Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas
Itselläni ollut yli 5v jo AVK:sta rusinaksi mennyt 2.0 -99 facelift Galantti ja remppaamisen / rekisteröintikatsastuksen jälkeen ensimmäinen vika tuli vasta kuukaus takaperin, että sähköongelmia syntyi, mutta osa syystäkin osoittautui oma huolimattomuus kun oven vaihdoin, niin oli nitkaantunut oven ja korin välistä piuhat poikki. Että sen voisi mieltää tyyppiviaksi jossain määrin, että ovien läpiviennin piuhat katkiee aika herkästi.
Ja 2.0 on luotettava ja nyt on mittariin tullut yli 100tkm ja toisen kerran pitäisi jakopään remppa tehdä, joka ei sikäli ole kovin kallista, muistelisin, että osat oli jotain ~200e ja vaihtotyö oli alta 300:n, että kohtuudella pääsee ja sillä saa kilometrejä lisää autoon hyvin. Ja tähän lisäämään, että jos pikkusenkaan on pajatouhumieltä, niin jakopään remppa on helppo tehdä itsekin.
Nimittäin kun näin tuon 2.0 vehkeen rempan, niin sen jälkeen ulkomuistista jo muisti miten tehdä tuohon toiseen vehkeeseen 2.5 V6:een samainen ihan kotitallissa. Eli ei mahdoton tehdä ite, kaksi ongelmaa tai itseasiassa kolme oli koko rempan aikana mitkä vaati pähkäilyä: 1) hydraylisen jakopäänkiritisimen sisään painaminen (riittävän pitkää ruuvipenkkiä ei löytyny, joten oven karmin väliin ja koriprässärillä painaa niin sai sen "neulan" sinne reikään) ja toinen mikä tuossa oli tuhon liittyen haasteellinen oli 2) Jakopään rempan kiristäminen, mutta siihen sai tehtyä äkkiä oman avaimen, eli tarttee semmosen pultin tai vääntimen missä kaks väkästä (tässä tapauksessa pultt johon tuli hitsattua parit naulat kiinni ja avot). Eli sai kiristettyä momenttiinsa, että sai otettua neulan pois hydraulipuristimesta ja remeli menee oikealle välsytasolle (niitä nyt en enää muista ulkoa, mut pienistä kyse 2-3-4mm välyksestä). Ja kolmas oli siinä alussa 3) kun piti saada kiertokangesta irti sen rullan pultti joka pyörittää apulaitteita. Siihen ei normi pulttipyssyt riittäny, joten tarvi apuja ammattitason pulttipyssystä ja sitten vasta pultti irtos. Muuten helppo tehdä siis itsekin tuo remppa - aikaa ja huolellisuutta vain vaatii -> Yksi päivä irrottaessa kaikki hilppeet ja yks päivä kun löi kasaan.
Ja mitä nyt on tullut ajeltua (alustasarjana 2.0:ssa Koni sport satsi + KW jouset) niin on ollut huolettomia kilometrejä ja ei ole välille jättänyt. Kyyti on myös hyvää ja auto käyttäytyy hyvin mutkissa ja on miellyttävä ajaa kaikenpuolin. Painostan eniten sanaan luotettavuus. + + +
V6:nen vielä odottaa kesää, mutta mitä nyt silläkin tullut koelenkkejä ajeltua yön pimeinä tunteina... Niin kyllä on ihanat äänet ja paukkuja on ihan erilailla mitä 2.0:ssa. Ja tuntuu että auto oikein nauttii kaasun painamisesta kun naukahtaa vain ja selkä painuu kivasti penkkiä vasten. Ja pitänee mainita, että tuo oli maanuaalilootalla, että pystyy vähän leikkimään erilailla.
Ja nyt vielä olis kolmas Galantti kiikarissa ihan eri planeetalta -> 2.4 Gdi tomaatti, mutta soa nähä hajenko pois vai en, ensiviikolla selvinnee.
Kulutus on ikäväkyllä tosiaan omallakin kaasujalalla sen 10l satkulle 2.0:lla. Alakuun pääsi kyllä nätisti ajamalla matkaa siihen 7 litran pintaan, mutta ei sitä ole enää malttanut säästellä loppuaikoina.
2.0:ssa on tyyppivikana myös tuio "nakuttaminen" joka tulee siitä, että hydraulisten venttiilinnostimien öljyreiät on liian pienet vakiona, että ne joutunee vielä vaihtaa jossain vaiheessa ku ne meinaa tukkeentua. Tähän kyllä auttoi yksi käsittely enginer flushilla, eli kerosiinia sen 20min ja tyhjäkäyntiä niin polttaa paskat pois ja nakutus hävis kuin tuhka tuuleen ja oireet pysynyt kertakäsittelyllä jo 10tkm ajan poissa, öljynvaihdon yhteydessä vielä mietin vaihtaa joku kerta uusiks ihan varmuuden vuoksi, kun jäi yks pänikkä vielä talliin odottamaan, kun en uskonut että kertakäsittely olisi ollut noin tehokasta. Ja öljyt kun vaihtaa ja suodattimet 10tkm välein niin on pysynyt kunnossa eikä ole öljyä tarvinut lisäillä öljynvaihtojen välillä. Tulpat kun vaihtaa kerran kahdessa vuodessa niin eipä nekään ole ongelmaksi tullut, liekkö vaihtanu vähän turhankin usein, mutta eipähän ole tielle jättänyt.
Ja extrana huomioikaa hattuhyllyllä "piilotettu" sijainti 6" freeair subille

Sinne mahtuu hyvin pieni subi nätisti matka ajoa varten. Itse istutin (siellähän on pellissä valmiina paikka kuha ottaa neljä pulttia vain irti). Hattuhyllyyn pitää vain hennoa tehä reikä, mutta eimuutaku plug & play meininkiä ja ei tarvi tehä erillisiä koteloita subille jos vielä teinimieli rassaa.