76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Aijaa, mä olen pitänyt niitä alla kun olen maalannut autoa ja talvisäilytyksessä kun noissa on päällä on hienot "talvirenkaat". ;D
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

nojoo...totanoin oon sanaton ;D voin vaihtaa päikseen maalauskummeiksi vaikka 2sarjaa 155sr 13 hyväpintasia datsunin/mitsun 13 tuumasia... :-X
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Ei mahdu alle 14 tuumaiset vakiojarrujenkaan kanssa, joten ei onnistu... No eipä ne siitä ole kärsineet eli ovat suhteellisen siistissä kunnossa edelleen, paitsi että ovat olleet ainakin jonkun aikaa talvirenkaissa mikä tietysti näkyy jo muutaman vuoden jälkeenkin.
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

ast sanoi
Mullakin taitaa olla yksi setti samanlaisia vanteita, tosin mustana. 14", leveydestä ei tietoa. Onko tuollaiset nyt sitten jotenkin erikoiset tai harvinaiset?


noh, ei kai nyt harvinaiset sentään..?
Melkein joka toisessa f-ryhmän/sprintti Starleteissahan noita alla näkyy.
Miks niitä niissä käytetään on just ehken toi et levittää hyvin ulospäin ja on halpa/kestävä teräsvanne. Siis silloin jos ei oo varaa oikeaan rallivanteeseen ;D.
Itselläkin yks setti tommosia pyörii nurkissa..
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

mutta jos siihen asiaan... niin kuinka on sen v-laatikon tukipalkin ja kartaanin kanssa? onko galantin(2-osainen) kartaani saman pituinen kuin celesten , ja muistaako kukaan onko celesten 1.6 ja 2.0 tuki palkki samanlaane? jos on nii sitte käy ilmesesti oma...?
tuos muuten rojektikuvaa(aikalailla tän hetkisiä)-----> http://groups.msn.com/ripaluisua-com/rassuninrojektimitsu.msnw
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

herätellään...
eli hain tänään 4g63 tekniikan: laatikko, kone kartaani
kartaani on siis kaksosanen ja tukipalkki oli jotenkin kotkattu 1.6sen palkista---ja koneelle oli tehty celesteen, josta se irrotettiin moottorin kiinnikeet palkkiin muutamaa senttiä edemmäs...? mitähän varten?
tuli mieleen että olisko alunperin kotoisin galantista(jos siinä olisi pitempi se kartaani...?)
nyt olis kiva saara tietoa jos jollain on
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

ei kai Celesteä ole ikinä saanutkaan 4G63 koneella -eli varmasti on Galantista se kone.

Typerä ratkaisu siirtää konetta eteenpäin, olis vaikka lyhentäny kardaania ennemmin...
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Niko Päivinen sanoi
ei kai Celesteä ole ikinä saanutkaan 4G63 koneella -eli varmasti on Galantista se kone.

Typerä ratkaisu siirtää konetta eteenpäin, olis vaikka lyhentäny kardaania ennemmin...
niin myös ynnäilin.
mutta eikai siinä sitten kun sen aika tulee niin muutaku ruuvata kone ja laatikko ja mitata paljonko pois kartaanista
mikähän kun kaikki näkemäni 63set on olleet peltisellä venakopalla, tässä kevytmetallinen ja myös jakaja on kärjellinen ???
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

ettei se ole vaan koko pata peräisin etuvetoisesta? Nuo venakoppa ja sytkä voivat ollakin...
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

jaa a, 77 celestessä se on ainakin ollut paikoillaan ja eikai niillä niin suurta merkitystä...?
mulla jostakin sellanen käsitys ollu että järjettömät jakajat 63sissa.
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Kannesta sen näkee onko ollut alunperin etu- vai takavetoisen keulalla. En kyllä tiedä koska kärjettömät tulivat g63 koneisiin, ehkä jo 70-luvulla? g3 koneisiin ne tulivat vasta 80-luvun puolella...
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Niko Päivinen sanoi
Kannesta sen näkee onko ollut alunperin etu- vai takavetoisen keulalla. En kyllä tiedä koska kärjettömät tulivat g63 koneisiin, ehkä jo 70-luvulla? g3 koneisiin ne tulivat vasta 80-luvun puolella...
onko siis kansissa jotain tähdellistä eroa? ja mistä näkee ???
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

vesikanavien järjestys: toisessa oli termari kannen päässä, toisessa imukanavien välissä...
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

Niko Päivinen sanoi
Kannesta sen näkee onko ollut alunperin etu- vai takavetoisen keulalla. En kyllä tiedä koska kärjettömät tulivat g63 koneisiin, ehkä jo 70-luvulla? g3 koneisiin ne tulivat vasta 80-luvun puolella...

miun mielestä kärjettömät tuli G63:iin 80 tai 81. (ainakin galanttiin)
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

nyt kun alkaa olla ajankohtaista, niin ootteko teettäny g63seen virinokkia--onko mitään hajua vakio nokan asteista/nostoista?
"lievä katunokka" olis tarkotus hiotuttaa ja saisi vähän osviittaa minkälaisia asteita pyrittäisiin saamaan sellaiseen.
 
Re: colt-lanceriin 4g52+muuta?(nyt auto on pihassa!!)

pemistin koneen: ykkösen kk-laakeri leikannu, toinen tasapainoakseli leikannu ja sen remmi tuhannen päreinä, männänrenkaat pikeentyneet ja "yhtä puuta"...noo onneksi ei pahoon ollu leikannu laakeritkaan, kaikki laakeri liuskat uusiksi, hoonaus, männänrenkaat, pitää hiomolta kysellä ilmeisesti mitan mukaan tuota tasapaino akselin laakeria, tuskin varaosa luetteloista löytää...

NOKASTA:
nostot...?
asteet...? jos sama kuin g52 niin sen asteet:imu aukeaa 25*eykk, sulkeutuu 59*jykk. pako vastaavasti 70* ja 14*
eli nokka ainaki 52sessa on siis 264*/264* ja keinuvipu suhde pitää mitata niin tietää "oikeat" asteet suunnilleen. vipusuhde näytti rullamitalla 1:33 eli voisko olla siis n. 198*/198* nokka...? jos se näin laskettiin
overlapista ei hajuakaan...
eli jos hiotuttaisi jotain tätäluokkaa olevan nokan,214*/218* ja 108* overlappia, saattaas olla aivan asialtaanen vielä...?

sitten kiinnostaas tuo vauhtipyörän kevennys kans... ;D
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

taas pikkuhiljaa mennään rojekti jäänyt sivuun pitkäksi aikaa...
perus osat lähtee tilaukseen:
männänrenkaat, kiertokanki ja runkolaakerit, tiivisteet, jakoremmi+kiristin, jne.
syttypuoleen mentäessä ajattelin että se kärjetön olisi tähänkin paras kuitenkin.
ja nyt kysynkin: mitä pitää vaihtaa että saan tuonne 4g63sen kärjettömän jakajan? tein hiljattain käyttöautooni(140y) kärjettömän sytytyksen etuveto-sanin jakajasta, ja siinä oli ohjausyksikkö jakajan sisällä, tarvitsi periaattees vaihtaa vain puolan ja jakajan(tietenkin modifointia jakajalle että sopi)
ELI onko galanteissa erillinen ohjausyksikkö, vai riittääkö että hankin kärjettömän galantin jakajan ja puolan vain? vai riittääkö pelkästään puolan ja jakajan sisuskalujen vaihto? JA TARJOTA SAA TÄHÄN G63SEEN SOPIVIA kärjettömän osia!
vastauksia kaipaillaan :p

niin ja mielipiteitä kuinka kannattaa toimia tuon toisen tasapainoakselin kanssa? oli leikannut kiinni, mutta saisi periaattes vielä kuntoon "nauhaamalla" akselin pintaa ja vaihtamalla laakerin(jota ei meinaa löytää...) mutta aika moni on sanonut että paras kun jättää siitä remmin pois ja on tyytyväinen yhteen akseliin ;D

samoin tulee totuuden hetki pian tuolle nokalle, jos on kokemuksia toimivasta(myös alhaalta vääntävästä) lievästä virinokasta ja sen asteista, niin ei tarvitsisi arpoa sopivaa
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Otat jakajan ja puolan E15 Gallusta. Thats it. :)
Ei sitä jakajaa kannata ruveta modaamaan.

Tasapainoakselin voipi jättää pois, mutta ne öljykanavat pitää muistaa tukkia tarpeeksi tukevasti ja tiiviisti + etulevyn kolot pitää tilkitä.

Vauhtipyörästä voi ottaa TODELLA paljon pois, se alkuperäinen on aina liian painava.
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Niko Päivinen sanoi
Otat jakajan ja puolan E15 Gallusta. Thats it. :)
Ei sitä jakajaa kannata ruveta modaamaan.

Tasapainoakselin voipi jättää pois, mutta ne öljykanavat pitää muistaa tukkia tarpeeksi tukevasti ja tiiviisti + etulevyn kolot pitää tilkitä.

Vauhtipyörästä voi ottaa TODELLA paljon pois, se alkuperäinen on aina liian painava.
jees eli suorilta menee... se on hyvä se :)

tasapainoakselin kanssa mietin juuri tuota että voiko reiät vaan tukkia, ettei sen kautte mene muualle kanava, en oo kattonu sen kummemmin sitä mutta kävi mieles.
ja miksei jos tilkitsee kanavat esim, kupariniiteillä ja mänttää aksilan tilaansa, tukkeentuu reikäki samalla ;D
ja vauhtipyörän kevennystä tiedustelin juuri päivällä, jos siitä joku kilo putois samalla kertaa
toi nokka pitää vaan huolella miettiä, ettei tuu susi(Lue: kun ei tulis tälläne,ei käy alle 2500rpm ja rupee vetämään vasta 5000rpm...)
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

nonnii, nyt on irtonainen lohko pesty, putsattu ja maalattu, sinisellä ;D , venttiilinkoppa kiillotettuna, ja kaikki koneen ulkopuoliset ruuvit, mutterit ja pellinpalat(esim nostokorvat, laturin säätötanko..jne) lähti lapualle kelta-apassivointiin ja tulipa edellispäivänä postia:
-tiivistesarja
-männärengas sarja
-kiertokankienlaakeri sarja
-runkolaakerisarja
-jakohihna
-jakohihnan kiristin
-tasapainoakselin hihna(varalle)
-ilmanputsari(SAPPORO,tuplille)
ja hintaakin kertyi sitten +190e...

kyselin tota tasapainoakselin helaa monesta paikasta vielä, jos olisi sattunut saamaan. Mutta ei saa oikeen mistään muutakuin tilaamalla japanista, 25e+n,3vk. toimitusaika helalla...

huomaako tossa käytännön eroa vaikka jätän pois, toisin sanoen onko kokemusta miten "täristää" vai täristääkö sen kummemmin jos jättää pois?
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

etenee se, pikkuhilijaa...
tämmösiä tuli paffiloodallinen ja lisää tulos kunhan vie käsittelyyn
DSCN3028.jpg


sitten... alakerta on nyt valmiina, kuvas tosin pelkkä lohko vielä mutta kumminkin
nokkaa kauppaamaan huomenna lapualle :)
DSCN3165.jpg

tommosen väsäsin...helpottaa hommaa muuten aika kerpeleesti.
/mitennii muka sininen maali tarjoukses ollu?/ ;D ;D
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

tänään hain nokan kotia ja tommonen 280* 110* nokkakulmalla (sama kuin vakios) ja nostoja nokalta mitattuna 8,2mm. saas nährä. kannesta on tasoteltu imukanavista kaikki kupat, muotoiltu ohjurien juuret ja hieman koverrettu "venttiilitaskuja" pakokanavat vain siloitin enimmistä valu röpöistä...
kaasarit pitää putsata/tutkia vielä ja venttiilit/seetit jyrsiä ja niputtaa koko hoito :)
 
Vs: Re: colt-lanceriin 4g52+muuta...?

Niko Päivinen sanoi
Jos rakennat takavetoista Lanceria tai Celesteä, osta Chiltonin "Colt Lancer" korjausopas ko. malleille. Siinä selvitetään, miten Lancer ja Celeste ovat itseasiassa Lancer ja Coupe Lancer -markkinamiehet Suomessa ovat vaan päättäneet toisin ja katsastuskonttori päättelee niiden olevan täysin eri autoja, nimien perusteella (se siitä ammattitaidosta). Haynesin oppaassa on käsitelty mm. 4g54 koneinen malli, vaikkei kannessa ole siitä mainintaa...

EDIT: HAYNESIN manuaali

Onkos muuten jollain tuota manuaalia? Jos on niin viitsisikö joku kattoa siitä sen ISBN:n koodin niin voisi itsekin alkaa metsästämään moista opusta.
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Hmmm

ISBN 0-85696-796-3
Colt Galant and Celeste 1974-81 Owner's Workshop Manual (Service & Repair Manuals) (Hardcover)

Onkos kellään havaintoa tuosta kirjasta?
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

ISBN 0 85696 419 0 numerolla oleva kirja on esim. minulla, mutta se on -74-77 Colt Lanceriin. Ei ole myynnissä. ;D
Silloin kun tilasin tuon em. opuksen, tilasin myös toisen (Wlooffyn mainitsema opus), joka on samanlainen kuin huutonetissä on nyt myynnissä:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=66287423

VINK VINK jos sellaisen haluaa....
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Tällainen eepos löytyy täältä hyllystä. Ei ole myynnissä mutta voin scannailla jotain sivuja jos tarvetta... (kunhan jaksan viritellä scannerin varastosta tuonne tallikoneeseen kiinni) :D

Samoin nämä löytyy hyllystä jos tarvitsee jotain kurkistella niin mielellään sen teen...
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

vanteiden/kumien sovitusta pelon sekaisin tuntein osien luovuttajaan... ihme kyllä mutta näyttäis että vielä mahtuu pyörimään/kääntymään! ;D (takana 205/13 ja edessä 175, vanteissa pikkasen eri et vakioihin verrattuna...)

DSCN5388.jpg


DSCN5384.jpg


tulee käheet kun maalaa met. graffiitilla ;D
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Uskomatonta! Auto johon noin erikoiset vanteet sopivat loistavasti. Tarpeeksi kauan kun elää niin kaikkea näkee. Älä missään tapauksessa mene vaihtamaan noita A) Mankeleihin B) mihinkään 15+ tuumaa oleviin uusiin aluvanteisiin.

Vanhoihin autoihin on niin vaikea löytää nättejä vanteita. En aikaisemmin tajunnut missä tuollaiset turbiinivanteet olisivat hienot. Lancerissa ne ovat. :peukku
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

heh, arvata sopii mikä metsästys noissa oli ;D mutterit pitäisi vielä löytää.
kyllä noi lanceriin sopii ja jos miettii mihin muuhun sopisi niin, b210 120y datsuniin, ensimmäisen korimallin civicciin ja esim C kadetin coupeen voisi istua ;)
//ja vanhaan autoon auton tyyliset vanteet, ja renkaat ;)
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Katosoin nopeasti että olisi olleet samanlaiset vanteet kuin minulla, mutta sinulla taitaa olla muutama puola enemmän. + minulla on 14"
 
Vs: 76 colt-lanceri projekti sapporon 4g63+muuta...

Näen paklaa ja voin pahoin :D Rankkaa hiottavaa.

Hienolta näyttää.
 
Takaisin
Ylös Bottom