E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli eli, onko alla olevan kuvan lämpömittari oikeassa kohdassa 30 min ajetuksi autoksi,
sillä taas näillä -20 pakkasilla tuntuu että vähän vilu tulee ja sivulasit ei sula,
kyllä se näennäisesti lämmintä puskee mutta kovin hitaasti mielestäni lämpeää?

Eli kysymyksenä, mihin sinulla asettuu ko. mittari?
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Yli puolenvälin sekä GLSi että GTi galantissa, kesällä sekä talvella, pistän kuvaa vielä todisteeksi myöhemmin.. :driver

Otin tuon kuvan hieman vinossa kylläkin, eli suoraan katsottuna näyttää että olisi vielä enemmän lämpöä. Galantissa on uusi 88 asteinen termari paikallaan.
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Aika tarkkaan samoille kohdin kun tossa kuvassas, ja kieltämättä kylmä pakkaa tulemaan pienilläkin pakkasilla.

Emännän E33:ssa nousee puolenvälin tietämiin mutta lämmityslaitteen läpissä on vissiin jotain hämärää kun tuntuu ettei sekään koppi tahdo silti lämmetä millään
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

minulla aavistuksen verran korkeampi, viisarin verran alle keskimerkin. Lämmityslaite on kieltämättä aika tehoton, tai sitten auton lämpöeristykset ei ole ihan suomeen suunniteltu; jos auton sammuttaa esim. parkkipaikalle vaikka 5 minuutiksi, niin alkaa kylmä tuntuvasti puskemaan läpi ja on pakko laittaa taas pyörimään. Lasit pysyy sulana mutta aika viileä autossa on silti.
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Oiskohan J.Puhakan autossa mahd termostaattivikaa, aikoinaan talvitestissä galant oli harvinaisen nopea lämpiämään ja kyllähän se onkin. Termostaatista riippuu tämä mutta jos on 88asteen termostaatti niin viisari on suurinpiirtein pystyssä, osottaa siihen mustaan nipukkaan 220 tai 240 ;D ;D ;D km/h alla. Jos 82 asteinen termostaatti niin silloin ihan pikkasen alempana mut kuitenkin suht lähellä pystyä asentoa, lisäksi kun kone on sen lämmön saanut niin eipä pitäs missään tilanteessa tulla alaspäin sieltä enää.

Eli aika normaali ilmiö että termostaatti pikkasen löystyy ja rupee päästelee nesteitä läpi, ja jos vaihtaa niin ILMAN MUUTA SE 88 asteinen malli sinne, iso ero siinä tuleeko tarpeeks lämpöä. :peukku

Lisäksi lämmityslaitteen toiminta muuttui vuodesta 89 eteenpäin, eli jos on vanhempi malli niin ei tuu niistä keskisuuttimista ilmaa huurteenpoistoasennossa. Huomattavasti tehottomamman olonen tuo vanhemman mallinen laite, uudessa ei moittimista.
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

kyllä mulla oli tuo noin alhaalla 30asteen pakkasissa omassakin, kesällä vähän tuosta ylempänä ja
termostaatti se matal oliko nyt 79asteinen
kumminkaan kylmä ei ikinä tullui ;D etulasit pysy sulana taksivulasien takaosat sitten huurteessa :p

tossa koltissa tas noisee ehkä 1/5osa mittari ja lämmit' ei tuu sitten millään :seina termari siis hajalla...
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

galantissa nousee lämpö viisari tosi äkkiä pystysuoraan ylöspäin,eikä heilu enään suuntaan tai toiseen :)
s
 
Vs: E33 2.0 GLSi Galant, onko normaali käyntilämpötila?

mystinengalant sanoi
Lisäksi lämmityslaitteen toiminta muuttui vuodesta 89 eteenpäin, eli jos on vanhempi malli niin ei tuu niistä keskisuuttimista ilmaa huurteenpoistoasennossa. Huomattavasti tehottomamman olonen tuo vanhemman mallinen laite, uudessa ei moittimista.

