Puolityhmiä kysymyksiä..

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
Mistä saa HKS ilmansuodattimiin uusia suodatinelementtejä?

linkki suodattimeen -> http://www.alamomotorsports.com/HKS/hkssmf.htm
Mistä tahansa vanhasta patjasta,nenäliinasta,teräsverkosta yms..

Ei se "suodatuskyky" siitä ainakaan pahene,jossei kyllä paranekkaan..

Heittäisit tuolla ennenmmin vesilintua ja laittaisit KUNNON filtterin,ei olisi moottoriremonttikaan niin lähellä.


Tuohon jarruasiaan,itsekkin ihmettelin kun pärrässä on takasatula klo 18 kohdalla,ja etusatulat klo 10 kohdalla.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
Heittäisit tuolla ennenmmin vesilintua ja laittaisit KUNNON filtterin,ei olisi moottoriremonttikaan niin lähellä.

Laitan heti kun annat minulle kunnon filtterin. Tai edes kerrot mistä sellaisen saa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
Laitan heti kun annat minulle kunnon filtterin. Tai edes kerrot mistä sellaisen saa.

Pistä tollanen. Ei pitäisi olla huono. ;) Ja noitahan saa melkein joka paikasta. Esim. http://www.sarlinraceteam.fi/
Apexi%20Dual%20funnel%20Power%20intake%20suodatin.jpg
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Masatus sanoi
Entäs noiden 8 ja 9 versioiden eroavaisuudet? kyllähän ne googlellaki selviää mutta jos joku täällä haluaisi sen kertoa, koska esim sellaiset asiat kuten moottorimuutokset ei välttämättä näy heppamäärissä vakiona mutta lastun vaikutuksessa voi olla suuriakin eroja esimerkkinä bmw vanhemmassa 204hp dieselistä irtosi lastulla jotain 250-260hv ja uudemmasta 218hv diesel mallista saa 300hv.

Dieseliä ei voi verrata bensiinikoneisiin kun uudelleenohjelmoinnista on kyse. Dieseli käytännössä ohjelmoidaan ruiskuttamaan enemmän polttoainetta normaaliin verrattuna. Bensiinimoottorissa tämä ei olekkaan näin helppo juttu. Tottakai uudemmat moottorin aina paranee jossain suhteessa. Moottorinohjaukset, suihkutuslaitteet ynnä muut moottorikomponentit. Mitä käytännössä on uusittu, tai kuinka paljon enemmän tehoa IX:stä saadaan, sitä en tiedä. Joku näppärä voisi kaivaa vaikka IX:n workshop manualin jossa varmasti kerrotaan uudistuneet komponentit. Ja mitä MIVEC:iin tulee, saadaan esim. osakaasulla auto täyttämään paremmin päästöarvot kuten CO2/km.

Itselläni on käsitys että Evo VIII ja Evo IX:n tehot saadaan pienemmällä rahamäärällä korkeammaksi kuin STi Imprezan. Jos puhutaan perusparannuksista (Stage 1, imupuoli, pakopuoli, polttoainepumppu, lastu).
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

lancer evo-r sanoi
Pistä tollanen. Ei pitäisi olla huono. ;) Ja noitahan saa melkein joka paikasta. Esim. http://www.sarlinraceteam.fi/

en minä... pitäis saada sitä suodatustehoa ihan tosissaan. Eli mieluummin alkuperäinen. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Käsittääkseni tuon Apexin pitäs olla ihan hyvä myös suodatukseltaan. Jontain testejä oli ainakin voittanut. Se on kuivafiltteri ja vaihdetaan paskaantuessa kuten alkuperäinenkin. Itsellä on ollut noita useassa autossa eikä ole sen puoleen ongelmia ollut.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

nostokurki sanoi
en minä... pitäis saada sitä suodatustehoa ihan tosissaan. Eli mieluummin alkuperäinen. :)

Luulen et joku vois luopua omastaan kohtuurahalla. Kun noita galant/legnumeita on tännekkin jonkunverran tullut.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

lancer evo-r sanoi
Pistä tollanen. Ei pitäisi olla huono. ;) Ja noitahan saa melkein joka paikasta. Esim. http://www.sarlinraceteam.fi/
Apexi%20Dual%20funnel%20Power%20intake%20suodatin.jpg
Tähän hätään nyt ihan varmasti en mee sanomaan missä lehdessä oli, muistelisin Redlineä mut mut...
Joka tapauksessa oli noi filsut testissä ja juurikin tota Apexin filsua suosittelivat, ja no HKS y.m. sienifiltterit kirosivat melkein alimpaan polttolaitokseen...

Kunhan saa tässä auton valmiiksi ni meinasin tilata tollasen Apexin (tällä hetkellä on joku halpa kromipömpeli et saa siirreltyä tota kiulua välillä)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

lancer evo-r sanoi
Pistä tollanen. Ei pitäisi olla huono. ;) Ja noitahan saa melkein joka paikasta.
Yhdessä VR-4 jo tuollainen oli,ja jostain kumman syystä ei ollut kauaa..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Sen perusteella mitä olen itse lukenut (CVR4) ja kuullut (känniset autonrassaajat), en kyllä aio tuollaista tötteröä omaan vekottimeen laittaa. Vaatisi niin paljon työtä saada se toimimaan kunnolla - käytännössä akun siirron takakonttiin - että ei kiitti :)

Ja puhun siis nyt vain VR4:stä, jossa kylmän ilman tuominen suodattimelle on hankalaa, joissain autoissa voinee onnistua helpommin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Tossa on vastaava testi ku mitä lehdestä luin, siin oli kyllä enempi noita filsuja mut...

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Onko kukaan nähnyt Blitzin LM sarjaa missään testissä? Metalliverkkoon perustuva SUS pärjäsi huonosti tuossa nettilinkissä mutta LM on rakenteeltaan varsin saman kaltainen kuin tuo Apexi.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

joku suomalainen firma viel myis mulle tommose apexi filtterin evo6 kitillä :D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Eilen luin jotakin tuuninki lehteä, ja siinä oli juttua alustasarjoista. Pari Tein satsia siinä näytti olevan ja mutta niille ei ole sen jutun mukaan hyväksyntää Suomessa. Mites Evojen omistajat joilla tuon Tein satsit on ollut jo valmiina, onko ruvennu katastuskonttorilla inssit viisastelemaan ?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Jos auto ei ole EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alainen niin todistuksia ei tarvita. Jousien ei edes tarvitse olla samaan autoon tarkoitetut jos ne sopivat asiallisesti. Myös rälläkkämadallus on sallittu jos jouset edelleen istuvat asiallisesti jousilautasiin.

Muutoskatsastus tulee kuitenkin suorittaa ja pyörännavan etäisyys lokasuojan reunaan merkitä rekisteröintitodistukseen.

Joku viisaampi osaa varmaan sitten kertoa mitä tämä tarkoittaa japanintuontien osalta joilla ei ole kokoa autoa kattavaa EY-tyyppihyväksyntää.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ast sanoi
Jos auto ei ole EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alainen niin todistuksia ei tarvita. Jousien ei edes tarvitse olla samaan autoon tarkoitetut jos ne sopivat asiallisesti. Myös rälläkkämadallus on sallittu jos jouset edelleen istuvat asiallisesti jousilautasiin.

Muutoskatsastus tulee kuitenkin suorittaa ja pyörännavan etäisyys lokasuojan reunaan merkitä rekisteröintitodistukseen.

Joku viisaampi osaa varmaan sitten kertoa mitä tämä tarkoittaa japanintuontien osalta joilla ei ole kokoa autoa kattavaa EY-tyyppihyväksyntää.

Tarkoittako tämä että voin laittaa TEIN-alustan ja mennä muutoskatsastamaan sen ilman mitään papereita? :D Nelipyöräsuuntaustahan se ei muutenkaan tarvii koska on vm -95.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ei taida ton vuoden autoissa tarvita vielä mahottomia hyväksyntiä alustoilta, kunhan korkeuen tosiaan muutoskatsastaa.. Nelipyöräsuuntaus tulee tehä aina ku on säätäny korkeemmalle tai matalemmalle, koska kulmat muuttuu ku ruuvaa suuntaan tai toiseen.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Sitähän se minun nähdäkseni tarkoittaa. Aiheesta on jotain AKE:n sivuilla ja sivun alareunassa on linkki tarkempaan ohjeeseen.

Pyöränkulmista ei tarvitse todistusta ellei alustan valmistajan Tuv tms. lappu sitä vaadi tai ellei katsastaja katso sitä tarpeelliseksi jostain syystä.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Alustan+muutokset.htm
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

UITTO- sanoi
ei taida ton vuoden autoissa tarvita vielä mahottomia hyväksyntiä alustoilta, kunhan korkeuen tosiaan muutoskatsastaa.. Nelipyöräsuuntaus tulee tehä aina ku on säätäny korkeemmalle tai matalemmalle, koska kulmat muuttuu ku ruuvaa suuntaan tai toiseen.

Öö.. Siis edelliseen -95 autoon halusivat tuv-lapun jousista. Ja tottakai nelipyöräsuuntaus tehdään mutta eivät halua sitä konttorilla nähdä kuin vasta (muistaakseni) -01 eteen päin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

lancer evo-r sanoi
Öö.. Siis edelliseen -95 autoon halusivat tuv-lapun jousista. Ja tottakai nelipyöräsuuntaus tehdään mutta eivät halua sitä konttorilla nähdä kuin vasta (muistaakseni) -01 eteen päin.

Anna seuraavalla kerralla AKE:n ohje vaikka printattuna elleivät muuten osaa toimia oikein :peukku
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Viimeks ku jätin autoni konttorille jonoon ja annoin niiden muutoskatsastaa sen alustan ihan omalla ajallaan niin eivät edes halunneet nelipyöräsuuntauksesta papereita, saatika sit tuv-lappua. En sit viittiny alkaa katsastuksen jälkeen kyselee et "miks et tarvinnu ees niitä papereita vaikka kävin kaikki ihan vartavasten hankkimassa". Ne oli mittaillu vaa et pyörät mahtuu olee siellä joka asennossa ja mittasivat etäisyyden pyörän navasta lokarin reunaan.

Kyllä siltikin aattelin hommata tuv-hyväksytyn alustan jatkossakin. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

veikka81 sanoi
Eilen luin jotakin tuuninki lehteä, ja siinä oli juttua alustasarjoista. Pari Tein satsia siinä näytti olevan ja mutta niille ei ole sen jutun mukaan hyväksyntää Suomessa. Mites Evojen omistajat joilla tuon Tein satsit on ollut jo valmiina, onko ruvennu katastuskonttorilla inssit viisastelemaan ?

Kävin tuossa huhtikuussa katsastamassa kolmoseni Laitilan K1 asemalla ensimmäistä kertaa Teinin alustalla ja eipä kukaan kysellyt mitään papereita ja hyväksytty leima tuli mukisematta paperiin.
Toiseksi eipä ne mitään mittauksiakaan tehnyt viitaten pyörän navasta lokasuojan reunaan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

-95 tdi Pätkä pajero on rekisteröity huoltoautoksi jolla saa ajaa 80 km/h ::) mitä tarvitaan ,että sillä saa ajaa 100km/h?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

L.Knuuttila sanoi
-95 tdi Pätkä pajero on rekisteröity huoltoautoksi jolla saa ajaa 80 km/h ::) mitä tarvitaan ,että sillä saa ajaa 100km/h?

kaasupolinta omalla vastuulla. :p epäilen ettei mikään auta nopeuden 100kmh nostamiseen kun kyseessä on huoltoauto.
isällä oli fiatin bussi-paku katsastuksessa laihdutus kuuri
paino tarpeeksi alas että sai 100kmh otteeseen, oliskohan 1900kg omapaino raja tms...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Painoa alemmas, mutta sitte pitääki olla jo jonkun firman auto et pysyy pienellä verolla. Voikohan noita muuttaa edes takasin hekilöautoksi.. Joidenkin huhujen mukaan ei vois. Ei kai Pajella yli 80km/h uskalla ees ajaa :nykii tai ainakaan kannata. Alkaa kulutus kohoaan.

Mulla on tuo käyttis-Paje 2+2 paku ja sillä saa päästellä niin paljon ku rajotukset sallii, mutta eipä sillä oikeestaan tule ajettua yli kaheksaakymppiä kuitenkaan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään ~65mm SISÄhalkaisijaltaan olevaa rosteri/hapokasta putkee?

Kun tuo ei oikeen natsaa tuumaisiin,eikä omiin silmiin ole ainakaan koskaan osunut..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

akkrut sanoi
Pystyykö foorumin kelloa hiplata? Voisin siirtää tunnin eteenpäin.

ois kyl hyvä jos sitä sais tunnilla eteenpäin.luulin jo jonkuaikaa ku yhen kirjotuksen jälkeen katoin kelloa ja se oli tunnin jälessä.luulin jo että oon pikkukaljoissani menny tekeen omia säätöjä?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään ~65mm SISÄhalkaisijaltaan olevaa rosteri/hapokasta putkee?

Kun tuo ei oikeen natsaa tuumaisiin,eikä omiin silmiin ole ainakaan koskaan osunut..

löysin googlesta tuollaisen sivun kun rupesin muistelemaan että NS-normin putkista löytyy erikoisempiakin kokoja.

http://www.cronvall.fi/pdf/rstputki2006.pdf

Ns- standardin putkissa ilmisesti siis on sisämitta tärkein, ja ulkomitta muuttuu seinämän paksuuden mukaan. Onniseltakin varmaan pystyy noita putkia tilaamaan mutta on firmalla kaikki luettelot että en pysty nyt tarkistamaan.

tuossa DN 65 on sisämitta juurikin se 65 mm, seinämä 1,5mm ja hinta 18,86 e/m
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Tarvitko kuinka pitkän palan? Jos hommais putkea jossa ois työstövaraa ja sorvailis/ sorvauttais. Sais ainaki tarkan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

MVa~1 sanoi
Tarvitko kuinka pitkän palan? Jos hommais putkea jossa ois työstövaraa ja sorvailis/ sorvauttais. Sais ainaki tarkan.

:eek:fftopic perkeleellistä hommaa sorvata putkea jos pituus on yli 30cm...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

tää nyt saattaa olla ihan tosityhmäkin kysymys eikä vaan puolityhmä mutta jos vaihdan autoon h7 sumuvalojen (Hella ff 50) tilalle jotkut muut (H2, H3) niin tarviiko vaihtaa mitään johdotuksissa. Mulla on nyt johdot ollut paikallaan mutta lamput otin irti kun vaihdoin ehjän helman autoon enkä viitsinyt rikkoa uutta helmaa. tarviiko rele vaihtaa?

nyt ollut autossa molemmat Hellan mallit FF50 ja FF75 mutta kumpikaan malli ei oikein istu tuohon keulaan kun ovat niin syviä ja vähän liian modernit vanhaan autoon. Yritän etsiä nyt jostain pyöreät ja rihlatulla lasilla olevat sumarit ja koittaa saada ne siististi tuohon keulaan. Vois sopia kun muissakin sporttimitsuissa on noita pyöreitä ollut.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Ville T. sanoi
tää nyt saattaa olla ihan tosityhmäkin kysymys eikä vaan puolityhmä mutta jos vaihdan autoon h7 sumuvalojen (Hella ff 50) tilalle jotkut muut (H2, H3) niin tarviiko vaihtaa mitään johdotuksissa. Mulla on nyt johdot ollut paikallaan mutta lamput otin irti kun vaihdoin ehjän helman autoon enkä viitsinyt rikkoa uutta helmaa. tarviiko rele vaihtaa?

nyt ollut autossa molemmat Hellan mallit FF50 ja FF75 mutta kumpikaan malli ei oikein istu tuohon keulaan kun ovat niin syviä ja vähän liian modernit vanhaan autoon. Yritän etsiä nyt jostain pyöreät ja rihlatulla lasilla olevat sumarit ja koittaa saada ne siististi tuohon keulaan. Vois sopia kun muissakin sporttimitsuissa on noita pyöreitä ollut.

Sähköihin ei tarvitse muita muutoksia tehdä kun liittää uusien kattiloiden johdot entisten tilalle :peukku
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Minkä takia tinneri kuivattaa enemmän käsiä kuin jarrukliineri,pääasiassahan kumpienkin PITÄISI olla rasvanpoistajaa..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
Minkä takia tinneri kuivattaa enemmän käsiä kuin jarrukliineri,pääasiassahan kumpienkin PITÄISI olla rasvanpoistajaa..
Koostumus on erinlainen. Mikäs tämä jarrukliineri on,joka ei kuivata käsiä tinnerin lailla? Yleensähän tinneri on monia kunnon kliinereitä enemmän öljypohjainen.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Nuhapumppu sanoi
Mikäs tämä jarrukliineri on,joka ei kuivata käsiä tinnerin lailla?
CRC:n "litratavara".

Ja siis kuivattaahan tuokin,muttei niin pahasti.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mitä varten kaupungeissa tiellä kaivonkannet on aina sellaisessa kohdassa että niihin osuu renkaat?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

... ja miks ne on jotkut niin syvällä että kun päältä ajaa niin etupuskurin alalippa raapasee aina niihin? :mad:
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

MetanolMan sanoi
... ja miks ne on jotkut niin syvällä että kun päältä ajaa niin etupuskurin alalippa raapasee aina niihin? :mad:

Eikait se missän syvällä ole silloin jos sulla lippa raapaisee kantee ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Tänään tuli kiistaa kaverin kanssa oikein kunnolla,että mitenkäs ne kilometrikorvaukset nykyään meneekään.?

Itse olen metallilla,jos se mitään asiaan vaikuttaa..

Eli,JOS kuljen XX-matkaa,joka ei ole kohtuullisten yhteyksien päässä,jolloinka joudun käyttämään omaa autoa perustyömatkaan päivittäin,niin kuinka monta senttiä yms saan per kilometri?

Ja tämä siis vain verottajan puolelta,työnantajahan voi tarjota lisää,mutta se ei kiinnosta,vaan nimenomaan verottajan puoli.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

"Dolly"-trailerit yms,minä niitä pidetään?

Todellakin tyhmä kymysys,mutta nyt ei leikkaa.

Eli käsitelläänkö sitä normi trailerina,vaikka auto ei olekkaan kuin etupyörien varassa,vai jonain muuna?

Ja mites kantavuudet yms tuon laisissa?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
"Dolly"-trailerit yms,minä niitä pidetään?

Todellakin tyhmä kymysys,mutta nyt ei leikkaa.

Eli käsitelläänkö sitä normi trailerina,vaikka auto ei olekkaan kuin etupyörien varassa,vai jonain muuna?

Ja mites kantavuudet yms tuon laisissa?

EIks ne oo vedettäviä "laitteita" tms kuiteskin hyvö porsaanreikä...


Tyhmä kysymys:

Montako autoa saa omistaa vuodessa ennen kun verottaja kiinnostuu asiasta. Ei oo meinaan löytynyt sopivaa autoa vuoden aikana :-[
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

tepi sanoi
EIks ne oo vedettäviä "laitteita" tms kuiteskin hyvö porsaanreikä...


Tyhmä kysymys:

Montako autoa saa omistaa vuodessa ennen kun verottaja kiinnostuu asiasta. Ei oo meinaan löytynyt sopivaa autoa vuoden aikana :-[

Niin meinaatko että jokaisesta vaihdosta on tullu voittoa tilille? Jos näin niin autojen määrällä ei ole kai väliä vaan sillä että paljonko sitä tuohta siitä välistä tulee jos tulee. Jossain vaiheessa se sitten kai lasketaan normaaliksi sivutyöksi ja verotetaan sen mukaan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

tepi sanoi
Tyhmä kysymys:

Montako autoa saa omistaa vuodessa ennen kun verottaja kiinnostuu asiasta. Ei oo meinaan löytynyt sopivaa autoa vuoden aikana :-[

Joskus ainakin oli myydyissä autoissa 7kpl. rajana.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

tepi sanoi
Tyhmä kysymys:

Montako autoa saa omistaa (Tarkoitit varmaan myydä..) vuodessa ennen kun verottaja kiinnostuu asiasta.
4kpl oli viime vuonna rajana.

Sillä ei ole väliä kuinka paljon voittoa tekee,mutta JOS tekee yli neljästä,niin silloin menee normaali vero%.


Noh,tietääkö kukaan tuosta Dollysta?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ST sanoi
Noh,tietääkö kukaan tuosta Dollysta?

ei tarvi katsastaa, ei kantavuuksia, dolly on dolly ja sillä saa vetää oikeestaa mitä vaan....
saa ite tehä eikä tarvi mitään kstävyys laskelmia tai todistuksia...
on siis ainut mikä rajoittaa niin auton vetokyky / kortin rajat...
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mr mmc sanoi
ei tarvi katsastaa, ei kantavuuksia, dolly on dolly ja sillä saa vetää oikeestaa mitä vaan....
saa ite tehä eikä tarvi mitään kstävyys laskelmia tai todistuksia...
on siis ainut mikä rajoittaa niin auton vetokyky / kortin rajat...

Ja max. hinausnopeus 60km/h
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Mr mmc sanoi
ei tarvi katsastaa, ei kantavuuksia, dolly on dolly ja sillä saa vetää oikeestaa mitä vaan....
saa ite tehä eikä tarvi mitään kstävyys laskelmia tai todistuksia...
on siis ainut mikä rajoittaa niin auton vetokyky / kortin rajat...
Ts. jos tuollainen on,ja autossa vetokyky esim 1500kg,niin saa vetää omamassaltaan max 1499kg painavaa kippoa?
Mites,kun tuollainen vetomäärä vaatii yleensä jarrut kärryltä,niin tässä tapauksessako ei vaadita?
Ja pitääkö tuollaisessa olla vedettävässäkin kuski mukana.?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

Dollyssä ei jarruja ole, siitä syystä hinausnopeus on maksimissaan 60km/h. Hinattavassa autossa ei kuljettajaa tarvita koska auto ajetaan esim eturenkaistaan laitteen päälle, mutta muistaakseni valot siinä pitää olla ihan niinkuin perävaunussakin, vieläpä sellaiset että ne saa siirrettyä hinattavan auton perään. Tekninen nimike tuolle dollylle on hinattava laite.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Hinattava+laite+ja+moottorittomat+ajoneuvot.htm
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä..

ELi jos oikein ymmärsin, niin saa tyhjänä vetää yli 60km/h.. "Moottorikäyttöistä ajoneuvoa apuvaunun avulla hinatessa suurin sallittu hinausnopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta"

Eli saisko sitte tyhjänä vetää ess sen 80km/h minkä normaalia kärryäkin??
Ja vaikuttaako kortin rajat tuohon? Eli pitääkö olla E-kortti että saa autoa vetää tuolla? Tyhjään Dollyynhan kortti kyllä riittää..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom