Puolityhmiä kysymyksiä..

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ast sanoi
LI-ION akkuun saadaan enemmän energiaa varastoitua samaan tilavuuteen. Jos kone hyväksyy ja osaa ladata kummatkin niin NiMH alkaa olla kyllä esihistoriaa. Kannattaa vaan varmistaa että molemmat tosiaan kelpaavat.
Hmm..

Kävin APC:n sivuilta katsomassa,niin LION akulle annettiin 2,7Ah,kun taas NIMH akulle annettiin 3,8Ah (!) kestävyyttä,fyysisesti ovat kuitenkin saman kokoiset.

Onko tuolla LION-tyyppisellä sitten suurempi syväpurkaus,että voi sitä kuormittaa pidempään,vai olisiko painovirhettä.?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Kuinka avata LOCTITE liitos??!! Ilmeisesti audin jarrusatulan (kuusiokolo)pultteihin heitetty vihreää loctiteä :seina yhden sain auki ja yksi ois vielä aukaisematta. :mad:
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

L.Knuuttila sanoi
Kuinka avata LOCTITE liitos??!! Ilmeisesti audin jarrusatulan (kuusiokolo)pultteihin heitetty vihreää loctiteä :seina yhden sain auki ja yksi ois vielä aukaisematta. :mad:

Annat pultille pikkusen lämpöä pillillä.
Edit: Ja ellei ole pilliä niin tälläinenkin auttaa asiaa kun pariminuuttia tohottaaa pulttiin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=19714&sivu=19714.htm&ryhma=4&kategoria=136&SID=769989013521220596486
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ei oo pyssyä ,eikä kaasuvehkeitä ja kantakin on nuljattu jo moneen otteeseen 8) Vääntö paikka pirun ahdas, "lyönti taltalla" hakkasin ekan pultin ::)

edit: Täytyy huomenna yrittää keksiä jostain siihen lämpöö! ;)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Milläs on paras leikata Finnfoamia tarkasti? Paksuutta sellainen 7cm...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
Milläs on paras leikata Finnfoamia tarkasti? Paksuutta sellainen 7cm...

Lidl:ssä näin sellasen sähköllä toimivan leipä/lihaleikkurin, yks jamppa kehu ettei sen parempaa systeemiä oo uretaanin ym. leikkaamiseen. Sil ei kyl oo sitä lidlin versioo mut sähkönen leipäleikkuri kumminki
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

L.Knuuttila sanoi
Ei oo pyssyä ,eikä kaasuvehkeitä ja kantakin on nuljattu jo moneen otteeseen 8) Vääntö paikka pirun ahdas, "lyönti taltalla" hakkasin ekan pultin ::)

edit: Täytyy huomenna yrittää keksiä jostain siihen lämpöö! ;)

Kannattaa avata kierteet tapilla ennen kun laitat takaisin kasaan. Toi vihree Loctite on melko kovaa ja sitä jää aina kierteisiin.

Jos meinaat laittaa liiman kanssa takaisin niin käytä : Vaalean sinistä liimaa. Ihan yhtä pitävä , mutta pehmeämpi. Eli aukee helpommin , useimmiten ilman lämpöä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

GSR sanoi
Lidl:ssä näin sellasen sähköllä toimivan leipä/lihaleikkurin, yks jamppa kehu ettei sen parempaa systeemiä oo uretaanin ym. leikkaamiseen. Sil ei kyl oo sitä lidlin versioo mut sähkönen leipäleikkuri kumminki

thanks! pitääkin lähteä sellaista metsästämään :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

GSR sanoi
Lidl:ssä näin sellasen sähköllä toimivan leipä/lihaleikkurin, yks jamppa kehu ettei sen parempaa systeemiä oo uretaanin ym. leikkaamiseen. Sil ei kyl oo sitä lidlin versioo mut sähkönen leipäleikkuri kumminki

toimihan tuo hitlerin lelu sen 5 min finnfoamin kanssa, nyt ei enää liiku toinen terä ollenkaan. Eikä muuten tehonnut edes ruisleipään kun kokeilin ennen varsinaista käyttöä.... Ihan hengetön laite, hyytyi jo 3cm paksuista siivua ajaessa, puhumattakaan tuosta 7cm...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

-JP- sanoi
Kannattaa avata kierteet tapilla ennen kun laitat takaisin kasaan. Toi vihree Loctite on melko kovaa ja sitä jää aina kierteisiin.

Jos meinaat laittaa liiman kanssa takaisin niin käytä : Vaalean sinistä liimaa. Ihan yhtä pitävä , mutta pehmeämpi. Eli aukee helpommin , useimmiten ilman lämpöä.

Lämmöllä aukesi :) kierteitä en hokannut putsata,pultit kyllä vaihdoin uusiin. Mielestäni tommosiin paikkoihin ei mitään lukitteita kaivattaisi ;) toivottavasti ei tartte hetkeen aukaista uudestaa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ruostuneita ja katkenneita pultteja ja miksei liimattujakin on helpoin aukoa hitsaamalla mutteri siihen pultin kantaan. Suurilla virroilla vain, niin lämpeää kunnolla ja aukeaa.
Jos sattuu pultti katkeaan sinne reiän sisälle (ei kovin syvälle), niin näppärä kaveri kasvattaa mikillä siihen semmosen nykyn et saa sen ulos ja hitsaa siihen sen mutterin. Tod. näköinen lopputulos on vaan, että hitsaa sen pultin tyngän sinne reikään lopullisesti
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mistä johtuu että tuo rottelo ei käy täysillä kaikilla?
Se on nyt alkanut tehdä sitä että käy vain kolmella kun kylmiltään laittaa käyntiin...
Tämä menee vaan koko ajan pahemmaksi.. Kohta varmaan hajoo koko kone ::)
Aikaisemmin se teki vaan sitä että saattoi sammua jarrua painaessa ::)
Mutta en voi viedä korjaamolle ennen kuin vika selviää... Naisihmisenä saisin aika isoa laskua aikaan jos vien vaan auton sinne ja sanon etten tiedä mikä vaivaa ::)
Ja mitsun työhinnat vielä päälle niin huh huh....
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Jospa se sammuilee alipaineletkun vuodon takia?
Tuo jarrun painaminen antais olettaa sellaista.
Elikkä tarkista alipaineletkut jotka menee jarrutehostimelle....
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Niin ja vilkaiseppa muuten tulppia. Jos on vielä tummanpuhuvat, niin ylimääräinen happi vuodon yhteydessä on saanu koneen käymään rikkaamalla, joka on taas noennu tulpat, niin köhimällähän se alkaa pikkuhiljaa käymään. Näin mulla kävi kun imusarjaan meni hallitsemattomasti ilmaa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ja muutenkin tulpat kannattaa katsoa ettei ole niinkuin mulla jo kahdessa edellisessä autossa edellisten omistajien jäjljiltä: yksi tulppa melkein pyöri vapaana..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Noniin,"tekninen" kirja tallilla,enkä millään muista,eli mitä tarkoittikaan "adjustable rocker"?

Tarkoittikos se itse säädettävää vai hydraulista venaa?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

dani sanoi
Ja muutenkin tulpat kannattaa katsoa ettei ole niinkuin mulla jo kahdessa edellisessä autossa edellisten omistajien jäjljiltä: yksi tulppa melkein pyöri vapaana..

Mutta noi tulpat on ostettu viime vuonna helmikuun lopulla.. eli siis eivät ole vuottakaan olleet vielä, eikä noi ollut halppiskamaa... Höh.. Kaippa laatu ei sitten ole ikuista :mad:
Hyvä idea noi letkut... Täytykin lisätä tohon listaan mitä pitää tarkistaa ja mitkä on jo tarkistettu. Joskos se vika joskus löytyisi.
Mua vaan kohta pelottaa ajaa tolla ettei enempää rikki mene ::)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Kyselin st-motorsilta että onnistuuko by passin vaihto dumpiks ja ne sano että kyllä se onnistuu ja nykyään aika monestikkin tehdään niin.
sanoivat että voivat mun greddyn boxin kautta säätää jotain että se toimii.
joten kysymys kuuluu että osaisko joku kertoa että mitä eroja dumpeilla on? esim millasella dumpilla sais vaik tän tapaset äänet? --> http://www.youtube.com/watch?v=CJlR_zIwmiE

tai että jos pelkän by passin irrottaa sillain että se päästää pihalle kuten st-motorsilla ehdotettiin..
onko vastaavat äänet kun oikeella dumpilla?
by passihan on vr4 vakio.. :) ???
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Minkäs takia dumppi sekoittaa ilmamassamittaria ja näin tyhjäkäyntiä? (evo3)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

lancer evo-r sanoi
Minkäs takia dumppi sekoittaa ilmamassamittaria ja näin tyhjäkäyntiä? (evo3)

koska ilmamäärä mittari mittaa koko ajan ilmamäärää mikä menee läpi, kun päästää kaasulta
ilma ampuu pihalle järjestelmästä ja lisää ilmaa menee ilmamäärämittarin läpi ja ecu luulee että kaasua painetaan -> menee rikkaalle hetkellisesti enenkuin ecu ottaa toisen parametrin eli kaasuläpän asennon (prioriteetti pienempi) huomioon ja kumoaa(kartassa olevalle perus vikasieto asetukselle) ilmamäärä mittarin antavan "väärän" tiedon.

tyhjä käynillä periaatteessa kiinni oleva dumppi pitäs toimia ihan OK, mutta jos vuotaa tai imusarjan alipaine avaa dumpin niin ilmamäärä mittari antaa "väärää" tietoa eculle eli että koneeseen tulee enemmän ilmaa kuin todellisuudessa, osahan tulee tyhjäkäynilläkin ulos dumpinkautta(jos siis dumppi on auki osittain)

itsellä oli tyhjäkäynti ongelmia kun 3000gt:n by-pass on avoinna tyhjäkäynillä ja by-pass-> imuilma putki välinen putki päästi ilmaa pihalle, ahtimen jälkeen tyhjäkäynilläkin on kaasuläpän ja ahtimen välissä pikkasen painetta 0.01-0.1bar tämä kun pääsi karkuun niin ilmamäärä mittari antoin enemmän ilmamääräksi kuin todellisuudessa -> seilaava tyhjäkäynti + suhteellisen rikkaalla :-\
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

JKorpela sanoi
koska ilmamäärä mittari mittaa koko ajan ilmamäärää mikä menee läpi, kun päästää kaasulta
ilma ampuu pihalle järjestelmästä ja lisää ilmaa menee ilmamäärämittarin läpi ja ecu luulee että kaasua painetaan -> menee rikkaalle hetkellisesti enenkuin ecu ottaa toisen parametrin eli kaasuläpän asennon (prioriteetti pienempi) huomioon ja kumoaa(kartassa olevalle perus vikasieto asetukselle) ilmamäärä mittarin antavan "väärän" tiedon.

^Mielenkiintoinen teoria...^

Käytännössä dumppi ei toimi siitä yksinkertaisesta syystä, että massamittarillisessa moottorissa, mitattua ilmaa ei voi "hukata" mihinkään. Dumpin auetessa mitattu ilma siis karkaa järjestelmästä ja seos menee rikkaalle-> lambda korjaa-> käy laihalla, ennen kuin tasoittuu.

Jos dumppi ei vuoda, niin tyhjäkäyntiin se ei vaikuta mitenkään. Jos se vuotaa, niin moottori käyttäytyy samalla tavalla, kuin siinä olisi imuvuoto. Mittaamatonta ilmaa menee moottoriin ja jälleen kerran lambda rupeaa korjaamaan seoksia, seurauksena tyhjäkäynti nousee ja ECU taas koittaa parhaansa mukaan laskea sitä -> tyhjäkäynnin vaeltaminen.

Ja ilmamäärämittari ei ole sama asia kuin ilmamassamittari......
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

mitsuissahan on ilmamäärämittari ::)

olen huono selittäjä asioissa... mutta juuri noin... :p
paitsi mulla ei lamdaa ole ollenkaan, rikkaalle meno tiputtaa tyhjäkäyntiä mitä ecu korjaa ja alkoi
seilaus ominaisuus....
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

JKorpela sanoi
mitsuissahan on ilmamäärämittari ::)

Saatat muuten olla aivan oikeassa. :peukku Kyseessä voi olla ns. VAF, eli Karman-Vortex mittari. Siis ulkoisesti pitkälti massamittarin näköinen, mutta itseasiassa mittaa ultraääni-tunnistimilla ilmavirtausta, eli määrää.
En ole koskaan tuommoista kolmosen mittaria sisältä tutkinut, joten jos jollain on kuvaa moisesta kapistuksesta niin selviäisi tuokin. Vaikka alkuperäisen kysymyksen vastaukseen se ei toki vaikuta. Tilanne pysyy samana, mitattua ilmaa häviää ja boxi ei sitä ymmärrä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Jos bensa-automaatista tankaa visa electronilla alle ennalta määritetyn maksimisumman, veloitetaanko tililtä ennalta määritetty summa vai tankatun bensamäärän hinta?
Esimerkki:
Koneeseen määritetään maksimisummaksi 40€, mutta tankkiin ei mahdu ainetta kuin 30 eurolla. Veloitetaanko tililtä 40€ vai 30€ ???
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

akkrut sanoi
Jos bensa-automaatista tankaa visa electronilla alle ennalta määritetyn maksimisumman, veloitetaanko tililtä ennalta määritetty summa vai tankatun bensamäärän hinta?
Esimerkki:
Koneeseen määritetään maksimisummaksi 40€, mutta tankkiin ei mahdu ainetta kuin 30 eurolla. Veloitetaanko tililtä 40€ vai 30€ ???

tilille tulee 40 euron katevaraus, josta sitten palautuu se ylimääräinen kymppi takaisin tilille parin pankkipäivän päästä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

pexi sanoi
Saatat muuten olla aivan oikeassa. :peukku Kyseessä voi olla ns. VAF, eli Karman-Vortex mittari. Siis ulkoisesti pitkälti massamittarin näköinen, mutta itseasiassa mittaa ultraääni-tunnistimilla ilmavirtausta, eli määrää.
Jep,Karmee-Vorteksi on.

Joka menee todella helposti sekaisin,ja on järkyttävä tulppa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Oon aina miettiny, että miks 1g ja 2g eclipsen konepellissä on se patti? Onko sille joku tekninen syy vai ihan muotoilun takia? Haullakin koitin ettii, mut ei löytyny. :p
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

DOHC -koneen jakohihnan kotelon takia.

Slider sanoi
Oon aina miettiny, että miks 1g ja 2g eclipsen konepellissä on se patti? Onko sille joku tekninen syy vai ihan muotoilun takia? Haullakin koitin ettii, mut ei löytyny. :p
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Heh.. koitin tuotakin vaihtoehtoa miettiä, muttei selkeesti sytyttäny tarpeeks. :D Kiitoksia paljon vastauksesta. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Miksi mun tietokoneen cd-asema rumppaa levykelkkaa itsestään edestakaisin noin yhden minuutin välein ;D ? Välillä jää sahaamaan puoleenväliin kelkan liikerataa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Kuulostas et siin on joku mekaaninen este, siinä puolessa välissä. Tai joku anturi rikki. Yleisesti sit se syy et miks sahaa edestakasin voi johtua softapuolelta, tai jos se nappi o hitsannu pohjaan vaikka? Onneks eivät oo kalliita nuo asemat. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Slider sanoi
Kuulostas et siin on joku mekaaninen este, siinä puolessa välissä. Tai joku anturi rikki. Yleisesti sit se syy et miks sahaa edestakasin voi johtua softapuolelta, tai jos se nappi o hitsannu pohjaan vaikka? Onneks eivät oo kalliita nuo asemat. :)

Onhan tolla asemalla jo kyllä ikää. Tuo rumppaaminen alko kuin tyhjästä, muutamaan viikkoon en ollut koskenutkaan asemaan, niin taisi olla torstaina kun alko tuo onkelma ;D
Jännä kun joka kerta tekee erilaisen "sahauksen", äsken kelkka oli ulkona, jonka jälkeen 3cm sisään, 1cm ulos, 1cm sisään ja 3 cm takaisin ulos. Nooh rwpii johot irti sit kun menee lopullisesti hermot :D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

silverstone sanoi
Kyselin st-motorsilta että onnistuuko by passin vaihto dumpiks ja ne sano että kyllä se onnistuu ja nykyään aika monestikkin tehdään niin.
sanoivat että voivat mun greddyn boxin kautta säätää jotain että se toimii.
joten kysymys kuuluu että osaisko joku kertoa että mitä eroja dumpeilla on? esim millasella dumpilla sais vaik tän tapaset äänet? --> http://www.youtube.com/watch?v=CJlR_zIwmiE

tai että jos pelkän by passin irrottaa sillain että se päästää pihalle kuten st-motorsilla ehdotettiin..
onko vastaavat äänet kun oikeella dumpilla?
by passihan on vr4 vakio.. :) ???

Mun mielestä tos oli vähä turhan kireällä toi dumppi, kun ei puhahtanu sieltä kuin muutaman kerran. -->suurin osa suhaduksista kuulu turbosta, ei dumpista
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

osku sanoi
Mun mielestä tos oli vähä turhan kireällä toi dumppi, kun ei puhahtanu sieltä kuin muutaman kerran. -->suurin osa suhaduksista kuulu turbosta, ei dumpista

joo tuli kans tietoon himoksen talvipäivillä että se ääni kuuluu turbon sakkauksesta :)
zygin lancerissa sama ääni.. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

silverstone sanoi
joo tuli kans tietoon himoksen talvipäivillä että se ääni kuuluu turbon sakkauksesta :)
zygin lancerissa sama ääni.. :)

Eikös dumpilla nimenomaan pyritä estämään tätä sakkausta?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nokonzok sanoi
Eikös dumpilla nimenomaan pyritä estämään tätä sakkausta?

Kyllä mutta, jos ahtoja on max 1.5bar niin ei oikeen pysty säätämään dumppia niin että se toimii jo
esim. 0.5bar mikä tulee normi ajossa vastaan. Matalilla paineilla dumppi ei ole kovin tarpeellinen.
Noista kalliimmista (greddy ym.) en tiedä saako ne toimimaan myös matalilla paineilla.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Markok sanoi
Kyllä mutta, jos ahtoja on max 1.5bar niin ei oikeen pysty säätämään dumppia niin että se toimii jo
esim. 0.5bar mikä tulee normi ajossa vastaan. Matalilla paineilla dumppi ei ole kovin tarpeellinen.
Noista kalliimmista (greddy ym.) en tiedä saako ne toimimaan myös matalilla paineilla.

Mulla on HKS SSQV tulossa tohon nelkkuun. Itse olen ymmärtänyt, että se on erityisen hyvä toimimaan myös matalilla paineilla ja yleinen suitsutus ajoi koko härpäkkeen ylipäätään ostamaan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nokonzok sanoi
Mulla on HKS SSQV tulossa tohon nelkkuun. Itse olen ymmärtänyt, että se on erityisen hyvä toimimaan myös matalilla paineilla ja yleinen suitsutus ajoi koko härpäkkeen ylipäätään ostamaan.
Toi HKS suuh suuh on melko suosittu ja ilmeisen toimiva, mutta mulla ei oo ollut tollasiin merkki tuotteisiin varaa, joten Patelainen saa vielä jatkaa elämää.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Tämä on kyllä itseasiassa erittäin tyhmä kysymys...

Ostin kuvan mukaisen ajastimen Clas Ohlsonilta lohkolämppäriä varten. Miten ihmeessä säädän tämän käynnistymään aamulla seiskan aikoihin ???

ajastin.jpg
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nokonzok sanoi
Tämä on kyllä itseasiassa erittäin tyhmä kysymys...

Ostin kuvan mukaisen ajastimen Clas Ohlsonilta lohkolämppäriä varten. Miten ihmeessä säädän tämän käynnistymään aamulla seiskan aikoihin ???

Näyttää melko samalle minkä itse "löysin" kerran isäpapan kätköistä... siinä ulkoreunalla ne mustat pitäis olla sellasia "kynsiä", mitä voi vetää ulommaksi yksitellen. kynän kärjellä tai oman sormen kynnellä vedät siltä matkalta niitä kynsiä ulos kun haluat sen olevan päällä. Tämä oli siis mutua, kun tuo oma versio on lokin pääkoppaa koristanut jo kauan sitten.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

MetanolMan sanoi
Näyttää melko samalle minkä itse "löysin" kerran isäpapan kätköistä... siinä ulkoreunalla ne mustat pitäis olla sellasia "kynsiä", mitä voi vetää ulommaksi yksitellen. kynän kärjellä tai oman sormen kynnellä vedät siltä matkalta niitä kynsiä ulos kun haluat sen olevan päällä. Tämä oli siis mutua, kun tuo oma versio on lokin pääkoppaa koristanut jo kauan sitten.

Juurikin näin mut "kynnet" voivat olla painettavia. Ja tuossa keskellä oleva nuolen asetat näytämään tän hetkistä kellon aikaa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

MetanolMan sanoi
Näyttää melko samalle minkä itse "löysin" kerran isäpapan kätköistä... siinä ulkoreunalla ne mustat pitäis olla sellasia "kynsiä", mitä voi vetää ulommaksi yksitellen. kynän kärjellä tai oman sormen kynnellä vedät siltä matkalta niitä kynsiä ulos kun haluat sen olevan päällä. Tämä oli siis mutua, kun tuo oma versio on lokin pääkoppaa koristanut jo kauan sitten.

No niin, jäi sitten nuo kynnet huomaamatta... Kiitoksia avusta, saadaan auto aamulla lämpimäksi!
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

MetanolMan sanoi
:peukku

Oliko vedettäviä vai painettavia? ;D

Painettavia :)

Muuten varmaan ihan hyvä ajastin, mutta ei mahtunut tolpan "koteloon"... Se on taas ennen aamukahveja raahauduttava lyömään töpseli kiinni...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nokonzok sanoi
Muuten varmaan ihan hyvä ajastin, mutta ei mahtunut tolpan "koteloon"... Se on taas ennen aamukahveja raahauduttava lyömään töpseli kiinni...

Ja siitä voikin sitten jatkaa webasto kauppaan... ;D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom