Puolityhmiä kysymyksiä..

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
horsepower sanoi
Mä en näe lisävalojen käyttöä tuunauksena, pikemminkin jonain ihmeen kalun jatkeena.

Tämän lauseen luettuani olen erittäin iloinen siitä seikasta etten ole Baijerilaiskuski joka on sorvannut lisävalopatteriston keulille ;D.
 
zare sanoi
horsepower sanoi
Mä en näe lisävalojen käyttöä tuunauksena, pikemminkin jonain ihmeen kalun jatkeena.

Tämän lauseen luettuani olen erittäin iloinen siitä seikasta etten ole Baijerilaiskuski joka on sorvannut lisävalopatteriston keulille ;D.

En o muuten sellasta koskaan nähny. ;)

Ite sen sijaan haaveilen rallipatterista, ois pirun hieno..
 
Onko diagonaalinen järjestys myötäpäivään vai vastakkaiset puolet?
 
Ihan mielenkiinnosta,kuinka paljon tehoa PTC-vastukset voivat tiputtaa sisätilanlämmittimissä?

Jos esim teho 1200w -25ast,lämpö kohoaa +20 asteeseen,niin kuinka paljon tuo teoreettisesti tiputtaa tehoa,kun puhutaan KUNNON valmistajista (Defa,Calix yms)?

Tietenkin riippuu vastuksen tehosta,mutta suurinpiirtein luokkaa?
 
nettijussi sanoi
Vaikka en tohtorin lätsää oo asiasta väitelly, niin kerrompa jotakin:
80-luvun vehkeet on pääasiassa esikammio periaatteella toimivia täysin mekaanisia jakajapumppu systeemejä(muutamia rivipumppujakin vielä oli). Eli löpöä ruutaillaan aikalailla miten sattuu ja kuormitus/määrä suhteessa "sinnepäin".

No sitten jos otetaan vaikka tuo mainittu vw, niin 90-luvun loppupuolella niihin tuli pumppusuutin systeemi, eli syöttöpumppua ei ole ollenkaan, vaan eräänlainen isompi siirtopumppu, joka pumppaa löpön joka jokaisen sylinterin omaan pumppusuuttimeen jota taas nokka-akseli painelee. Tuota vw:n systeemiä en niin tarkkaan tunne, mutta veikkaan ruiskutuksen olevan tietokone ohjattu, eli löpöä pistetään kaikkiin kuormitus yms. tilanteisiin oikea määrä ja oikeaan aikaan. Ja ruiskutus ei tapahdu vanhaan systeemiin verrattuna kerralla, vaan yhdessä työtahdissa voidaan ruiskuttaa viisikin kertaa. Ensin nakataan vähän "syttöjä" ja sitten tarpeellinen määrä lisää. Silloin palaminen on paras mahdollinen, ja useampi eräisenä nakutus on pienempi verrattuna tavalliseen suoraruiskuun. Ja parempaan palamiseen vaikuttaa myöskin ruiskutus paine, kun se jakaja/rivipumpussa on 150-200 bar, niin commonrail ja pumppusuutin systeemeissä se on 1000-2000 bar.
Kun vw toi pumppusuutin hässäkän markkinoille, niin puhuivat "ihmevekottimesta" tai "mullistavasta" systeemistä, no Sisu kuormurissa on kyllä pumppusuutin ollut jo 1981 vuodesta asti, että ei se nyt ihan tämänpäivän keksintö kuitenkaan ole.

Siinäpä jotakin.... onhan niitä tietysti vielä esim. commonrail (yhteispaine) värkkejäkin mutta....
Tähän vielä muutama korjaus/lisäys:
VAG konserni on luopumassa tuosta pumppusuuttimesta ja siirtyy käyttämään common-rail järjestelmää kuten muutkin valmistajat.
Pumppusuuttimen etuna on ollut ainoastaan tuo korkea suihkutuspaine(yhteispaineruiskutuksella päästään kuitenkin jo erittäin lähelle), mikä aiheuttaa dieselin pisaroiden pienikokoisuuden, mistä on etua palamistapahtumassa. Pumppusuuttimella ei kuitenkaan pystytä monivaiheiseen ruiskutukseen, minkä takia pumppusuutinmoottorin käyntiääni on karkea.
 
Ratsun140y sanoi
mulla olis yks...
elikkä mistä pitää pyöreän umpion halkaisija mitata?
onko se siis lasin halkaisija, oikeen itte heijastinpinnan halkaisija vai koko p*skan halkaisija...?
Ainakin lisäpitkien koossa ilmoitetaan linssin halkaisija.
 
Äkkiä tälläinen kysymys:

Mistäs saisi pääkaupunkiseudulta hankittua halvalla madallusjouset? En googlettamallakaan löydä mitään kunnon liikkeitä tms? Hyvä olisi huomiseksi saada tietää, ettei turha reissu tule.
 
T. Kiili sanoi
saako tojotaan laittaa volvon jarrut?

ajattelin vaan.. onko tämä laillisesti mahdollista?

Mututuntumalta heittäisin että tarviit AKElta ensin luvan tohon hommaan ja sitten päälle muutoskatsastus.
 
Saat,mutta setä VOI vaatia lujuuslaskelmat kiinnityskohdista,muutenhan tuossa ei muuta ole kuin että on asiallisesti tehty,ja on VÄHINTÄÄN yhtä tehokkaat/tehokkaammat kuin alkuperäiset.
 
Mikäs olikaan se aikaväli kun talvirenkaat saapi virallisesti olla alla? ???
 
MetalMan_ sanoi
Mikäs olikaan se aikaväli kun talvirenkaat saapi virallisesti olla alla? ???

Pilkunviilausta... Talvirenkaat on jaettu kahteen kategoriaan; kitkat ja nastat. Eli kumpia tarkoitat? ;D Kitkatalvirenkaitahan saa virallisesti pitää 12 kuukautta vuodessa :peukku

No joo, talvirengaskäyttöpakko on 1.12.-30.2.
 
ST sanoi
Ihan mielenkiinnosta,kuinka paljon tehoa PTC-vastukset voivat tiputtaa sisätilanlämmittimissä?

Jos esim teho 1200w -25ast,lämpö kohoaa +20 asteeseen,niin kuinka paljon tuo teoreettisesti tiputtaa tehoa,kun puhutaan KUNNON valmistajista (Defa,Calix yms)?

Tietenkin riippuu vastuksen tehosta,mutta suurinpiirtein luokkaa?
Vastaanpa itselleni..

Defalla teho on n.500w kun l.tila +20.
Tämä 1000-2000watin lämppäreissä.

P.S.On muuten aikas tehokas&pieni se Defan Thermini (vai mikä olikaan).
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mikä ois numereeninen arvo vapaastihengittävälle moottorille noin ilman tiheyssuhteen puolesta?
onko siihen jotain yleispätevää vai täytyykö aina laskea erikseen ilmanlämpötilasta?

Kiinnostais vaan laskea että paljo se moottori tarvii ilmaa maksimikierroksilla...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Onkos semmosta lakipykälää, joka estäisi esim. Pajeron V6 3,0 litrasen koneen laiton takaveto gallun nokalle. Eli jos tehot pysyy reilusti alta 200hv ja vertailu mallina käyttää 2,0l Turboo (170hv?) niin 120% ehto täytyy, mutta onkos ton iskutilavuuden suhteen jotain pykälää ettei sais nousta esim. 140%, jolloin suurin sallittu kone olis 2,8l ???
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Moottorin teho ja paino saa nousta maksimissaan 20% ja iskutilavuus 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Eli jos mallisarjan tehokkain on tuo 2.0 170hv, suurin mahdollinen moottori minkä saa muutoskatsastettua on 2.5 litrainen ja 204hv, mikäli paino ei mene yli.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

S@mi sanoi
Moottorin teho ja paino saa nousta maksimissaan 20% ja iskutilavuus 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Eli jos mallisarjan tehokkain on tuo 2.0 170hv, suurin mahdollinen moottori minkä saa muutoskatsastettua on 2.5 litrainen ja 204hv, mikäli paino ei mene yli.

Siinä tapauksessa auto täytyy muuttaa myös tekniikaltaan vastaamaan sitä mallisarjan tehokkainta. Vemic tekee rahasta yhdenmukaisuustodistuksen siitä mitä osia pitää vaihtaa. Tuon paperin hinta on 50€ ylöspäin riippuen siitä kuinka paljon aikaa ja vaivaa tarvitaan niiden tietojen keräämiseksi.

J.K. Tuosta 20% painonnoususta en ole kuullut. Käsittääkseni tuo 20% kattaa ainoastaan tehon.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

S@mi sanoi
Moottorin teho ja paino saa nousta maksimissaan 20% ja iskutilavuus 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Eli jos mallisarjan tehokkain on tuo 2.0 170hv, suurin mahdollinen moottori minkä saa muutoskatsastettua on 2.5 litrainen ja 204hv, mikäli paino ei mene yli.
Vähän arvelinkin, että joku kiva pykälä asiasta on :seina. Toi Pajen motti sopivasti viritettynä olis vaan ollu aika härö peli ;D. Toisaalta onhan uudemmissa Galluissa noita alta 200hv V6 2.5, eikä välttämättä edes ylitä painorajaa, mutta poikittain asennetun v6:sen sovittelu pitkittäin lienee aika mielenkiintoista ja vaihdelaatikon sais kanssa keksiä jostain :-\
GSR sanoi
Siinä tapauksessa auto täytyy muuttaa myös tekniikaltaan vastaamaan sitä mallisarjan tehokkainta. Vemic tekee rahasta yhdenmukaisuustodistuksen siitä mitä osia pitää vaihtaa. Tuon paperin hinta on 50€ ylöspäin riippuen siitä kuinka paljon aikaa ja vaivaa tarvitaan niiden tietojen keräämiseksi.
Tuon jo suurinpiirtein tiesinkin. Tässähän on juuri tää että pitäis taakse saada erillisjousitus ton jäykän akselin tilalle :seina
 
Vs: Re: Puolityhmiä kysymyksiä..

zare sanoi
Tämän lauseen luettuani olen erittäin iloinen siitä seikasta etten ole Baijerilaiskuski joka on sorvannut lisävalopatteriston keulille ;D.
Hahaaa,kaverilla oli 4 Bosch 225 bemun keulilla ;D ;D ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Onko/oliko 97-> galanteissa kauko-ohjattava keskuslukitus vakiovaruste?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

S@mi sanoi
Moottorin teho ja paino saa nousta maksimissaan 20% ja iskutilavuus 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Eli jos mallisarjan tehokkain on tuo 2.0 170hv, suurin mahdollinen moottori minkä saa muutoskatsastettua on 2.5 litrainen ja 204hv, mikäli paino ei mene yli.

Näin se menee ja kannattaa ottaa huomioon tarkka litratilavuus esim. 1985cc ja 1995cc molemmat on kakslitrasia mutta jos katsari haluaa niin se voi ruveta kiukkuamaan tosta pienestä erosta. :seina
Painorajoitus on just toi 20% jota kaikki ei aina tiedä ja tulee ikävä ylläri konttorilla.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Tulikos autovero kaikille samaan aikaan,ja jos tuli,koskas on sen aika.?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

marlboro sanoi
Onko/oliko 97-> galanteissa kauko-ohjattava keskuslukitus vakiovaruste?


mun galantis on kauko-ohjaus, vaikka on glx....lienee köyhin varustelutaso. mulla ei ainakaan oo esim. takaikkunat sähköllä.
gls on ilmeisesti paras, entisessa sellasessa oli mm. cruise, jalopuut, audio-pack, jne.
eli vois kuvitella että on vakio ???
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
Tulikos autovero kaikille samaan aikaan,ja jos tuli,koskas on sen aika.?

jos meinaat ajoneuvoveroa("tuulilasivero") niin Verokausi alkaa, kun

* auto ensi- tai uudelleenrekisteröidään
* auto ostetaan
* auto muutetaan verolliseksi
ja sen jälkeen aina joka 12 kuukausi--
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Jos oon liikennevaloissa jonku perässä ylämäessä ja edessä oleva auto liikkelle lähtiessä valuttaakin autonsa mun etupuskuriin, kumman on vika? Eilen oli aika lähellä kun menin tosi lähelle yhtä pakua joka lähtikin valumaan taaksepäin lähtiessä :eek: Tuli kiire saada pakki päälle :eek:
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Jeh, tuosta olis kiva tosiaan saada vastaus. Joku mummo meinaan tuli kanssa etupuskuriin jollain 90-lopun corollallaan, eikä huomannu mitään vaikka meno pysähty siihen.. :mad: Sitte lähti vaan tyytyväisenä ku valot vaihtu, sitä omaa 20 km/h vakionopeuttaan... ::)
-> kaikki osaavat ajaa, jos on ajokortti... :-X
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Takanaolijan vika, uskokaa tai älkää. Se on peräänajo, joka johtuu riittämättömästä turvavälistä.

Kaverini sai aika hyvät sakot, kun odotteli liikennevaloissa erään bemun takana. Bemu ottikin ja pisti pakin päälle (meinasi peruuttaa 20m päähän parkkihalli ovelle) ja suoraan kaverin keulaan. Ja kyllä, kaveri sai sakot.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

En tiedä, miten se oikein lakikirjan mukaan menee, mutta silloin kymmenen vuotta sitten, kun autokoulun setä ohjeisti, niin se neuvoi, että valoihin pysähtyessä pitäis jättää rakoa sen verran, että näkee maata edessäolevan auton alla. Mahtuu sitten se etucorollan mummakin vähän valumaan, eikä heti tömähdä. ;) Jostakin kyllä jäänyt käsitys, et yleisesti ottaen "peräänajajan vika". Joskin tuollaset tapaukset on vähän kakspiippusia: ajoiko toinen liian lähelle, vai eikö toinen osaa tehdä mäkilähtöjä... :p

No niin, jospa joku joka oikeasti tietää, antais kysymykseen vastauksenkin, nää nyt oli vain tällasia aamupäivän pohdintoja. ;)

MUOKKAUSTA: Nostokurki ehtikin jo näköjään kertoa miten se menee. :D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Galantica sanoi
En tiedä, miten se oikein lakikirjan mukaan menee, mutta silloin kymmenen vuotta sitten, kun autokoulun setä ohjeisti, niin se neuvoi, että valoihin pysähtyessä pitäis jättää rakoa sen verran, että näkee maata edessäolevan auton alla.

Jostakin kyllä jäänyt käsitys, et yleisesti ottaen "peräänajajan vika".

Ei toimi kaupungissa, jos sulla on sen verran rakoa etta maata näkyy, on joku kiireisempi tunkenut keulansa siihen ;D

Toisekseen, peräänajo ei ole aina oma vika, jos joku kiilaa sinut esim. juuri ennen liikennevaloja ja lyö jarrut nippuun, etkä pysty estämään törmäystä(normaali ajoa huom) et ole syyllinen. Tämä on koettu, nähty ja todettu. Itse tyydyn ilmoittamaan itsestäni tööttäämällä jos joku innokkaasti valuttelee.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Miksi EVO IX:ässä on hydrauliikka pumppu,ku eikös sellainen oltu varastettu ja se on vähän vaivannut että missäsitä oikein tarvitaa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Luin tänään lehdestä osittain ja hätäisesti artikkelin moottorin "väännöstä", ja vielä senkin jälkeen jäi askarruttamaan yksi asia. Eli jos joku voi yksinkertaisesti vastata miksi "150hv, 200nm" moottorilla varustettu auto kiihtyy nopeammin kuin esim "120hv, 300nm" auto? Jos vääntömomentti on se liikuttava voima, miten aina testeissä muuten samanlaiset autot kiihtyy nopeammin(ainakin paikaltaan) enemmillä hevosvoimilla kuin enemmällä väännöllä(esim diiselmallit)?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

dani sanoi
Luin tänään lehdestä osittain ja hätäisesti artikkelin moottorin "väännöstä", ja vielä senkin jälkeen jäi askarruttamaan yksi asia. Eli jos joku voi yksinkertaisesti vastata miksi "150hv, 200nm" moottorilla varustettu auto kiihtyy nopeammin kuin esim "120hv, 300nm" auto? Jos vääntömomentti on se liikuttava voima, miten aina testeissä muuten samanlaiset autot kiihtyy nopeammin(ainakin paikaltaan) enemmillä hevosvoimilla kuin enemmällä väännöllä(esim diiselmallit)?
Varmaan välitykset ovat se suurin tekiä tuossa hommassa,ja kiihtyvyyteen vaikuttaa myös se,millä alueella tuo teho on käytössä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Nuhapumppu sanoi
Varmaan välitykset ovat se suurin tekiä tuossa hommassa,ja kiihtyvyyteen vaikuttaa myös se,millä alueella tuo teho on käytössä.

Tuossahan luki että muuten samanlaiset autot... 8) Olin itekin kirjottamassa välityksistä kun hokasin että puhuttiin samanlaisista autoista ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Nuhapumppu sanoi
Miksi EVO IX:ässä on hydrauliikka pumppu,ku eikös sellainen oltu varastettu ja se on vähän vaivannut että missäsitä oikein tarvitaa.

Voimansiirtoon. Eli yksinkertaistettuna: Boxi päättää miten voimaa jaetaan pyörille ja hydrauliikka sitten toteuttaa tämän voiman jaon tasauspyörästöissä.

miikka sanoi
Tuossahan luki että muuten samanlaiset autot... 8) Olin itekin kirjottamassa välityksistä kun hokasin että puhuttiin samanlaisista autoista ;D

Toisaalta muuten samanlaisissa autoissa, joissa toisessa diesel ja toisessa bensa moottori, ei taatusti ole samanlaiset voimansiirron palikat. Myös moottorien luonne on keskenään täysin erilainen. Pelkät huipputehot eivät vielä kerro suorituskyvystä paljoakaan. Monesti myös bensakone voi alumiinen ja diesel ei, eli painossakin voi olla eroja.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

dani sanoi
Luin tänään lehdestä osittain ja hätäisesti artikkelin moottorin "väännöstä", ja vielä senkin jälkeen jäi askarruttamaan yksi asia. Eli jos joku voi yksinkertaisesti vastata miksi "150hv, 200nm" moottorilla varustettu auto kiihtyy nopeammin kuin esim "120hv, 300nm" auto? Jos vääntömomentti on se liikuttava voima, miten aina testeissä muuten samanlaiset autot kiihtyy nopeammin(ainakin paikaltaan) enemmillä hevosvoimilla kuin enemmällä väännöllä(esim diiselmallit)?

cartest softalla leikin niin vähemällä teholla/korkeemmalla väännöllä oleva sutii pitkään verraten tehokkaaseen matala vääntöiseen...
ohjelmassa sai määritellä voiman siirron yms samaksi molemille
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

JKorpela sanoi
cartest softalla leikin niin vähemällä teholla/korkeemmalla väännöllä oleva sutii pitkään verraten tehokkaaseen matala vääntöiseen...
ohjelmassa sai määritellä voiman siirron yms samaksi molemille

Tämä kyllä kuulostaa loogiselta, kun miettii esim jenkkivehkeitä, vääntöä perkeleesti, sutii, muttei juuri mihinkään liiku. Ja nyt siis puhutaan vielä suht vakiovehkeistä eikä kiihdytysautoista.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

pexi sanoi
Toisaalta muuten samanlaisissa autoissa, joissa toisessa diesel ja toisessa bensa moottori, ei taatusti ole samanlaiset voimansiirron palikat. Myös moottorien luonne on keskenään täysin erilainen. Pelkät huipputehot eivät vielä kerro suorituskyvystä paljoakaan. Monesti myös bensakone voi alumiinen ja diesel ei, eli painossakin voi olla eroja.

Eiköhän kyseessä ollut kuitenkin enemmänkin teoreettinen kysymys, juurikin sen takia että kahta samanlaista diesel- ja bensamoottorista autoa ei voi olla? Koska kysymyksessähän luki ihan selvästi että muuten samanlaiset :p
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Luin tänään lehdestä osittain ja hätäisesti artikkelin moottorin "väännöstä", ja vielä senkin jälkeen jäi askarruttamaan yksi asia. Eli jos joku voi yksinkertaisesti vastata miksi "150hv, 200nm" moottorilla varustettu auto kiihtyy nopeammin kuin esim "120hv, 300nm" auto? Jos vääntömomentti on se liikuttava voima, miten aina testeissä muuten samanlaiset autot kiihtyy nopeammin(ainakin paikaltaan) enemmillä hevosvoimilla kuin enemmällä väännöllä(esim diiselmallit)?

Artikkelia lukematta, mutta yleisesti asiasta usein keskustelleena vastaan näin: vääntö ei autoa liikuta mihinkään vaan teho. Vääntö kuitenkin vaikuttaa tehoon, koskapa teho on väännön ja kierrosnopeuden tulo. Eli samalla kierrosnopeudella mitattuna sen moottorin teho on suurempi, jolla on sillä kohtaa suurempi vääntömomentti. Jottei homma olisi kuitenkaan näin yksinkertaista, täytyy muistaa, että autoa kiihdyttäessä kierrosnopeus muuttuu koko ajan, eli äskeisen kaltainen pistemäinen data on lähes hyödytöntä -tästä syystä pelkän huipputehon, ja huippuväännön tuijottaminen ei tuo ratkaisu kysymykseesi, koska kiihdyttäessä käytetään muitakin kierroslukuja. No miten sitten tietää kumpi kahdesta samanlaisesta, saman painoisesta autosta, samoilla valityksillä, mutta erilaisilla tehokäyrillä on nopeampi? Se, joka pystyy käyttämään kiihdytyksessä käyttämällään kierrosalueella enemmän tehoa. Mistäs sen sitten tietää? Piirrät autojen tehokäyrät ruutupaperille (teho Y-akseli, RPM X-akseli), ja merkkaat kiihdytyksessä käytetyn kierroslukualueen pisteet. Vedät viivat alas tehokäyrältä RPM-rajapisteisiin X-akselille. Nyt vaan värität X-akselin, tehokäyrän ja alas piirrettyjen viivojen väliin jäävän alueen, ja lasket ruuduista alueen pinta-alan. Pinta-ala kuvaa suoraan kiihdytyksessä käytettyä tehoa. Se autoista, kumman väritetty alue on pinta-alaltaan suurempi, on nopeampi
Tässä tullaan kohtaan, jossa käsitellään vaihteiston välityksien merkitystä:
ensin taas muistetaan, että teho on väännön ja kierrosnopeuden tulo, eli kumman tahansa kasvattaminen kasvattaa myös tehoa. Jos tehoa on paljon, mutta kapealla alueella (esim. pienikuutionen kisakone, joka tuottaa tehon korkeiden kierrosten avulla), vaatii kulkeakseen laatikon, jossa vaihdevälit ovat pienet (eli kiihdyttäessä ei tiputa pois kapealta hyvän tehon alueelta). Laajemmin vääntävän (eli laajemman tehoalueen omaavan) koneen kanssa kiihdyttäminen on sen vuoksi helpompaa, eikä vaadi välttämättä yhtä tiheitä vaihdevälejä. Tätäkin juttua voi tutkia piirtämällä kaksi erilaista käyrää, toiseen kapean, mutta korkean tehopiikin, toiseen hieman matalamman, mutta laajemman tehoalueen. Sitten värittää ruutuja joko kapealta RPM-alueelta (= tiheä loota) tai laajalta RPM-alueelta (= harvempi loota) ja kas, tulos on erilainen, vaikka huipputeho on toisella koko ajan parempi. Toki täytyy aina muistaa, että tosi elämässä vaihteen vaihtaminen vie aina pienen siivun pois kiihtyvyydestä, ja tiuhalla askilla vaihteet on nopeasti kelattu läpi ja huippunopeus voi jäädä pieneksi, ja lisäksi sen käyttäminen vaatii kierroksia. Samaten teoriassa oletetaan, että sutimista tai muuta ei-toivottua ei tapahdu kummallakaan.

Samaa asiaa myös Wikipediassa:

http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Niko Päivinen sanoi
Artikkelia lukematta, mutta yleisesti asiasta usein keskustelleena vastaan näin: vääntö ei autoa liikuta mihinkään vaan teho. Vääntö kuitenkin vaikuttaa tehoon, koskapa teho on väännön ja kierrosnopeuden tulo.

No mutta nythän tää alko aukeemaan :D. Tosiaan oli aika lailla harhaanjohtava se artikkeli, siinä ikäänkuin annettiin ymmärtää että nimenomaan "vääntö" olisi "se" tekijä mikä laittaa vehkeet kiihtymään.

Mitä tuolla aiemmin tarkoitin "samanlaisilla" autoilla, meinasin että jos nyt verrataan vaikkapa jotain TD golffia bensagolffiin, niin jos huipputehot on molemmissa hyvin samansuuruiset, on bensavehje lähes poikkeuksetta nopeampi. Kun jokapaikassa aina hehkutetaan diiselin väännöllä, ei siitä siis ole juuri hyötyä kuin isolla vaihteella väännättäessä. Ja tässä en nyt siis ota kantaa välityksiin jne.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

dani sanoi
Kun jokapaikassa aina hehkutetaan diiselin väännöllä, ei siitä siis ole juuri hyötyä kuin isolla vaihteella väännättäessä.

Tuolla se käytännön ero ajomukavuudessa tuleekin. Vaikka tuo mainitsemasi Golf, 1.6 FSi ja 1.9TDi. Heppoja suurinpiirtein saman verran, mutta vääntöä dieselissä enempi. Ohituskiihtyvyydessä on siis melkoinen ero, tietenkin, loogisesti dieselin eduksi. Tietysti riippuu ihmisestä, mutta itse ainakin arkiajossa arvostan paljon enemmän ohituskiihtyvyyttä ja sitkeyttä, kuin 0-100 arvoa.

Tuota väännön ja tehon suhdetta ja merkitystä on ehkä helpompi hahmottaa jos vertaa henkilöautoa kuorma-autoon. Jokaiselle lienee selvää että massat, kierrosalueet jne ovat hiukan erilaisia. Jos ajatellaan vaikka yhdistelmää 60 tonnin kokonaispainolla ja 620hv/3000Nm moottorilla, selvinnee väännön merkitys, kun suhteuttaa sen esim 1300kg, 100hv/180Nm henkilöautoon.
Teho on siis kuorma-autossa n. 6-kertainen, mutta vääntö onkin jo melkein 17-kertainen. Ja sillä väännöllä se 60 tonnia nousee mäen ylös.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ei se kuorma-autossakaan se vääntö sitä kuormaa sinne mäen päälle nosta, vaan teho. Pelkkä vääntö on sama kuin kiristäisit momenttiavaimeilla pohjaan kierrettyä pulttia ja katsoisit samalla mittaria joka ilmoittaa momentin: mittariin saa kyllä komeat lukemat, mutta ei se mutteri mihinkään liiku. Yhtälöstä ei voi ottaa huomioon vain toista puolta, ja jättää toinen puoli huomioimatta.
Kuten jo aiemmin selitin, koska teho on väännön ja kierrosnopeuden tulo, niin kumman tahansa muuttaminen muuttaa myös tehoa. Kuorkki esimerkissä on otettava huomioon, että vääntökäyrän muoto pitää olla melko tasainen, eli tehoa on oltava laajalla alueella pelkästään liikkeellelähdön mahdollistamiseksi, koska vaikka vaihteita on paljon, niin niitä on silti rajallinen määrä, ja kytkintä joutuu luistattamaan, eikä se onnistu, jos kellossa on 4000rpm. Koska teho pitää virittää heti tyhjäkäynnistä ylöspäin, isot dieselit kiertävät todella vähän. Koska käytettävissä oleva kierroslukualue on kapeampi kuin pienissä moottoreissa, on väännön vastaavasti oltava moninkertaisesti suurempi jotta päästään edes samaan huipputehoon, saati sitten kuusinkertaiseen. Tämän hoksaa nopeasti kun pyörittelee Wikipedian artikkelissakin mainittua kaavaa:
P = M · Rπ/30 rad/s
Kun tiedetään, että isot dieselit harvoin pyörivät yli 3000rpm, kun taas henkilöauton moottori saattaa tuottaa parhaan tehonsakin 6000rpm kohdalla, voidaan lukuja vähän sijoitella käänneltyyn kaavaan ja ihmetellä:

Henkilöauto 74000W, 6000rpm: M = P / (Rπ/30 rad/s) , eli M = 117,8 Nm huipputehon kierrosluvulla, joka täsmää hyvin valitsemani esimerkkimoottorin ilmoitettuun 150Nm huippuvääntöön alemmalla kierrosluvulla.

Kuorma-auto kuusinkertaisella teholla, 3000rpm (6x74000 W): M = P / (Rπ/30 rad/s) , eli M = 1413,3 Nm huipputehon kierrosluvulla. Eli kaksitoistakertainen vääntö, jotta saadaan kuusinkertainen huipputeho, jos kierrosluku puolittuu. Pelkkää matematiikkaa siis. Tämä sama kaava toteutuu pienemmilläkin kierrosluvuilla, eli osatehoilla. Huippuvääntöhän on yleensä huipputehon kierrosluvun alapuolella, isoissa dieseleissä puhutaan vielä 3000rpm pienemmistä kierrosluvuista huipputehollekin... TJEU:
http://www.everytime.cummins.com/every/applications/ism_ratings.jsp
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scania
Ja jälleen, sama toteutuu niissä vokkeloissakin: dieselin ohituskiihtyvyys on parempi, koska suurempi vääntö laajemmalla alueella tarkoittaa sitä, että kiihdyttäessä on käytössä suurempi TEHO, koska kierroslukualueissa ei katuajossa ole niin suuria eroja kuin kuorkkiesimerkissä, eikä bensakonetta ole jeesaamassa juurikaan sen tiuhempaa laatikkoa. Jos oletetaan, että esimerkin kuorma-auton moottorin kierrosluku ei muutu sen nostaessa 60 tonnin kuorman mäen huipulle (helpompaa tarkastella yhtä pistettä), niin JOS kuorma-autossa olisi vastaavan tehoinen formulan moottori ja JOS kuorma olisi saatu liikkeelle tällä moottorilla, niin tiheämmillä välityksillä se nostaisi saman nyytin mäen päälle, vaikka vääntöä ei ole lähellekään niin paljoa.

Kerhon dynopäiviltä saadaan toinen hyvä leikkimielinen esimerkki: otetaan kaksi fillaria, ja kaksi polkijaa. Toinen polkija olkoon todistetusti kerhon parhaan väännön omaava Tepi, ja toinen olkoon joku rimppakinttu, vaikkapa minä. Tepille annetaan tasoituksen vuoksi SA-INT mallin mankeli, kun taas meikäläiselle annetaan ziljoonavaihteinen maastofillari. Viedään fillarit ja polkijat jyrkkään ylämäkeen, ja kisa käyntiin: Tepi puskee mäkeen liian pitkillä välityksillä, mutta hurjalla väännöllä. Meikäläinen ei väännössä pärjää Tepille, mutta pystyn vastaavasti kompensoimaan tilannetta kierrosluvulla, koska minulla on ne ziljoona vaihdetta käytössä, ja pystyn valitsemaan sopivan vaihteen, jolla matka etenee ehkä jopa Tepin tahtiin....ja tässäkin homman ratkaisee takapyörälle menevä TEHO, ei vääntö.
Ei kun kynä käteen ja ruutuja värittelemään....
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
Takanaolijan vika, uskokaa tai älkää. Se on peräänajo, joka johtuu riittämättömästä turvavälistä.

Kaverini sai aika hyvät sakot, kun odotteli liikennevaloissa erään bemun takana. Bemu ottikin ja pisti pakin päälle (meinasi peruuttaa 20m päähän parkkihalli ovelle) ja suoraan kaverin keulaan. Ja kyllä, kaveri sai sakot.


mulla sattui samankaltainen sattuma n. 2 vuotta sitten. seisoin jonossa punaisissa valoissa kun huomasin että edellä oleva farkkuvolvon pakkivalot syttyivät, ja sieltähän se tuli keulaan niin että carisman puskuri meni tuhannen päreiksi ;D kaveri selitto nolona jotain yrittäneensä koukata kanssa vieressä olleeseen parkkihalliin tai jotain sinne päin... vaihdettiin tietoja ja tehtiin sattuneesta ''paperi'' noin meidän kesken ja kaveri hoiti kiltisti homman vakuutusyhtiöön.
sain siinä uuden puskurin ja vaurioituneen ilmastoinnin uusiksi. eli hyvin sattui lopulta.
miinusta oli se että jouduin ajaa viikon sijaisauto vectralla :seina
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

niko mutta toi ei pidä paikkaansa, tepillä kytkeytyy vtec juuri mäen maksimi kulma kohdassa ja vauhti vaan kiihtyy ja näin paikkaa tämän suuren vaihteen tuoman huonon hyödyn.

nojoo ei jaksa ajatella. tosiaan vm:ssä oli mielenkiintoinen artikkeli näistä jutuista ja tosiaan nikon väritysoppi pitäisi pitää paikkaansa. Tehkää niitä miljoona vaihdetta lootia niin pärjäätte kieseleille.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ajovalojen säätömekanismi on rikki ja vasen ajovalo näyttää liian alas.. Pajalla sanoivat että koko umpio (52,00 e paikallisessa varaosakaupassa) pitäisi vaihtaa. Viime vuonna sain auton katsastettua, vaikka suuntaus oli pielessä.

Onko konstia suunnata valoa? Ajattelin ensin kyllä viedä auton leimalle ja jos hylky tulee valon takia niin sitten vaihtaa umpion.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

raxu sanoi
Ajovalojen säätömekanismi on rikki ja vasen ajovalo näyttää liian alas.. Pajalla sanoivat että koko umpio (52,00 e paikallisessa varaosakaupassa) pitäisi vaihtaa. Viime vuonna sain auton katsastettua, vaikka suuntaus oli pielessä.

Onko konstia suunnata valoa? Ajattelin ensin kyllä viedä auton leimalle ja jos hylky tulee valon takia niin sitten vaihtaa umpion.

siinä ajovalon takapuolelle konehuoneessa on sellaiset pitkät ruuvit, joissa on muistaakseni 10mm kuusikulmakanta ja sit ristikanta samassa. Niitä on muistaakseni 2kpl per valo, toisella säädetään sivuheitto ja toisella korkeus. Ja siis ajovalolle omat, pitkille omat. Siitä varovasti testaamaan kumpi säätää korkeutta.

Ja sit se säätöohje, ajat jonnekin tasaiselle kohdalle jossa on sopivasti 5m päässä seinä. Mittaat ajovalon keskikohdan korkeuden, teet samalle korkeudelle seinään vaikka teipillä merkin ja läväytät lyhyet valot päälle. Nyt seinään tulee ihmeellinen valoilmiö, jonka kuvion keskikohdan yrität saada sattumaan sittä siihen teipin kohdalle säätämällä :)

eli siis lyhkäisesti: ajovalojen keskikohdan korkeuden ja leveyden on oltava 5m päässä sama.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
siinä ajovalon takapuolelle konehuoneessa on sellaiset pitkät ruuvit, joissa on muistaakseni 10mm kuusikulmakanta ja sit ristikanta samassa. Niitä on muistaakseni 2kpl per valo, toisella säädetään sivuheitto ja toisella korkeus. Ja siis ajovalolle omat, pitkille omat. Siitä varovasti testaamaan kumpi säätää korkeutta.

Ja sit se säätöohje, ajat jonnekin tasaiselle kohdalle jossa on sopivasti 5m päässä seinä. Mittaat ajovalon keskikohdan korkeuden, teet samalle korkeudelle seinään vaikka teipillä merkin ja läväytät lyhyet valot päälle. Nyt seinään tulee ihmeellinen valoilmiö, jonka kuvion keskikohdan yrität saada sattumaan sittä siihen teipin kohdalle säätämällä :)

eli siis lyhkäisesti: ajovalojen keskikohdan korkeuden ja leveyden on oltava 5m päässä sama.

Jepjep, ilmeisesti juuri tuo korkeussäädön säädinmekanismi on särki, rikki, kaput. Empä tuon vuoksi viitsisi muuten ehjää umpiota vaihtaa, pitää tutkia kun pimeys saapuu :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom