Pajeron omistajan arkea

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Niko Päivinen sanoi
250e/tunti? Tuo tänne se, mä voin tehdä puoleen hintaan ;D (vitsi vitsii).
Aika tyyris hinta joo, halvemmallakin saa teetettyä.

Voisin vaikka tuodakin jos ei tosiaan lähempää halvemmalla saa tehtyä. :p
 
jaskajokunen sanoi
Tässä kuvia työkalusta, jolla laakeri kiristyy.

Kiitos, mutta mittoja kaipaan myös, ettei tarvitsisi avata pyörää ensin mittausta varten, sitten kasata ajaakseen työkalua väsäämään ja taas avata... ;)

jaskajokunen sanoi
Ihan vain mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta :) Paljonkos kierrättivät päästömittauksessa

Viisi-kuusi kertaa ihan tappiin, muistaakseni huiteli jossakin 5700 kierroksen paikkeilla. Pahaa teki.
 
Jami ! Laittelin sulle yksityisviestinä tuon kalun mitat, olisin postittanutkin, mutta kun sulla on piilotettu tuo osoite ! Tärkeimmät mitat työkalun paksuus n.23mm ulkohalkaisija 72mm sisähalkaisija 46mm tapit 7,5mm vastakkaisilla puolilla etäisyys keskeltä keskelle 60mm.

Pyörän laakerin kiristys ( tää on saatu clubista )
Eka kiristys n.200nm > löysäys > Kiristys n.25-30nm > löysäys > kiristys siten , että pyörähtää "kalavaakalla" kehänsuuntaisesti vedettäessä 3-5kg:n voimasta. Sit lukitusrenkula ja ruuvit kiinni.
 
eka trailerikeikka. Kulutus 10,5l/100km -osa matkaa ilman kärryä, osa kärryn kanssa ja osa maastossa.

Tehoa nyt ei koskaan ole liikaa, mutta kyllä tuolla IC:lla ainakin kärry tulee melko nätisti perässä. Eli olen tyytyväinen Naperon veto-ominaisuuksiin. Savu oli mäissä aika kaamea, mutta hei, sehän on takanatulijoiden ongelma ;).
 
Hammer sanoi
Joopa joo, nyt on käyty konttorilla eikä menny läpi. :-\

Rekisterikilven valo oikealla pimenänä: korjauskehotus

Vasemmalla takimmainen pohjalevy ruostevaurioitunut: jälkitarkastus

Runkopalkki oikealla ruostevaurioitunut: jälkitarkastus

Kallistuksen vakaajan kiinnitys oikealla takana välyksellinen: korjauskehotus

Iskunvaimentimen kiinnitys, vasen ja oikea takimmainen välyksellinen: jälkitarkastus

U-pultti vasen ja oikea takimmainen löysässä: jälkitarkastus

Joustonrajoitin vasen ja oikea takimmainen puuttuu: jälkitarkastus

Perjantaina korjautin nuo U-pultit, taka-kallistuksen vakaajan kiinnityksen, iskunvaimentimen kiinnitykset sekä nuo joustonrajoittimet laitettiin paikalle. Kustansi töiden kanssa 109 euroa. Eli ei loppujen lopuksi pahan hintainen ollut. Kilven valoa ei pyynnöstäni korjattu, koska se koko kahvasysteemi on hajalla, joten täytyy toivoa, että se inssi ei siitä kilven valosta pompauta toiseen kertaan. Koska ajattelin uusia koko kahvasysteemin jahka sellaisen jostain löydän ja palaahan siinä se toinen kilven valo ja oli vain korjauskehotuksena merkitty tarkastuskorttiin.

Eli enää noista tarkastuskohteista on jäljellä nuo ruostevauriot, keskiviikkona olisi tarkoitus hitsauttaa ne paikalleen. Onneksi täältäkin löytyi edullinenkin hitsari. ;)
 
Hammer sanoi
Joopa joo, nyt on käyty konttorilla eikä menny läpi. :-\

Rekisterikilven valo oikealla pimenänä: korjauskehotus

Kilven valoa ei pyynnöstäni korjattu, koska se koko kahvasysteemi on hajalla, joten täytyy toivoa, että se inssi ei siitä kilven valosta pompauta toiseen kertaan. Koska ajattelin uusia koko kahvasysteemin jahka sellaisen jostain löydän ja palaahan siinä se toinen kilven valo ja oli vain korjauskehotuksena merkitty tarkastuskorttiin.

Laita Hammer ne rekisterikilven valot "Tarvikevaloilla"  toimivaksi niin ei tarvii temppuilla niiden haperoiden orkkislamppujen kanssa. (kuva on hieman kehno ja auto kakkainen ::)
 
Joo, noita rautoja tuon kopan sisälle tuskin löytää kovin helposti romiksilta, sen verran hubaa tavaraa on tuo...

Me hankittiin tuo osa Mitsulta joskus silloin n. 5v sitten ja nyt syksyllä otin sen auki ja hiekkapuhalsin&maalasin uudelleen, sen verran oli rautaa vielä jäljellä että kannatti laittaa... Laitoin muuten sen maalauksen jälkeen öljykylpyyn, pyyhin ylimääräiset pois ja paikoilleen, ainakin toistaiseksi tuo kahvakin toimii takertelematta...

On muuten aika kova jäykistymään tuo takaovi, sattumalta tosin huomasin että niissä saranoissa on melkein WD-40:n punaisen pillin kokoinen reikä mistä suihkutella... ;D
 
eki.j sanoi
Joo, noita rautoja tuon kopan sisälle tuskin löytää kovin helposti romiksilta, sen verran hubaa tavaraa on tuo...

No itse asiassa se rautaripa sinällään toimii, vaikkakin ruosteinen kyllä on, mutta se muovihässäkkä siinä ympärillä on hajalla eli se musta osa missä lukee mitsubishi, jossa ne kilven valotkin ovat.
 
päiväkirja: nyt tiedän miksi katolleen ajettuja Pajeroita näkee aika usein myynnissä. Aika tempperamenttinen ajettava liukaalla (varsinkin noilla kesäpyörillä), ei huono, mutta tosiaan erilainen kuin etuvetoiset. Helppo kuvitella tilanne jossa tottumattomalta menee vauhdikas sladi jäältä asvaltille tai talvempana penkalle asti ja kyllä tuon varmaan siitä ympäri saa....
 
Tänään oli ensimmäinen kunnon lumipyry päivä ja liukas sellainen, joten ajoin päivän nopea neliveto päällä. Ei pajero jäänyt sutimaan kertaakana liikennevaloihin kuten moni muu auto. ;D Joten hyvä sillä on kyllä ajaa liukkaalla kelillä takavetoiseen verrattuna.

Tänään opettaja alkoi haastamaan työmaalla, että pajeron neliveto toimii siten että siinä vain kaksi pyörää vetää, koska siinä ei ole tasauspyörästön lukkoa, joten onko tosiaan näin? ???
 
niin siis minä ajoin pelkällä takavedolla, nelivetoa en ole vielä kerinnyt kokeilemaan maantiellä...

Ehkä opettajan tulisi tyytä opettamaan sitä ainetta mitä nyt sitten opettaakin, autoista se ei näköjään tiedä mitään. Neliveto päällä Pajero on "kolmipyörävetoinen": keskellä on periaatteessa 100%:n lukko, takana on lukko, eli molemmat takapyörät vetävät, mutta koska edessä ei ole, niin silloin siellä vetää vain toinen pyörä (liukkaalla).
 
Niko Päivinen sanoi
niin siis minä ajoin pelkällä takavedolla, nelivetoa en ole vielä kerinnyt kokeilemaan maantiellä...

Juu, kyllä sen tajusin. Täällä vaan nopea neliveto (jos mahdollista) on järkevämpi käyttää liukkaalla, koska täällä ei suolata teitä ja tänään ei oltu edes hiekoitettu mitään. Joten tie oli täysin kaljama. Koulun Land cruiserin perä lähti tänään takaveto päällä luistamaan todella makeasti, vähältä piti ettei opettaja ajanut sillä ojaan. ;D
 
Nyt on haperon ruostevauriot hitsattu. Kaverin kaveri veloitti automaalaamossaan hommasta 30 euroa kokonaisuudessaan ja oikoi vielä samaan rahaan yhden lommonkin, joten kerrankin sai jonkun rempan kohtuullisen edullisesti. 8) Vielä pitäisi käyttää leimalla uudestaan jossain vaiheessa. Toivon mukaan se inssi ei pompauta siitä kilven valosta, joka ei toimi ja josta se antoi korjauskehotuksen. :-\
 
Toivon mukaan se inssi ei pompauta siitä kilven valosta, joka ei toimi ja josta se antoi korjauskehotuksen. 

Kyllä muuten nitisee, laita vain se valo kuntoon niin pääset vähemmällä. Sen takiahan se korjauskehotus on laitettu että ko. kohta/kohdat KORJATAAN ennen uusintaa.

Mutta halvalla sait kyllä ruostevauriot tehtyä, ja jos kerran maalari on hommat tehnyt niin tod.näk. on myös kunnolla tehty jottei heti kohta rupea kuplimaan malauksen alta pelti pois.
 
L-200 sanoi
Kyllä muuten nitisee, laita vain se valo kuntoon niin pääset vähemmällä. Sen takiahan se korjauskehotus on laitettu että ko. kohta/kohdat KORJATAAN ennen uusintaa.

Mutta kuten tuossa ylempänä sanoin, niin se koko muovinen kahvahässäkkä on hajalla ja sen sen mukana se valokin. Tuossa on kuva siitä kahvasta: http://personal.inet.fi/koti/hammer__/Hammer/sekalaisia 043.jpg Nyt se kahva on paikallaan pelkän ilmastointiteipin varassa. Meni hajalle pari viikkoa sitten viimeisimmällä offausreissulla kun Hi-Lift painui sitä kahvaa vasten rikkoen sen. :-\

Siihen on uusi kahva tilattu paikallisesta merkkiliikkeestä, mutta toimitusaika on useampi viikko eli se ei kerkiä tähän hätään.  Ei meinaan ole mitään hyllytavaraa se kahvaosa, jossa rekisterikilpikin sijaitsee. No otetaan sitten kuukausi taas lisää korjaus-aikaa, jos on niin pikkumainen, että yhden valon takia pompauttaa. :eek:
 
Auh, toi kahvahan onkin ihan oikeesti hajalla  :eek:. Ompa ollut keskivertoa huonompi tuuri sulla.
eikö mistään romikselta tai maasturipurkaamolta ole sit löytynyt vastaavaa ehjää tilalle vai saitko varaosan jo niin halvalla ettei kannattanut tonkia purkamoja.

Ehken se inssi ton nähdessään armahtais, varsinkin kun kertoo että uus osa on jo tulossa, ei vaan kerinnyt katsastukseen, jos mä oisin katsuri niin mää ainaski armahtaisin  ;D.

Teet jeesusteipillä rekisterivalon tilapäiskorjauksen inssille ja ja runoilet uskotavan selityksen sille ;D ;D 
 
Itse asiassa päätin tänään, että korjaan sittenkin sen lampun ennenkuin vien jälkitarkastukseen. Oli se katsastusäijä sen verran tonkiva ja tyly luonne, että tiedä vaikka veisi kilvet tuon takia. Joten viritellä se lamppu jotenkin toimimaan, että saa sen leiman ja sen uuden kahvan myötähän tulee myös uudet lamput siihen.
 
Ja ei muuta v***tus pajeroa kohtaan jatkuu noiden katsastusremppojen jälkimainingeissa. Tänään paloi vasen etulamppu. Eikö sitä tosiaankaan pysty muulla tapaa vaihtamaan kuin että irroittaa koko hemmetin AKUN :eek: jotta saa yhden polttimon vaihdettua?!?

Alkaa siis tosiaan käymään hermoille pikkuhiljaa koko pajero. Miksi tuohon on moni asia tehty niin hankalasti toteutettavaksi. Niin kuin tuo lampun vaihto, oikealla puolella joutuu ilmanputsarin letkuja irrottamaan, jotta saa lampun polttimon irti, vasemmalla puolelle pitää akku irrottaa. Muita typerästi toteutettuja asioita on kun ei keskuslukitus toimi takaovessa. Ja ne etupuhaltimen sivussa olevat suuttimet, miksi ne puhaltaa vain kylmää? Onpa siitäkin iloa täällä pohjoisen pakkasissa...

Sitten rassaa vielä se starttikehän hammaspyörä vai mikä lie onkaan. Kun startatessa joutuu virtalukkoa kääntelemään sen kymmenen kertaa kun kuuluu epämääräinen rääkäisy, ennen kuin käynnistyy. Mahtaa moottorikin tykätä kun se joutuu hehkuttamaan turhaan useita kertoja vain sen takia kun hammaspyörä ei osu kohdalle. Ja sekin osa sijaitsee niin hankalassa paikassa, kun joutuu kuulemma koko vaihdelaatikon irrottamaan, jotta sen saa korjattua. Eli sitä ei itse pysty vaihtamaan ilman kunnon nosturia ja korjaamolla maksaa hemmetisti. Kaiketi joku 500 - 1000 euron remontti sekin. :p Ja tietysti sekin pitää toteuttaa merkkihuollossa. Nyrkkipajat tietysti sanovat ei tuolle urakalle.

Ja sitten vielä odottaa se nokka-akselikin vaihtoa. :p

Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että olisiko joku toyota HJ tai LJ tai vaikkapa Patrol järkevämpi vaihtoehto. Tai sitten pitäisi olla talli, jossa on auton nostin tai monttu käytössä. Vaan kun auton vaihtokaan ei ole mikään halpa homma eikä kyllä tuollainen talli ja nostinkaan. Joten ei kai tässä auta kuin kärsiä ja kirota. :mad: :mad:

Toyotan maasturien omistajat kehuvat niiden tekniikan kestävyyttä samalla kun haukkuvat pajeron vastaavien osien kestävyyttä. Tähän asti olen pajeroa niille yrittänyt puolustaa, mutta pakko on myöntää, että usko pajeroon alkaa horjua pikkuhiljaa. Liekö noiden toyota ja range-miesten propaganda alkanut vaikuttamaan meikäläiseenkin pikkuhiljaa. :-\
 
Voi Hammer, ei sun nyt auta kuin mennä ostamaan se Range ja tuu sitte kertomaan vuoden päästä, että kuinka kävi... ;D

Ei tollaseen 2000e autoon kannata teettää remontteja missään merkkikorjaamolla, vaan ne tehdään itse tai teetetään "Jahvetin Pajero purkaamo- ja Custom paja" tyylisissä paikoissa viriksenä... ;) Käyppä kattomassa Toyo miesten kirjoituksia, ei nekään missään merkkihuollossa remppoja tee, kyllä niillä on omat tilat ja vehkeet... ja kyllä nekin remppoja tekee.

Tuota polttimoiden vaihtoa mä en kyllä tajua: mä oon apparin puolelle vaihtanut kaksi kertaa polttimon irroittamatta mitään ja äsken kävin vilkaisemassa sitä kuskin puolta, niin vaikka sen akun ottaisi pois, niin onhan siinä se akun suojapelti -eli akun irroittaminen ei auta juuri mitään. Kyllä siinä sen verran on tilaa, että polttimon saa sieltä ujutettua.
 
päiväkirja:

kulutus 10 tasan. Pakkanen näyttää vaikuttavan.
lisätty muutama desi jäähdytin nestettä paisariin, tuli hieman ulos kun avasin syylarin korkin kuumana tuossa eräs ilta...
 
Niko Päivinen sanoi
Voi Hammer, ei sun nyt auta kuin kuin mennä ostamaan se Range ja tuu sitte kertomaan vuoden päästä, että kuinka kävi... ;D

Ei tollaseen 2000e autoon kannata teettää remontteja missään merkkikorjaamolla, vaan ne tehdään itse tai teetetään "Jahvetin Pajero purkaamo- ja Custom paja" tyylisissä paikoissa viriksenä... ;)

En nyt väitä että ne ranget ja toyotkaan mitään huippukestäviä ovat ja tiedän senkin että tekevät itse jos ja kun on laitteet millä tehdä. Tympii vaan välistä kun yhden paikan saa kuntoon, niin toinen hajoaa. :p Vaan kun puuttuu talli sekä nostin, niin ei paljon pysty tekemään mitään vaihdelaatikon irroitushommia tai muuta vastaavaa alustaan kohdistuvaa remppaa, sillä ylöshän auto on saatava, jota sieltä laatikkoa alkaa irrottelemaan. Ja en minäkään missään merkkikorjaamolla autoani huollata vaan nykyisin tehdään kavereiden kanssa paljon itse, mutta se starttikehän vaihto on hankala homma juuri sen takia kun sen laatikon joutuu irrottamaan. Joten viittasin tuohon merkkikorjaamoon vaan sen takia, että niillä on laitteet millä moinen tehdä. Olen huomannut nimittäin että monet nyrkkipajat ovat haluttomia ottamaan maasturia korjattavaksi. Joku vetoaa siihen, että se on liian korkea, toinen siihen että se on liian painava. Ja olet varmaan itsekin kuullut kyllästymiseen asti pajeroon kohdistuvaa haukkumista ja sitä kuinka huono se on maastossa liikkumaan. Yritä siinä sitten puolustaa sitä.

Ja en minä autoa ala vaihtamaan, koska tuohon on jo paljon tehty ja laitettu ja koska ei yksinkertaisesti ole varaakaan autonvaihtoon. Pitää olla tyytyväinen että on edes tuo, samaa olen noille toyo-miehillekin sanonut.

Ja kuten sanoin tuossa, niin auton nostin maksaa pikkuisen liikaa, että sellainen kannattaisi itselle ostaa vain oman auton vuoksi. Että se maksaisi itsensä takaisin, pitäisi olla autokorjaamo tai muu vastaava yritys.

Tietäisi edes, että mitä se pelkkä hammaskehä maksaa osa, jotta osaisi alkaa hahmottamaan sen kustannusta. Ja saako sitä kehää tarvike-osana vai pitääkö mennä veholta kysymään?
 
Niko Päivinen sanoi
Tuota polttimoiden vaihtoa mä en kyllä tajua: mä oon apparin puolelle vaihtanut kaksi kertaa polttimon irroittamatta mitään ja äsken kävin vilkaisemassa sitä kuskin puolta, niin vaikka sen akun ottaisi pois, niin onhan siinä se akun suojapelti -eli akun irroittaminen ei auta juuri mitään. Kyllä siinä sen verran on tilaa, että polttimon saa sieltä ujutettua.

No en ole kuljettajan puolelle polttimoa koskaan vaihtanut ja ensi silm,äyksellä näyttää siltä, että akun siitä joutuu irrottamaan tutkitaan vielä, mutta apparin puolelta joutui irrottamaan sen ilmanputsariin menevän kumiletkun, jotta sai sen polttimon vaihdettua. :p
 
En tajua... onko TD mallissa muka letkut ja akku jotenkin erilailla, kävin juuri katsomassa: MOLEMMAT polttimot saa vaihdettua irrottamatta yhtään mitään ylimääräistä...
 
Jaa-a, en ole koskaan päässyt tutkimaan TDIC-moottoria tai sellaisen konepellin alle, miten se eroaa TD:stä.
 
Kyllä polttimot TD koneessa helposti vaihtaa. Siellä kuskin puolella joutuu kyllä rannetta taittelee.

Siitä hammaskehästä, mulla oli sama ongelma. Aina välillä rääkäsi ku starttas ja just ku oli yleisöä paikalla. Se kävi ottaa pannuun niin että marssin pari vuotta sitten mitsulle kysyy arvioita:
650 eeroo hammaskehä ja bendix pyörä vaihdettuna. Purin hammasta ja jätin auton sinne huollettavaksi. Samalla huomasivat että vaihtipyörä haljenneena eli 80 eeroo lisää. No se kärsittiin sitten. Mutta sen jälkeen on vaihteiden vaihtaminen ollu paljon sujuvampaa.
Kytkinremppa kannattaa tehdä samalla ja vaihtaa silmälaakeri ja kampiakselin takastefa niin tulee kaikki hoidettua kerralla. Näin teinkin, enkä ole jälkeenpäin katunu ollekaan.
 
Hammer sanoi
Tietäisi edes, että mitä se pelkkä hammaskehä maksaa osa, jotta osaisi alkaa hahmottamaan sen kustannusta.  Ja saako sitä kehää tarvike-osana vai pitääkö mennä veholta kysymään?

Simolinin saitilla oli yksi hemmo korjannut hammaskehänsä migillä ja dremelillä ! eli se alapuolella oleva suojuspelti irti ja vauhtipyörää jollain rekkiraudalla pyörittämällä huonot hampaa näkyville ja sit eikun "migin räkää" tilalle ja dremelillä siistitään. Eli homma sujui ilman vaihteiston irroitusta ! Pitäisi itsekkin tuo hammaskehä ottaa työn alle, mutta kun ei ole oikein paikkaa eikä kaluja.
 
päiväkirja: glykolivuoto rupeaa pikku hiljaa löytymään (eli ei ollut pelkkää ylitäyttöä). Pirullinen etsiä, se kun vuotaa vain silloin tällöin, mutta tänä aamuna sitä tulikin lähes norona. Ei tule panssaria pitkin niinkuin luulin, vaan lohkon kylkeä, lohkon takaosaa pitkin. Letkulähtö on kuiva, syyttävä sormi osoittaa lohkolämmitintä, se luultavasti on kiinni juuri siellä kyljessä -lisäksi vuoto tuntuu liittyvän juuri lämppärin käyttöön. En kerinnyt sitä aamulla syynäämään kauhean tarkasti, mutta pahoin pelkään sen lämppärin olevan sellaista pulttikiinnitteistä mallia -kauhulla muistelen sitä kertaa jolloin teutaroin samanlaisen kanssa yhdessä Coltissa, ehjänä se ei irronnut, ja vaihtoonhan se meni koko elementti sitten....

Kulutus (trailerireissu) nousee lähelle/yli 12l/100km :eek:
 
Tänään sai taas kuulla kommenttia pajeron huonoudesta tuon hammaskehän takia toyota-miesten suusta. Kehottivat laittamaan Hiluxin, LJ:n tai HJ:n ja kuskaamaan pajeron romuttamolle... :mad: Ei kuulemma toyotissa ole samoja häikkiä kuin mitsuissa eli kansi-, laatikko-, voimansiirto ja esmes näitä hammaskehä vikoja. Tiedä sitten onko niin?

Yritä siinä sitten puolustaa pajeroa hyväksi maasturiksi... Hankalaahan se on, mutta sitkeästi yritän ainakin väittää niille vastaan... ;D
 
Vai ei toitsissa ole kansivikoja?? Sen lisäksi, että ne sun toitsa kaverit on hölmöjä, niin ne on myös valehtelijoita. Koneistamon omistajan kommentti: kansivikoja on kaikissa alukantisissa dieseleissä, ainoa poikkeus vanhat mersut. Toyotan dieseleissä on aivan varmasti kansivikoja, pystyn itsekin heti sanomaan kolme tuttavaani, jolta on kansi moksahtanut toyon dieseleistä... ja ne on vielä vapaastihengittävistä, joissa kansi pääsee hieman helpommalla...

Laatikot niissä voi ehkä ollakin parempia, mutta voit sanoa terveisiä niille, että jäykkä etuakseli kuuluu maatalouskoneisiin, ei autoihin...
 
Anteeksi nyt vain, mutta minusta on ylipäätään naurettavaa, että aikuisten ihmisten tarvitsee perustella toisilleen automerkkivalintojaan. Vaimo on ainoa, jolle minä mitään perustelen, ja hänellekin vain, koska hän omistaa 50 % Pajeron osakkeista. Joillekin ihmisille auto ja sen "harrastaminen" merkitseekin kaikkea muuta kuin kiinnostusta varsinaiseen mobilismiin. Tällaisille kavereille tärkeintä onkin pätemisen tarpeen tyydyttäminen. Näiden ihmisten kanssa on ihan turha lähteä väittelemään, koska järkipuhe ei tehoa. Senhetkisen "oman" merkin vioista ja eduista valehdellaan suut ja silmät täyteen itselle ja muille. Toisaalta taas lempiaihe on keksiä roskapuheita kilpailevista merkeistä. Näiden ihmisten "harrastama" merkki monesti (ei aina) vaihtuu muutaman vuoden välein, eikä siinä koskaan mennä kovin syvälle. Loppujen lopuksi ei olekaan kyse tekniikasta, vaan kiukuttelusta, pätemisestä ja jälkijättöisestä koulukiusaamisesta. Vaikka nämä ihmiset harrastaisivat raveja tai filateliaa, he todennäköisesti olisivat samanlaisia idiootteja siinäkin; "Kyllä nuo itäblokin leimatut merkit sitten ovat paljon huonompia, kuin nämä minun länsi-Saksan 60-lukulaiset...". Roskapuheen ja tärkeilyn kierre on loputon. Siksi mielestäni "Hammerinkaan" ei kannata edes lähteä tuohon tojota-miesten huuteluun. Sitä väittelyä et voi voittaa, koska kyse ei ole oikeasta keskustelusta! Toinen osapuoli määrittelee säännöt, ja on jo etukäteen päättänyt voittavansa. Mitä enempi kuumenet ja hihojasi poltat, sitä syvemmällä suossa olet. Juuri tämä seikka autoharrastuksessa minua on eniten ärsyttänyt. Siinä kentässä kun liikkuu kaikenlaista muka-tietäjää murrosikäistä (toisinaan itseni mukaanlukien ;) ).

Vaatimaton mielipiteeni on se, että jokainen ajakoon sillä autolla josta tykkää (sama se miksi tykkää!), johon on varaa ja joka sopii omiin olosuhteisiin. Jos tuntuu, että tuli väärä valinta, niin turha sitäkään on muiden saman merkin valinneiden niskaan kaataa, niin kuin joillakuilla on tapana. Sitä vasta ihmettelenkin, että tehtyään sitten täysremontin, nämä kaverit luopuvat koko vehkeestä alle omakustannushinnan! Kenenkäs syytä tällainen huono business-vaisto sitten on??!

Pointtini: jos minun tarvitsee autovalintaani perustella kenellekään, joka ei kuulu ruokakuntaani, niin voi onnetonta. En minä musiikkiakaan valitse sen mukaan, mistä naapuri tällä viikolla tykkää.
 
päiväkirja: kulutus (trailerikeikka ja normaali ajoa) 11,5.

Nestevuoto varmistui lämppärin aiheuttamaksi, lohko on märkä elementin alta ja vuoto alkaa kun lämppärin kytkee päälle. Ensi vilkaisulla vaan vaikutti, että elementti olisi kartiomallinen -milläs sen nyt sitten tiivistää jos se vuotaa, siinähän ei mitään O-renkaita ole?? (kiinalainen lohko varmaan hylkii eurooppalaista lämmitintä) ;D. Vinkkejä otetaan vastaan...
 
siis lohkolämmittimestäkö puhutaan? mulla on uusi tossa paketissa autossa, ja voin tutkia illalla kiinityksen jos tarvii
 
Jos lämmitin on Ca-Ca-Calix, niin malli on 197, se on pultilla keskeltä kiinni ja siinä on o-renkaat ja niitä saa kaupasta. :)
 
jo vain, ja koko elementti maksaa motonetissä 37e jos se vanha on vaikka haljennut tms (vähän siltä vaikuttas että lämpölaajeneminen ois kyseessä)
 
joo se on aika ihme vuoto: ei vuoda pisaraakaan vaikka kone olisi kuinka kuuma, mutta heti kun kytkee lohkolämppärin kiinni, niin kohta tulee lähes norona. Se elementti on niin hankalassa paikassa, että en vielä päässyt näkemään onko siinä pultti vai kartiokiinnitys....
 
Napalukko: puhut täyttä asiaa. Se on taistelu, jota ei voi voittaa. Olen monesti yrittänyt viitata kintaalle noiden toyo-miesten kommenteille, mutta se vaan pistää niin vihaksi, kun kehotetaan kuskaamaan auto johon olet panostanut paljon ja jolla tykkäät ajaa romikselle. :mad: Siksipä sitä yrittää puolustaa omaa autoaan vaikka tosiasiahan on, että eivät ne tajua sitä ja toisaalta enpä minä ole kenellekään tilivelvollinen siitä miksi olen pajeron valinnut autokseni kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Joka tapauksessa minusta pajero on hyvä kompromissi henkilö-auton ja maasturin välillä... Pitää vaan yrittää sietää sitä jatkuvaa pajeron mollausta ja pistää ne puheet toisesta korvastya sisään toisesta ulos... :p
 
Tää on niin Tätä ! Merkkifanaatikot puhuu ja unohtavat kaikki omat erheensä / panostuksensa ! Mun mielestä edes Mitsu ei ole tehnyt virheetöntä ajokkia, mutta hellän ja toimivan kaveripiirin myötä nuo virheet eivät poikine uusia ennen kokemattomia/korjaamattomia vikoja !
 
Tomi.T sanoi
Siitä hammaskehästä, mulla oli sama ongelma. Aina välillä rääkäsi ku starttas ja just ku oli yleisöä paikalla. Se kävi ottaa pannuun niin että marssin pari vuotta sitten mitsulle kysyy arvioita:
650 eeroo hammaskehä ja bendix pyörä vaihdettuna.

Kysäsin täkäläisessä Mitsun liikkeessä hintaarviota tuolle hammaskehän rempalle ja sanoivat että osineen n. 600 euroa. Kallishan se on, mutta pakko se on tehdä. Tämän vuoden puolella budjetti ei tosin enää kestä tuota, mutta heti tammikuussa tuo hammaskehä kyllä laitetaan kuntoon. Ei tuota rääkäisyä jaksa kyllä koko talvea kuunnella. Lauantaina tuli uusi ennätys starttikertojen määrään, 12 kertaa piti kääntää virtalukosta (12 rääkäisyä :p ) ennen kuin starttasi, eli aika lopussa lienee se hammaskehä. Tänään on ihmeen hyvin käynnistynyt taas. Ei auta kuin kärsin noista rääkäisyistä tammikuulle asti... :-[ :p
 
Juu tossa n.1kk sitten vaihdatin pätkä pajeron starttikehän diesel huollossa Lpr:ssä.
Kehän hain mitsun varaosista n.159eur.
Vaihto työ oli jotain n.300eur.
Ja pojat vaihtoivat samalla jonkuu laakerin ja se oli jotain muuta kymmentä euroa.

Mitsun huollossa kertoivat starttikehän vaihtotyön hinnaksi n.500eur.

Merkki korjaamolla on kovat hinnat !
 
Tosta lohkiksesta, en tiedä valitinko sitä jo tällä palstalla, mutta valitetaan uudestaan. Mulla on ollut sen kanssa aika vaikeeta niin kauan kun Pajerolla olen ajellut. Vaihdoin vuosi sitten uuden elementin (muistaakseni Defa), kun vanha oli pimennyt jo ennen auton minulle kulkeutumista. No, vanhaa elementtiä poistaessa huomasin, että edellinen "asentaja" oli työntänyt elementin juureen aivan tolkuttomasti silkkaria. Nyt on selvinnyt miksi. Defan mukana tulevilla hilpeillä, ja ohjearvoon kiristettynä se pysyi tiiviinä tasan 2 viikkoa. Vähitellen aivan norona tuli vettä, varsinkin lämmitysaamuina. No, kiristin sen, ja hokasin että se oli parissa viikossa löystynyt aivan sormilla pyöriteltäväksi. Kiristin siis uudelleen ja laitoin päälle lukkoprikan, jonka päälle vielä toisen mutterin. Tällä lailla se kestikin taas tähän syksyyn asti. Ekoilla lämmityskerroilla se alkoi taas vuotaa! Ei muuta kuin coolerit veke ja tsekkaus: ne kaksi mutteria ja lukkoprikka olivat taas aivan sormin pyöriteltävissä! Nyt kiristin alkup. mutterin, laitoin toisenlaisen lukkoprikan, toisen muuterin ja vielä lukitetta kierteille. Ei vuoda tällä hetkellä. Mutta en ihmettele, jos ensi syksynä fuskaa taas, kun alkaa lämppäriä käyttää. Tuo joutuu ilmeisesti niin hirveeseen tärinään, ettei mikään pidä. Lisäksi elementin reikä on ehkä pikkasen liian väljäksi sovitettu Defalle. Tuolla T-kappaleella kun sen kiristää niin tiukkaan kuin uskaltaa, niin koko elementti voi helposti jäädä vinoon, eikä onneton O-rengas paljoa silloin auta. Moneen muuhun kärryyni verrattuna elementin sijainti on vaan niin hankala, ettei sitä viitsi montaa kertaa vuodessa asetella uudelleen. Vuoto näkyy tietty tulevan aina elementin alasaumasta, siksi sen löytäminen on turkasen vaikeaa. Nyt on onneksi ollut panssarit irti muista syistä johtuen, joten tsekkaus ja kiinnitys on helpompi kuin viime vuonna. Tuo kiinnityksen T-kappale on mielestäni pikkuisen arveluttava. Se Mig-nööli näyttää siltä, että repeää ihan kohta, ja silloin osa putoaa vesitilaan ja tikku jää käteen. Toisekseen, tuo T-kappale ei millään lailla ohjaa elementtiä kiristyksessä, joten elementin oikea asento on täysin kiinni asentajan huolellisuudesta ja vaivannäöstä. Mutta edelleen olen helpottunut, ettei syksyllä alkanut nesteiden katoaminen ollutkaan kansivian merkki, vaan vanha tuttu lohkisoikku ;D
 
Tosta starttikehästä tuli mieleen, että se kuluu vissiin vain2 tai 3 kohdasta johon moottori pysähtyy ja mistä starttaus alkaa. Pystyisköhän sen asemaa muuttamaan vauhtipyörässä esim. 20 astetta jolloin olis taas uudenveroiset hampaat käytössä startin alkuvaiheessa ?
 
Tomi.T sanoi
Tosta starttikehästä tuli mieleen, että se kuluu vissiin vain2 tai 3 kohdasta johon moottori pysähtyy ja mistä starttaus alkaa. Pystyisköhän sen asemaa muuttamaan vauhtipyörässä esim. 20 astetta jolloin olis taas uudenveroiset hampaat käytössä startin alkuvaiheessa ?

Manuaalissa kuulemma voi sen kehän kääntääkkin, mutta samalla vaivalla vaihtaisin uuden kehän. Niinkuin oli täälläkin puhetta , voisi ensihätään kokeilla hitsata lisää tavaraa hampaisiin sieltä alaluukun kautta ( yksi heppu on niin tehnyt ja hyvä tuli ) Mulla auttoi ainakin vähäksi aikaa kun startin kehää ts. turbiinia pyöritin ruuvarilla eteenpäin kun oli startti irti poterostaan.
 
päiväkirja: lohkolämppärin juurelta löytyi jotain tiivistemassaa (..keleen TSI tusarit). On sen verran pahassa paikassa, että kiristäminen jäi toiseen kertaan. Mitään mutterin kantaa ei näy, mutta sormikopelolla siellä ehkä saattaa sellainen olla. Kiristäminen näyttää vaativan ainakin öljytikun irroittamisen ja kääntämisen...

Hiljaisessa vauhdissa rupesi auton alta kuulumaan sellaista ihme kilinää, selitykseksi löytyi laatikon takapäästä se peltinen kardaaninpään suojapelti. Millähän se oikein on siinä laatikossa kiinni, tuntuu että ei oikein mitenkään?
 
"Pajeron omistajan arkea" threadin päiväkirja osuus siirtyy tästä eteenpäin tänne.
Päiväkirja osuuden ohjeiden mukaisesti sinne ei enää kirjoiteta kommentteja tai kysymyksiä, vaan ne tuodaan omalla otsikollaan "tekniikka" puolelle tai sitten vaikka tähän threadiin, joka jätetään nyt tällaiseksi Pajeron yleis-jäkätys threadiksi.
 
täytynee liimata se jollain epoksilla, kemiallisella metallilla tms. eihän sitä nyt juuri mikään sieltä poiskaan revi, eli ei sen tiukkaan tarvitse ollakaan. Jos se on kerran päässyt irti ja pyörimään, niin suoja on luultavasti kulunut jo väljäksi eikä enää pysy paikoillaan vaikka sen painaa takaisin.

Manuaalivaihteistosta: onko laatikko (mielestänne) täysin äänetön kun rullaat (vaihde päällä tai vapaalla) 90km/h->60km/h? Huomasin oman laatikkoni pitävän hieman ääntä siinä about 70km/h vauhdissa, varsinkin kylmänä, mutta tämäkin lienee ominaisuus?
 
Vs: Pajeron omistajan arkea

Pajeron taivalta voi jatkossa seurata projektipäiväkirjasta, eli täältä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5491.0

mutta sinne ei (muut kuin minä) voi kirjoitella samaan tapaan kuin tähän threadiin. Keskustelut kuuluvat jatkossa tänne:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5581.0
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom