Pajeron omistajan arkea

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Aijaa, olen vain lukenut kaikkia mahdollisia keskustelupalstoja ym. löytääkseni jonkun porsaanreiän, että saisin '89 TD IC pätkäpaheron pakuksi, kun en kerta takapenkkiä ole pitänyt paikoillaan omistukseni aikana(=9 kk).. :-[

Teille kaikille, joilla kuuluu "murinaa" kääntyessä ja ylämäessä: kirjoitin muutama kuukausi sitten suomi24.fi:n keskustelupalstalle asiasta:
kyseessä on mitä ilmeisimmin takaperän kitkalukko, joka huutaa oikeanlaista öljyä. Minulla "vika" korjautui Mobilin, Mitsun oman(lue: Castrol) ja Teboilin öljyjen jälkeen Shellin AT90LS -lukkoperäöljyllä! Myöskin  Fordin liikkeestä saatava Toyotan lukkoperäöljyksi kelpaava Motorcraftin öljy toimii(varma tieto, ei henk.koht.kokemusta).
Oulussa Aineen(=Mitsun liike) miehet myivät Mitsun "oikeana" lukkoperäöljynä jotain Castrolin mönjää, jolla tilanne ei siis kummennut.

ELI: suosittelen Shellille menoa.. ;)

Sitten rengasasiaa: katsastin kuukausi sitten pätkäni ja renkaat tuli edessä 4 cm lokareista yli: inssi ei sanonut mitään! Kuitenkin mutaa tuli sivuikkunoihin niin peevelisti, joten tein kumiset levikkeet ja toimii.

PS. kohta pääsee kokeilemaan, miten Toyon vinssi toimii Pajerossa, eli pääseekö syvemmälle suohon.. ;D
 
päiväkirja:

asensin etuoveen sen ylimmän verhoilu muovin takaisin. Kauhea homma ja sitten vielä tyhmä menin pilaamaan sen -laitoin siihen liimaa, jota se muovi ei sitten kestänytkään. Että sylettää.

Eli ostetaan Pajeroon se ylin verhoilumuovin suikale (harmaa, kuskin oveen) :p
 
Tulipa taas eilen kirottua, että miksi ihmeessä pajeron takaoven lukitusta ei ole laitettu toimimaan yhdessä keskuslukon kanssa. :mad: ??? Pystyyköhän tuota kytkemään jälkikäteen?

Laskeskelin tuossa, että viimeisen puolen vuoden aikana on mennyt n. 1500 euroa pajeroon erilaisten lisäosien ja remonttien muodossa, jotta aika hinnakasta autoilua, mutta toisaalta ei harmitakaan eikä merkin/mallin vaihto ole käynyt mielessäkään. Ja olisihan tuonkin summan voinut paljon huonomminkin käyttää johon turhuuteen. ;D ::)
 
päiväkirja:

phew: kupliminen saattoi olla muovin alla olleen vaahtomuovin aiheuttamaa, nyt se on jo tasoittunut melko paljon. Katsotaan miten käy.

Kulutus 9,5 nurkilla, melko tasaiseen. Maantieajoa, mutta eipähän tuo mittaustapakaan ole mikään varma...

Eberi projekti etenee: ostettu uusi pakoputki ja asennettu keulalle uusilla kumeilla (jotka ei kestä sen painoa, lisäkiinnitys tarpeen). Pakoputki 13e. Koekäytetty ilman naftaa ja vettä: hurisee ja jopa naftapumppu naksuu. Hyvältä näyttää, toistaiseksi.

Öljynvaihtoa varten ostettu 10l öljyä (Teboil Diamond diesel, täyssynteettinen) 59e.

Lopuksi Pajero miehille ja naisille taustakuvaksikin sopiva otos eräältä reissulta Jahvetin pajalle (ja metsään) :D.
 
päiväkirja:

oven muovi tasoittui siedettäväksi. Opetuksena kuitenkin, että muoveja liimatessa kannattaa liima valita tarkkaan.

Tarkistin ahtopaineet mittarilla (Equus, värisee tyhjäkäynnillä hillittömästi): 0,65bar. Eli kansirempan jälkeen ne jäivät hieman vakiota ylemmäs, saavat jäädä minun puolestani.

Öljynvaihtoon (10tkm väli) alle 1500km ja öljyä hävinnyt korkeintaan 2dl -vaihtovälillä öljyä ei siis tarvitse lisätä.
 
Minkäs kokoinen letku sulla on sille mittarille, mulla on n.6mm nailonputkea ja ei värise yhtään! niin ja liitäntä on otettu "hukkiksen" letkusta.
 
Vakio ahtopaine IC Pajerossa on 0,8 baaria, eli se on nyt vähän vakiota alempana.
 
ei hemmetti, onks se tosiaan noin paljon se vakiopaine?

"jaska": kokeilin vaan nopsaan sitä mittaria: alkupätkä letkusta oli samaa luokkaa kuin se hukkiksen vakio letku, loppu pätkä mittarille oli sellaista sairaan pientä kovaa muoviletkua. Meinaatko että isompi letku vaimentaisi värinän jotenkin?
 
No mulla on ainakin tuossa VDO:ssa koko matkan sitä 6mm nailonletkua ja ei värise tyhjäkäynnillä ollenkaan. Joku viisas aikaoinaan tälläkin forumilla mainitsi jostain kuristimesta tms.jos värisee, mutta ei mulla ole ainakaan kuin suora letku ja ei värise.  Ainoa ns. vika on, että jos kinneri on seisonut muutaman päivän niin painemittarin sisälle tiivistyy kosteutta, siis "lasi" on huurussa.

Nyt kun tarkemmin mietin niin onhan letkussa siellä mittarin päässä semmoinen sisäholkki, ilmeisesti kuitenkin vain sen puristusliitoksen "tukemiseksi"
 
Nyt ei oo "hainessi" ihan just käsillä, mutta muistelisin siellä olevan kerrottu nuo paineet tällai: Hukkis 0.80 bar ja se "ylipaine" valve 0.82 bar.
 
Mikä lie "opus" oli mistä katoin, siinä luki jotain että Pajero workshop manual....
 
siihen mittarin sirinään ois saatavilla korjaussarja mutta se on kyllä aika kallis.joten TEE SE ITSE ota pala superloonia ja letkun alkupäähän voit laittaa pätkän sitä paksumpaa letkua kirkkaana (jos ei jo ole)otat siitä superlonista niin ison palan että se mahtuu sinne kirkkaaseen letkuun noin 3-4cm pitkästi ja ei pitäisi enää siristä.toimi meikällä saman nimisessä mittarissa.
 
päiväkirja:

vaihdettu  jäähdytinnesteet.

Eberille tehty uusi kiinnitysrauta, Eberin koekäyttö odottaa enää pumpun kiinnittämistä ja naftalinjan täyttämistä... :)

Kauheasti tekisi mieli poistaa se lisämittaristo kojelaudan päältä (saisi lisää tilaa pikku tavaroille), mutta mihin saa nätisti asennettua öljynpaine- ja volttimittarin?
 
päiväkirja:

tyhjäkäynnillä outo resonanssi ääni konehuoneessa, hetken ihmettelyn jälkeen löytyi syy: laturin alapultti löysällä. Kiristäminen onnistui parhaiten apparin pyöräkotelon kautta, mutta helppoa se ei tosiaan ollut. Alapultin kiristyksen jälkeen hihna rupesi huutamaan, kiristin sen sitten samalla. Käsittääkseni vakio riesa tämä alapultin löystyminen, joka edetessään syö pultin reiän soikeaksi.

Eli Pajeron omistajat HUOM! TARKISTAKAA LATURIN ALAPULTTI SÄÄNNÖLLISESTI, vaikka se veemäisessä paikassa onkin.
EDIT: ja lisätkää tarvittaessa shimmilevyjä/ prikkoja laturin ja kiinnitysraudan väliin, ettei pultin kiristäminen väännä laturin runkoa, jos laturin ja kiinnitysraudan väli on jo kulunut väljäksi.
 
Niko Päivinen sanoi
päiväkirja:

tyhjäkäynnillä outo resonanssi ääni konehuoneessa, hetken ihmettelyn jälkeen löytyi syy: laturin alapultti löysällä. Kiristäminen onnistui parhaiten apparin pyöräkotelon kautta, mutta helppoa se ei tosiaan ollut. Alapultin kiristyksen jälkeen hihna rupesi huutamaan, kiristin sen sitten samalla. Käsittääkseni vakio riesa tämä alapultin löystyminen, joka edetessään syö pultin reiän soikeaksi.

Eli Pajeron omistajat HUOM! TARKISTAKAA LATURIN ALAPULTTI SÄÄNNÖLLISESTI, vaikka se veemäisessä paikassa onkin.

Mulla oli muuten homma omassa pajerossa silloin kun sen ostin itselleni. Ihmettelin, että mikä ihmeen rahiseva ääni konepellin alta tulee. Epäilin viaksi vesipumpun rikkoutumista kun ääni oli samanlainen kuin silloin kun minun pätkä-pajerosta hajosi vesipumppu, mutta äänen aiheuttajaksi paljastuikin juuri tuo laturin alapultti, joka oli melkein irti, sen kun kiristi, niin loppui rohinat siihen paikkaan.
 
se laturin korva ei kulu vaan lohkossa oleva korvan reikä(on alumiinia) ja siinä vasta kätten voiteet kun sitä alkaa korjailemaan... nimim. juuri se homman tehneenä....
ETTÄ VIELÄ KERRAN MUISTAKAA TARKISTAA SE ALAPULTTI SILLOIN TÄLLÖIN!!
 
päiväkirja: Eberin asennuksen ja nesteitten vaihdon jälkeen ilmestyi outo jäähdytinnneste vuoto: reikää ei löydy mistään, syylari on aina täynnä ja kaiken lisäksi lammikko ilmestyy vain auton seistessä. Erään teorian mukaan olen vain laittanut liikaa nestettä, en vaan ymmärrä miksi se nyt sitten pakenee vain öisin, auton seistessä...? Etsintää hankaloittaa se *"#¤#%:n pohjapanssari, jota pitkin neste kulkee (jos se nyt ei tule paisuntasäiliöstä).

Lisäksi laturin kiristämisen jälkeen olen kuulevinani uuden hälyäänen, sellaisen tasaisen hurinan, ihan kuin se tulisi laturista.. meniköhän hihna liian kireälle... ei se ainakaan käsin kokeillen tunnu liian kireältä.

Kulutus eri tankillisilla 9,3-10l/100km. Sillä kympin tankillisella käytiin soramontulla ;D.
 
Tarkistappa se takalämppärin kunto ! Helpoiten vuotamisen saa tarkistettua sieltä auton alta. Siellä olevan kaukalon kumista läpivientiä raottamalla huomaa onko nestettä kertynyt kaukalon pohjalle. Tosin huuruamallakin se kenno itsestään ilmoittaa, jos neste pinta on noussut tarpeeksi siellä kaukalossa.
 
ei kyllä se keulasta tulee, läikkä on konehuoneen kohdalla kuskin puolella. Tarkkailen sitä nyt vähän aikaa, jos se nyt kuitenkin on vaan ylitäyttöä....
 
Mulla joku aika sitten vuoti j-nestettä kuskinpuolelta siitä moottorista (kannesta) tulevasta letkusta (mikä menee jäähdyttimeen). Se vuoti vain paikallaan ollessaan kun käytti lohkolämppäriä. Letkukiristintä kun kiristi vuoto lakkas ;)
 
päiväkirja:

Jäähdytinneste vuoto saattaa olla sitä ylitäyttöä, nyt se nimittäin näyttää loppuneen. Tarkkaillaan tilannetta. Laturin alapultin kiristyksen yhteydessä ilmestynyt "hurina" (äänekkäimmillään alle 2000rpm koneen ollessa lämmin) saattaa myös olla ominaisuus -mitään syytä tai vikaa sille ei nimittäin ole löytynyt. Laturin laakeri tuntuu hyvältä, hihnan kireyttä on vaihdeltu, ylemmät kiinnitysraudat on löysätty ja kiristetty uudelleen. Ehkä laturin/alipainepumpun/hihnan ääni rupesi vaan johtumaan paremmin kuuluviin kun se alapultti kiristettiin, en tiedä. Tarkkaillaan tätäkin ilmiötä.

Öljyillä ajettu nyt 10tkm (eli enemmän kuin tehdas suosittaa vaihtoväliksi) -öljyä hävinnyt matkalla ehkä 3-4dl. En pidä pahana kulutuksena.

Laturia pyöritellessä uusin sen öljynpainemittarin johdon loppupään samalla. Entinen oli kahdesta kohtaa lähes poikki, kivikovaa ja melko kuparivapaata. Toivottavasti mittarin sahaaminen loppui nyt tähän.
 
Kuoleentuukohan nuo etu-vääntösauvat samalla vauhdilla ? kuulemma jos kiristääpi niin pyöräkulmat muuttuu ! Onhan tuo nyt ihan eri menijän näköinen ;D
 
ei ne vääntösauvat kai oikein mihinkään kulu, takajousien lässähtäminen on takavetoisen tyyppivika, jousen mallista riippumatta....
 
Niko Päivinen sanoi
ei ne vääntösauvat kai oikein mihinkään kulu, takajousien lässähtäminen on takavetoisen tyyppivika, jousen mallista riippumatta....

Kyllä mulla ainakin 14 vuotta vanhassa ranskiksessa on vääntösauva miltei käyttökelvottomaksi kuoleentunut, ja parilla puolitutulla on samoista vehkeistä mennyt poikkikin.
 
Laitoin tiistaina talvitassut alle ja tasapainotutinkin ne, mutta heti alkoi ratti ravistamaan hirveästi. Täristystä ei huomaa yli 90 km/h:n vauhdissa, mutta sen alla se vaivaa jatkuvasti. Mahtaako vika olla renkaassa vai autossa kun ei tuota ravistusta ennen ole eikä kesärenkaille ilmennyt vai onko tuo ihan normaalia, jonka kanssa pitää vain elää? :p
 
Peltivanteet? Ensimmäisenä tarkistaisin että ovat kunnolla kiinni?Seuraavaksi tarkistaisin että kaikki tasapainotuksessa laitetut puntit löytyvät, ja jos nämä kunnossa,ajeleskelisin takaisin tasapainottaneeseen firmaan että homma uusiksi.

Se että renkaat ovat käyneet tasapainotuksessa ei tahdo aina tarkottaa että ne _ovat_tasapainossa
varsinkaan maastureitten isot/paljon nähneet renkaat/vanteet.
Tahtoo teettää joskus töitä enemmän kuin asentajat kiireen keskellä jaksaa panostaa...

EDIT: Enimmät typot pois...

-P-
 
Peltivanteet: ne on kierot. Mullakin on tasapainotettu kyllä, mutta sehän ei heittoa poista niistä....

päiväkirja: hain öljynsuodattimen, 15e. Ehkä kallein suodatin jonka olen ostanut? No, eipä väliä, vaihdan sen kuitenkin, maksoi mitä maksoi....
 
päiväkirja:

öljyt, suodatin ja propun tiivisterengas vaihdettu.

Laturin äänelle saattoi löytyä selitys, tosin se saattoi tulla liian myöhään. Teoria (Jahvetilta): alapultin ollessa löysällä laturi on kerinnyt hiertämään lohkossa olevan kiinnikkeen väljäksi. Nyt kun kiristin pultin, laturin runko taipui ja vòila, laakeriääni ilmestyi. Lisäsin korvakkeen ja laturin väliin eilen 2x 0,30mm prikat, mutta ääni ei hävinnyt (eikä ehkä häviäkään enää). Koitan vielä myöhemmin ottaa laturin irti ja lisätä sinne prikkoja, katotaan miten käy. Huonolla säkällä laturin runko ja laakeri ovat jo entiset. Eli ottakaahan tämä huomioon kun kiristätte niitä alapultteja -korvakkeen ja laturin väli on oltava oikea (ei liian suuri) ennen pultin kiristämistä.
 
Hammer sanoi
Laitoin tiistaina talvitassut alle ja tasapainotutinkin ne, mutta heti alkoi ratti ravistamaan hirveästi. Täristystä ei huomaa yli 90 km/h:n vauhdissa, mutta sen alla se vaivaa jatkuvasti. Mahtaako vika olla renkaassa vai autossa kun ei tuota ravistusta ennen ole eikä kesärenkaille ilmennyt vai onko tuo ihan normaalia, jonka kanssa pitää vain elää?  :p

uusiksi vaan painotukseen ja käske katsoa että keskittää kunnolla
koska oon itekki törmänny samaan onkelmaan mutta huolellisuudella siitä on selvinnyt...
 
Iltapäivällä vien pajeron katsastukseen. Saapas nähdä miten äijän käy. Ei siinä pitäisi olla mitään suurempaa vikaa, mutta mistäpä sen noista insseistä tietää vaikka pompauttasi piruillessaan jollakin verukkeella. Kerronpa lisää sitten kun konttorilla on käyty. :-\
 
Joopa joo, nyt on käyty konttorilla eikä menny läpi. :-\

Rekisterikilven valo oikealla pimenänä: korjauskehotus

Vasemmalla takimmainen pohjalevy ruostevaurioitunut: jälkitarkastus

Runkopalkki oikealla ruostevaurioitunut: jälkitarkastus

Kallistuksen vakaajan kiinnitys oikealla takana välyksellinen: korjauskehotus

Iskunvaimentimen kiinnitys, vasen ja oikea takimmainen välyksellinen: jälkitarkastus

U-pultti vasen ja oikea takimmainen löysässä: jälkitarkastus

Joustonrajoitin vasen ja oikea takimmainen puuttuu: jälkitarkastus

Että tuollaista vikalistaa sieltä tuli. Ilmeisesti nuo ei osien hinnassa mitattuna ole kovin kalliita kohteita? Onneksi ei tullut moitetta mistään isommista osista kuten iskareista tai pallonivelistä, mitä pelkäsin. Jarruja se inssi kehui erittäin hyviksi. :) Mutta nuo ruostevauriot huolettaa sitten enemmänkin. :mad: :mad: Pitääkö nuo korjauskehotuksetkin olla kunnossa siellä uusintakatsastuksessa vai voiko niitä korjailla myöhemminkin pikkuhiljaa?
 
tee nyt samantien kuntoon ne kaikki. Ruosteet ei kuulosta pahaltakaan hommalta ja noi muut hommat ei ole pahoja kun hakee/sovittaa jotkut yleismallin kumit...
 
Niko Päivinen sanoi
tee nyt samantien kuntoon ne kaikki. Ruosteet ei kuulosta pahaltakaan hommalta

Paitsi että se oikean puolimmainen runkopalkki oli melkein puhkiruostunut ja tuo takavasen pohjalevy oli täysin puhu, siitä meni sormella läpi ja penkki tuli vastaan. :'( :-\
 
runkopalkkia on naurettavan helppo tehdä paksusta levystä. Lattiakaan ei liene paha tehdä, siellä tuskin on sellasia pokkauksia ja palkkeja kuin itsekantavassa korissa on? Teet vaan tarpeeksi isot paikat nyt samantien, KAIKKI vähänkin pehmeä pois ja sitten vasta paikkaa...
 
Morjes kaikki Pajerolaiset. Kesällä tuli autonvaihto eteen kun piti löytää luotettava vehje hevostrailerin ja muidenkin raskaiden kuormien vetoon, talvellakin. Edellinen autoni oli Pösö 205 -vm 89, ml. reilut 320 tkm. Kypsyin sen korjailuun (ei mennyt kuin kerran ekalla kerralla läpi katsastuksesta, muutenkin vikoja alkoi tulla enemmän ja enemmän, ei tosin jättänyt tien päälle). Näin ollen päädyin Pajeroon, 2.5 TD IC -vm 89 pitkä malli. Mittarilukemassa ostohetkellä heinäkuun alussa 323tkm. Olen ollut siinä uskossa että nämä maasturit ovat sen verran vahvaa tekoa että ainakaan kalliita remontteja ei ole vielä noilla kilometrimäärillä tiedossa jos autoa on pidetty hyvin.

Nikon tavoin ihastuin koeajon jälkeen. Muutenkin kunto näytti olevan kohdallaan: kori lokasuojia lukuunottamatta (reunat ruosteessa) hyvässä kunnossa, sisustus yllättävän siisti. Varusteina karjapuskuri, lisäkaukovalot, sumuvalot, kattotelineet, talvinastarenkaat ja vetokoukku. Lisäksi löytyi käsikirja, huoltokirja ja katsastuksen tarkastuskortit vuosilta 2001-2004. Ei pahoja vikoja. Ajattelin kesällä että teen pienen perushuollon syksyllä. Pikkuvikoja: takalasinpyyhkijä ei toimi, takaovi ei toimi avaimella, roiskeläpät irtoamassa. Lisäksi ääriasentoon kääntäessä ja ajaessa kuuluu pientä pauketta.

Syksy tuli ja laitoin uudet renkaat sillä vanhat olivat täysin loppuun ajetut. Uusiksi BFGoodrich Radial Long Trail T/A. All Terrainit piti laittaa mutta rengasliikkeellä ei ollut varastossa. Muutenkin Long Trailit lienee hyvä vaihtoehto kun ajan melko vähän hiekkateillä ja maastossa.

Syyshuolloksi suunnittelin öljynvaihdon ja suodattimien vaihdot. Öljyksi valitsin Neste Diesel 5W-30. Täyttää laatuvaatimukset, halvempaa kuin täyssynteettiset vaikka vaihtoväli lyhyempi. Syksyn tullessa tuli "uusia" vikoja: pakoputken etuputki meni halki ja tankki näyttää vuotavan. Pa-suodattimen vaihdon jätin merkkihuollon tehtäväksi. Merkkihuollossa ilmeni polttoainejärjestelmän huono kunto. Ilmaaminen ei onnistunut pumppaamalla, vasta suodattimen juottaminen naftalla tuotti tulosta. Tankin lisäksi vaihtoon menee pa-putkisto. Auto käynnistyy kuitenkin edelleen todella hyvin ilman ongelmia eikä muutenkaan käyntiongelmia. Myös loput pakoputkistosta menee kohtapuoliin vaihtoon.

Pa-järjestelmän pettäminen tässä vaiheessa tuntuu yllättävältä. Olen kiinnittänyt huomiota öljynpaineeseen. Käsikirjassa sanotaan että paineen tulee olla tyhjäkäynnillä noin 0.2-1.8 bar ja 3000 rpm:llä noin 3.5-6 bar. Minulla paine pysyy kaikilla kierroksilla 2 barin tuntumassa, tosin en ole kertaakaan huudattanut konetta. Kylmänä paine nousee vähäksi aikaa 4 barin tuntumaan. Onko normaalia vai kertooko ongelmasta?

Huoltokirjassa ei ole ihan kaikkia huoltoja merkitty mutta hiljattain (huhtikuu/2003) ml. 304965 km jakohihnat vaihdettu ja nokka-akselin stefa vaihdettu, lisäksi kytkin korjattu. Mitä muuta huoltoa kannattaisi tehdä? Kansiremppa ehkä tiedossa ainakin tämän foorumin kirjoituksien perusteella.
 
Chrono sanoi
Mitä muuta huoltoa kannattaisi tehdä? Kansiremppa ehkä tiedossa ainakin tämän foorumin kirjoituksien perusteella.

Jos ei kansiremppaa ole tehty niin se on aivan varmasti edessä päin. Onneksi sulla on tuossa se parempi laatikko jo, mutta kannattaa ainakin niitä laatikon öljyjä tarkkailla. Ruoste-ongelmat vaivaavat myös pajeroa. Turboa silmällä pitäen kannattaa muistaa se n. minuutin tyhjäkäynti aina ajon jälkeen. Nämä nyt tuli ensi hätään mieleen.
 
tuttua, tuttua: tankki, tankin putket -tyyppivikoja, samoin kääntäessä paukkuminen. Kääntäessä paukkuminen johtuu kääntämisenrajoittimen pudonneista vaimenninpaloista, ne puuttuvat minultakin, enkä ole pitänyt mitään kiirettä niiden uusimisella -haitta on lähinnä se ääni.

Pakoputki nyt on kulutustavaraa kaikissa autoissa. Tutkipa painemittarin johdot sieltä anturin päästä, minun Naperossani johto oli kahdesta kohtaa lähes poikki ja se pisti mittarin välillä näyttämään todella alhaisia lukemia.

Muita remontteja voit arvailla vaikkapa tätä päiväkirjaa lukiessa. Lähinnä tulee mieleen kuivuneet nivelet jos niitä ei ole rasvattu ja taka-akselin sekä tehostimen stefojen vuotaminen jotka voivat kiusata... ja tarkkaile tosiaan kannen oireita, huonolla säkällä se voi olla kohta edessä...

PS. jouduin eilen ajamaan Transitilla pitkästä aikaa -toi Pajero on LOISTAVA auto ja sillä on IHANA ajaa :D
 
Hammer sanoi
Niko Päivinen sanoi
tee nyt samantien kuntoon ne kaikki. Ruosteet ei kuulosta pahaltakaan hommalta

Paitsi että se oikean puolimmainen runkopalkki oli melkein puhkiruostunut ja tuo takavasen pohjalevy oli täysin puhu, siitä meni sormella läpi ja penkki tuli vastaan. :'( :-\

hehe, hitsasinpa tuossa muutama vuåsi sitten -84 trooperia jossa oli molemmat runkopalkit poikki akselin etupuolelta sekä päältä, syyksi paljastui että pakoputki oli ollut pitkän aikaa poikki ja "noki" ilmeisesti syövyttää tehokkaasti suolan kanssa terästä jolloin tuollaista tapahtuu, nyttemmin sama kaveri on ostanut -87 pajeron johon remppasin jakopään, takajouset ja pakoputken ja samat hitsuuhommatkin siihen on tuloillaan...
 
Olisinpa minäkin yllättynyt, jos -88:ni olisi heti läpäissyt katsastuksen. Mutta vikalista oli pienempi ja kevyempi kuin olisin olettanut:

- Etulaakerit molemmin puolin
- Rek.kilven valot pimeät
- Peruutusvalot pimeät
- Etuvalon suuntaus
- Öljyvuoto

Viimeksi mainitun korjasin jo katsastusaseman pihalla; päästömittauksen huudatus oli ilmeisesti löystänyt öljynsuodattimen. Kunpa kaikki öljyvuodot olisivat yhtä helppoja korjattavia...

Laakerihomma hiukan huolettaa. Julkaisuko joku jo täällä sen erikoistyökalun rakenteluun tarvittavat mitat?

Onko peruutusvalokytkin vaikea vaihdettava?
 
Tässä kuvia työkalusta, jolla laakeri kiristyy. Rekisterikilven valot on varmaan ihan ruostuneet, suosittelen tarvike-osaa tilalle. Valon olis varmaan suunnannut pyynnöstä, eihän noita matolaatikoita joka ukolla ole :) Haku toiminnolla löytyy varmasti juttua tuosta peruutusvalon katkaisijasta sekä pyöränlaakerien vaihto projektista.

edit: Ihan vain mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta :) Paljonkos kierrättivät päästömittauksessa :p
 
Jami sanoi
Onko peruutusvalokytkin vaikea vaihdettava?

ei lainkaan paha homma mutta tutki ensin kaikki johdot jotka menee laatikolle.. esim. toimiiko nelivedon merkki valo? koska ne piuhat on aika heikkoja ja ajan kanssa menee poikki
 
Onko kellään tietoa, että missä hinnoissa noiden ruostepaikkojen hitsaukset pyörii? Täällä eräskaveri sanoi, että veloittavat 250 euroa/tunti hitsauksesta. :eek: Kai noita halvemmallakin luulisi löytyvän?
 
Se varmaan laittaa paikat titaanista ;D On kyllä aika kallista lystiä moisen hitsaaminen, tuolla rahallahan ostaa jo hitsauskoneen jos menee parikin tuntia :p
Eikös siellä opiskelupaikassasi ole pajaa ? Jos et itse osaa, niin varmasti joku opiskelukaveri ne paikat saa tehtyä. Jos ei kauhean näkyvään paikkaan tule niin ns. ratsupaikka päälle ja massalla piiloon. Kuulostaa tosiaan kalliilta kun korjaamoiden normaalituntiveloitus pyörii siinä 40-50€ nurkilla.
 
jaskajokunen sanoi
Eikös siellä opiskelupaikassasi ole pajaa ? Jos et itse osaa, niin varmasti joku opiskelukaveri ne paikat saa tehtyä. Jos ei kauhean näkyvään paikkaan tule niin ns. ratsupaikka päälle ja massalla piiloon.

Siinäpä se pulma onkin kun me ei koulussa saada hitsailla omia autoja. On kuulemma liian vaarallista.

Ja tuo toinenkaan ei oikein onnaa, koska tämä kyseinen inssi oikein väänsi paikat auki metrin mittaisella sorkkaraudalla. Totesi vain tämä on puhki, meinasin sille tokaista että tottakai se on puhki kun sen itse oikein puhkaisemalla puhkaisit. :mad: Joten luulen että se varmasti tutkiin samat paikat melko tarkasti.
 
elkää hyvät miehet laittako niitä ratsupaikkoja, se ei kestä kuin max. vuoden ja monesti katsastuksessa eivät edes hyväksy niitä.
ps. meilläpäin mätähommia tehdään 35€/h sis. alv ;)
tosin Hyvinkäällä niitä ei kukaan muu halua tehdä ni pitäis vissiin nostaa tuota hintoa ylemmäs ::)
 
250e/tunti? Tuo tänne se, mä voin tehdä puoleen hintaan ;D (vitsi vitsii).
Aika tyyris hinta joo, halvemmallakin saa teetettyä. Ja älkää tosiaan tehkö mitään ratsupaikkoja, se on itsensä huijaamista ja kostautuu ajan kuluttua...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom