Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Eli L200 on evo6 ahdin, jossa siis 10,5 pakopesä,
Ahtoja sain 1.5bar mutta... Vain jos on 4 tai 5 vaihteella kuormaa tarpeeksi,
1 - 3 vaihteilla nostaa ~1bar 3lla jo 1,2 asti mutta vaatii että kierroksia on koneessa ~4,5trpm :(

Voisko olla että ahtimen pakopesä on liian iso ?
Vai löytyykö syy omasta kötöstyksestä eli pakosarjasta? Kumminkin normi ajossa 2600rpm@100kmh ahdot vain 0,2 ja nousee erittäin nopeesti jos kaasua painaa sinne 0,8bar tietämiin mutta sen jälkeen vaatii kierroksia että nostaa ahtoja :(

Eli aika tarkasti täys kaasu kiihdytyksessä
2500rpm = 0,7bar
3000rpm = 1bar
3500rpm = 1,2bar
4000rpm = 1,3bar
4500rpm = 1,5bar

Ideoita?

Vaihtaa evo4 pikku pesällisen?

Heittää romu koppaan nykyisen pakosarjan ja uutta tekemään?

Kumminkin autossa on helkatin hyvä veto jos vertaa vanhaan mikä oli 2.3td galantin ahtimella
 
Vs: Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Ootko kattonu kompressori karttaa? Jos onkin niin että tuo ahtimen pakopaine kasvaa atmosfääreihin tossa 1.4 bar jälkeen niin eihän se jaksa boostata? Minkä kokoinen pakoputki ja elbow sulla on?
 
Soppaa saa suhteellisen vähän... Pitää kokeilla nostaa syöttöä, tuolla pumpulla riittää syöttö se ei ole ongelma.
Mä oon yrittänyt pitää syötön suht pienenä vs ahtopaine, kulutus on meinaan matka ajossa mukavat ~7l/100km neliveto päällä

En usko että 3" ränni yhdellä läpivirtaavalla on ahdistava, 3" lähtee myös downpipe, mutta
Ahtimen kompura lähtö on vakiokokoinen evon lähto ~50mm letku joka muuttuu 55mm ~30cm jälkeen ja siitä 63mm ~30cm jälkeen josta 63mm on evo5 välijäähylle ~15cm josta tulee takaisin koko matkan 63mm putkella/silikoni liitoksin.

1,7bar pitäisi olla vielä kartalla tuolla evon ahtimella

Mut pitää kokeilla lisätä syöttöjä ensin... Taitaa olla katsastuksen jäljiltä...
Downpipe :
b759213d2d45563236292674f3f66a02.jpg


Pakosarja :
387fd1ce0255266ac75a8e95be842498.jpg


d1df8ac2c9ecb55448617d097242b5c4.jpg


Enempi kuvia löytyy tuolta projekti kirjasta ;)
 
Vs: Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Sanoisin, että ongelmien syy on eri asioiden yhdistelmä:

-tilavuudeltaan liian suuri pakosarja (nyrkkivakio muistaakseni sanoo, että jos pakosarjan tilavuus ennen ahdinta 1.5-kertaistuu, turbiinille menevä energia puolittuu). Pitkässä (eli samalla suuri tilavuuksisessa) pakosarjassa (dieselin valmiiksi viileä) pakokaasu kerkiää jäähtymään, ja lisäksi mutkat aiheuttavat painehäviötä virtaukseen (tämän vuoksi en itse oikein usko mihinkään tuubisarjoihin, varsinkaan jos ahtimen herääminen on THE asia...)
-liian iso pakopesä
-liian vähän syöttöä

Ja koska kaikki tekijät vaikuttavat osaltaan nimenomaan pakopuoleen, niin tilanne on ns. valmis... eikä yhden osatekijän muuttaminen välttämättä vielä paranna tilannetta merkittävästi. Näin luulen ma. Eriäviä mielipiteitä löytynee varmasti.
 
Vs: Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Näinpä,
Ahdin herää kyllä kivasti mutta max ahdot vain isoilla kieroksilla, jos esim ajat 3lla ~3000rpm tasaista, niin 2-3sek kun ahdot 1bar (0,1->1bar) kun polkaisee,
 
Vs: Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Jos ei ole syöttöä niin ei ehkä ole pakokaasuissa energiaa pyörittää ahdinta.
 
Vs: Evo6 ahtimen ahto ongelma...

Tyhmä kysymys, mutta pysyykö hukkaportti kiinni?
 
Takaisin
Ylös Bottom