E33 Gti ei käynnisty....

Vs: E33 Gti ei käynnisty....

miten on kiinni maajohto korissa ja koneen kyljessä?
otappa johto irti korista ja koneesta ja kokeile siivota liitokset
tuli mieleen tuosta yhdestä videosta missä sorsapilli ääni on, siellä ei virta kulje nyt kunnolla :-\

on kyllä ihme vika :nykii

onneksi ei kuten eräässä opeliksissä... avaa hanskalokeron niin auto sammuu... ;D
tähän oli syynä maadotus vika... oli vekkulin maahjohto ruostunu irti korista
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

JKorpela sanoi
onneksi ei kuten eräässä opeliksissä... avaa hanskalokeron niin auto sammuu... ;D
tähän oli syynä maadotus vika... oli vekkulin maahjohto ruostunu irti korista
No ooppelin sähkövikoja ei hauskuudessa voita mikään. Kaverilla oli Vectrassa semmonen hauska vika, että vaikka auton käänsi avaimesta sammuksiin, niin auto jäi käydä hörskyttelemään. Oli siinä ihmettelemistä, kun avaimet oli kourassa ja auto jatkoi vain käymistä. Sitten kun valokatkaisimesta käänsi valot pois, niin auto sammui. Mutta vielä hupaisempaa oli se, että kun käänsi katkaisimesta valot uudelleen päälle, niin syttyi mittaristoon samat valot kuin mitä yleensäkin syttyy kun kääntää avainta virtalukosta siihen tilaan, jolloin on virrat päällä. :D. Joku maavika oli syynä tässäkin tapauksessa en vain muista mikä.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Joo nuo mitsun sähköviat ei luentaaltaan kovin hauskoja kun auto seisoo pihassa vaan.


Sen maajohdon ekan kiinnityspisteen oon siivonnut kunnolla, koneen maadotuspiste ei ottanut irrotakseen ja mulla ei ollu ihan parasta mahdollista työkaluu nii aattelin että ei sentään viitsi teloa paikkoja.

Semmoinen huomio maajohdosta että se tosiaan tuntui vähän letkulta siitä kiinnityspisteen läheltä eli kun se on kiinni rungossa niin pyörii ympäri aika helpon olosesti, koitin kyllä kiskasta sitä kunnolla, eikä ollut lähdössä mihkää siitä.

Se sorsapilli ääni homma kummastuttaa itseäkin, sitä ei tapahtunut kertaakaan sen jälkeen, tosin se ääni tuli sitten häläristä. Jos meinaatte sitä videoo joka oli sisältä kuvattu. Sillon oli viel hälyytin osaks kiinni, perkele, menin senkin turhaan irrottamaan sieltä. Lisäksi tänään putsasin koko sen ison + kenkä systeeminkin, siitähän lähtee kanssa se yks paksu johto johtosarjaan ja hävii sinne, mutta joo tuo on hyvä idea että koittaa toinen startata ja katselee mihin se jännite matkalla häviää, ainoa kun noista ei selviä kovin hyvin missä kaikkialla se virta käy matkalla lukolle,.......
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

mystinengalant sanoi
Semmoinen huomio maajohdosta että se tosiaan tuntui vähän letkulta siitä kiinnityspisteen läheltä eli kun se on kiinni rungossa niin pyörii ympäri aika helpon olosesti, koitin kyllä kiskasta sitä kunnolla, eikä ollut lähdössä mihkää siitä.

:O
Tuo kuulostaa kyllä vähintäänkin hurjalta jo. :) Kuitenkin startti haukkailee satoja aakkosia virtaa kuitenkin. Voisit melkein räveltää kaksi uutta maadoitusjohtoa, ihan itse valittaviin paikkoihin. Toinen koneeseen ja toinen jonnekkin runkoon. Testailla sitten että miten sellaisten lisämaadotusten kanssa on toimintapuoli.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Slider sanoi
:O
Tuo kuulostaa kyllä vähintäänkin hurjalta jo. :) Kuitenkin startti haukkailee satoja aakkosia virtaa kuitenkin. Voisit melkein räveltää kaksi uutta maadoitusjohtoa, ihan itse valittaviin paikkoihin. Toinen koneeseen ja toinen jonnekkin runkoon. Testailla sitten että miten sellaisten lisämaadotusten kanssa on toimintapuoli.

Täytyypä tässä kun kerkiää niin ottaa videota miten se siinä pyörii jossei oo muutakaa tekemistä...nyt on taas pimeetä jo. Menempä kattomaan ONKO siinä mitään startin relettä
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Eipä taida olla startin relettä, menin nimittäin tos aikasemmin päivällä irrottaa konetilan sen releen missä lukee "starter automatique" tai jotain sinne päin, luulin sitä startin releeksi, katoin vaan et mitkään navat ei oo yhteydessä, ilmeisesti tuo onkin se laturin vararele....onko galantissa startin relettä???
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Jenkkimallin sähkökuvassa on starter relay. Sen käämi maadoittuu kytkinpolkimen asentotunnistimen kautta (onko tätä euromalleissa) ja toinen pää menee virtalukolle. Virtalukolta tulee myös sähkö koskettimelle ja kun rele vetää sähkö menee startin solenoidille. Varsinainen starttimoottorin virta tulee suoraan akulta.

virtalukko -------- releen käämi ------ kytkinpolkimen tunnistin ------- maa
\---- releen kosketin ------ startin solenoidi ------ maa
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Virtojen kulun pääkaapeleissahan voit testata irroittamalla startilta herätejohdon ja testaamalla hyppylangalla akun plussalta startin heräteliittimeen. Jos ei pyöri niin sitten vika on maadoituksessa, startin virtajohdossa tai startissa.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

mystinengalant sanoi
Eipä taida olla startin relettä, menin nimittäin tos aikasemmin päivällä irrottaa konetilan sen releen missä lukee "starter automatique" tai jotain sinne päin, luulin sitä startin releeksi, katoin vaan et mitkään navat ei oo yhteydessä, ilmeisesti tuo onkin se laturin vararele....onko galantissa startin relettä???
Eipä ole relettä näissä,eikä myöskään sulaketta suojana.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

joo tuonne startille ei vaan oikeen mitenkään pääse tuossa gti mallissa käsiks, jossei oo monttua, se on niin jumalattoman piilossa, et mitään mahista siihen ei oo saada kosketusta, valitettavasti.....oon nähny oman starttini joskus tyyliin kamerankännykän valokuvasta....


hmmm voisko sitten olla että se startin sulakkeena toimiva piuha ois kärähtäny lukuisista käynnistysyrityksistä tai jotain sinne päin...
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Kyllä sinne pääsee. Uskoa vaan. Ottaa sen kaasuläppään tulevan kumiputken pois niin helpottaa startin käsittely. Varmaan kyllä joutuu käyttämään startin pois että siihen saa toisen herätejohdon sävellettyä.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Käsikopelolla etsit startin solenoidilta sen pienen johdon joka on abiko liittimellä kiinni. irroitat sen ja laitat siihen hyppyjohdon jossa myös abikon naarasliitin. Sitten tökkäät sen hyppyjohdon toisen pään akun+ napaan.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Mightylizard sanoi
Käsikopelolla etsit startin solenoidilta sen pienen johdon joka on abiko liittimellä kiinni. irroitat sen ja laitat siihen hyppyjohdon jossa myös abikon naarasliitin. Sitten tökkäät sen hyppyjohdon toisen pään akun+ napaan.

Eipä kuulosta yhtään kivalta operaatiolta :'( Ainakaan tuo käsikopelo -osio...
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....RATKAISIJALLE LUVASSA PALKKIO!

mystinengalant sanoi
Jos joku mielestään pätevä kaveri tässä lähistöllä sattuu pyörimään niin gti:n käyntiin saajalle luvassa palkkio - 150e, vaikka vika ois joku hyvin yksinkertainenkin. Luvattu mikä luvattu!!!


UP!!!!!!!!
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

No kyllä se ton mun perusmittarin mukaan yhdistää eikä siinä näy vastustakaan, se ei olis ees hirveen paha tehdä mut varmaan pitäs sulake laittaa väliin kummiski, eipä vaan itellä oo minkään valtakunnan sähkövehkeitä....mut tuo piuha kuulostas ihan järkevältä, mut voiko vaikuttaa ettei yritä ees.....
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

No koitappa tehdä vaikka niin, että mittaat jännitettä koneen ja korin välistä, kun kaveri yrittää startata. Jos jännite pomppaa käynnistystä yritettäessä nollasta lähemmäs akkujännitettä, niin vika on erittäinkin selkeästi maajohdossa.

Tai hinaa koko lousku tänne :peukku
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Hommaa itelles, apuvirtakaapelit, ruuvimensseli, varmasti toimiva tulppa ja suht jämäkkää kaiutijnjohtoa 10cm (+2,5 neliömillistä).

Sitte varmista seuraavat:

1) Tulooko kipinä
2) Tulooko pensakiskon paluusta pensaa (siinä tulpanjohtojen vieres letku) pitäs pensaa kusta aika reippaasti
3) kokeile apuvirtakaapeleilla maadoittaa akku uusiksi
4) kotkaa laturilta tuleva sulake pois käytöstä ja tarkista molemmista päistä että se on varmasti kiinni
ja jos ei noista vikaa löyry nii 5) jaon tarkistus uusiksi


Noi ku kokeelet ni oot jo pitkällä, eikä aikaa mee ku tunti tai 2, nopeudestas riippuen
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Kokeilin tänään maadottaa akulta siihen pakosarjan päällä olevalle peltilempareelle ja pariin muuhunkin paikkaan, ei vaikutusta, auton omat maapiuhat eivät kyllä näytä erityisen hehkeiltä.....ja tosiaan kaikki sulakkeet yms irrotettu ja tsekattu.

Yhdessä kostaa räpsi jalkatilassakin rele, mutta se ecu ei voi edelleenkä siihen vaikuttaa ettei pyöritä....

Heittäkääs ny joku nimiä jos ois pks seudulla jotain kotikäyntejä tekevää sähköspesialistia...
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Startille pääsee ihan hyvin käsiksi jos irroittaa ensin vähän roipetta tieltä. Lähinnä ilmanputsarikotelo ja letku putsarilta imusarjalle. Abico-liitin sojottaa muistaakseni taaksepäin. Ainakin minä sain sen konetta paikalleen laitellessani helposti kohdalleen yläkautta. Galantissa ei ylipäänsäkään ole ollut yhtäkään ahdasta, hankalaa tai vaikeaa paikkaa päästä käsiksi kun on tottunut MR2:een :)
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

ast sanoi
Galantissa ei ylipäänsäkään ole ollut yhtäkään ahdasta, hankalaa tai vaikeaa paikkaa päästä käsiksi kun on tottunut MR2:een :)

Niin ja se täytyy todeta että tuon dohc koneen paras puoli on se että siinä kopan päällä on hyvä pitää työkaluja, tutkiskeltiin tossa juuri että voiko olla väärä laturi, 75A se kuitenkin on niinkuin vanhakin mut mahd eri md -numerolla, tuossa vaihdosta tulleesta se md lappu vaan puuttui.....
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Eikös laturin tarkotus oo vaan ladata, ei vaikuttaa itse moottorin toimintaan, vai oonko nyt käsittäny väärin? ???

Ootko muuten tarkistanu että vv tasurit on kaikki hengis?
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

osku sanoi
Ootko muuten tarkistanu että vv tasurit on kaikki hengis?

Eipä oo ollut tommosille hommille motivaatiota, vaatis kuitenkin isompaa avaamista, tenttiviikon jälkeen voi taas tutkia. Eläteltiin tossa vaan semmosta et väärä laturi heittäny jonkun yksittäisen jännitepiikin tuhoten jotain, tai ei sen laturin tarttee olla väärä kun ihan vaan huono riittää :p

Tai sitten vastaavasti se vanha tuhosi jotain silloin hajotessaan, hiilethän siitä ei ainakaan et olisko ollu sitten tuo diodisilta.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Starttihan on voinut hyvinkin kärähtää pitkissä starttauksissa jos olet niitä tehnyt yrittäessäsi autoa käyntiin käyntivikahan on luultavasti jossain muualla.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Nyt ollaan BACK IN bisness! Eräs komea klubilainen kävi auton laittamassa kuntoon, kiinnostaakos alkamaan arvuuttelu mitä oli vikana....sen voi sanoa että startti oli ok.... :peukku
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

mystinengalant sanoi
Nyt ollaan BACK IN bisness! Eräs komea klubilainen kävi auton laittamassa kuntoon, kiinnostaakos alkamaan arvuuttelu mitä oli vikana....sen voi sanoa että startti oli ok.... :peukku
Joku erittäin simppeli mitä ei ensimmäisenä tule mieleen,sulake?
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

ST sanoi
Joku erittäin simppeli mitä ei ensimmäisenä tule mieleen,sulake?

No tavallaan, konetilan sulakeboksin sytkäpuolen sulakkeen hapettuma TAKAPUOLELTA esti starttiyritykset. Eli tämän takia ei pyörittänyt ollenkaan. Sitten kun lähti pyörimään, ei meinannut lähteä käyntiin, testattiin, bensaa tuli ja kipinä jokapaikkaan, sitten löytyi vielä eräs juttu joka teki sen miksi melkein lupaa lähteä.....enpä vaan olisi uskonut. 8)
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

mystinengalant sanoi
No tavallaan, konetilan sulakeboksin sytkäpuolen sulakkeen hapettuma TAKAPUOLELTA esti starttiyritykset. Eli tämän takia ei pyörittänyt ollenkaan. Sitten kun lähti pyörimään, ei meinannut lähteä käyntiin, testattiin, bensaa tuli ja kipinä jokapaikkaan, sitten löytyi vielä eräs juttu joka teki sen miksi melkein lupaa lähteä.....enpä vaan olisi uskonut. 8)

Mikäs tuo toinen juttu sitten vielä oli, mikä esti starttauksen ???

Pääasia että pirssi on menokunnossa jälleen :peukku
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

MetanolMan sanoi
Mikäs tuo toinen juttu sitten vielä oli, mikä esti starttauksen ???

TULPANJOHDOT! en tajuu oikeen miten....ainakin läpilyövät aivan helvetisti....vähän teippailtiin ja nyt pelaa, uudet se vaatis ku vanhat ovat originaalit...
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Kaverihan on onnesta sekaisin.=) :driver
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Laitetaas vielä kuvaa siitä hapettumasta, oli todella paha siihen nähden et muut johdot oli terveitä, ja tämä on syy miks auto teki stopin 06 talvellakin.

Kamera pääsi väkisin heilahtaa mutta näkyy tossa asentajan sormen alla selkeesti.
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

Laitetaas tähän lainaus volvolandiasta:

Tuttu juttu.. Venttiilit jää hivenen auki => ei puristuksia => tulpatkin saattaa kastua... Korjaantuu veivaamalla piiitkään(saattaa nopeuttaa kun pitää kaasun pohjassa?), sylinteri kerrallaan herää henkiin. Tyypillistä hydraulinostimilla varustetulle moottorille lyhyen kylmäkäytön jälkeen, aiheuttajana ilmeisesti kylmänä korkea öljynpaine.. Ilmiötä havaittu ainakin fordissa, bmw:ssä ja... Volvossa! Helpoin tunnistuskeinohan on se että moottori pyörii kuin tulpaton mopo

Epäilisin et näin minulla kävi aluksi....ja sitten tuo hapettuma teki tepposet..nimittäin käynnistin tuon auton sillon eräänä aamuna kylmänä ja sen hihnan vinkumisen takia sitten sammutin pian. Että silviisii, eipä taida vaan olla kovin yleistä.......???
 
Vs: E33 Gti ei käynnisty....

mystinengalant sanoi
Laitetaas tähän lainaus volvolandiasta:

Tuttu juttu.. Venttiilit jää hivenen auki => ei puristuksia => tulpatkin saattaa kastua... Korjaantuu veivaamalla piiitkään(saattaa nopeuttaa kun pitää kaasun pohjassa?), sylinteri kerrallaan herää henkiin. Tyypillistä hydraulinostimilla varustetulle moottorille lyhyen kylmäkäytön jälkeen, aiheuttajana ilmeisesti kylmänä korkea öljynpaine.. Ilmiötä havaittu ainakin fordissa, bmw:ssä ja... Volvossa! Helpoin tunnistuskeinohan on se että moottori pyörii kuin tulpaton mopo

Epäilisin et näin minulla kävi aluksi....ja sitten tuo hapettuma teki tepposet..nimittäin käynnistin tuon auton sillon eräänä aamuna kylmänä ja sen hihnan vinkumisen takia sitten sammutin pian. Että silviisii, eipä taida vaan olla kovin yleistä.......???

Video jonka olet postannut youtubeen niin kyllä siinä vaikutti olevan puristuksia ainakin startin äänen perusteella,
vaikka ei lähtenytkään käyntiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom