Pajeron omistajan arkea

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vianor-ketjun kiinalainen halpa rengas se Hercules. Ei ainakaan vielä ole mitään valittamista, päin vastoin, selvästi parempi ajaa kuin talvipinnalla oleva bf-goodrich. Ja jo seuraava vaihtoehto (Hankook) olisi ollut selvästi kalliimpi...
 
Napalukko sanoi
Nuo Hercules-renkaat kiinnostavat, koska mun Lifelinerit alkavat olla Lifelinensa päässä. Hinta ainakin vaikuttaa kohtuulliselta. Kukahan Päijät-Hämeessä edustaa Herculesta? En löytänyt tietoa Keltaisilta Sivuilta, ja nettikin vaikuttaa huonolta tietolähteeltä tässä asiassa.

Mulla on Cooper Lifeliner II :et nyt pyörimässä eli paljonkos ajoit omillasi ??
 
Valitettavasti en tiedä kuinka paljon noilla renkailla on ajettu yhteensä. Itse olen rullannut niillä viime syksyn ja tämän kesän, eli arvioisin n. 15000 km. En tiedä johtuuko renkaan väsymisestä vai mistä, mutta pinnan kuluminen on mielestäni nopeutunut koko ajan. Kun auton ostin, oli niissä ehkä kolmisen milliä pintaa jäljellä, ja nyt aletaan olla kulutusmerkissä joka renkaassa. Mutta muutenhan rengas on mielestäni aika hiljainen ja suht hyvä ajettava. Mutta metsässä niillä ei kyllä tee mitään. Tosin maasturin renkaista minulla on niin vähän kokemuksia, että kommenttini kannattaa jättää omaan arvoonsa...
 
päiväkirja:

kiihtyvyys tuntuu jotenkin huonommalta down-pipen vaihdon jälkeen. Ahdettu on näköjään tosi tarkka siitä vastapaineesta...

soppaa menee se 9,5-10/100km, tosi tasaseen..... pienin lukema oli 9,2 -reissulla jolla ajettiin metsässäkin. Normaaliajossa 10l/100km, melko tarkalleen.

Toinen lasinpesurin suutin meni tukkoon, täytyy avata huomenna.

Karjapuskuri putsattu ja maalattu, kustannukset pari laikkaa ja pari purkkia maalia (about 15e).

Perän tärinän saa esiin myös muilla keinoilla: jyrkkään epätasaiseen ylämäkeen kiihdyttäessä, sekä tiukoissa S-mutkissa. Yhteistä kaikille tapauksille pieni vaihde ja puolilämmin auto. Olen nostanut epäiltyjen kohtien listalle myös perän pohjaamisen, koska ne jouset (ja iskarit) ovat niin finaalissa. Jatketaan tutkimuksia.

se 90km/h nopeudessa kuuluva jyrinä ei siis hävinnyt, itseasiassa se siirtyi vaan hieman kovemmalla nopeudella kuuluvaksi -arvatenkin hieman suurempi halkaisijaisten renkaiden ansiosta. Tämän jyrinän lähde löytynee kardaanista...

Vakuutusyhtiö suostui lopulta maksamaan puuttuvan voimanulosoton, tiivisteen ja öljyt. Asennan itse mieluummin kuin vien sen liikkeeseen seisomaan puoleksi päiväksi. Osat tulevat ensi viikolla.
 
Niko Päivinen sanoi
Vakuutusyhtiö suostui lopulta maksamaan puuttuvan voimanulosoton, tiivisteen ja öljyt. Asennan itse mieluummin kuin vien sen liikkeeseen seisomaan puoleksi päiväksi. Osat tulevat ensi viikolla.

tä ? :eek:
 
Niko Päivinen sanoi
Ja sitten päivän paras: huomasin, että autosta PUUTTUU voimanulosotto. Autohan oli edellisen omistajan aikana varkailla lainassa, jotka rikkoivat siitä jakolaatikon. Nyt autossa oleva laatikko lienee L200 mallista tai uudemmasta Pajerosta, koska siinä ei ulosottoa ole. Törkeää laiskuutta ja hutilointia, koska ulosoton olisi voinut asentaa myös tähän laatikkoon ja se on kuitenkin autoverovapauden edellytys joka on mainittu rekisteriotteessakin. Otin jo yhteyttä rempan tehneeseen merkkiliikkeeseen, katsotaan mitä vastaavat...

tuota..............
 
Mihinkäs Niko sitä ulosottoa ajattelit käyttää ? Meinasitko vinssinkin laittaa ?

ps. Sitten kun kyllästyt rassaamaan niitä lasinpesurin suuttimia, niin laita letkuilla pyyhkijänvarsiin suuttimet, ei tartte rassata 8)
 
"jaskajokunen": en minä sillä tee yhtikäs mitään, mutta:
kyseessä on varuste, joka on mainittu rekisteriotteessa, se on autoverottomuuden edellytys. Jos oikein pilkkua viilataan, niin ilman sitä autoa ei saa katsastettua ja sen puuttuessa voi periaatteessa saada sen 15ke autoveroa maksettavakseen...

Ja toinen, vähintään yhtä tärkeä pointti: remontin on tehnyt merkkiliike, vakuutusyhtiön maksamana. Minulle on periaate kysymys, että nämä ko. tahot huolehtivat asian kuntoon, kun kerran keräävät siitä rahaa ja tekevät sitä työkseen...

ja kyllä, tiedän tuon "pyyhkijän-varteen-suuttimet-kikan", 405 Pösössä on aika pätevät sellaiset.
 
Mä laitoin ne pyyhinvarsisuuttimet jo viime syksynä, oon tyytyväinen :) Vastasikos se jakolaatikko-mies sulle mitään ? Entäpäs muut projektit : Öp-valo, Tehostimen akseli, Takapyörän laakeri ?
 
jakolaatikon puuttuvat osat ovat jo tulossa Kuopiosta.

"Tepi": se liike on toisella paikkakunnalla, pienempi vaiva asentaa itse kun ajaa sinne ja odottaa puoli päivää. Vai mitä ihmettelit?

laakeriprojekti odottaa suorempaa veto-akselia, simpukan akseli projekti etsii sitä kromaamoa...

ÖP-valo: saan loput osat siihen samalla kun haen jakolaatikon tiivisteet, sitten tinaillaan....

EDIT: tajusin nyt että tarkoitis sitä SS4:n jakolaatikko hommaa -en saanut viestiäsi vielä, koska minulla on tietsikka remontissa, enkä siis pääse lukemaan maileja.
 
Tuo sama jyrinä on vaivannut minunkin autoani ja on vienyt hermot! Silloin tällöin, ehtiessäni, olen siihen apua etsinyt ja fiksaillut. Jyrinä on outo juttu, se on pahin kylmänä ja puolilämpimänä, mutta esiintyy joskus myös kuumana, vaikkakin harvemmin. Jyrinä tulee, jos kiihdytän ylämäkeen kääntyen tai suoraankin kiihdyttäen, jos pinta on kovin epätasainen. Kun jyrinä alkaa, ja nostan kaasua, niin se vaimenee heti. Jos taas jyrinän alkaessa lisään kaasua, se voimistuu niin, että tuntuu hajoavan koko rottelo. Jyristys tuntuu ihan penkissä asti ja tosi voimakkaana. Epätoivoissani joskus talvella laitoin mm. takatukivarsien helat uusiksi, kun musta tuntui, että homma liittyy tilanteeseen, jossa taka-akseli liikkuu suhteessa runkoon ja helat olivat ihan tohjoina. Moottorin ja lootan tukikumitkaan eivät vaikuttaneet asiaan ja rahaa meni kivasti ;). Ei auttanut mikään. Olenpa varmaan syksyllä tälläkin palstalla mokomaa jyrinää ihmetellyt, ja ainakin Nettijussi sanoi jo silloin, että ristikoissa on vikaa. Laiskuuttani ja ajanpuutteessa en ole saanut niitä vaihdettua, mutta niiden rasvaaminen vaikutti heti, joten uskon että niissä se vika on. Aussien Pajerosivuilla on myös useammalla kaverilla ilmennyt tätä samaa jyrinää, mutta ääni/tärinä johtuu pitkin runkoa niin, ettei pysty suoraan sanomaan mistä se tulee, Ausseista jotkut ovat jo vuosiakin kuunneeleet ja sietäneet vastaavaa. Uudet ristikotkin ovat olleet jo aikoja hankittuina, loppu viikosta yritän ne vihdoin vaihtaa. Tällainen haamuvika vaan ruokkii laiskaa mieltä, koska saattaa taas mennä viikko, ettei jyrinää kuulu, ja sitten taas yhtäkkiä on kuin hampaista lähtisivät paikat... Ekan kerran ja parhaiten tämä ilmeni, kun tulin Launeen Prismasta kohti keskustaa ja käännyin kiertoliittymästä oikealle, ylös Liipolaan. Siinä on kaikki elementit tuohon jyrinään: kääntyminen oikealle, nousua kohtalaisesti, epätasainen tienpinta. Auto on vielä kylmä Prismalta startattua ja tietty kiihdytän villisti ylämäkeen.
 
Mulla jyristää myös yleensä pihasta isolle tielle lähdettäessä (pikkuinen nousu ja tiukka käännös) tuntuu selvimmin , myös myöhemmin risteyksissä saa tuon äänen kuulumaan tiukalla kääntymisellä. Niin ja kaasun nostaminen hillitsee täälläkin tilannetta.
Aiemmin jyristi kyllä enemmän eli kun oli peräöljyt vaihdettu ( löytyy jostan aiemmasta threadista viime syksyn kieppeiltä ), silloin jyrisi joka käännöksessä ja homma korjaantui nykytilanteeksi pullollisella jotain mitsun omaa mönjää ::) Eli olisiko tuo ääni kuitenkin lähtöisin takatasauspyörästön kitkalukosta ???
Toisaalta niitä vaihdelaatikon tukikumeja olen myös epäillyt :(

ps. napalukko ! Lahden seudulta ??
 
Juupa, mutta kun mun peräöljyn(Teboilin LSD) PITÄISI olla yhteensopivaa tuon kitkalukon kanssa. Olen sitäkin miettinyt, mutta voiko se todella jurnuttaa niin, että persaus täräjää? Ja miksi pienet rypyt suorallakin tiellä saisi sen aikaan, jos onkelma perässä olisi? Katotaan, ristikot nyt vaihdan kuitenkin. Niiden reilu rasvaaminen vähensi huomattavasti jyrinöitä.

ps. Lahestapa hyvinkin, Liipolandian miehiä vielä puoli vuotta... ;D
 
Ai niin. Piti kysyä raadilta, että onkohan mun Pajerossa joku vika. Olen tehnyt polttoaineenkulutustestiä kaksi täyttä tankillista matka-ajoa. Molemmilla tankillisilla tulos on 8,75 litraa! :eek:Uskomatonta mutta totta! Käyköhän rukki liian "laihalla"??? Mistäs sitä syöttöä nyt taas saikaan lisää? 8)
 
päiväkirja:

katsastettu, taas. Samalla huomautuksella (etuiskarin alapään kumi väljä), toisaalta ihan turha huomautus, koska iskari toimii testerin mukaan hienosti, eikä iskari ole mikään pyöräntuennan osa (siis siinä mielessä, että se pitäisi pyörää paikoillaan johonkin suuntaan). Samalla otin uudet, lyhyemmät kilvet (21e).

Pääsin samalla kokeilemaan kardaania nosturilla: etupäässä ihan pienen pieni välys, takana ei mitään. No, se ristikko voi kuulemma olla rikki vaikkei välystä olekaan. Olen kyllä taipuvainen uskomaan, että se jyrinä saattaa olla lähtöisin kardaanista, mutta se mutkasta kiihdytysvapina lienee lukkoperän tekosia. Se lukko vaan nimittäin tuntuu niin tiukalta, että varmasti se ravistaa mutkissa. Neliveto päällä ei kehtaa kohta edes kääntää autoa hiekkapihalla, kun takalukosta jää sellaiset jäljet, eli kyllä se ainakin minun Pajerossani tuntuu pitävän se lukko. Onko se sitten normaalin tiukalla, sitä en tiedä. Kuulemma esim. Fordin lukkoperiin laitetaan LSD öljyn LISÄKSI se LSD lisäaine -olisiko Pajeron perässä sama juttu, eikös "jaskajokuselle" käynyt juuri niin, että Pajeroon laitettiin liikkeessä Pajeron perään tarkoitettua öljyä, mutta jätettiin lisäaine pois? Ja koska Pajeroita ei liene tehty ilman lukkoa, niin tämä saattaisi tarkoittaa, että pelkkä LSD öljy ei riitä, vaan sen lisäksi perään on laitettava LSD lisäaine. Ajattelin kokeilla laakerin vaihdon jälkeen tätä -uusi LSD öljy JA sitten se lisäaine perään.

Pesurin suutin rassattu auki teräsharjan langalla. Toimii.
takalasin pyyhin uusittu 3,50e
Takatilan lämmitin rupesi pitämään ihmeellistä napinaa, vaikkei ollut tuuletin päällä. Hiljeni kun liikautti vipua. Olin jo varma että ääni tuli kardaanista ;D.

"Napalukko": en oo ainakaan omallani päässy alle 9 litran vielä kertaakaan, mutta maantieajossa tuo onnistunee (seka-ajossa ei toivoakaan).
 
ei siinä ristikossa välystä välttämäti olekkaan mutta jos se on kuiva ja neulat ruosteessa/jumissa niin se ristikko ei pääse "kiertymään" niinkuin se on tehtaalla ajateltu.
 
iha vaa että traktoris meil jyristää kyl heti ku kardaanissa o jotai voitelupuutetta tai pari pulttia o etuperän kardaanist löysäl..eikä se kulje ku vähä yli 40km/h.

ja kardaanin ristikkoihi mä kyl ton ite yhistäisin kans siis.
 
Päivitys tähän meikäläisen jyristysasiaan:

Vaihdettu tänään uudet ristikot. JYRINÄ EI LÄHTENYT MIHINKÄÄN! Voi itku. Mitähän seuraavaksi vaihtaisi?
 
Älä ainakaan harrastusta ( se on monelle varaosamyyjälle ja korjaamolle elinehto ) Istuin tänään takapenkillä kun rva ajeli, käännöksessä pihasta tielle ( se ylämäkeen oleva tiukka käännös ) Jurina kuului taas, ja nyt kun olin takapenkillä se jopa tuntui eli veikkaan perää ! Ajattelin sinne sen Teboilin lsd -öljyn vaihtaa vielä ennen pakkasia !
 
Jaska, mietipäs vielä sen Teboilin kanssa, katsos kun mullahan on just tota Teboilin suosittelemaa LSD:tä, ja jyrinä häiritsee. Paitsi tietty jos laitat sinne sen lisämönjän, niin sittenhän kokeilu vois olla aika mielenkiintoinen. Ja jos se sulla hiljenee, niin mun ongelmani onkin ratkaistu ;D Kardaani menee muuten tänään vielä tasapainotukseen...
 
Lyhykäisyydessään vielä tuo takaperän öljynvaihto proggis: Perään vaihdettiin öljyt "pumppuastiasta" jossa luki Mobil ja "pajeron peräöljy". Lähdin tyytyväisin mielin pihasta ja heti ekassa käännöksessä ihan eriluokkaa oleva täristys ja jyrinä kuin tämän hetkinen tilanne. Palasin takaisin ja heppu vaihtoi öljyt uudelleen samasta kannusta ja lisäsi noin "desin" pullollisen jotain mömmöä ( mitsun logolla varustettu ja kuulemma erittäin kallista :) ). On kuulemma jotain ihmeainetta, jonka jälkeen ei enään tarvitse käyttää LSD -öljyjä ::)

En ole vakuuttunut tuosta, vaain aion käyttää edelleenkin LSD:tä
smoke.gif


ps. tosin enhän tiedä käyttäneeni LSD:tä tähänkään asti eli kokeileminen kannattaa aina ::)
 
onko kukaan oikeasti tutkinut, ettei se vapina ole tiukan lukon (väärän öljyn) ja jousituksen pohjaamisen summa?
 
Niko Päivinen sanoi
tilasin renkaat (Hercules Terra Trac 235), 240e asennettuna.

Niko? Mikä Vianor myy näitä tuohon hintaan? Lahden Vianor pyytää setistä satasen enemmän, joka on vieläpä "tarjous"? Pakko ostaa uudet kumit, kun tulee syssymmällä niin paljon keikkaa, ja nuo ratsiatkin ovat päällä. Toinen halpis-merkki olisi GT Radial Adventuro, hintaan 360 eeroa. Rouhea kuvio näissä, lienevätkö ihan kakkia, työkaveri iski tänään sellaiset Fronteraan, katsotaan mitä tykkää...
 
Heinolan Vianor, tosin se oli niillä kai ainoa satsi talossa. Mutta listakamaahan se on, eli kai ne niitä lisää saa. Olisko niille käyny joku pilkkuvirhe.... ensin kävin kysymässä, niin hinta oli 240e, seuraavana päivänä se oliki jo 260e. No, sanoin vaan sitte että ei tää tinkiminen tällee mene, että hinta vaan nousee.. sitte sovittiin se 240e.

päiväkirja:

tilasin lehtijousien takapäähän uudet kumipuslat Vanhoista tuli jo kommentti katsastuksessa ja nyt kun itse katsoin, niin nehän on IHAN sököt. kustannukset 16e.
 
http://www.gt-tires.com/tire.asp?cat=Light+Truck&sub=Sport+Utility+Vehicle+/+4+Wheel+Drive&pat=SAVERO+M/T

Jylpolta löytyy sit tämmöösiä Hyvinkäältä, luulisin että ovatten aika kilpailukykyisin hinnoin 8)
 
Juu, aika härski tuo kuvio noissa Saveroissa. Tommoset sitten seuraavaksi. Tein nyt kaupat Heinolan miehen kanssa kun hinnat oli sopivat. Kiva juttu, huomenna töihin ajaessa ei tarvii enää ajella sivukujia rengasratsian välttämiseksi. Alkoi jo kyllästyttää mokoma pakoilu. Ja onhan se turvallisuustekijäkin, jos renkaissa kuviota on...
 
Napalukko sanoi
Juu, aika härski tuo kuvio noissa Saveroissa. Tommoset sitten seuraavaksi. Tein nyt kaupat Heinolan miehen kanssa kun hinnat oli sopivat. Kiva juttu, huomenna töihin ajaessa ei tarvii enää ajella sivukujia rengasratsian välttämiseksi. Alkoi jo kyllästyttää mokoma pakoilu. Ja onhan se turvallisuustekijäkin, jos renkaissa kuviota on...

Se on ihan totta että kyllä renkaita on syytä olla, tollaset vois hommata isänkin Japeroon.
 
On tässä itsekin viime aikoina saanut värkätä oman haperon kanssa. Kun yhden vian saa korjattua, kohta ilmenee liuta uusia. Ja kun joulukuussa on katsastuskin taas, niin leimahan siihen olisi saatava. Juuri vaihdettiin jarrulevyt, kaikki suodattimet, öljyt sekä moottoriin, että vaihde- ja jakolaatikkoon sekä perän öljyt. Seuraavaksi vuorossa pakoputken uusiminen kun nykyinen on takapöntön takaa irtipoikki, joten ei taida mennä katastuksesta läpi sellaisenaan. Myös takapään lehtijousien vaihto pitäisi suorittaa lähiaikoina, kannattaako nuo lehtijouset ostaa ihan paikallisesta tarvikeliikkeestä, josta se saisi 174 euroa kappalehintaan vai löytyykö jostain joku "paja" joka noita jousia tekee? Muistaisin joskus kuulleeni puhetta jostain jousipajasta Tampereen lähellä, joku siellä päin asuva varmaan osaa neuvoa. Myös nokka-akseli pitäisi vaihtaa, johtuneeko siitä sitten korkeaksi noussut naftan kulutus, tällä hetkellä kulutus on melkein 20 l/100 km. Ei järin edullista ajoa sekään. Ovat vaan niin pirun kalliita nuo osat, nokka-akselikin kustantaa n. 350 euroa pelkkä osa + keinuvivut siihen päälle ja työt. Lisäksi ilmeisesti raidetangon päät pitää uusia. Ja tammikuussa vaihdettu tarvikestarttikin on taas alkanut temppuilemaan, seuraavan startin hommaan merkkiliikkeen kautta. Pitää vaan pistää nuokin rempat tärkeysjärjestykseen. Pikkuhiljaa.

Coolerin jälkiasennuksesta; kävin kysymyssä coolerin asennuksesta paikallisessa diesel-huollossa ja se tyyppi sanoi siellä, että ei kannata alkaa laittamaan, hyöty jää kuulemma erittäin pieneksi ja tuo tavallinen TD ei hänen ole enää kovin pitkäikäinen moottori, koska sitä ei ole tehty cooleria varten. Joten kysynpä teiltä arvon kollegat mielipidettänne, allekirjoitatteko tuon moottorin ennen aikaisen hajoamisen coolerin takia vai onko ihan väärää tietoa. Samainen tyyppi sanoi, että suuttimen kärkiä ei kannata vaihtaa 100 tkmvälein vaan 400 tkm välein. Jos näin on, niin mikä sitten avuksi päästöarvoihin? Viime vuonna kun inssi sanoi, että suuttimen kärjet kannattaa vaihtaa 100 tkm välein. Ota sitten selvää kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista... :mad:
 
Teetin ja asennutin omaa pajeroon jouset Pitäjänmäellä sijaitsevassa Vallilan Takomossa: http://www.vallilantakomo.fi/
Kannatta ehkä ainakin kysellä hintaa. Muistaakseni ei kovin halpaa ollut, mutta jouset sai alle päivässä (siis auton alle). Vähän tuo perä nousi ylemmäs, mutta noita etujousia kun sai säädettyä, niin ihan hyvähän siitä tuli. On nyt sitten tuota maavaraa hieman enemmän.  8)
 
Tampereella on :
Pajakulma Oy
Viinikankatu 51
33800 Tampere
Puh. (03) 254 1100
Fax (03) 254 1155
pajakulma@pajakulma.fi'

Kyseinen firma siis takoo jousia :eek:
 
fisu sanoi
http://www.gt-tires.com/tire.asp?cat=Light+Truck&sub=Sport+Utility+Vehicle+/+4+Wheel+Drive&pat=SAVERO+M/T

Jylpolta löytyy sit tämmöösiä Hyvinkäältä, luulisin että ovatten aika kilpailukykyisin hinnoin  8)
Moittivat huonoiksi talvella, elikkä on kova kumiseos mutta jos käyttää erikseen talvikumeja, niin siitähän on vaan etua.
 
kuinka moni olis ostamas jousia jos saadaan edullisesti?

mulle on tarjottu pitkän pajeron taka lehtijousia hintaan 148€ kpl sis puslat...
 
No nyt on Herkuleksilla ajettu pätkän verran ja täytyy sanoa että ovat toistaiseksi olleet aika ok. Metässä en tietty ole ehtinyt käydä, mutta kaupungissa, maantiellä ja soratiellä ovat aikas toimivat. Suurin ero Cooperin Deathliner 2:een on kumin pehmeys. Cooperiin verrattuna nuo on aikamoiset pallot alla, vaikka koko oli sama numeroina. Se on mukavaa, että pikku töyssyt eivät tunnu samoin Herkuleksella kuin vanhoilla. Eli pikku kolinat ja paukahdukset vaimenivat. Humina ehkä hieman voimistui satasen vauhdissa, mutta ei pahasti. Suuntavakavuus on yhtä hyvä. Ulkonäköhän näissä on paljon miehekkäämpi kuin Cooperissa. Herkules näyttää olevan jenkeissä yllättävän suosittu truck-rengas. Ai niin, työkaverit nimesivät renkaat heti "Perkuleksiksi". No, testi jatkuu...
 
Tulikos sulla "napalukko" ne 235/75 Cooperit tällä lailla ulos lokasuojasta ?
Pajeron_kumit_010.jpg
Mulla oli aiemmin noilla samoilla aluilla Michelinin kumit ja ne pysyi kyllä "piilossa" eli kaarien sisällä
 
"Jaska"; ei ne nyt ehkä ihan tolla lailla tulleet ulos, mutta ei paljon puutu. Hieman hankala verrata, kun mä kerkesin omaan autooni viritellä aika alkuunsa sellaset muovilevikkeet. Mutta ehkä ne alunperin vähän sisempänä olivat, kun mun Compomotiveissa on sellanen ET(en nyt tietty muista paljonko), jotta ne jää aika lailla sisään. Harmi sinänsä, että vanne/rengasyhdistelmä näyttää aina kapeammalta kuin onkaan.Vianorin myyjäkään ei uskonut 7-tuumaiseksi, ennenkuin näytin merkinnät. Ulkonäöltään kuulemma korkeintaan 6" :'(
 
Uskaltaakohan tuolla katsastusasemalle mennä, Pitää varmaan selittää, notta samankokoiset siihen laitettiin alle kun mitä oli vanhatkin. Tosin inssihän ei välitä siitä kun nyt tulee kuvio ulos kaaresta ??? Vai olisko niin tarkkaa sitten sen kanssa. "Mene ja Tiedä"
 
No eipä nuo minusta pahasti ulos tule lokareista. Sanoisin, että leimalle vaan...

Mutta selitykseksi tuskin käy, että samanlaiset siinä ennenkin oli, mikäli rekkariotteessa kokomerkintä ei riitä... Mutta kuten sanoin, minun mielestäni syytä huoleen ei olisi, ja ainahan sinä voit niitata sellaiset muovihärpäkät, kuten minä tein. Peittyy kukkivat lokarin reunat samalla!
 
Jahvetti sanoi
kuinka moni olis ostamas jousia jos saadaan edullisesti?

mulle on tarjottu pitkän pajeron taka lehtijousia hintaan 148€ kpl sis puslat...

Jos tuohon hintaan jostain saat niitä, niin olen mukana. Tarttisin kaksi kipaletta eli molemmat takajouset pitäisi saada uusittua. Mitä pikemmin sen parempi, joten pistetään homma menemään etiäpäin.
 
Päiväkirja:

kulutus 9-9,5/100km nurkilla, öljyä ei tunnu häviävän lainkaan (ajettu kohta 5000km).
Mikähän muuten olisi hyvä vaihtoväli? Mitä olette käyttäneet?

kierot Mangelsit ravistavat yli satasen vauhdissa, eli ostetaan 7X15" alut Pajeron jaolla.... 
 
päiväkirja:

vaihdekeppi rapisee ärsyttävästi vitosella, Jahvetti opasti, että syynä on kepin nivelöinnistä löytyvä muoviholkki.

Kojelaudan sisältä rupesi kuulumaan ihmeellistä napsutusta, joka loppui heti kun liikautin lämppärin lämmönsäätö vipua. Aiemmin samanlainen ilmiö kävi takalämppärin kohdalla, pistin syyksi ilmakuplat, jotka ovat pääseet järjestelmään melko perusteellisesti kansirempan ja Eberin letkujen irrotuksen aikana.
 
Lienee sama muoviholkki kuin takavetoturboissakin. Se on siinä kepin alapäässä ja yleensä halkeaa vanhemmiten. Kulunut ja haljennut holkki tekee myös ylimääräistä klappia vaihtamiseen. Mulla tosin oli paikalta poistunut myös kepissä oleva muovikuula jonka laakeroimana kepin pitäisi liikkua joten klappia oli vähän enemmän :)

Holkki ei maksa montaa euroa mitsuliikkeessä.
 
päivakirja:

Mitsubishilla ajaminen on jännittävää. Tänään se ilmeni about 350 kilometrin päässä kotoa: öljynpaineet rupesivat (mittarin mukaan) aaltoilemaan ja putosivat sitten kierroksilla tyhjäkäynnin paineelle ja sitten välillä nollaan. Siinä hetken aikaa jo dollarin kuvat vilisi silmissä kun mietin että mikäs tästä nyt levis.... ei myöskään mikään houkutteleva vaihtoehto jättää autoa 300km:n päähän. Asiaa hetken pähkäiltyäni ja muutamalle tuttavapiirin mooottoriekspertille soitettuani päätin jatkaa matkaa, kävi miten kävi. Kas kun mikään muu kuin mittari ei viitannut alhaiseen öljynpaineeseen:
lämmöt normaalit, ääni hiljainen, yläkertaan tulee öljyä, tyhjäkäynti tallella, vetää hyvin. Eli syytetään mittaria/anturia/johtoja ja toivotaan että ollaan oikeassa. Poikkesin matkalla sitten Jahvetin pajalla, todettiin että johto on paikoillaan ja öljyä on. Sitten lähdin paluumatkalla ja kappas: mittari näytti aivan normaaleja lukemia -eli luultavimmin Jahvetin johdon kokeilu paransi huonoa kosketusta tms. Täytyypä syynätä se huomenissa ja käydä myös se johto läpi.

Tarinan opetukset:

-öljynpainemittari tarvitsee vierelleen valon: minä nimittäin en huomannut mittarin liikehdintää, vaan apparin penkillä mittaria vilkuillut mr. fisu
-sähköiset mittarit eivät ole kauhean luotettavia eivätkä tarkkoja (siksi kilpuriinkin tulee mekaaninen)
-optimaali varoitussysteemi vaatisi kahden erillisen anturin käyttöä, nyt jos sattuukin, että vika on anturissa, niin sitähän et sillä "jännitevertailija" varoitusvalolla tiedäkään...

muuta: menomatkalla kulutus 9,2
takaisin ajoin kiukuspäissään kovempaa, mutta kulutus näyttää melko samalta.
Jotenkin tosiaan tuntuu, että Pajerolla se säästöajo on aika vaikeaa, se vie sen minkä vie ja thats it.... (eli kandee ajaa samalla rahalla sitten vähän lujempaa) ;)

No, tarkistetaan se paluumatkan kulutus ensin ennenkuin vedetään hätäisiä johtopäätöksiä.....
 
ajattelin huomenna hakea tohon rojektiin sen t-kappaleen että saa sen valonkin toimimaan.... tai sitte koitan sitä toista anturia kun kerran käyn mummulassa ni otan sen sieltä..... sitte voidaan tehdä johto päätös että toimiiko se yhdistelmä mallinen anturi
 
Niko Päivinen sanoi
päiväkirja:

vaihdekeppi rapisee ärsyttävästi vitosella, Jahvetti opasti, että syynä on kepin nivelöinnistä löytyvä muoviholkki.

"holkki" MI4 615 muovihela valkoinen vaihdekepin alapäähän  kaikki mallit 2.80€
 
hävinneissä viesteissä oli mm. seuraavaa:

päiväkirja:

kulutus oli Jurvan paluulenkillä pienin ikinä: 9,0l/100km. Seuraavalla tankillisella se olikin sitten taas sen 10l/100km ja nyt näytti putoavan taas 9,5l tuntumaan. Jotenkin vaikeaa tuo säästöajo Pajerolla... se näköjään vie sen saman ajaa miten tahansa.

Takajousien riipukkeiden puslat ostettu (ei vaihdettu), 16e.

Jurvan reissulla vaihdettiin kuskin ovi vähän parempaan, huomioita siitä hommasta:

-ei onnistu yksin
-johtosarja kannattaa irroittaa oven sisältä, siellä on tarpeeksi pieni liitin tulemaan läpivientikumista läpi.
-se ylin verhoilun käikäle on mm. liimattu, eikä tahdo lähteä ehjänä irti. Ennen sen repimistä pitää irroittaa ikkunaa vasten tuleva tiivistelista.

Öljynvaihto kohta käsillä, eikä öljyä ole hävinnyt pisaraakaan....

Käytiin hassuttelemassa hiekkakuopalla: yllättävän jyrkältä tuntuu mittarin mukaan vain 25 asteen rinne....
 
nyt on sitte meikäläinenkin liittyny näihin kannevaihtajiin kiitollista vaihtaa kannentiiviste ja jännätä että kummeneeko ja sitte se ei kummene kyrsiihän se joskus(anteeksi siveä kielenkäyttö mutta kun tämä sensuroi noi kirosanat niin ei kannata niitä tähän pistää.LUE kaikki kirosanat kertaa 100)että sen verran pännii.
 
Hei Niko!

Huomasin tuosta eräästä tekstistäsi erään mielenkiintoisen seikan.
Nimittäin puhuit vaihdelaatikon voimanulosoton olemassaolon aiheuttavan veromuutoksia. Minkähänlaisia?
 
se SAATTAA aiheuttaa, kärjistetyssä esimerkissä.

L049 Pajerohan on aikanaan myyty autoverovapaasti, tietyin erikoisehdoin, jotka on mainittu rekisteriotteessa (mm. se voimanulosotto). Eli jos se puuttuu, niin silloinhan auto ei enää täytä autoverovapauden edellytyksiä ja siitä saattaa pahimmassa tapauksessa joutua maksamaan autoveron (kuulemma luokkaa 15ke) jos joku huomaa puutteen ja viitsii tehdä asialle jotain.... tuskin näin tapahtuu, mutta teoriassa täysin mahdollinen tapahtuma. Tilanne on hieman sama kuin menisit laittamaan pakuun pehmeät penkit tavaratilaan -verohan siitä napsahtaa....

Uudemmissa Pajeroissa sitä ulosottoa ei vaadita, koska niistä on maksettu autovero uutena. L200 4wd mallissa sitä ei myöskään vaadita, koska se on pakettiauto ja verovapaa eri perustein kuin vanhat Pajerot...

Olisin saattanut viitata kintaalla koko jutulle, mutta kun sen ulosoton oli hukannut MERKKILIIKE, vakuutusyhtiön maksamassa remontissa, niin totta hemmetissä sellainen piti saada.....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom