vakiona 2.4 koneessa on pidempi isku JA suurempi poraus kuin 2.0 koneessa (G6 sarjassa). Mitä pidempi isku, sitä suurempi tilavuus. Tuota tarinaa nyt vaan sotki se, että spekuloimme mahdollisuudella sotkea noiden moottoreiden osia: laitetaan 2.0 kampura ja 2.4 porauksella olevat männät yhteen, saadaan aikaiseksi "alaspäin" stroukattu (=de-stroke) sekamoottori, jonka tilavuus asettuu vakion 2.0:n ja vakion 2.4:n väliin.
Eli isku pitenee JA/TAI poraus kasvaa -> tilavuus suurenee
isku lyhenee JA/TAI poraus pienenee -> tilavuus pienenee
Ajattele asia vaikkapa näin: otat koneesta kannen irti ja mittaat pytyn tilavuuden kaatamalla sinne öljyä (kaadetun öljyn tilavuus = pytyn tilavuus). Verrataan kahta moottoria, jossa on eripituinen isku, mutta sama poraus. Iskunpituushan määrää sen matkan, jonka mäntä liikkuu ylös- ja alaspäin. Aloitat mittaamisen tilanteessa, jossa mäntä on yläkuolokohdassa ja pyttyyn ei siis pysty kaatamaan pisaraakaan öljyä. Käännät moottorin lyhyemmällä iskulla olevan moottorin männän alakuolokohtaan kampuraa kääntämällä ja kaadat pytyn täyteen öljyä, lohkon tasoon asti. Jos tässä lyhyemmällä iskulla olevassa moottorissa on vaikkapa 88mm isku, mäntä on nyt liikkunut 88mm alaspäin. 100mm iskulla olevan moottorin mäntä menisi siis tästä asemasta vielä 12mm alaspäin, eli samallahan sen öljyn pinta laskisi 12mm ja joutuisit kaatamaan lisää öljyä, jotta sen pinta olisi edelleen lohkon tasolla. Ja nyt kun muistetaan, että kaadetun öljyn tilavuus = pytyn tilavuus, silloin huomataan, että pidempi isku lisää pytyn tilavuutta.
Joskus voortti miesten kanssa keskusteltiin siitä miten kiertokangen pituus vaikuttaa tilavuuteen, ne kun väittivät että vaikuttaa -ei muuten vaikuta, se ainoastaan siirtää männän asemaa, mutta liike pysyy ihan saman pituisena. Puristussuhteeseen sillä voidaan vaikuttaa, ei paljoa muuhun (no okei, kangen kulmiin ja männän nopeuksiin).