Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) koodi 11 lambdamysteeri RATKESI!!

Jugga

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Galantissa check engine valo syttyi kojelaudassa palamaan ja luin vikamuistista koodin 11 eli lambda-anturista olisi kyse. Noh autoon ei ikinä ole sitä vaihdettu ja tuumasin että pitääpä vaihtaa ja hankin Motonetistä Boschin lambdan ja laitoin kiinni. Tyhjensin vikamuistin ja aikansa se meni ja sitten taas uudestaan CE-valo palamaan ja vikakoodi sama 11. Noh sitten samalla korva paljasti myös että pakoputki oli lahonnut ja sen korjailin sitten kanssa. Taas vikamuisti tyhjäksi eli akun kenkä hetkeksi pois ja sitten menikin jo hieman pidempään kunnes se s*aatanan valo syttyi taas ja koodi sama 11. :seina

Katselin tossa että ei kyllä näy silmällä että olisi pakoputki taas jostain rikki eikä äänikään paljasta. Mutta sen huomasin että helvetisti menee bensaa, 200 km ajettu ja puoli tankkia mennyt :D Mut eikös se ECU pistänytki huimat rikastukset päälle jos lambda-anturilta ei tullut signaalia...

Tää on taas tällainen mysteerivika kun en ite kyl keksi mitään muuta kun sen että pakoputki voisi olla jostain vielä rikki mutta ei viitsisi purkaa atomeiksi saati osta auutta etuputkea summanmutikassa. Alkaa tässä kyllä hermot hieman kiristyä. Olisko se Boschin lambda sit muka jo hajalla, saikos sen mietin testailtua?

Jotain tietoa, kokemuksia tai apua jos löytyisi niin olisi kiva juttu, en tiiä sit meneekö toi ees tossa tilassa katsastuksesta läpi...

Edit: lopullinen syy oli siis vuotava ja erittäin karstainen EGR-venttiili, se tulpattiin pois käytöstä jolloin kulutus normalisoitui.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Onko Ecu huollettu?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Ecu on huollettu helmikuussa Nokialla. Kipinän katoaminen johti huoltoon ja siitä on foorumissa juttua: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=41741

Olishan tossa toinenkin ecu, sitäkin voin kokeilla joskus. Nyt on käytössä auton oma alkuperäinen.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Pakosarja halki?
TAi jos se putkisto oikeesti on huono niin voi vaikuttaa jopa lambdan jälkeen oleva reikä...
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Nollasinpas ny taas kokeeksi ton vikamuistin kokeiltuani volttimittarilla ettei ei oo kuollu koko lambda-anturi. Täytynee ny katella taas kuinka kauan onni kestää, kävin koeajamas ja ei CE-valo pala. Kulkee ku unelma.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Pallaako se ce valo kokoajan, kun syttyy vai miten se ellää?

Johto vikkaa veikkaisin, kun lancerissa ei tuu vikakoodia vaikka oli koko putki jousto-osan kohdalta poikki...
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Joo se CE-valo jää palamaan koko ajan ku kerran syttyy.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Tuliko sen uuden lambdan johdot yhdistettyä oikealla tavalla? Vain mukana tulevilla holkeilla, ei juottamalla.

Kyse on jostain lambdan korvausilman saannista? Paremmin tietävät vahvistakoon
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Njoo toi on se yksijohtoinen lambda ja mukana tulevia holkkeja käytin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Taas se CE-valo syttyi palamaan, kattelin taas pakoputkeakin ja pakosarjaa mut eipä kyl silmällä erota mitään vikaa tai ääni paljasta vuotoa.

Mitenkähän sen lambda-anturin jännitteen tulisi käyttäytyä, mitatessani yleismittarilla panin merkille että se pomppi aika paljon tasakierroksillakin, tiiä sit onko mitään merkitystä mut onpahan mainittu.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Juu kyllä se pomppiikin tuon ikäisessä. Se on ihan normaalia.

Jos lambdajännite on tyhjäkäynnillä samassa lukemassa niin se yleensä kertoo siitä että anturi on joko liian kylmä tai rikki.

Ethän sitten sillä diodialueella vahingossa vaan mittaile, jos yleismittaristasi löytyy sellainen. Siinähän syötetään mittarin toimesta pienoinen jännite mittapäihin ja se voi tappaa herkän anturin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Juu se diodialue löytyy mittaristani mutta en ole sillä mittaillut.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Nollasin taas vikamuistin ja ajelin tossa valtatienopeuksilla (80-100) 192 km, bensaa meni matkalla 19,2 litraa eli 10 litraa/100 km. Ei tunnu ihan oikealta ku normisti kulutus on ollut siellä 7 litraa / 100 km. Valo ei tosin vielä ole syttynyt uudestaan palamaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

miten katoit et paljonko se bensaa vei? tankki täys lähtiessä ja lenkin jälkeen taas täyteen?muuten ei kovin tarkkoja lukemia pysty kyllä sanomaan sillä muutama litra ei mittarissa näy suuntaan eikä toiseen ja sillon voi heittoa tulla kun kulutuksia laskee ;)
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Joo tankkaamallahan mä sen katoin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Tarina jatkuu. Ei ole CE-valo nyt syttynyt mutta pensankulutus pomppasi taivaisiin. Tankkaamalla mitattu kulutus; 200 km ajolla meni 32 litraa, eli 16 litraa sataselle. Pisti miettimään että nyt rikkoutunut toi maf-anturipaketti. On näet kerran ennemminkin hajonnut ja kulutus oli kans 15-17 litraa satasella. Siihen ostin halvan käytetyn tilalle, se kesti näköjään vain muutaman kuukauden. Sen verta varma olen asiasta että tilasin nyt uudistetun maffin, ei siis käytetyn. Hinta oli jotain muuta kuin halpa, mut jospa se kestäisi nyt sitten paremmin. Ei se kuitenkaan uuden 700 euron hintaa ollu lähelläkään.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

mites voisko olla jossain imusarjassa pieni alipainevuoto?aiheuttais samanlaisia oireita.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Antaako ecu nyt mittään vikakoodia? Mikä ecu siellä nyt on paikoillan?

Onko muita osia uusittu? ilma-,bensasuodattimia, syttytulppia +johtoja...

Toimiiko muuten ok? Kone vettää hyvin?

Itellä oli kerran nakutus-anturi pimmeenä söi paljon, mutta eipä se juuri kulkenukkaan...


Eikös sen maffin pystyny mittaamaan joteki *muistelisin* ja myös et harvoin on ollu siinä vika...

Ja eikös niitä lamdojakin myydä kahdenlaisia. Toinen käy Mitsuun ja toinen malli ei.

ralli art sanoi
mites voisko olla jossain imusarjassa pieni alipainevuoto?aiheuttais samanlaisia oireita.

No tuon näkis tulpista? Et minkä väriset...
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

AYE_GTI sanoi
Antaako ecu nyt mittään vikakoodia? Mikä ecu siellä nyt on paikoillan?

Onko muita osia uusittu? ilma-,bensasuodattimia, syttytulppia +johtoja...
Toimiiko muuten ok? Kone vettää hyvin?

Itellä oli kerran nakutus-anturi pimmeenä söi paljon, mutta eipä se juuri kulkenukkaan...

Eikös sen maffin pystyny mittaamaan joteki *muistelisin* ja myös et harvoin on ollu siinä vika...

Ja eikös niitä lamdojakin myydä kahdenlaisia. Toinen käy Mitsuun ja toinen malli ei.

No tuon näkis tulpista? Et minkä väriset...

Ei anna mitään vikakoodia ja auton alkuperäinen ECU käytössä. Auto toimii aivan täydellisesti ja vetää aivan moitteetta. Öljyt on vaihdettu heinäkuus. Ja on noista bensan ja ilmansuodattimista pidetty huolta. Keväällä kun se maf-anturipaketti vaihdettiin niin kulutus tippu 15l/100km --> 6,8l/100km hirvee ero oli. :D Pensaa saa kyl ku pakoputken pääkin menny ihan mustaksi. Tiiä sit voisiko imuvuoto olla olemassa, kamaa on imusarjan päällä niin että ei sitä helppo ole ainakaan kiristää.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Puhdistin johtosarjan maadoitusliittimet ja kontaktikohdan tulipellistä imusarjan takaa. Mietin että jospa se auttaisi häiriöihin kun siinä näytti olevan hieman hapetusta.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noh 14,5 litraa oli taas menny 102 kilometrin matkalla ku tankkasin täyteen ja nollasin tripin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noniin nyt on MAF vaihdettu sisuksiltaan uudistettuun yksilöön ja ECU nollattu virroista poissa puolisen tuntia. Laitoin käyntiin ja hetken haki kierroksia ja sitten jäi normaalille 800 rpm tyhjäkäynnille. Ei CE-valoa. Tankkasin täyteen ja nollasin tripin. Oli mennyt 100 kilometrillä 14,2 litraa polttoainetta. Nyt seuraan taas että mitä tapahtuu ja jospa se kulutus normalisoituisi. Auto kyllä kulkee oikein mukavasti. Raportoin jatkosta kun 100 km tulee täyteen tai jotain muuta tapahtuu.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Katsastuksen pakokaasumittauksessa selvisi että päästöt oli päin honkia, paljon jäännöshappea, O2 oli 2,6% ja lambda 1,17. Noh arvasin että nykimisen poistumisen toivossa tukkimani EGR-venttiili on alkanut vuotaa. Palautin sen normaaliksi ja päästöt normalisoituivat. Uusintamittaus sen paljasti, lambda-arvo oli nyt 0,999 ja muutkin arvot lähentelivät nollaa. Jatkan seurantaa ja raportoin lisää. Niin ne uusintamittauksen päästöarvot olivat: HC 9 ppm, CO 0.01%, O2 0.1%, CO2 13.8% ja lambda-arvo 0.999.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Mistä se EGR vuoti? Ilmaa imusarjaan vai ilmaa pakosarjaan? Hyvä huomio, selvästikään se EGR ei saa jäädä vuotamaan ilmaa, varmastikaan oikein mihinkään suuntaan. Eli se pitää olla deletoinninkin jälkeen tiivis, kunhan vaan pakokaasu ei enää liiku imusarjaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Imusarjaan se ilmaa vuoti, ei ollut näköjään oikein hyvä se ohuehko pelti mitä käytin, se oli muotoutunut reunasta. Sieltä reunasta se ilma pääsi kiertämään imusarjaan pakosarjan puolelta. Pakoputken tai pakosarjan ilmavuodon voi oikeastaan nyt sulkea ulos epäilyistä, kokeilin tyhjäkäynnillä tukkia kädellä pakoputken pään ja kyllä se painetta teki ja sitten moottori sammui. Tuntuisi kyllä pakoputkisto olevan kunnossa.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Mysteeri jatkuu: CE-valo syttyi taas ja se sama vikakoodi 11 lambda. Tähän asti menikin sujuvasti. Nyt on siis se ilmamassamittaripaketti vaihdettu ja alkuperäisen lambda-anturin tilalle ostettu Boschin lambda eikä apua ole vaivaan tullut. Nyt kun tuo vaivaa ei ollut niin kulutuslukema ovat olleet normaaleja.

Nyt taas ihan yhtäkkiä se CE-valo syttyi. En tiedä mitä he*v***iä tässä nyt tekisi, alkaa jo kyllästyttää etsiä vikaa. Voin tietty kokeilla toisella ECU-boksilla mutta jotenkin tuntuu että ei se ole mikään ratkaisu. Tiedä sitte onko vian syy vaan jokin kaapelivika että toi lambda ei välillä ole yhteydessä ECUun ja sitte tietty siitä seuraa toi vikavalo ja pensankulutuksen nousu.

Olis hyvät neuvot kalliit. Mihinkähän nastaan toi lambda ylipäätään edes kytkeytyy tuolla boksin liittimissä?

Noh tutkinta jatkuu... täytyy mittailla anturi ja tutkia johtosarjasta että onko maadoituksen johtavuus kunnossa ja tarkistaa ettei oikosulje signaalia mistään lambdan signaalia maihin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Motonetistä ostetun Boschin lambdan mittailua. Moottori käyntilämmössä, anturin johto irti johtosarjan liittimestä, digitaalinen yleismittari anturinpiuhassa, asetus tasajännite millivolttiasteikolla.

-tyhjäkäynti 1300 rpm, mitattu lambdajännite 3,5-4,0 millivolttia.
-kaasun pumppailu, max arvo 85,9 millivolttia.

-kovemmilla kierroksilla asettui taas ton 4 millivoltin tietämiin. Mittasin sitten vielä oikein volttiasteikolla varmemmaksi vakuudeksi ja kyllähän se näytti 0,004 V useimmiten. Arvot ovat kyllä tosi matalat, mun käsittääkseni pitäisi olla kaasuttelussa paljon korkeampi toi maksimiarvo. Ei varmaan riitä näin pienet arvot mihkään. Joko anturi on rikki tai sitten se on jotenkin tukossa niin että ei reagoi oikein. Olihan tää jonkin aikaa imuvuodon takia hyvin rikkaalla seoksella, olisko sitten tukkinut lambdan.

No seuraava askel on laittaa auton alkuperäinen anturi käyttöön ja mitata se, pääsee sit vertailemaan arvoja.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Nyt on sitte Mitsun oma lambda testailtu:

-Moottori käyntilämmössä, anturin johto irti johtosarjan liittimestä, digitaalinen yleismittari anturinpiuhassa, asetus tasajännite millivolttiasteikolla.

-tyhjäkäynti 1300 rpm, mitattu lambdajännite 35-39 millivolttia.
-kaasun pumppailu, max arvo 390-395 millivolttia.

Reagoi kyllä ihan toiseen malliin ku toi Bosch, mutta hieman matalalta toi maksimiarvo tuntuu näin vertaillen huoltomanuaalin haluamaan 600-1000 millivolttiin ryntäytettäessä. Nyt suunniteltamassa opetella seokset tolla alkuperäisellä ja katella että syttyykö vikavalo uudelleen. Bensankulutusta seurataan ja jos vikavalo syttyy ja kyseessä on lambda niin sitten taitaa olla parasta painella ostamaan se alkuperäinen lambda.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noniin laitoin kamat nippuun ja käytin pihas, tyhjäkäyntikierrokset ei laskenu 800, oli 1200 se jo hieman epäilytti. Noh sit lähdin ajelemaan ja tankkasin, katoin että 120 km matkalla oli mennyt taas 18,5 litraa bensaa.

Noh en päässy ku 6 km niin taas vikavalo syttyi ja eikun kotia päin. Koodin lukua ja sit arvaus vahvistui, vikakoodi 11. Joo kyl se nyt vaan on niin että pitää orkkis hommata, ei tästä muuten tule mitään.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

jännitteen pitäs kyllä heilua enempi kapeekaista lamdassa 0,1v- 0,9v mun mutulla.

ecun nastat
 

Liitetiedostot

  • 1GECUPinout.pdf
    128.1 KB · Lukukerrat 166
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Kiitti tosta kaaviosta, onnistuinkin sen jo googlettelemaan itekki :)

Joo kyllä munki mielestä pitäs lambda-jännitteen elää paljon reippaammin. Noh homma jatkuu, täytyy se uusi orkkisanturi hankkia. Tässä taas toteutui se että enste ostin halvan ja seuraavaksi ostan hyvän. Mut ohan toi wanha orkkis jo 20 vuotta ollu autossa, hyvin kestäny mut nyt se on kyllä hiipunut. Joka tapauksessa uusin sen ja siitä jatketaan eteenpäin johtosarjaan ja poksiin jos tarvetta sitten ilmenee.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Jugga sanoi
anturin johto irti johtosarjan liittimestä
?!

Kyllähän nyt johdon pitää kiinni olla kun testailet..

Eihän moottoriakaan hoonata pelti kiinni..
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

ST sanoi
?!

Kyllähän nyt johdon pitää kiinni olla kun testailet..

Eihän moottoriakaan hoonata pelti kiinni..

Miksi mä yksijohtoisen zirkonium-lambda anturin testauksessa kytkisin sen signaalijohdon kiinni auton johtosarjaan ja sitä myöten boksiin? Ei ainakaan korjausmanuaalin mukaan niin tehdä, mittaus suoritetaan anturin kaapeli irti johtosarjasta. Mä jo näin yleismittarilla että ei se oikein toimi. Jännite on liian matala. Tarvike-Bosch lambda ihan hengetön. Anturin uusimisen jälkeen alan tutkailla johdotuksia lisää mikäli ongelmia edelleen ilmenee. Orkkis-lambda on tilattu, Hollannista moinen pitäisi arviolta viikon sisään tulla ja sen hinta on 265 euroa.

Vai oliko tää ST:n juttu joku vitsi?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Jugga sanoi
Miksi mä yksijohtoisen zirkonium-lambda anturin testauksessa kytkisin sen signaalijohdon kiinni auton johtosarjaan ja sitä myöten boksiin? Ei ainakaan korjausmanuaalin mukaan niin tehdä, mittaus suoritetaan anturin kaapeli irti johtosarjasta. Mä jo näin yleismittarilla että ei se oikein toimi. Jännite on liian matala. Tarvike-Bosch lambda ihan hengetön. Anturin uusimisen jälkeen alan tutkailla johdotuksia lisää mikäli ongelmia edelleen ilmenee. Orkkis-lambda on tilattu, Hollannista moinen pitäisi arviolta viikon sisään tulla ja sen hinta on 265 euroa.

Vai oliko tää ST:n juttu joku vitsi?

mieti ite onko vitsi,jos piuhat irti niin eikö ole sama vaikka se lambda ois paketissaan ja sitä mittaisit.eihän se liitin irrallaan saa mitään muuta kuin korkeintaan maa kontaktin? (rungostaan)

ja jos sää sen piuhan ja boxin väliltä mittaat sillain että mittari on välissä(eli puiha irti liittimestä ja mittari auton piuhan ja anturipiuhan välissä niin sillon mitataan ampeereita ei jännitettä!
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Jugga sanoi
Miksi mä yksijohtoisen zirkonium-lambda anturin testauksessa kytkisin sen signaalijohdon kiinni auton johtosarjaan ja sitä myöten boksiin?
Siksi että näkisit samalla onko maalenkkiä (ts johtosarja hankautunut yms).

Eihän sillä muuten merkitystä olekkaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

mikko412 sanoi
mieti ite onko vitsi,jos piuhat irti niin eikö ole sama vaikka se lambda ois paketissaan ja sitä mittaisit.eihän se liitin irrallaan saa mitään muuta kuin korkeintaan maa kontaktin? (rungostaan)

ja jos sää sen piuhan ja boxin väliltä mittaat sillain että mittari on välissä(eli puiha irti liittimestä ja mittari auton piuhan ja anturipiuhan välissä niin sillon mitataan ampeereita ei jännitettä!

Siis enhän mä sitä mittaria lambdan signaalijohdon ja johtosarjan väliin laitakaan vaan mittasin vain itse anturia. Siis rautalangasta: Yleismittarin musta mittajohdin lambda-anturin runkoon ja punainen mittajohdin lambda-anturin signaalijohtoon kiinni. Lambda tietenkin paikallaan pakosarjassa kiristettynä mittauksen aikana ja moottori normaalissa käyntilämmössä.

En ole vielä siirtynyt sitä johtosarjan kuntoa tarkistamaan koska anturi itse vaikuttaa vähintäänkin huonokuntoiselta.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

ST sanoi
Siksi että näkisit samalla onko maalenkkiä (ts johtosarja hankautunut yms).

Eihän sillä muuten merkitystä olekkaan.

En ole vielä tehnyt sitä koska epäilen aika vahvasti että vika on itse anturissa. Teen sen kyllä jos on tarpeen. Jatkan turinointia sitte ku saan uuden lambdan kii ja pääsen jatkamaan testailua.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

ST sanoi
Siksi että näkisit samalla onko maalenkkiä (ts johtosarja hankautunut yms).

Eihän sillä muuten merkitystä olekkaan.

TÄH? Ei johtosarjan mahdollisia oikosulkuja mitata siten että komponentit on kytkettynä. Mistä ihmeestä tolla mittaustavalla tietää onko johtosarja oikeasti oikosulussa maihin vai maadoittuuko johto jonkun komponentin kautta?
Ja kyllä sillä tuon lambdan mittaamisen kannaltakin on merkitystä, onko se liitin kiinni vai ei.

mikko412 sanoi
mieti ite onko vitsi,jos piuhat irti niin eikö ole sama vaikka se lambda ois paketissaan ja sitä mittaisit.eihän se liitin irrallaan saa mitään muuta kuin korkeintaan maa kontaktin? (rungostaan)

Väitätkö että siinä yksijohtoisen lambdan ainoassa johdossa on kaksi-suuntainen liikenne? Vai mitä tarkoitat?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

pexi sanoi
TÄH? Ei johtosarjan mahdollisia oikosulkuja mitata siten että komponentit on kytkettynä. Mistä ihmeestä tolla mittaustavalla tietää onko johtosarja oikeasti oikosulussa maihin vai maadoittuuko johto jonkun komponentin kautta?

Tässä on validi pointti. Samaa mietin ite ja otan kyllä liittimen irti ECU:sta ennenkuin käyn johtosarjaa mittailemaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Veikkailisin edelleenkin ECU:a syyksi, vaikka on huollettu (mikäli nyt ei ala tuolla uudella orkkis Lambdallakaan pelaamaan). Kokemusta, kun tuttavalla oli samanlainen ja samanvuotinen Galantti ja siinä ei aikaisemmin ollu mitään hämminkiä ja sitten kertalaakista hyyty eli ei enää käynnistynyt. Syyksi paljastui, että ECU porsi ja silloin ei ollut tiedossa ketään, joka osaisi korjata sen. No kyseinen hemmo kävi merkkiliikkeestä ostamassa uuden ECU:n. Auto lähti taas uudelle ECU:lla tulille, mutta viikon päästä alkoi tämä CE show ja aina kun kävi lukemassa koodit, niin Lambda herjasi. Siihen vaihdettiin uusi tarvike Lambda ensin ja kun edelleen herjaili, niin vaihdettiin uusi merkki Lambda. Ja edelleen jatkui tämä show CE valon ja vikakoodi Lambdan suhteen. Pitkään piti kaverin vääntää rautalangasta merkkiliikkeen kanssa, että se niiden myymä uusi ECU on sökö. No viimein tilattiin takuuseen uusi ECU Japanista asti, kun euroopasta ei semmoista ollut saatavilla. Se kun vaihdettiin, niin Lambda CE herjatkin loppuivat.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

pexi sanoi
TÄH? Ei johtosarjan mahdollisia oikosulkuja mitata siten että komponentit on kytkettynä. Mistä ihmeestä tolla mittaustavalla tietää onko johtosarja oikeasti oikosulussa maihin vai maadoittuuko johto jonkun komponentin kautta?
LÄHTÖKOHTAISESTI kun aloittaa mittaamisen noin,selviää vähimmällä työllä.

Jos ei missään vikaa ole,saat arvon suoraan,ja jos sattuukin olemaan maalenkki,niin silloin vasta liittimiä auki ja tutkimaan osa/anturi/yms kerrallaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

ST sanoi
LÄHTÖKOHTAISESTI kun aloittaa mittaamisen noin,selviää vähimmällä työllä.

Jos ei missään vikaa ole,saat arvon suoraan,ja jos sattuukin olemaan maalenkki,niin silloin vasta liittimiä auki ja tutkimaan osa/anturi/yms kerrallaan.

Lähtökohtaisesti tavoite on löytää vika ja saada se korjattua, ei yrittää selvitä minimi työmäärällä. Oikaisemalla mittauksissa on monesti saatu vain lisää työllistävä vaikutus. Ohjeen mukaan mittaamalla voi mennä enemmän aikaa, mutta lopputulos on luotettavampi.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

pexi sanoi
Lähtökohtaisesti tavoite on löytää vika ja saada se korjattua, ei yrittää selvitä minimi työmäärällä. Oikaisemalla mittauksissa on monesti saatu vain lisää työllistävä vaikutus. Ohjeen mukaan mittaamalla voi mennä enemmän aikaa, mutta lopputulos on luotettavampi.
Nimenomaan,löytää ja korjata vika.

Jotkut käyttää siihen päiviä,jotkut tunteja.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Yli 200 km on nyt ajettu ja ainakaan vielä ei ole vikavalo syttynyt...

Polttoaineen kulutus on ollut sellaista vähän alle 10 litraa satasella.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Eipä ole vikavalo syttynyt joten eiköhän tämä ole nyt selvä juttu. Oli vaan aika tuskaista hakea vikaa kun oli kaksi saman vikakoodiin johtavaa vikaa päällä samanaikaisesti: huono lambda-anturi ja sitten se vuotava EGR.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Nojoo vedetään sanat saman tien takaisin. Kulutus pomppasi taas 16 litraan satasella, kyllä sen jo huomasikin nokisesta pakoputkenpäästä. :seina

Nyt ei sitten valita mistään viasta, mutta hyvin on janoinen. Alkaa lievästi turhauttaa tämä säätäminen. Täytynee taas tehdä pakokaasutesti, näkee sitte onko arvot kunnossa. Jotenki tuntuu taas imuvuodolta.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Termostaattikotelon vesilämpöanturi menee vaihtoon, 30% heitto oli normilukemiin kun testasin sen. Alkuperäisen tilasin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Anturi vaihdettu ja pian sen jälkeen antoi taas CE-valon ja koodin 11. Tsekkasin lambdan ja se on ok. Nollasin lootan ja ajelin sen jälkeen noin 130 km, keskikulutus tankkaamalla todettu noin 9,8 litraa satasella. En oo viä ehtinyt käydä pakokaasutestissä, se olis seuraava juttu, jotta saa jotain tietoa jäännöshapen arvon avulla sen imuvuodon mahdollisuudesta. Jos jäännöshappea on liikaa niin täytyy sit ettiä imuvuotoa. Muuten kokeilen tota toista ECUa.

Kyl sillä uudella lämpöanturilla tais olla merkitystä kulutukseen, nyt ei ollu enää se 16 litraa satasella.

Tietääkö joku että mikä se termostaattikotelon pohjassa oleva anturi on?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Jugga sanoi
Tietääkö joku että mikä se termostaattikotelon pohjassa oleva anturi on?
eikös siel ole kaksikin niitä. Eculle lämpötilalähetin sekä mittaristolle toinen.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Harri K sanoi
eikös siel ole kaksikin niitä. Eculle lämpötilalähetin sekä mittaristolle toinen.

ja päällä on ilmastoinnin anturi

2napanen eculle ja yks napanen mittarille
 
Takaisin
Ylös Bottom