulla kesti monta monta päivää ,että tuli hyvä. Vieläkin on parantamista.

Olisiko antaa jotain vinkkejä perus-säädöiksi, niin ei tarvitsisi aloittaa ihan nollista? YV:lläkin voi lähestyä :)
Toivon mukaan saisin nuo tolpat alle viim. ensi viikolla :)
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Tänne en postannut kun täällä ollaan niin montaa mieltä miten homma hoidetaan.

Joten privaa lähti. :)
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Onko kukaan ostanu sita exe-tc:n alustaa?

edit: no, ite nyt sit laitoin moisen alle enka oikeen keksi mitaan pahaa sanottavaa.
ei todellakaan mikaan pintakova, vaan pehmeen tuntunen, muttei kallistele edes loysilla saadoilla :D
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Pitäis saada oma IX:sä vähän matalammaksi ja toi vakio alustan pinta kovuus pois.
Madallusjousia olen katsellu esim. Tein s tech, Eibach pro-kit, H&R ja mitä muuta nyt löytyy.
Säädettäviä alustoja en oikein ole harkinnut kun tavoite olis vaan saada toi "keuliminen" ja pintakovuus pois, ei sen kummempia säätöominaisuuksia tarvitse.
Ilmeisesti vakio iskarit käyvät jos pelkät jouset laittaa.
Mitäs suosittelette?
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

ite sain viimeviikolla ruuvattuu alle ton fq360 mr:n alustasarjan ralliartin yläpäillä.
auto muuttui mukavammaksi mut samalla kovassa ajossa jämäkämmäksi. juuri niikun pitikin!
suosittelen lämpimästi noita bilsteinin b6 iskareita
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Pitäis saada oma IX:sä vähän matalammaksi ja toi vakio alustan pinta kovuus pois.
Madallusjousia olen katsellu esim. Tein s tech, Eibach pro-kit, H&R ja mitä muuta nyt löytyy.
Säädettäviä alustoja en oikein ole harkinnut kun tavoite olis vaan saada toi "keuliminen" ja pintakovuus pois, ei sen kummempia säätöominaisuuksia tarvitse.
Ilmeisesti vakio iskarit käyvät jos pelkät jouset laittaa.
Mitäs suosittelette?

Mulla oli Teinin S-Techit kun auton hankin mutta mm. katsastuksessa ilmenneiden pienten ongelmien takia hankin H&R-jouset enkä kyllä Teinejä enää alle laittais. Sen verran paljon paremman tuntuinen tuo alusta noilla H&R-jousilla. Teinit madasivat tosin enemmän joka ehkä miellytti silmää paremmin mutta kesäksi joka tapauksessa tulossa Mono Flexit alle niin tällä "talvialustalla" se ei ehkä haittaa niin.
Joka tapauksessa en noita Teinin vietereitä välttämättä suosittelisi. H&R:ät on pelittänyt tosi hyvin.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Ottamatta kantaa jousivalintoihin. KYBeistä ei ole kuin talvi käyttöön... Bilsteiniä alle jos et coileja meinaa laittaa.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Makeko sanoi
ite sain viimeviikolla ruuvattuu alle ton fq360 mr:n alustasarjan ralliartin yläpäillä.
auto muuttui mukavammaksi mut samalla kovassa ajossa jämäkämmäksi. juuri niikun pitikin!
suosittelen lämpimästi noita bilsteinin b6 iskareita

Tuolla toisaalla kyselinkin mitä toi fq360 setti pitää sisällään mutta ilmeisesti siis bilsteinit? Ittellä sama setti alla ja Teinin jouset meinasin laittaa kun ovat jo tallissa oottelemassa.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

En kyllä lähtis Teinin "Show and Shine" mallistolla pilaamaan Bilsteinejä. Mutta saa toki tehdä niin kuin haluaa.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

juu noi bilsteinit ja eibachin jouset. madallusta tuli 10/5 eli ei juuri mitää mut ei ollu tarkotuskaa.
eibachin tuninkijouset tais madaltaa enemmä sit. MLR:stä vaan kalastelee näitä niiku itekkii tein..

Pietari sanoi
Tuolla toisaalla kyselinkin mitä toi fq360 setti pitää sisällään mutta ilmeisesti siis bilsteinit? Ittellä sama setti alla ja Teinin jouset meinasin laittaa kun ovat jo tallissa oottelemassa.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Pade sanoi
Mulla oli Teinin S-Techit kun auton hankin mutta mm. katsastuksessa ilmenneiden pienten ongelmien takia hankin H&R-jouset enkä kyllä Teinejä enää alle laittais. Sen verran paljon paremman tuntuinen tuo alusta noilla H&R-jousilla. Teinit madasivat tosin enemmän joka ehkä miellytti silmää paremmin mutta kesäksi joka tapauksessa tulossa Mono Flexit alle niin tällä "talvialustalla" se ei ehkä haittaa niin.
Joka tapauksessa en noita Teinin vietereitä välttämättä suosittelisi. H&R:ät on pelittänyt tosi hyvin.

Onkos sulla kuvia h&r jousien kanssa? :)
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Pietari sanoi
Mitkäs olis sit huvat?

Tuota H&R ää ovat kehuneet ja sit Maailmalla ollut Swift Sport Mach kova sana Bilsteinin kavereina. Molempia löytyy sekä KYB ,että Bilstein iskareihin erikseen.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Pitäis saada oma IX:sä vähän matalammaksi ja toi vakio alustan pinta kovuus pois.
Madallusjousia olen katsellu esim. Tein s tech, Eibach pro-kit, H&R ja mitä muuta nyt löytyy.
Säädettäviä alustoja en oikein ole harkinnut kun tavoite olis vaan saada toi "keuliminen" ja pintakovuus pois, ei sen kummempia säätöominaisuuksia tarvitse.
Ilmeisesti vakio iskarit käyvät jos pelkät jouset laittaa.
Mitäs suosittelette?
Tarkoitat ilmeisesti vakioalustalla juuri tuota Suomi-perus-IX GSR:n alustaa mustin iskarein? Itse vaihdoin kyseisen alustan siihen "ultimaten" Billstein iskareihin ja takajousiin. Parani mukavuus ainakin moninkertaisesti. Tosin jos matalaa haluat niin ei taida sitten sulle sopia. Mutta tosiaan noihin Billstein iskareihin saa nykyään yhteensopivia H&R jousia, jotka muistaakseni madaltaa 35mm. Se on jo jotain se. Itsekin olen koittanut metsästää noita MR/Fq eibacheja Billsteinien kavereiksi, mutta harvassa tuntuvat olevan.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?


varmaan vastaus löytyisi haulla, kun on aiheesta niin paljon puhetta ollut.. mutta; onko suomen ultimaten bilsteinit samat kuin ton fq360-setin iskarit? tarkoitus olisi madaltaa tota vessaa maltillisesti, eikä jämäkämpi alusta siinä sivutuotteena olisi pahitteeksi. jos haluaisin uudet kamat autooni, kannattaako noi bilsteinit kaverinaan vaikkapa sitten eibachin jouset unohtaa kokonaan ja hommata kunnollinen täyssäädettävä satsi? kysymys koskee lähinnä hintaa. vaikka en välttämättä niinkään haluaisi itse säätää alustaa, voisin kuitenkin opetella, jos paremmat iskarit ja pikkusen madaltavat vieterit maksavat yhtä paljon kuin koko säädettävä sarja.. noi gsr:n kybit laittaisin kyllä suosiolla vaihtoon, joten pelkkien madallusjousien hommaaminen ei ole vaihtoehto.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

No esim. minä ja muutamat muut täällä ajelevat talven orkkis alustalla tai vastaavalla ja kesäks vaihtaa koko alustan. Paljon helpommalla ei enää pääse kun kompromissejä ei tarvitse tehdä.

Pari tuntia syksyllä ja pari tuntia keväällä operaatio vie vapaa-ajasta. Samalla voi vaihtaa kesä/talvi renkaat kun on nosturilla.

Jos hankkii jouset. Niin ei voi sen jälkeen paljoakaan alustan ominaisuuksiin vaikuttaa. Jonkin merkkisellä säädettävällä alustalla taas sitten....
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?


luulenpa vaan, että meikäläisen mekaanikontaidoilla ei alustaa vaihdeta, joten joka keväinen/syksyinen alustajumppa voisi tulla hieman kalliiksi.. ilmeisesti myös nelipyöräsuuntaus pitää teettää aina jumpan jälkeen?

eikö noista säädettävistä alustasatseista mikään kestä talvikäyttöä? tosin jos seuraavana talvena tulee yhtä vähän kilometrejä evoon kuin tänä talvena (kiitos käyttöauton), se on varmaan aika sama, mikä siellä alla on.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Itse en jaksanut enää jumpata vakioalustaa talveksi. Tokihan se tarkoittaa, että pohja ajoittain rapsuu polanteisiin (alustani ei ole säädettävä), mutta enpä jaksa kiinnostua. Nelikolla se kiinni jääminen on kuitenkin hyvin epätodennäköistä normaaleilla teillä. Ajelen siis ympärivuotisesti madallusjousilla (olikohan -40mm tms) ja bilsteineilla. Itse alustan irrotus vaatii muutaman pultin ja mutterin irroituksen, joten jokaisen mekaanikontaidot riittää siihen. Toki on viisautta nelipyöräsuuntauttaa joka kerta kun alustan vaihtaa. Tämän takia en itse enää jaksanut moiseen ryhtyä.

Coilien kierteet kestää yleensä kyllä suolaakin, mutta se likahan siellä on se joka pilaa homman siinä vaiheessa kun ne kierteet on jääneet suojaamatta/putsaamatta ja väkisin yritetään runnoa auki/kiinni.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Kyllä coilit kestää talvikäyttöä ihan hyvin. Muistaa vaan öljytä kierteet tolpista asennuksen ja säädön yhteydessä ja putsaa kierteet paineilmalla/teräsharjalla/painepesurilla ennen säätöä.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nahkuri sanoi
luulenpa vaan, että meikäläisen mekaanikontaidoilla ei alustaa vaihdeta, joten joka keväinen/syksyinen alustajumppa voisi tulla hieman kalliiksi.. ilmeisesti myös nelipyöräsuuntaus pitää teettää aina jumpan jälkeen?

eikö noista säädettävistä alustasatseista mikään kestä talvikäyttöä? tosin jos seuraavana talvena tulee yhtä vähän kilometrejä evoon kuin tänä talvena (kiitos käyttöauton), se on varmaan aika sama, mikä siellä alla on.

Muuttui Evo mukavammaksi kun työkiireiden jälkeen vasta ennen vuodenvaihdetta sain talvi kalut alle. Hypytti melkolailla ennen sitä. Toinen seikka mulla , edestä n.50mm alhaalla + n.15mm ylimääräistä muovi härpäkettä. Alkaa olemaan jo vähän liian tarkkaa ajoa paikoitellen varsinkin kun kaupunki näköjään lopettanut höylä hommat kokonaan.

Ja kuten Biim totesi niin : takaiskari kolmella pultilla kiinni ja etummainen viidellä +jarruletkun korvake. Samalla voi katella jarrut kesää varten kuntoon.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nahkuri sanoi
eikö noista säädettävistä alustasatseista mikään kestä talvikäyttöä?

KW kestää, hyvä että huomaa edes et ne on ollu talven yli ajossa. Rosteria pitäs muidenkin käyttää.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

kw:ssa on jotain ihme muoviseosta ne säätölautaset. ihan perseestä kyl. jos paskaa pääsee välii ja joutuu säätelee ni halkeevat kyl.. sahalla vaa poikki ja uutta lautasta kii. ei tosin maksa ku ~20e/kpl et ei paha.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Jos ei ole rahasta kiinni niin rays engineering CE28 ja sit myös Dymagin hiilikuitu/magnesium vanteet ovat niitä kaikkein kevyimpiä. noitten lisäksi säädettävät iskarit niin saa haettua sopivaksi. Kevyempien vanteiden etuna se ettei tartte olla niin kova iskunvaimennus.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

TRollis sanoi
Onko kw:ssä vielä alumiini jousilautaset? ::)

Jaa-a, enpäs tiedä tuota...

Makeko sanoi
kw:ssa on jotain ihme muoviseosta ne säätölautaset. ihan p*rseestä kyl. jos p*skaa pääsee välii ja joutuu säätelee ni halkeevat kyl.. sahalla vaa poikki ja uutta lautasta kii. ei tosin maksa ku ~20e/kpl et ei paha.

Varmaan jo kuudes tai seitsemäs KW:n alusta eikä nuo ole menny yhdestäkään rikki. Vähän ku käyttää järkeä ja lukee ohjeet niin ei mitään ongelmaa. Ja varsinkin säädettävyys on pysyny kesät talvet hyvänä, toisin kuin muilla sarjoilla. :seina
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

eety sanoi
...sit myös Dymagin hiilikuitu/magnesium vanteet.

OT:

Oottekos koskaan miettiny , Miksi F1 sissä tai muissa Rahamiesten lajeissa ei noita CF vanteita käytetä ? Tai että miksi valmistajat ilmoittavat yleensä : Only Show.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Saakos pyöränkulmat kohdilleen ysissä jos madaltaa alustaa sen 35 mm edestä ja 25 mm takaa? Vai alkaako syömään renkaita epätasaisesti?
Ja ihan madallusjousilla (muuten vakio alusta) meinasin madaltaa...
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Saakos pyöränkulmat kohdilleen ysissä jos madaltaa alustaa sen 35 mm edestä ja 25 mm takaa? Vai alkaako syömään renkaita epätasaisesti?
Ja ihan madallusjousilla (muuten vakio alusta) meinasin madaltaa...

Ei noi ny mitää Sierroja oo ;D

Saa toki!
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Saakos pyöränkulmat kohdilleen ysissä jos madaltaa alustaa sen 35 mm edestä ja 25 mm takaa? Vai alkaako syömään renkaita epätasaisesti?
Ja ihan madallusjousilla (muuten vakio alusta) meinasin madaltaa...

minkäs merkin setti sulle tulee sinne?mulle sama madallus ja H&R jousilla.

ja edessä on myös kulmien säätö sen jälkeen kun kiinni saa.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juuri noita H&R jousia olen kanssa hommaamassa. Tein:ejä ajattelin kanssa mutta taitaa ton hyväksynnän puolesta kääntyä h&r puolelle.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Juuri noita H&R jousia olen kanssa hommaamassa. Tein:ejä ajattelin kanssa mutta taitaa ton hyväksynnän puolesta kääntyä h&r puolelle.

mä en saa hyväksyntää noille kun MR mallin jouset tulossa(bilsteinin iskarit tuossa omassa) kun on joku pirun ultimate malli :p
ei käy perus ysin alustan H&R :-\
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

uusis sanoi
mä en saa hyväksyntää noille kun MR mallin jouset tulossa(bilsteinin iskarit tuossa omassa) kun on joku pirun ultimate malli :p
ei käy perus ysin alustan H&R :-\
HÄH?? Ihan tavalliset ne iskarit on ja samat jouset kyllä käy.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

overboost sanoi
HÄH?? Ihan tavalliset ne iskarit on ja samat jouset kyllä käy.

olen ymmärtänyt että noille bilsteinin iskareille ei käy H&R perus jouset mitkä menee evon vakio alustaan.
vaan pitää olla MR malliin tehdyt jouset koska niissä on kanssa bilsteinin alusta.

tätä asiaa mietittiin pitkään että käykö ne perus H&R jouset tonne vai tarviiko tilata MR mallin.
ja tultiin tulokseen että MR mallin jouset toi bilsteinin iskari tarvitsee.


mutta olet siis eri mieltä ja eri tietoa vai?onko fakta?
pitää sitten vaihtaa perus H&R jousiin jos ne ei käy.
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

overboost sanoi
HÄH?? Ihan tavalliset ne iskarit on ja samat jouset kyllä käy.

Ostaa voi ja asentaa mitä haluaa. Eikö niin ?`Voi vaikka ostaa vakio lancerin alustan evoon , nehän on vaan iskunvaimentimia ja jousia...
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Nyt sitten on H&R:än jouset alla, tuli paljon mukavammaksi ajaa, ei ole enää niin pintakova ja madalluskin on aika sopiva.
Ehkä hieman enemmän saisi madaltaa, noissahan oli -35mm edestä ja -15mm takaa mutta nyt ei tarvi niin kauhean tarkkana ajaa ja varoa kaikkia kuoppia ja hidasteita.
Tyytyväisiä ollaan :peukku

Tässä vielä yksi kuva jousien kanssa niin näkee ton madalluksen:

img2552082.jpg
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

M.V sanoi
Nyt sitten on H&R:än jouset alla, tuli paljon mukavammaksi ajaa, ei ole enää niin pintakova ja madalluskin on aika sopiva.
Ehkä hieman enemmän saisi madaltaa, noissahan oli -35mm edestä ja -15mm takaa mutta nyt ei tarvi niin kauhean tarkkana ajaa ja varoa kaikkia kuoppia ja hidasteita.
Tyytyväisiä ollaan :peukku

Tässä vielä yksi kuva jousien kanssa niin näkee ton madalluksen:

img2552082.jpg
Onko tuossa kumminkin edelleen vakioiskarit?
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Itse vaihdoin Teineistä H&R:iin ja maasturiltahan toi tuntuu taas :D
Etenkin takana on varmaan 10cm gäppi renkaan ja lokarin välissä :/ No onneksi tuo tulee olemaan talvialusta ja toisenlaiset Teinit odottelee asennusta :)
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Tuosta en tiedä ,mutta kun tuota MV:n kuvaa katsoo niin ei ole paljoa takapää pudonnut.

Joo -15 se vaan pudottaa papereiden mukaan takana (jos todellisuudessa edes sitäkään). Keula tippui sitten reilummin (vakioon verrattuna).
Mutta kuiteski auto on ehkä vähän liian korkea vielä mutta ajo on kyllä paljon mukavempaa...
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Mielestäni tuo on todella hyvännäköinen tuolla madalluksella ja on käyttöautolle varmasti käytännöllisempikin kuin vetää se ihan tonttiin, ei mielestäni yhtään liian korkea. Nyt se näyttää sopivan tasapainoiselta :peukku Todella nätti.
OT: hyvän näköiset vanteet ja oikean värisetkin :)
 
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Itselläni tuossa viikko sitten kolahti pohja maahan routamontusta ajaessani, vaikka alusta on suht. vakio (Bilstein B6:t Mitsun tehdasjousilla). Mahtaako edes löytyä tarvikejousia, jotka eivät madalla..?
 
Takaisin
Ylös Bottom