Autot vahaan!

Vs: Autot vahaan!

Kävinpä heti tilaan claybaria. Kiitti vinkistä :peukku Kuullut myös että tuolla pitäisi saada hyvä pohja. Itsellä ei kokemusta.
Nyt vaan pidetään peukkuja että kerkee aine viikonlopuksi!
Jotain ohjeita Claybarin käyttöön? Kuinka toimenpide tapahtuu!
 
Vs: Autot vahaan!

nikob sanoi
Kävinpä heti tilaan claybaria. Kiitti vinkistä :peukku Kuullut myös että tuolla pitäisi saada hyvä pohja. Itsellä ei kokemusta.
Nyt vaan pidetään peukkuja että kerkee aine viikonlopuksi!
Jotain ohjeita Claybarin käyttöön? Kuinka toimenpide tapahtuu!

Jos ostit pelkkää claybaaria niin vaikka 100g levyn voi laittaa puoliksi. Ja sitten pesun jälkeen ei tarvii edes kuivata pintaa. Laitat vaan johonkin sumutinpulloon vahvaa liuosta normi autonpesuainetta (esim 1:5) ja sitten sitä sumutat käsiteltävälle alueelle. Esim lokasuoja, osa konepeltiä. Sitte vaan liikuttelet sitä claybaarin palaa siinä pinnalla ja pitäis liukua hyvin. Jos on jotain reiluja pikitahroja yms niin niitten poissaanti vaatii hinkkausta. Sitte lopuks huuhtelet sen pesuaineen pinnasta pois. Ja tälleen ku oot käyny läpi kokoauton niin pitäis puhdasta tulla. Ja sitä claybaaria pitää tietysti kääntää puhdasta kohtaa välillä esille. Näin talvella 100g ei välttämättä hirveen moneen käyttökertaan riitä. Veikkaisin että tuurilla 6 autoa.

Lisäinfoa: Jos autosi lakkapinta on pehmeä voi claybaarista jäädä jälkiä. Claybaareja on eri vahvuuksisia ja jos auto ei oo ollu ihan hulttiomaisella pidolla niin se pehmein riittää yleensä. Omasta mielestä parhaat pohjat ikinä tekee dodo juicen lime primellä, lähtee ne mahd claybarin jäljetkin. voi heittää roskiin dc-setin aineet sen jälkeen :D
 
Vs: Autot vahaan!

En jaksaisi toistaa itseäni ympäri foorumeita niin en jaksa tähän naputtaa mutta;

www.pesukinnas.com tai www.detailingworld.co.uk

Jos kiinnostaa oikeesti, suosittelen. Löytyy paljon hyvää infoo detailingista. Ja en suosittele Megun Consumer comboa enkä NXT:tä. Korvaavista tuotteista lisää tietoa edellä mainituilla foorumeilla.
 
Vs: Autot vahaan!

Vaikka nyt vähän offtopiciksi meneekin, niin myllytys onnistuu näemmä myös huonekaluihin ;D Lateshow tuli testaamaan koneella kaiuttimeen.

subbari_myllytys_foorumi.jpg


Kuvassa siis joskus 02 rakennetun DIY-subbarin kansi..
 
Vs: Autot vahaan!

MakeM sanoi
Vaikka nyt vähän offtopiciksi meneekin, niin myllytys onnistuu näemmä myös huonekaluihin ;D Lateshow tuli testaamaan koneella kaiuttimeen.


Kuvassa siis joskus 02 rakennetun DIY-subbarin kansi..

Kyllä sitä kaikkea muutakin kiillotetaan ja vahataan ;D Tiskipöytiä, läppäreitä, puhelimia, näyttöjä, kaappien ovia yms. Mitä vaan mieleen juolahtaa ;D
 
Vs: Autot vahaan!

Wolfie sanoi
Kyllä sitä kaikkea muutakin kiillotetaan ja vahataan ;D Tiskipöytiä, läppäreitä, puhelimia, näyttöjä, kaappien ovia yms. Mitä vaan mieleen juolahtaa ;D
Jep.

Erinäisiä tiskipöytiä tullut myllytettyä,samoin kiukaan "kauluksia" yms kodin rosteri/alupintoja.

ERIT:
Niin,ja USEITA imusarjoja/kansia tullut myöskin kiilloiteltua,se vasta nysväämistä onkin..
 
Vs: Autot vahaan!

Kyllähän sitä miltei kaikkea kiillottaa voi. Kiillotushan on hiontaa ja sitte suojaava vaha päälle.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Jos ostit pelkkää claybaaria niin vaikka 100g levyn voi laittaa puoliksi. Ja sitten pesun jälkeen ei tarvii edes kuivata pintaa. Laitat vaan johonkin sumutinpulloon vahvaa liuosta normi autonpesuainetta (esim 1:5) ja sitten sitä sumutat käsiteltävälle alueelle. Esim lokasuoja, osa konepeltiä. Sitte vaan liikuttelet sitä claybaarin palaa siinä pinnalla ja pitäis liukua hyvin. Jos on jotain reiluja pikitahroja yms niin niitten poissaanti vaatii hinkkausta. Sitte lopuks huuhtelet sen pesuaineen pinnasta pois. Ja tälleen ku oot käyny läpi kokoauton niin pitäis puhdasta tulla. Ja sitä claybaaria pitää tietysti kääntää puhdasta kohtaa välillä esille. Näin talvella 100g ei välttämättä hirveen moneen käyttökertaan riitä. Veikkaisin että tuurilla 6 autoa.

Lisäinfoa: Jos autosi lakkapinta on pehmeä voi claybaarista jäädä jälkiä. Claybaareja on eri vahvuuksisia ja jos auto ei oo ollu ihan hulttiomaisella pidolla niin se pehmein riittää yleensä. Omasta mielestä parhaat pohjat ikinä tekee dodo juicen lime primellä, lähtee ne mahd claybarin jäljetkin. voi heittää roskiin dc-setin aineet sen jälkeen :D
Okei kiitos! :D Näillä ohjeilla luulisi pärjäävän!
Eli kannattaa tosiaan käsitellä aina pienin aluein ja sitten suihkutella pois ja siirtyä uuteen kohtaan!
 
Vs: Autot vahaan!

full


Smeisseli sai pesun ja vahauksen, nyt se alkaa näyttää jo autolta enemmän ku mutakasalta ;D
 
Vs: Autot vahaan!

Lukenut nyt tämän ja FFP:n vastaavan hinkkaustopikin läpi ja pitäis varmaan itsekin siirtyä vihdoin hieman perusteellisempaan pesu/vahauskäytäntöön.

Evo oli myllytettävänä syyskuussa ja on siis melko naarmuton.

Talvi mennyt ilman vahauksia, ja seuraavaksi vois koittaa kunnolla.
Onko seuraava ihan metässä?

1. Esipesu esim. Pineline
2. Pesu (kelpaako tähän joku halvempikin vahashampoo?)
3. Claybar
4. Pesu
5. Tarviiko tähän väliin jotain toista vahaa?
6. Esim. Megu NXT
7. Kiillotus
 
Vs: Autot vahaan!

^^ Älä käytä pesuaineena auton pesuun ennen kunnon fixausta mitään mikä pitää sisällään vahaa.
 
Vs: Autot vahaan!

JaniB sanoi
1. Esipesu esim. Pineline
2. Pesu (kelpaako tähän joku halvempikin vahashampoo?)
3. Claybar
4. Pesu
5. Tarviiko tähän väliin jotain toista vahaa?
6. Esim. Megu NXT
7. Kiillotus

Tervetuloa pimeälle puolelle, tämä homma saattaa viedä sitten mukanaan ;D
Jos oikeasti haluat oppia kunnolla niin suosittelen semmoisia kuin http://pesukinnas.com/ ja britanniaksi http://www.detailingworld.co.uk/forum/index.php
Noilta sivuilta saa ihan tarpeeksi ja vähän ylitsekin tietoa, mutta varoitan, tieto lisää tuskaa ::)

Ihan jos perusasioihin mennään, niin tuo sinun järjestys kuulostaa melko hyvältä.
1. Esipesuun pineline käy vallan mainiosti. Huoltoasemien liuottimia suosittelisin välttämään, ovat aika kuraa. Parhaan tuloksen saat kun hommaat vaikka biltemasta semmoisen litran, puolentoista painesuihkupullon jolla ruikit pineline-vesi seoksen pintaan, annat vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelet pois. Sopivaa sekoitussuhdetta on monenlaista, 1:40 pineline:vesi ei välttämättä tee paljoa, mutta 1:10 alkaa olemaan jo hiukan turhankin vahvaa, joten siltä väliltä kokeilet.

2. Pesuun ei kannata ihan vahashamppoota käyttää, vaan jos tarkoitus on kuitenkin vahata pesun jälkeen niin suosittelen pesuainetta joka vie mahdolliset vanhat vahat mukanaan. Tarkoitus on kuitenkin puhdistaa pinta tässä vaiheessa eikä suojata sitä lisää vahalla. Halpana ja toimivana esimerkiksi motonetistä/tarjoustalosta yms löytyvä Turtle Waxin Big Orange. Ei ole parasta pesuainetta, mutta halpaa, helppo löytää ja toimivaa. Ohje sanoo tätä laitettavan 4 korkillista ämpäriin ja vettä perään, suosittelen käyttämään rannemittaa eli semmoinen reilu loraus ämpärin pohjalle. Peset huolella, sienellä tai pesukintaalla, vaikka kyljen kerrallaan ja huuhtelet ettei pesuaine kuivu pintaan. Kannattaa olla kaksi ämpäriä joissa toisessa on pesuainetta ja vettä, toisessa pelkkää vettä. Aina kun saat hinkatuksi osan autosta, huuhtele sieni/kinnas ämpärissä jossa on pelkkää vettä, purista kuivaksi ja sitten vasta upota pesuvesiämpäriin. Näin saat edes vähän sitä sieneen/kintaaseen tarttunutta likaa huuhdeltua pois pesuvälineestäsi etkä hankaa likaisella välineellä maalipintaa.

3. Claybar on hyvä tähän väliin. Claybarin käytöstä onkin ohjeistettu aikaisemmin hyvin.

4. Riippuen Claybarin liukasteesta, et välttämättä tarvitse pesua tähän väliin. Jos käytät liukastimena ihan pesuaine-vesi seosta niin pelkkä huuhtelu riittää. Esimerkiksi tuota Big Orangea suihkepulloon ja vettä perään, semmoinen 1:4-1:2 seos on hyvä, kunhan se tuntuu mukavan liukkaalta niin hyvin menee. Tee vaikka ovi kerrallaan ja huuhtele liukaste pois ettei kuivu pintaan.
Jos taas käytät näitä Quick Detailer tyyppisiä pika/viimeistelyvahasuihkeita liukasteena niin ehdottomasti pesu tämän jälkeen.

Pesun jälkeen, ennen vahausta/kiilloitusta tai mitä ikinä haluaakaan tehdä niin kannattaa kuivata auto huolella. Esimerkiksi tarjoustalosta/hongkongeista löytyy halpoja mikrokuitupyyhkeitä ihan autopuolelta jotka on kuivaukseen tarkoitettuja.

5-7 Kun ilmeisesti ei ole tarkoitus "myllyttää" eli kiilloittaa niin selostan pelkän vahauksen.
Jos pinta on kiilloitettu hyvin, eikä siellä enää naarmuja ole, niin voinet käyttää esimerkiksi Meguiarssin NXT2.0:aa suoraan pintaan. Jos taas innostusta riittää tai pinnassa on naarmuja vielä, niin hyväksi ja halvaksi esivahaksi on todettu Autoglymin Super Resin Polish, se missä punainen etiketti. Tätä litkua löytyy melkolailla mistä vaan, ainakin motoneteistä, ja on hyvää pohjavahaa. Saattaisin käyttää tätä ensimmäisenä vaikka maalipinta olisikin hyvä ja naarmuton, ei se ainakaan mitään haittaa. Autoglymin SRP on puhdistava vaha, joten se poistaa viimeisetkin liat pinnasta ennen pintavahaa. Autoglymin SRP:tä kannattaa levittää noin paneeli kerrallaan, eli konepelti tai ovi tai katto jne kerrallaan ja kiilloittaa pois.

Nyrkkisääntönä jokaisen vahan levittämisen ja pyyhkimisen kanssa, levitä mahdollisimman ohut kerros vahaa. Paksut kerrokset kuivuvat hitaasti ja ovat kettumaisia pyyhkiä. Kun olet levittänyt vahan ohuelti, pyyhkäise puhtaalla sormella vahattua pintaa. Jos pyyhkäisy jättää puhtaan maalipinnan näkyviin, on vaha valmis pyyhittäväksi. Jos taas jälki on suttuinen, anna kuivaa vielä hetki ja kokeile kohta uudestaan.
Kun olet saanut koko auton siihen kuntoon että olet valmis laittamaan pintavahan, ja käytät tuota NXT2.0:aa, niin tässäkohdin ylläoleva nyrkkisääntö ei osin päde. Levitä tätä samalla lailla mahdollisimman ohut kerros, mutta levitä koko auton pelleille, käy keittämässä ja juomassa kahvit, tarkista foorumilta uudet viestit ja mene sitten pyyhkimään vahaus ;D Eli tuo NXT2.0 ei tosiaan jämähdä kiinni, sitä nimenomaan suositellaankin levitettäväksi koko autolle, odottamaan 30-60min ja sitten pyyhkimään kiiltäväksi.
Jos haluat ja innostusta riittää niin levitä vielä toinen kerros NXT2.0:aa aivan samoin kuin levitit edellisenkin. Tämän hyödyistä voidaan olla montaa mieltä, NXT2.0 ei välttämättä niinsanotusti kerrostu, eli seuraavaa kerrosta levitettäessä edellinen kerros poistuu alta, mutta toisella kerroksella varmistat että olet ainakin saanut vahaa jokaiseen paikkaan.
Samoja vahoja voit muuten sitten käyttää vanteillekin :peukku

Sitten vielä noista vahauksen ja vahan pyyhkimisen välineistä, suosittelen käytettäväksi ihan vahaustyynyjä, näitä saa ainakin verkkokaupoista tilaamalla, sekä ehdottomasti pehmeitä ja puhtaita mikrokuituliinoja pyyhkimiseen. Näitä liinoja saat esimerkiksi tarjoustaloista 5kpl/3e, kärkkäiseltä 5kpl/4e jne, katsele näistä marketeista siivouspuolelta, sieltä niitä löytyy. Varaa ainakin parikymmentä liinaa vahojen pyyhintään, taittele liina nelinkerroin niin saat yhtä liinaa käytettyä kahdeksan kertaa ainakin. Aina kun yksi puoli tuntuu kostealta tai "tukkoiselta" niin käännä puhdas puoli esiin.

Eli:
1. Esipesu esim. Pineline
2. Pesu esim Turtle Wax Big Orange, mikä tahansa markettishamppoo ilman vahaa
3. Claybar
4. Pesu + kuivaus
(5. Jos haluat/jaksat, pohjavaha, esim Autoglym "Punainen" Super Resin Polish)
6. Esim. Megu NXT
7. Hifistely, esim vanteiden vahaus, sisustan puhdistus
8. Työn jäljen ihastelu, kuvien otto, kaljan juonti

Siinä nyt jonkinverran ohjeistusta, muut saa jatkaa tästä. Eri mielipiteitä tavoista ja aineista varmasti on, mutta samat ohjeet pätevät aika hyvin joka aineelle. Kysyä saa ja pitää niin me mukamas viksummat ja kokeneemmat ollaan auttavinamme ::)
 
Vs: Autot vahaan!

Wolfie sanoi
1. Esipesu esim. Pineline
2. Pesu esim Turtle Wax Big Orange, mikä tahansa markettishamppoo ilman vahaa
3. Claybar
4. Pesu + kuivaus
(5. Jos haluat/jaksat, pohjavaha, esim Autoglym "Punainen" Super Resin Polish)
6. Esim. Megu NXT
7. Hifistely, esim vanteiden vahaus, sisustan puhdistus
8. Työn jäljen ihastelu, kuvien otto, kaljan juonti

Jos esipesun tekee liuottimella niin mikä on tuon kohdan 2 tarkoitus? Vai tarkoitetaanko tässä esipesulla vain sellasta, että esim. suihkitaan liuotin auton päälle ja pestään painepesurilla pois?

Itse tein viimeksi näin

1. Kunnon pesu pinelinellä
2. Claybar käsittely koko autolle tyyliin pieni alue kerrallaan ja tehdyn kohdan huuhtelu ennen seuraavaan kohtaan siirtymistä. Lopuksi vielä koko auton kunnon huuhtelu.
3. Kuivaus
4. Autoglym "Punainen"
5. Megu NXT

Edellisen kerran tein muuten samalla setillä mutta autoglymin punaisen sijaan kävin koko auton läpi megun step 1:llä. Autoglymin punaisella ei oikein mitään lähtenyt pinnasta irti mutta taas tuolla megulla pyyhintärätti/kiillotustätti meni ihan paskaiseksi.

Se miksi käytin viimeksi tuota autoglymiä johtu ihan siitä kun tuossa megun aineessa on jotain olikos se silikonia joka ei taas ole hyväksi tuolle itse vahaamisella. Saa nähdä onko keväällä kohdassa 4 autoglym vai taas megun step 1.
 
Vs: Autot vahaan!


OT: onko tossa autoglymin punaisessa jotain hioviakin ainesosia? itsellä ei ole pitkään aikaan ko ainetta ollut, mutta muistaisin, että purkissa lukee jotain tyyliin "käy (yleis?)vahaksi kaikille maalipinnoille, niin uusille kuin vanhoillekin". muistan vaan, kun muutama vuosi sitten vahasin lähes uuden metallimustan typerä sivikin ekaa kertaa just tolla glymin punaisella (koska on helppoa levittää ja huhtikuussa ulkona ei jaksais koko päivää vahailla), niin jotenkin jäi fiilis, että jos ei nyt pilannut, niin ainakin jotain outoa teki maalipinnalle.. vähän niinku ois kevyesti hionut. en kyllä enää koskaan ylipäätänsäkään vahaa pari kuukautta vanhaa maalipintaa. mutta siis, onko glymin punaisen päälle aina tarkoitus vetästä joku "parempi" vaha? jossain messuilla autoglymin edustaja on kyllä sanonut, että punaista voi käyttää ihan yksinäänkin. omat kokemukset on vähän toisenlaisia.
 
Vs: Autot vahaan!

Kyllä siinä Glymin punaisessa on todella vähän jotain hiovia ainesosia. Enemmän siinä on puhdistavia ja täyttäviä ainesosia.

Ja tosiaan, yksinään ei kannata punnaista käyttää, ei kestä kauaa pinnassa. Ehdottomasti punaisen päälle jotain, se on sitten makuasia että mitä :)

Ja evo6:lle, siinä Megun step 1:ssä on tosiaan silikonia joukossa. Toki se tekee kivan näköiseksi nopeasti ja helposti, mutta ei kestä kauaa kun tulee laikukkaaksi ynnä muuta kivaa. Silikonin pois peseminenkin voi olla mielenkiintoista puuhaa ilman alkoholia tai muuta vastaavaa...
 
Vs: Autot vahaan!

Tänään tuli si puunattua!
-Eka pesu
-Claybari käsittely
-Megun 2 steppi
-Megun NXT lopuksi

Hyvä tuli :D Viellä tuli imuroituakin ja pölyt pyyhittyä sisältä.
Myös perheen toinenkin auto tuli pesästyä.
 
Vs: Autot vahaan!

Kiitos Wolfie:lle tyhjentävästä vastauksesta! :peukku

Tuli tosiaan selattua nuo 1000+ viestiä läpi, mutta monet liittyivät vahvasti myllyttämiseen.
Nyt tietää miten lähteä eteenpäin.

Vielä lisäkysymys, sitten kun vahaus on kerran hoidettu kunnolla, voiko esim. 5-10 pesun jälkeen vetää suoraan uudestaan vaikka NXT:n pintaan, vai aloitatteko aina kokonaan alusta?
Vai jotain muuta ylläpitovahana?
 
Vs: Autot vahaan!

Detailerilla on hyvä pitää vaha pintaa yllä pesujen välillä.
Esim.
http://www.harmaatuonti.com/meguiars-ultimate-quik-detailer-p-796.html

http://www.harmaatuonti.com/meguiars-generation-spray-p-788.html

Sitten oli vie yksi kolmas mitä olen kokeillut. Mutta en muista linkkiä!
Tuo ykkös vaihto ehto on helppo, ruiskuta vaan märälle pinnalle samalla kun kuivaat autoa!
Toinen tarvii antaa kuivua, ja kiillottaa pois!
 
Vs: Autot vahaan!

Ollos hyvä vaan :)

Ylläpitoon kannattaa harkita näitä Quick Detailer tyyppisiä suihkevahoja. Ovat nimenomaan suunniteltu jokaisen pesun jälkeen suihkittavaksi pintaan ja pyyhintään. Jos ei tähän innostusta riitä niin mikäjottei sitten vaikka puolen tusinan pesun jälkeen uusi kerros NXT:tä. Ahkeraan pesemiseen kannattaa sitten jättää liuottimet pois ja vaikka käyttää hiukan rahaa ja ostaa ihan kunnollinen pesuaine. Näitä Dodon supernaturaleja sun muita "hifihifi" pesuaineta tuntuuvat suosivan, eivät varmasti vie vahoja mennessään ohjeen mukaisella annostuksella.

Itse olen käyttänyt tuota Big Orangea pesuun, aina mittaillut ranteella, enkä ole vahan häipymistä huomannut. Mutta paremmin peseviä ja liukkaampia ovat kuulemma nuo hifi-pesuaineet, omaa kokemusta ei ole. Ei kai ne huonojakaan ole, ei niitä muuten käytettäisi niin paljon :)

Jokatapauksessa, kun kuitenkin haluat pitää auton nättinä ja kiiltävänä, niin uusi vahaus ihan vaikka sillä NXT:llä välillä, kokeile kunnon Quick Detaileria esimerkiksi Dodon Red Mist, ja sitten kun tuntuu siltä niin tee koko homma uusiksi. Aina kun meinaat koko homman tehdä uusiksi niin tee esipesu, pesu, mielellään clay, kuivaus, pohjavaha, pintavaha. Silloin homma on hyvä. Varsinkin ennen talvea kannattaa tehdä alusta asti kokonaan uusiksi.

Noita Quick Detailereita ja hifi-pesuaineita sun muita kaikkia kivoja välineitä ja puteleita ja rättejä löytyy sitten suomalaisistakin verkkokaupoista jo aika hyvin, ulkomailta vielä paremmin. Noilta kahdelta mainitulta foorumilta löytyy kyllä linkkejä.

Ja jos hommaan oikein innostuu niin tuolla pesukintaalla tuntuu porukka olevan hyvin avuliasta jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, sieltä vaan kyselemään niin saa melko selvällä suomella vastauksia.
 
Vs: Autot vahaan!

Wolfie sanoi
Ollos hyvä vaan :)

Wolfie on vastannut kyllä aika tyylikkäästi ylläoleviin kysymyksiin. Ite luen nykyisin jotain kuutta eri foorumia joten en jaksa aina ei-detailing foorumille laittaa hirveen detali selostusta, koska vastaanotto on yleesä vähän huonompi. Wolfie ja minä kuulutaan ns. himohinkkaaja ryhmään ;D Lisäsin vähän omia näkemyksiä;

Mitä auton pesuun tulee niin shampoo kannattaisi pyrkiä käyttämään shampoita mitkä on maininnalla "wax safe" "PH-safe" tai muuten valmistajan vahaturvalliseksi takaamia shampoita. Ja vaikka väärä mainonta on laitonta, ei kaikki varmasti ole vahaturvallisia. Tai vaikka olisikin niin valmistajan suosittelema laimennussuhde takaa sinulle sen että pesuvesi on käytännössä vettä. Tällä hetkellä maailman ehkä kehutuin shampoo lienee Dodo Juicen Born To Be Mild, ja ei suotta, kannattaa kokeilla.

Toinen pesutapahtumaan tuleva asia on pesuvälineet. Jos luet alan foorumeita niin tulet huomaamaan että pesusienet käsketään heittämään roskiin (Paitsi Optimum No-Rinse käytössä), korvaamaan ne lampaankintailla ja lisäämään toinen ämpäri pesutapahtumaan, eikä suotta.

Jos ei nyt puhuta Hifi shampoista niin puhuttasko hieman pidemmälle kehitellyistä shampoista? Esim. Wolfien mainitsema Dodo Juice Supernatural ja moni muu "hifi" shampoo on parempia, ja jopa edullisempia (kun käyttää valmistajan suosittelemaa laimennussuhdetta). Itse teen tällä hetkellä shampoo arvostelua noin ~30 shampoosta joten itse voin kommentoida että consumer tuotteet ON selvästi huonompia. Eikä pelkästään se varsinainen pesu, vaan se paska mitä se jättää sun maalipinnalle. Kaikkia ei jaksa kiinnostaa, eikä pidäkkään.

Ja mitä vahoihin tulee niin suosittelen, jos vaan yhtään löytyy kiinnostusta, vaihtamaan johonkin kunnon paste waxiin. Siis skippaat ne kaikki, mitä saat lähimmäisestä autotarvikeliikkeestä/tarjoustalosta/honkongista ja tilaat netistä/ulkomailta. £7 posteilla esim. Shinearama hakkaa suurimman osan suomalaisista nettikaupoista postituskuluissa, ja tulee ovelle asti.
Jos ei ole ikinä käyttänyt niin tyyliin Dodo Juicen softwaxit, Megun 16# (en tätä ole tosin itse käyttänyt), Collinite 915 ja moni muu vaha on parempi sekä ulkonäöltä, kestoltaan että hinnaltaan.

Ja mitä suomalaisten käsitykseen sanasta "vaha" tulee, niin esim. Glymin punainen/Super Resin Polish/Radiant Wax EI OLE VAHA. Vaan kyseessä on vahan alle tarkoitettu All-In-One tuote mikä putsaa maalipinnan hapettumista, jostain satunnaisista lioista mitkä ei lähde shampoolla, pienistä naarmuista, ja mikä sisältää ns. fillereitä, mikä täyttää pintaan jääviä huokosia/naarmuja milloin pinta näyttää paremmalta.

Itse vaha, mikä levitetään sen jälkeen, on ainoastaan viimeinen kerros minkä tarkoitus on pääasiassa suojata maalipintaa. AIO tuotteet harvemmin hoitavat tätä kovin hyvin. Vaha myös lisää kiiltoa/syvyyttä väriin. Ja mitä uskomukseen tulee, niin 95% vahoista EI VOI KERROSTAA. Eli 2-3 kerrosta max.

Ja kun lukee näitä tekstejä maallikkona niin sanon vain sen että mikset haluaisi vahata harvemmin? Kunnon tuottee takaa sulle paremman lopputuloksen mikä kestää pidempään? Ei kannata todellakaan uskoa suurimman osan "ammattilaisten" suosittelemia tuotteita. Suomessa suurin osa meikkareista/meikkaamoista on jonkin merkin sopimuksen, kuten AutoGlymin alaisena ja voivat käyttää vain niiden aineita. He varmasti suosittelevat sinulle niitä tuotteita, koska se on heidän duuninsa, mutta lyön vetoa että jos ovat ajan tasalla niin käyttävät vapaa-ajalla parempia tuotteita. Ja kuinka moni teistä jaksaa pitää itsensä ihan ajan tasalla omasta työstänne ja kehittyvistä tekniikoita? Ei jaksa meikkaritkaan.

Kuten Wolfiekin suositteli, kannattaa siirtää keskustelu esim. pesukinnas.com :in foorumille tai esim. Detailing World iin koska sieltä saat tietoa oikeiden ammattilaisten käyttämistäkin tuotteista.

Mun täytyy varmaan lahjottaa jotain hifi shampoota Wolfielle kun alan olee saanu arvostelut tehtyä jotta sekin voi ihastua niihin. Wolfie siis lahjoitti mulle Big Orangen testiin ;D
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Mun täytyy varmaan lahjottaa jotain hifi shampoota Wolfielle kun alan olee saanu arvostelut tehtyä jotta sekin voi ihastua niihin. Wolfie siis lahjoitti mulle Big Orangen testiin ;D

Lahjota pois, kyllä mulle joku Supernatural, Born to Be Mild tai melkein mikä muu tahansa kelpaa. Tässä olen pitkin talvea katsellutkin mitä kevääksi tilaa kiilloituskaman lisäksi ja ehdottomasti pitäisi jotain kunnon pesuainetta ostaa ja siirtää tuo BigOrange ihan vain APC käyttöön kaikkeen muuhun läträämiseen kuin pinnan pesemiseen :peukku Jos sulla jää noista testeistä yli kaikkea niin mä voin vaikka tulla hakemaan semmoisiin kivoihin pikkupulloihin kerta-annoksia sitä ja tätä ja tuota niin pääsee ensimmäistä kertaa itse kokeilemaan näitä pidemmälle kehiteltyjä pesuaineita.

Se miksi täällä nimenomaan suosittelen asiasta kiinnostuneille näitä markettituoteita ja budjettiratkaisuja on juuri se että osalle varmasti on iso kynnys tilata varsinkin ulkomailta verkkokaupoista "kalliita" aineita. Itseäni ainakin hirvitti aluksi harkitakaan maksavani muutamaa kymppiä jostain parin desin pesuainepullosta kun samaan hintaan saa kymmenen litraa markettitavaraa. Mutta pikkuhiljaa kun kokeilee itse ja lueskelee samaan aikaan muiden kokemuksia, sitä alkaa miettimään pitäisikö itsekin kokeilla ja kun kerran kokeilee laatutuotetta niin sitä itsekin huomaa miten paljon parempia ne on.

Näillä asiaan vihkiytymättömillä palstoilla pyrin välttämään lyhenteiden ja tuntemattomien nimitysten käyttöä, siksi käytän esimerkiksi Glymin SRP:stä nimitystä vaha. Ihan vain siksi ettei se oikean nimityksen käyttö ole niin tärkeää kuin se itse tuotteen oikeanlainen käyttö. Ei tule liikaa uutta asiaa kerralla opittavaksi. Sitten kun puunaaminen alkaa kiinnostaa enemmän ja keskustelu siirtyy samanhenkisen porukan seuraan niin sitten vasta suosittelen opettelemaan oikeat nimitykset ja lyhenteet. Meidän vähänkään kokeneempien pitäisi kuitenkin aina muistaa, että saatamme antaa hiukan anaalisen kuvan itsestämme jos tartumme heti ensimmäisenä keskusteluissa nimitysten tai lyhenteiden vääryyteen, siinä vieroitetaan helposti uudet innokkaat pois koko touhusta ;)

Mutta kuitenkin, Urranin lisäselvitys on vähintäänkin asiallinen harrastelijan näkökulmasta. Tottakai jos rahaa ja viitseliäisyyttä riittää niin ehdottomasti kannattaa hommata heti kunnon aineet ja havaita ero markettitavaraan. Mutta itsekin hiukan varautuneena aloitin myöskin markettiaineilla ja opettelin oikeat työskentelytavat ennenkuin siirryin pikkuhiljaa kehittyneempiin aineisiin. Kieltämättä opettelu on ollut mukavaa ja hämmästys aina suuri kun kokeilee jotain uutta ja kehittyneempää ainetta. Vielä kun vaan keksisi mihin hukata nuo ylimääräisiksi jääneet tavarat, naapuritkaan eivät anna autojaan hinkata ::)
 
Vs: Autot vahaan!

Wolfie sanoi
naapuritkaan eivät anna autojaan hinkata ::)

Ilmoitit just ittes foorumin kakkosautojen pesijäks ;D Eli kaikki kenen emäntä/itse ajaa jollain FromAtoB autolla -> Wolfie puunaa sen harjoittelumielessä pientä korvausta vastaan sen _vanhoilla_ mömmöillä ;D

No ei. Oot kyl ihan oikeessa tosta "pari desii 20€ kun saan 5L kannun 8,95?!" -ihmettelystä. On aika iso kynnys. Sori että mä aina rupeen tosta vahasta :-X Pelottelen vielä nekin vähät kiinnostuneet..

Tosin kyllä ne sun naapuritkin sit pyytelee kun saat sen oman hahmos muodostumaan peilinkirkkaasti sen meisselin kyljestä ;)

Mut ihan oikeesti joku Collinite 915 on ihan jäätävän paljon halvempi ja parempi kuin markettituotteet, mutta kun se purkki maksaa suomessa sen vajaa 40e, ja näyttää että olis keksitty -70 luvulla, niin ei heti tee mieli ostaa. Mut voin paljastaa että laskin että vahaan mun auton (Farkku CS-Lankku) ainakin 5-6 kertaa Dodo Juicen Purple Haze Pro näytteestä. Mikä on 30ml. Collinite on ~360ml :peukku

Puhutaan kuitenkin testatusti yhdestä maailman kestävimmästä vahasta, mitä esim. AutoGlymin Kultainen, Extra Gloss Protection/Sininen, Liquid Hardwax (ns. ammattituote, eri purkissa) ei todella suuresta yleisön uskomuksesta huolimatta ole.

Teen sulle Wolfie jossain vaiheessa semmosen Dietrich pesupullon. Joku mun feivöriteistä testiin :)
 
Vs: Autot vahaan!

http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDLK&Range=61

Onks joku kokeillu? Vois olla ihan ok vaihtoehto normi vahailujen väliin.
 
Vs: Autot vahaan!

Maxbrotha sanoi
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDLK&Range=61

Onks joku kokeillu? Vois olla ihan ok vaihtoehto normi vahailujen väliin.

oli mulla tota yks pullo. ihan jees, mutta toisaalta aika hintavaa, muistaakseni suomesta varaosaliikkeestä luokkaa 30€. olihan se varmasti parempaa kuin nää halpis pikavahat, esim. turtlen, mutta kun niitä saa monta purkkia samalla hinnalla, niin enpä tiiä.. ::) eipä ole tullut aikoihin mitään pikavahoja käytettyäkään.
 
Vs: Autot vahaan!

Maxbrotha sanoi
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDLK&Range=61

Onks joku kokeillu? Vois olla ihan ok vaihtoehto normi vahailujen väliin.

En ole kokeillut. Mutta aika haukuttuhan tuo on.

Jos vastaavanlaisen tuotteen haluaa, mikä oikeasti auttaisi suojauksessa ja toisi vahatun lookin, niin suosittelen Dodo Juice Red Mist:iä, Aquartz (nykyisin kai CarPro) Reload, Prima Hydro tai muun vastaavan laadukkaan Spray Sealantin. Yksi vaihtoehto tietenkin, jos on AutoGlym fundamentalisti, on että ostat EGP:tä (kultainen) ja laitat siihen esim. ikkunanpesuainepullosta spray pään ja suihkit kuivaan pintaan, annat vaikuttaa ja kiillotat. Itse käytin joskus ovenväleihin ja vanteen sisäpuolelle (kun ei pääse pastewaxia levittelee niin helposti), vaikkei kestäkkään juuri kovinkaan kauaa niin toimii mainiosti!

Tai sitten joka pesun jälkeen Quick Detaileria kuten Meguiars Last Touch tai ihan marketti Meguiars Quick Detailer tai muu vastaava. En tiedä mimmonen on AG Rapid Detailer. Noilla ei millään päästä mihinkään ihmeisiin suojauksessa mutta ainakin tuovat vähän "just waxed lookkia" ja ovat varmasti parempi kuin ei mitään.
 
Vs: Autot vahaan!

Ns. Huuhteluvahoista on ollut juttua pesukintaan irc-kanavalla ja uskoisin että siinä olis hyvä vaihtoehto noille. Mitään pintaan vahvasti hinkattavaa ainetta en suosittele "vahausten" välillä. Siinä pinnassa ON jo kuitenkin se likafilmi niin voi vaan tehdä hallaa vanhalle vahalle ja huonolla tuurilla saa naarmuja aikaan. Detailereista ei oo kokemusta mut varmaan ihan hyviä sen ulkonäön suhteen.

Colliniten tuotteita tullut tässä testattua enemmänkin ja voin kyllä sanoa että sieltä löytyy nyt ainakin 3 hyvää vahaa, kaikki helppokäyttösiä ja pitkäaikaisen tuloksen antavia. Vahat ovat 476s, 915s ja #845. Kaikissa vähän carnaubaa. Tässä alla esimerkkikuvaa miten yli 4kk vanha pinta (autokin on vanha) hylkii vielä kosteutta. Muistutan toki että se vahojen pysyminen vaatii hyvän pohjatyön, claybaarit yms ja pienen kiillotuksen. Collinitessa hyvää myös se että on äärimmäisen helppotöinen "vetästä päälle" kun on pohjatyöt tehty hyvin.

small
 
Vs: Autot vahaan!

Mequn tuotteita on tullut viime aikoina käytettyä, mutta nyt on itsekin tullut ensimmäisen kerran kokeiltua noita Colliniten tuotteita ja samaa voin sanoa kuin mystinen edellä. Helppokäyttöisiä ja lopputulos vastaa vähintäänkin odotuksia. Ja kuten sanottua, niin tietysti pohjien teko vaikuttaa asiaan, mutta näinhän se on kaikilla vahoilla. Kestosta en tietysti pysty vielä sanomaan mitään sen enempää tällä kokemuspohjalla, mutta vaikuttaa todella hyvältä tuoteperheeltä ja täytyy jatkaa testausta.
 
Vs: Autot vahaan!

Maxbrotha sanoi
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDLK&Range=61

Onks joku kokeillu? Vois olla ihan ok vaihtoehto normi vahailujen väliin.

Eipä oo kummosta, saahan tolla kiiltoa mutta kestosta(ainakaan pääkaupunkiseudulla) ei tietoakaan. Esim Megun NXT spray paljon parempaa.
 
Vs: Autot vahaan!

Mitenkäs mun pitäisi nyt loppu talven tehdä kun auto on syksyllä vahattu mutta olen sen saanut pestyä talven aikana megun ntx pesuaineella vain kaksi tai kolme kertaa ja lisäksi silloin tällöin painepesurilla enimmät skeidat pessyt pois. Mutta tossa äsken pesasin auton niin vaikka hinkkasin kuin mielenvikainen niin ei se kyllä puhtaaksi lähtenyt vaan todella moneen kohtaan jäi sellasia harmaita paskavanoja. Mielessä kävi jos pesisi loppu talven autoa liuotinpesuaineella? Autoa saan pestyä omassa pihassa oikeastaan vain silloin kun lämpötila on plussan puolella ja tästä syystä auton pesua en kovin useasti pääse suorittamaan.
 
Vs: Autot vahaan!

Mulla vähän sama onkelma kuin yllä. Auto parkissa aina kadunvarressa ja paskaa lentää päälle kokoajan. Kiva kun pitäis olla valkoinen auto ;D Kun ilmat vähän lämpeää niin pitää mennä pesasee auto kunnolla ja puunaus perään kunnon vahalla. Saa nähdä mitä tulee. Kokeilen ekaa kertaa megun #16 vahaa. Toivottavasti onnistuu ku käsin joutuu jynssää :)
 
Vs: Autot vahaan!

Ei teidän lähistöllä ole sitten mitään Ti-halleja?
Niissä on hyvä käydä talvellakin pesemään!
Itse tulee käytyä jonkin verran ja välillä sitten kaverin hallilla.
 
Vs: Autot vahaan!

EVI sanoi
...Kun ilmat vähän lämpeää niin pitää mennä pesasee auto kunnolla ja puunaus perään kunnon vahalla. Saa nähdä mitä tulee.

Kyllähän siitä hyvä tulee kun alusta loppuun homman tekee mutta itse vahaan uudestaan vasta keväällä ja jotenkin pitäisi siihen saakka pitää auto edes jossain kunnossa.

nikob sanoi
Ei teidän lähistöllä ole sitten mitään Ti-halleja?
Niissä on hyvä käydä talvellakin pesemään!
Itse tulee käytyä jonkin verran ja välillä sitten kaverin hallilla.
Onhan noita siellä täällä mutta kun ei viitsisi oikein pesemisestä maksaa. Ei se varmaan kallista olisi mutta se on sellanen periaate kysymys vähän sama kuin se että pysäköintiin ja taxiin en rahoja laita. Mutta kai se alkaa olla aika vähän joustaa tuossa pesupaikassa.
 
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
Kyllähän siitä hyvä tulee kun alusta loppuun homman tekee mutta itse vahaan uudestaan vasta keväällä ja jotenkin pitäisi siihen saakka pitää auto edes jossain kunnossa.
Onhan noita siellä täällä mutta kun ei viitsisi oikein pesemisestä maksaa. Ei se varmaan kallista olisi mutta se on sellanen periaate kysymys vähän sama kuin se että pysäköintiin ja taxiin en rahoja laita. Mutta kai se alkaa olla aika vähän joustaa tuossa pesupaikassa.

Jep, autoilu maksaa. Tuo puhtaanapitäminen on vaan vähän semmonen että voit sitten ajatella että itelle talli lattiakaivolla maksaa x määrän rahaa. :) Täälläpäin on tosi halpa TI-halli esimerkiksi. Mutta kyllä sä varmaan tarviit jo jonkun liuotinpesun siihen, se on vielä toi lakaton valkoinen sulla varmaan niin on oikeen omiaan imeyttämään likaan :D
 
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
Mitenkäs mun pitäisi nyt loppu talven tehdä kun auto on syksyllä vahattu mutta olen sen saanut pestyä talven aikana megun ntx pesuaineella vain kaksi tai kolme kertaa ja lisäksi silloin tällöin painepesurilla enimmät skeidat pessyt pois. Mutta tossa äsken pesasin auton niin vaikka hinkkasin kuin mielenvikainen niin ei se kyllä puhtaaksi lähtenyt vaan todella moneen kohtaan jäi sellasia harmaita paskavanoja. Mielessä kävi jos pesisi loppu talven autoa liuotinpesuaineella? Autoa saan pestyä omassa pihassa oikeastaan vain silloin kun lämpötila on plussan puolella ja tästä syystä auton pesua en kovin useasti pääse suorittamaan.

Vähemmän se hallaa sille autolle tekee että se jää vähän likaseks kun se että jätät pesemättä ollenkaan/peset liukkarilla. Normi autoshampoossa on ns. öljyjä ja muita mitkä estää esim. kiveniskeymiä ruostumasta ja maalipintaa hapettumasta (etenkin kun sulla on two stage maalipinta?).

Mutta tuleeko sulla lika väleistä vai jääkö isotkin pinnat likaiseksi? Minkälaiset vahat on niskaan heitetty syssyllä? Jos lika tulee väleistä niin siihen on kyllä ratkaisu, itse vehän 1:20 APC:llä kaikki merkkien ympäristöt ja lasien reunat aina pesun yhteydessä brushin kanssa. Lisäksi kannattaa harkita prewash vaihetta millä lika irtoaa vähän ennen pesuvaihetta, tulee vähemmän naarmujakin pestessä. Esim. joku sitruspohjanen perus shampoo suosituslaimennus kertaa kaks pariin litrain suihkepulloon -> kuivaan likaseen pintaan -> ~5min (niin ettei pääse kuivuu yhtää) -> huuhtelu ja normi pesu siitä eteenpäin.

Mitä tohon TI halliin tulee niin ei se ilmasta oo. Suurin osa lienee pesun ajalta ainakin 10e ja varmaan suurimmassa osassa menee pauttiarallaa 20e jos kunnolla pesee.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Täälläpäin on tosi halpa TI-halli esimerkiksi.

missä, nummelassako? ja kuinka halpa? onhan noi ti-hallit aika suolasen hintaisia ainakin pk-seudulla. mutta pakkohan niissä on käydä, kun omalla kohdalla nykyään lähin paikka, missä pääsee pesemään kesällä ilmaiseksi, on porukoiden piha reilun 100km:n päässä. enkä evoa kyllä pesukoneeseen vie. muita kulloinkin käytössä olevia kulkimia en jaksa itse hinkata ja maksaa siitä ilosta samaa kuin konepesu.

oli muuten positiivinen ylläri, kun kävin kuukausi sitten pesemässä evon talviunia varten kannelmäen nesteellä, niin ainakin tuolla ti-pesuhallin hinta on muistaakseni klo 22 jälkeen -40%. enpä ole ennemmin kuullut moisesta.. sillä kertaa kunnon pesu ja kuivaus ei maksanut "kuin" reilut 10€. :D
 
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
missä, nummelassako? ja kuinka halpa? onhan noi ti-hallit aika suolasen hintaisia ainakin pk-seudulla.

10e/h pesuaineet ja välineet kuuluu hintaan.

Urran: tuossa evossa nimenomaan ei taida olla erillistä lakkakerrosta jos siinä nyt on se mitsun "halvempi" valkonen.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Jep, autoilu maksaa. Tuo puhtaanapitäminen on vaan vähän semmonen että voit sitten ajatella että itelle talli lattiakaivolla maksaa x määrän rahaa. :) Täälläpäin on tosi halpa TI-halli esimerkiksi. Mutta kyllä sä varmaan tarviit jo jonkun liuotinpesun siihen, se on vielä toi lakaton valkoinen sulla varmaan niin on oikeen omiaan imeyttämään likaan :D

Talli lattiakaivolla on jo mutta siellä olisi niin paljon suojattavaa ennen kuin siellä voisi autoa pestä.

Urran sanoi
Mutta tuleeko sulla lika väleistä vai jääkö isotkin pinnat likaiseksi? Minkälaiset vahat on niskaan heitetty syssyllä? Jos lika tulee väleistä niin siihen on kyllä ratkaisu, itse vehän 1:20 APC:llä kaikki merkkien ympäristöt ja lasien reunat aina pesun yhteydessä brushin kanssa. Lisäksi kannattaa harkita prewash vaihetta millä lika irtoaa vähän ennen pesuvaihetta, tulee vähemmän naarmujakin pestessä. Esim. joku sitruspohjanen perus shampoo suosituslaimennus kertaa kaks pariin litrain suihkepulloon -> kuivaan likaseen pintaan -> ~5min (niin ettei pääse kuivuu yhtää) -> huuhtelu ja normi pesu siitä eteenpäin.

Mitä tohon TI halliin tulee niin ei se ilmasta oo. Suurin osa lienee pesun ajalta ainakin 10e ja varmaan suurimmassa osassa menee pauttiarallaa 20e jos kunnolla pesee.

Isotkin pinnat jää likaiseksi. Syksyllä vetästy pintaan megun nxt ja sitä ennen auto käyty läpi autoglymin punaisella. Käyn auton aina painepesurilla läpi ennen itse pesua.

Itseäni lähin ti-halli taitaa olla koivukylän neste. Pitääpäs käydä katsomassa mitä siellä pesu tulisi maksamaan.
 
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
mutta se on sellanen periaate kysymys vähän sama kuin se että pysäköintiin ja taxiin en rahoja laita.
hmm.. pakko kysyä, että miten pysäköintimaksuista luistaminen onnistuu (pk-seudulla?)? ??? tai tietenkin silleen, että ei koskaan käy autolla päiväsaikaan kehä I:n sisäpuolella. ainakin omalla kohdalla jos aina vetäisi riskillä, tulisi parkkisakoista moninkertainen hinta suosiolla maksamiseen verrattuna. niin ja onhan ne parkkisakotkin kai pysäköinnistä maksamista.
 
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
hmm.. pakko kysyä, että miten pysäköintimaksuista luistaminen onnistuu (pk-seudulla?)? ??? tai tietenkin silleen, että ei koskaan käy autolla päiväsaikaan kehä I:n sisäpuolella. ainakin omalla kohdalla jos aina vetäisi riskillä, tulisi parkkisakoista moninkertainen hinta suosiolla maksamiseen verrattuna. niin ja onhan ne parkkisakotkin kai pysäköinnistä maksamista.

Pysäköintimaksut välttää kun on menemättä keskustaan. Käyn töissä ruoholahdessa mutta onneksi työpaikka maksaa sen pysäköinnin.
 
Vs: Autot vahaan!


evo6 sanoi
Talli lattiakaivolla on jo mutta siellä olisi niin paljon suojattavaa ennen kuin siellä voisi autoa pestä.

Isotkin pinnat jää likaiseksi. Syksyllä vetästy pintaan megun nxt ja sitä ennen auto käyty läpi autoglymin punaisella. Käyn auton aina painepesurilla läpi ennen itse pesua.

Itseäni lähin ti-halli taitaa olla koivukylän neste. Pitääpäs käydä katsomassa mitä siellä pesu tulisi maksamaan.

Hmm. Merkillistä. Tosin ei kokemusta kys. vahasta mutta ei noille marketti vahoille yleensä yli 2kk kesto odotuksia kannata laittaa, ainakaan talvella.

Mut jos sulla on talli olemassa niin suosittelisin harkitsemaan ONR tyyppisen pesun kokeilua. Siis Optimum No-Rinse. Youtube kertoo paljon, minkälaisesta tuotteesta kyse. Jengi kovasti uskottelee että toimis, tosin itse vanhan koulukunnan tuplaämpäritaktiikan pesijänä en oo vielä uskaltanu kokeilla ;D Ja on mulla vielä ~20 shampoota testattavana muutenkin ennen tota.. Ton voi ostaa esim. www.shinearama.com £7 posteilla (käytännössä halvemmat kun suomen postit, tulee 3 päivässä).

Voin kertoo ettei koiviksen nesteen TI oo halpa. Muistaakseni jotain 4e/20min ja ylimenevät minuuttitaksalla?

Ois kiva joskus kokeilla pestä valkosta autoo, onko oikeesti haasteellisempi pestä kun jonkun muun värinen..
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Voin kertoo ettei koiviksen nesteen TI oo halpa. Muistaakseni jotain 4e/20min ja ylimenevät minuuttitaksalla?

no eihän toi ole todellakaan paha. siis jos femmalla pystyy nopeasti pesaisemaan.. omien kokemusten mukaan jos nopeasti pesee, eikä kuivaa (aikaa menee alle puoli tuntia), maksu on ollut jotain luokkaa 8€. polettipaikkoihin en mene.
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Ois kiva joskus kokeilla pestä valkosta autoo, onko oikeesti haasteellisempi pestä kun jonkun muun värinen..

Jos liikut pk seudulla niin mun evon voi yrittää pestä. On nimittäin valkoinen. Tänään kävin huuhtasee niin eihän siitä hyvä tullu millään. Oli vierähtäny edellisestä suihkusta vähän liian kauan :) pinttynyttä kakaa kyljissä aika hyvin vielä. jotain pitää keksiä. ei uskaltanu mikroliinalla liikaa painella pesun aikana ku ei millään suostunu lähteä lika pois. kynnellä kevyesti ku raapas ni läks osa pikku lioista.mut ei enempää uskaltanu.

mites noi savityynyt (clay bar)skulaa? riittääkö niiden käyttöön kevyt saippuavesi(fairy?) vai pitääkö ostaa siihen tarkoitettu liukastin?
 
Vs: Autot vahaan!

EVI sanoi
mites noi savityynyt (clay bar)skulaa? riittääkö niiden käyttöön kevyt saippuavesi(fairy?) vai pitääkö ostaa siihen tarkoitettu liukastin?

Fairy kannattaa jättää keittiön puolelle. Jokin ihan normaali autonpesuaine, ite käytän Bilteman tuotetta ja toimii hinta/laatusuhteessa hyvin. Sekoitussuhde semmoinen melko vahva, 1:3 - 1:5 lienee suunnalla. Kyllä sen sitten tehdessä huomaa että liukuuko claybar vaivattomasti. (Tuo Wolfien reply #312 on aikas kattava ohje, kannattaa lukaista uudemmankin kerran ennen kuin aloittaa.)
 
Vs: Autot vahaan!

Tattis :peukku Oli jostain syystä tuo viesti jääny lukematta. Sitten vaan ku aikaa ja viitsimystä löytyy nii pitää ryhtyä hinkkaamaan. Harmi ku ei ole omaa tallia. Iso omenan parkkihalli saa kelvata ;D
 
Vs: Autot vahaan!

EVI sanoi
Jos liikut pk seudulla niin mun evon voi yrittää pestä. On nimittäin valkoinen. Tänään kävin huuhtasee niin eihän siitä hyvä tullu millään. Oli vierähtäny edellisestä suihkusta vähän liian kauan :) pinttynyttä kakaa kyljissä aika hyvin vielä. jotain pitää keksiä. ei uskaltanu mikroliinalla liikaa painella pesun aikana ku ei millään suostunu lähteä lika pois. kynnellä kevyesti ku raapas ni läks osa pikku lioista.mut ei enempää uskaltanu.

mites noi savityynyt (clay bar)skulaa? riittääkö niiden käyttöön kevyt saippuavesi(fairy?) vai pitääkö ostaa siihen tarkoitettu liukastin?

Vois joskus testata :D Periaatteessa ainut millä tommosen saa pidettyä hyvänä on pesu riittävän usein (tyyliin parin viikon välein) ja mahdollisuuksien mukaan QD/Spray sealant pintaan joka pesun jälkeen. Ja pesuaineena sitten joku oikeetsi laadukas eikä markettimatskua. Luonnollisesti kaiken lähtökohtana hyvä vaha.

Joo Fairyn käytössä on monta syytä, miks se kannattaa pitää todella kaukana maalipinnasta. Tärkeimpänä liika rasvanpoistokyky, mahdollinen suolapitoisuus (Sodium Chloride). Lisäksi osa astianpesuaineista sisältää ammoniakkia. Suola lakkaamattomalla pinnalla on erityisen huono koska kiihdyttää hapettumisreaktiota, tietysti myös lakkapinnalla, mutta se on vähän vaikeempi huomata siinä. Ja siis rasvanpoisto huonona puolena silloin, kun sen jälkeen ei tehdä mitään suojaustöitä. Poistaa vahat ja muutkin rasvat = esim. kivenieskeymät rupea ruostumaan. Shampoissa on "öljyjä" sen takia ettei kiveniskeymät lähtis ruostumaan.

Itse olen käyttänyt sekä paria Shampoota että Dodo Juice Born Slippyä clayn kanssa. Jälkimmäinen on mielestäni huomattavasti parempi. Eikä ihan mahdottomia maksa, pesukinnas.com:issa (itse tilasin tosin briteistä vielä halvemmalla) maksaa 16,90,-/500ml. Ja on laimennettavissa 1:10. Eli litrahinnaksi jää 3,38,-. Tietty suihkepullo pitää olla omasta takaa..
 
Vs: Autot vahaan!

Nonni. nyt tilattiin vähän lisää kamaa www.cleanyourcar.co.uk sivulta. Aikasemmin ostin megun #16 ja nyt tulee kylkeen avuksi...

1xSonus Ultra Fine Detailing Clay
1xDodo Juice - Born Slippy 500ml
1xDodo Juice - Lime Prime 250ml
1xSonus Sheepskin Wash Mitt
1xMiracle Dryer - Ultra Plush 25" x 36"

Noi kaks vikaa ostin vaan ihan mielenkiinnosta ja kokeilun halusta. Kaapissa on vielä glymin SRP:tä tilkka jäljellä että sitä tai dodo limeä megun 16 alle. Eiköhän noita yhdistelemällä saa ihan kohtuullisen pinnan aikaseks.
 
Vs: Autot vahaan!

EVI sanoi
Nonni. nyt tilattiin vähän lisää kamaa www.cleanyourcar.co.uk sivulta. Aikasemmin ostin megun #16 ja nyt tulee kylkeen avuksi...

1xSonus Ultra Fine Detailing Clay
1xDodo Juice - Born Slippy 500ml
1xDodo Juice - Lime Prime 250ml
1xSonus Sheepskin Wash Mitt
1xMiracle Dryer - Ultra Plush 25" x 36"

Noi kaks vikaa ostin vaan ihan mielenkiinnosta ja kokeilun halusta. Kaapissa on vielä glymin SRP:tä tilkka jäljellä että sitä tai dodo limeä megun 16 alle. Eiköhän noita yhdistelemällä saa ihan kohtuullisen pinnan aikaseks.

LP suositellaan levitettävän sitten koneella. Ei huonoja ostoksia ollenkaan. Jos et ole jo ottanut niin otat vielä toisen ämpärin siihen shampoomukin viereen :)
 
Takaisin
Ylös Bottom