Jep, taitaapi olla tuo vanhempi, vaikka -89 onkin, järjetöntä että niistä ei tuu ilmaa, sitten kun pistää että niistä tulee ilmaa (samoiten kuin sivuräppänöistä), niin alkaa tuulilasi jäätää :(

pitänee hommata se termari kun tässä pakkaset hellittää.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

ralli art sanoi
galantissa nousee lämpö viisari tosi äkkiä pystysuoraan ylöspäin,eikä heilu enään suuntaan tai toiseen :)
s

itsellä nousee kans 2km ajolla tuohon missä kuva ja ei heilu siitä.. (toki roikan nokassa auto ollut sen 2h ennen sitä)
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Sen vanhemman lämmityslaitteen toiminta on ihan pikkujuttu muuttaa toimimaan niinkuin uudemmissaki, että keskisuuttimistaki tulee ilmaa huurteenpoistoasennossa. Ei sieltä tarvi kääntää kuin yksi vipu muistaakseni yläasentoon ja vetää nippusiteellä kiinni niin ilmaa alkaa tulemaan myös keskisuuttimista huurteenpoistoasennossa, mutta muuten puhaltimen säätimen toiminnot pysyvät samoina. Ja kyllä muuten paranee paljon lämmityslaitteen teho sillä keinolla :peukku
Ei muutakuin purkaa vähän auki sitä lämmityslaitteen paneelia ja tutkii miten ne vivut siellä liikkuu eri säätimen asennoissa niin äkkiä sen hoksaa mikä vipu sieltä pitää lukita.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Voi myös olla täynnä lehtiä,havunneulasia yms sisäkenno,ettei pääse ilma edes kunnolla kiertämään.

Itse kun aikanaan putsasin tuon,niin oli niin täynnä että hyvä kun edes kennoa näkyi.

Sen jälkeen tulikin aina lämmintä,ja enemmänkuin tarpeeksi.

Tosin,onhan e31 puolet pienempi syyläri,että kyllähän se lämpisikin paljon nopeammin..
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

ST sanoi
Voi myös olla täynnä lehtiä,havunneulasia yms sisäkenno,ettei pääse ilma edes kunnolla kiertämään.

Tosin,onhan e31 puolet pienempi syyläri,että kyllähän se lämpisikin paljon nopeammin..

Mistäs tuohon kennoon pääsee helpoten käsiksi että voi asian tarkastaa?

ja pikkumoottoriset lämpiää noin 1000x paremmin ;D
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Hanskalokero irti->h.lokeron alapuolinen tukirauta irti (muista että h.lokeron valon signaali-johto on tässä kiinni!pikaliitin kuitenkin välissä)->alasuoja-muovi irti,muutamalla ruuvilla&klipsulla kiinni->ilmastoinnin "väliputki" (joka on puhaltimen ja lämmönjakokeskuksen välissä) irti,on muovinipsuilla kiinni->käännät nupista lämpimälle-asentoon,ja siinäpä kenno jo näkyykin.

Tämä autoihin joissa EI OLE jäähdytys-ilmastointia.

EDIT:Yksi muovi&s.johto unohtui..
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

ST sanoi
Voi myös olla täynnä lehtiä,havunneulasia yms sisäkenno,ettei pääse ilma edes kunnolla kiertämään.

Itse kun aikanaan putsasin tuon,niin oli niin täynnä että hyvä kun edes kennoa näkyi.

Sen jälkeen tulikin aina lämmintä,ja enemmänkuin tarpeeksi.

Tosin,onhan e31 puolet pienempi syyläri,että kyllähän se lämpisikin paljon nopeammin..

Totta tuokin, vaikkei se vaikuta millään tavalla moottorin käyntilämpötilaan ja lämpömittarin näyttämään...
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

GSR sanoi
Totta tuokin, vaikkei se vaikuta millään tavalla moottorin käyntilämpötilaan ja lämpömittarin näyttämään...
Niin,niihin ei vaikuta!

Kommentoin vain jos sisälle ei meinaa kuumaa tulla,niin tuossa yksi yleinen&yksinkertainen "vika".

Mulla näytti aina hieman alta puoltaväliä,niin kuin joka gallussa minkä olen nähnyt.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

puolessa välissä mullakin se mittari ruukaa olla.. näin kylmillä ilmoilla vähän alle.. Lämpöä riittää, vaikka ne keskisuuttimet on aina kiinni.. kokeilkaas semmosta kikkaa, että säädätte sen lämmönsäätövivun niin, että se ilmanohjauslukku tökkää ennen kuin se vipu.. nimittäin jos siittä vivusta loppuu liikevara ja se läppä joka ohjaa kuumaa/kylmää ilmaa jää raolleen niin kovilla pakkasilla ei tule lämmintä ilmaa.. kuulemma ihan normaalia mitsuissa.. eli etelässä suunniteltu säätövirhe.. ;D
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Mistähän mahtaa löytyä tuo ilmanohjausluukku ja kuinka sitä säädellään? Itselläni Silver Diamondissa lämmöt nousee normaalisti puoleen väliin ja kiitettävän ripeästi, mutta hytissä on kylmä kuin Siperiassa.
Veikkaisin että juuri tuo ohjausluukku jää raolleen, koska tuntuu olevan sama miten vipuja räplää (kuuma tai kylmä) niin yhtä jäätävää ilmaa puskee sisälle.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Puhakka,GSR ja Nostokurki: termarit vaihtoon.
100%sti samat oireet oli dynys ja termarin vaihdolla lämpöö piisaa vaikka kuinka (termari oli 2 kappaleena) Vaihtoehtoisesti termarin tiiviste voi olla hapertunut ja vuotaa siksi läpi koko ajan (vr4:ssa teki tälleen)

Nyt jos on roikassa 1h ja 2km niin lämmöt ovat ihan normaalissa pystysuorassa ja kuuma meinaa tulla hytissä jos pitää täysillä lämmöt senjälkeen. 88asteinen termari siis kiinni.
Termarin vaihto 5min homma ja kustannut 7.5e tienoilla tiivisteen kanssa!
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Itse olen myös termaria kohta vaihtelemassa. Budget Raceriin on tosin kerran jo termari vaihdettu, mutta epäilen että se otti siipeensä kun p*ska lohkolämppäri vuoti nesteitä pihalla pari litraa.

Viime talvena auto oli selvästi lämpöisempi, nyt joutui laittamaan pahvin syylarin eteen. Sitä ennen viisari oli about samoin kuin Puhakan kuvassa. Nyt se on about puolivälissä.

Mutta beesaan Harria tässä: muistikuvani viime talvelta on se, että silloin kun kaikki on OK jäähdytinpuolella, niin E3# on todella lämmin auto talvella.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

JA samalla ne jäähdytysnesteet toki vaihtoon kanssa mielellään :peukku
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Johan ne nesteet on puoliksi vaihdettu. ;D
Eikä ne vanhat olleetkaan, syylarihan tuohon tuli jo vaihdettua aiemmin.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Mulla nousee tuossa turbodynyssä lämmöt sinne tasan puoliväliin todella nopeasti (hyvä jos 10min tarvii edes ajaa, kovilla pakkasillakaan ei mene koskaan yli 15min).
Pysyy siellä kesät talvet ajosta riippumatta, loggerilla olen tarkistanut että lämpötila on 88C myös moottorinohjauksen mielestä silloinkun viisari on tasan puolivälissä.

Jos lämmöt ei sinne asti nouse niin mittarissa vikaa tai jos kesällä nousee mutta talvella ei niin termarissa.
 
Vs: E33 2.0 Galant, onko normaali käyntilämpötila?

Nostetaanpa nyt ylös että vihdoinkin sain tän vaihdettua.. siellä oli näennäisesti ehjä wahlerin 88 termari paikallaan.. vaihtoin siihen uuden wahlerin.. ja lämmöt nousi normaaliksi..

Tosin, mielestäni se termarikotelo oli hyvin löysällä vrt. mitä ne yleensä on (+tiivisteet sökönä) että voihan se olla että se on siitä vuotanut jotain käsittämättömän vähän ja siksi ei ole ollut "painetta" järjestelmässä tarpeeksi.. jommin kummin..
 
Takaisin
Ylös Bottom