Galant/Legnumin öljyt

mikav

New Member
Liittynyt
19 Toukokuu 2009
Onko jollain tietoa mitä öljyä pitäisi käyttää koneessa,laatikossa.perässä ja AYCssä?
Ite oon kuullu et koneeseen olis hyvä toi castrollin 10W 30. Mut muista en ole tietonen kun ei viitti mitä tahansa kuraa sinne laittaa. ;D
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Moottoriöljyä moottoriin, vaihteistoöljyä vaihteistoon ja AYC öljyä AYC:hen.

Tarkempia speksejä löytyy haualla. Mainittakoon sen verran, että ei nämä mitään avaruusmoottoreita ole, ihan normaalit laadukkaat öljyt sinnekin kelpaavat.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

ok eli perus soveltuu  :) Eiku jossain sanottii et monet on käyttäny castrollii tai valvolinea  :D
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Itse laitoin perus mobilin 5w-50, 5w-30 öljyjä suosittelee muistaakseni tuo ohjekirja. Lähinnä nostajien nakutteluista on ongelmaa joillakin ollut, ainakin mitä ozvr4 lukenut. Samoja juttuja kun EA -sarjassa, ei taida tästä olla ihan hirveesti kokemuksia näistä tässä vaiheessa.

edit: laitoin tähän vielä mitä öljyä laitoin noihin kaikkiin kohteisiin (AYC:tä ei ole)

moottori: Mobil 1 5w-50
automaattivaihteisto: Mitsubishi ATF SPIII
perä ja jakolaatikko: Mobil 1 SHC

näistä on sitten paljon eri mielipiteitä että miltä merkiltä löytyvät parhaat öljyt, mobil esim ei ole kallein eikä varmaankaan paras ???
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Näin lyhkäsellä vaihtovälillä lienee melko sama kippaako parasta vai mobilia koneeseen, näkyyhän nuo mobilitkin tummuvan (niin kuin kuuluu). Toki automaagilaatikkoon vain mitsun omaa tai amsoil:ia.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Tuolta itse ostin. Kohtuulliset toimituskulutkin. Kun kerralla ottaa kaikki tarvittavat rasvat niin sai tuntuvat aletkin. Ei jää litrahinnat pahoiksi. Pistät vain Donille tarjouspyyntöä s.postilla menemään.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

EIhän atf oo edes yhtään halvempaa kuin mitsulla diaquuen ? Muut öljythän saa vaikka moponetistä...
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

No tuli maksamaa 20 litraa amsoilia 270€ kotii toimitettuna :peukku Eiks mitsull ollu joku 290€ 20 litraa
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Mikäs olis sopiva öljynvaihto väli tolle automaatti laatikolle?
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Anza69 sanoi
Mikäs olis sopiva öljynvaihto väli tolle automaatti laatikolle?

Tolle ei oo osoitettu vars ohjetta missään, suomiautoissa väli on 90tkm ja ei edes huuhdella huollossa. Ei hyvä. Noissa on konepellissä lappu noista huolloista ja siinä on kilometrivälejä eri huoltokohteille, esim muissa voimansiirron kohteissa se väli oli 40 tai 80tkm mutta ATF kohdalla oli sarja japanilaisia mystisiä merrkejä. Veikkaan että tyyliin "tarpeen mukaan".Uudessa Seelannissa ovat vuosittain huuhdelleet laatikon, siellä tosin rankemmat olosuhteet automaatin kannalta. Itse sanoisin että kun tuossa nyt perjaatteessa on koneellekkin se 5 tkm vaihtoväli, niin laatikolle vois vaihtaa joka kolmas kerta tai kerran vuodessa, ihan vaan kertaalleen vaihtaa. Jos tasasella tekee niin siinä menee vähän vajaa 5 litraa, ainakin omassa laatikossa, että saa tason optimaaliseksi. Mutta se ois tietysti hyvä kertaalleen huuhdella /vaihtaa 2-3 kertaa öljyt putkeen kun auto tulee. Veikaanpa että siellä ei mitkään kristallinkirkkaat öljyt odota. Omaan vaihdettiin tuo vetoakselin suojakumi niin samalla oli öljyt ulkona. Olihan ne tummuneet selkeesti 2tkm ajolla mutta sävy tikussa on vielä hyvä jos näkyy ja selkeesti punainen. :peukku
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Eikös tätä Amsoilia kannattais tilata vaikka jenkeistä 30 gallonan pönttö. Jää aika paljon halvemmaksi kuin toi >250€/20L. Ite arvioin tossa että hinta jää johonkin 170€/20L.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Itse aattelin ton vlub vr-4 ohjeiden mukaa vaihtaa. Eka vaihtaa normisti öljyt ja sitte irroittaa tuon jäähdyttimen letkun ja auto läyntii ni pumppaa loput vanhatki pois. Tuntu aika hyvältä ohjeelta :) para aikaa suomentelen sitä omaan hulto kirjaani :peukku

Ei nyt ihan toi raha politiikka salli noin ison satsin tilausta. Pitää ens vuonna katto jos saa rahat nippu ni sitte tilaa jenkeistä isomman satsin.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Anza69 sanoi
Itse aattelin ton vlub vr-4 ohjeiden mukaa vaihtaa. Eka vaihtaa normisti öljyt ja sitte irroittaa tuon jäähdyttimen letkun ja auto läyntii ni pumppaa loput vanhatki pois. Tuntu aika hyvältä ohjeelta :) para aikaa suomentelen sitä omaan hulto kirjaani :peukku

Ei nyt ihan toi raha politiikka salli noin ison satsin tilausta. Pitää ens vuonna katto jos saa rahat nippu ni sitte tilaa jenkeistä isomman satsin.

Kuten tepi jossain sanoi niin kannattaa varman päälle tehdä niin että lisää sitä uutta öljyä sitä mukaa se pumppaa vanhoja pois ettei käy kuivana. Siinä ohjeessa varmaan neuvotaan lisäämään se öljy sitte sen jälkeen vasta. Tosiaan nuo tomaatit on tarkkoja ja herkkiä laitteita, mutta ei sitä sitten se öljykään pelasta enää jos jotain on menossa kunnolla paskaks. En tiiä onko suomessa kukaan oikeesti huuhdellut omaansa.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Suomessahan on Amsoilin jälleenmyyjä jolle joskus soitin laatikkoöljyjen takia. Samainen jälleenmyyjä kertoi että voisi tilata kyllä esim kimppatilauksena niitä laatikkoöljyjä.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Kyll siin ohjees sanotaa et lisää koko ajan ja sitte siihen toisee letkuu mikä menee takasin laatikolle laitetaan putki joka on uudessa öljy purkissa. Marraskuussa on huuhdeltu ku saan ton omani :)
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Joikale sanoi
Suomessahan on Amsoilin jälleenmyyjä jolle joskus soitin laatikkoöljyjen takia. Samainen jälleenmyyjä kertoi että voisi tilata kyllä esim kimppatilauksena niitä laatikkoöljyjä.
Itse otin yhteyttä niin tuli melko tyly vastaus että ei onnaa. :mad: Kysyin myös juurikin isomman satsin tilausta kerralla niin ei vain tuntunut kiinnostavan... Pitäköön tunkkinsa stna.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Anza69 sanoi
Ei nyt ihan toi raha politiikka salli noin ison satsin tilausta. Pitää ens vuonna katto jos saa rahat nippu ni sitte tilaa jenkeistä isomman satsin.

No en mä nyt sitä tarkoittanutkaan että kukaan itelleen tilais yli sataa litraa kyseistä öljyä. Vaan että porukalla tilaa niin siitä riittää useammalle edulliseen hintaan.




Mua kyllä kiinnostais kimppatilaus. Toi on mun mielestä näillä täällä esitetyillä hinnoilla sikahintainen öljy.
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

mystinengalant sanoi
Kuten tepi jossain sanoi niin kannattaa varman päälle tehdä niin että lisää sitä uutta öljyä sitä mukaa se pumppaa vanhoja pois ettei käy kuivana. Siinä ohjeessa varmaan neuvotaan lisäämään se öljy sitte sen jälkeen vasta. Tosiaan nuo tomaatit on tarkkoja ja herkkiä laitteita, mutta ei sitä sitten se öljykään pelasta enää jos jotain on menossa kunnolla paskaks. En tiiä onko suomessa kukaan oikeesti huuhdellut omaansa.

Helpoin valuttaa kerralla se n.5 litraa pois, lisätä sama määrä, ajella hetki että litkut sekoittuu ja valuttaa taas pihalle. Siinä se huuhtoutuu eikä ole pelkoa että laatikko ottaa hittiä.

Edittiä: Siis ei välttämättä helpoin mut laiskan miehen tapa se ainakin on ;D
 
Vs: Galant/Legnumin ölyt

Anza69 sanoi
No tuli maksamaa 20 litraa amsoilia 270€ kotii toimitettuna :peukku Eiks mitsull ollu joku 290€ 20 litraa

Eikö se oo ollut joku 12.5e l eli 250 pönttö.Voin toki muistaa väärin.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=15-0059 kävisikö toi öljynsuodatin legnum -97 malliin? mitäs mieltä ootte
ainakin siinä lukee Galant-V6/GDi 93-> mutta jos tuosta linkistä painaa niin ei näy

motonet

Öljynsuodin mm Honda/Hyundai

15-0059 * Galant-V6/GDi 93-> [1992-2002]
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Riiviö sanoi
http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=15-0059 kävisikö toi öljynsuodatin legnum -97 malliin? mitäs mieltä ootte
ainakin siinä lukee Galant-V6/GDi 93-> mutta jos tuosta linkistä painaa niin ei näy

motonet

Öljynsuodin mm Honda/Hyundai

15-0059 * Galant-V6/GDi 93-> [1992-2002]

Ainakin KUNNON varaosaliikkeistä saa oikean suodattimen. Eikä se orkkis suodatinkaan montaa euroa maksa.
Katsos foorumilta varaosanrot-aiheesta oikeat nrot. Siellän on Fram:in yms suodattimien nrot ilmoitettu
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Harri K sanoi
Ainakin KUNNON varaosaliikkeistä saa oikean suodattimen. Eikä se orkkis suodatinkaan montaa euroa maksa.
Katsos foorumilta varaosanrot-aiheesta oikeat nrot. Siellän on Fram:in yms suodattimien nrot ilmoitettu

Mutta löytyykö suoraan jostain tiskiltä ettei joudu tilailemaan on ollut vähän huonoa onnea noitten tilauksien kanssa
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Riiviö sanoi
Mutta löytyykö suoraan jostain tiskiltä ettei joudu tilailemaan on ollut vähän huonoa onnea noitten tilauksien kanssa

Kyllä noita orkkiksia on yleensä tiskillä koska sama suodatin käy lähes kaikkiin galantteihin (riippuu tietysti minkä niistä sopivasta 3-4 versiosta otat). Esim yksi on vähä pitkulainen kapea ja toinen on lyhyt paksumpi ja sitten on jotain isompia kalliimpia malleja.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Riiviö: lue koko tuo juttusarja niin löydät koodeja:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19831.0
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Juurikin tuosta yllämainitusta linkistä katsoin varaosanumeron ja hain ad-varaosasta onnistuuneesti omaan legnumiin. Sama kuin galluissa, joten löytyy hyllystä varmasti.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Ihan vain ohimennen... Onko legnumin öljytikku valkoinen jossa lukee ENGINE ja päässä korkkiruuvi?
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Riiviö sanoi
http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=15-0059 kävisikö toi öljynsuodatin legnum -97 malliin? mitäs mieltä ootte
ainakin siinä lukee Galant-V6/GDi 93-> mutta jos tuosta linkistä painaa niin ei näy

motonet

Öljynsuodin mm Honda/Hyundai

15-0059 * Galant-V6/GDi 93-> [1992-2002]
Tälläisen suodattimen hain -00 Legnumiin ja täysin vastaavanlainen oli japanin poikien jäljiltä autossa kiinni. Orkkisuodatinta kysyin Lahden Mega-Autosta niin listahintaa oli joku vajaa 28€, myyjä kyllä lupasi 24€:llä sen..
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

app sanoi
Ihan vain ohimennen... Onko legnumin öljytikku valkoinen jossa lukee ENGINE ja päässä korkkiruuvi?

Vaikea sanoa näin äkkiseltään. Ota siitä kuva ja postaa tänne niin voidaan yhdessä ihmetellä.

Veikkaisin kuitenkin että kuvailemallasi osalla moottori pyöritetään käyntiin akun tyhjennyttyä.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Mistäs toi automaattilaatikon "öljyntäyttöaukko" löytyy??? ::)
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

GuGi_ sanoi
Mistäs toi automaattilaatikon "öljyntäyttöaukko" löytyy??? ::)

Tikunreijästä sisään. Tarvitset ohutta letkua ja tratin tai vaihtoehtoisesti semmosen "perien" täyttöön tarkotetun öljyruiskun.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

mystinengalant sanoi
Tikunreijästä sisään. Tarvitset ohutta letkua ja tratin tai vaihtoehtoisesti semmosen "perien" täyttöön tarkotetun öljyruiskun.
Ja täyttäessä kaatele varovasti suht' pieniä määriä kerrallaan. Kun ei siellä muita reikiä ole niin se ilma poistuu sitä samaa kautta ja voi roiskia ATF:ää ympäriinsä jos kaadat paljon.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Onkohan toi tomaatin täyttö kuinka pilkulleen, mietin että jos vajausta esim puol litraa kun täyttää, käyttää kuumana ja kattoo mihin tikku asettuu niin onko kovastikin vaarallista? Sitä tuli ulos korkista n. 5,5 litraa, nyt korkki ollut auki n. kuukauden ja lattialle jonkun verran vielä tiputellut, eli ihan tarkkaa määrää en osaa sanoa paljon sitä on tullut.. Eli käytännössä laittas sinne sen 5,5 litraa sisään (joka nyt on ostettuna) kattoo tikusta mihin asettuu ja laittaa sitten ehkä tarvittavan puol litraa lisää?
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

TemeXi sanoi
Onkohan toi tomaatin täyttö kuinka pilkulleen, mietin että jos vajausta esim puol litraa kun täyttää, käyttää kuumana ja kattoo mihin tikku asettuu niin onko kovastikin vaarallista? Sitä tuli ulos korkista n. 5,5 litraa, nyt korkki ollut auki n. kuukauden ja lattialle jonkun verran vielä tiputellut, eli ihan tarkkaa määrää en osaa sanoa paljon sitä on tullut.. Eli käytännössä laittas sinne sen 5,5 litraa sisään (joka nyt on ostettuna) kattoo tikusta mihin asettuu ja laittaa sitten ehkä tarvittavan puol litraa lisää?

ei haittaa jos vähän ajat vain
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Moottori: 5tkm

Vaihteisto (automaatti): 60tkm tai 2vuotta

Peräöljy n. sama kuin vaihteisto.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Tuli käytettyä galantti öljyjen vaihdossa ja tosiaa ostin Castrolin SAF-XJ:t perään ja Mobiluben SHC:tä laatikkoon. Kävi sitten niin että äijä meni ja laitto castrolit laatikkoon ja mobilit periin.. Onko syytä huolestua? Saman reissun jälkeen ilmeni kans sellane juttu että auto täristää pienemmälle vaihtaessa.. Mistähän tuo mahtaa sitten johtua? ???
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Kokeilin SAF-XJ:tä talvella Evon laatikossa joka on siis hyvin vastaava kuin Galantissa. Synkrot eivät toimineet kylmänä yhtään ja lämpimänäkin huonosti. Huomasi selvästi kepistäkin etteivät vaihteet halua mennä päälle. Ensiavuksi laskin litran pois ja miksasin Mobilin vaihteisto-öljyä sekaan mikä paransi tilannetta huomattavasti. Viikon päästä vaihdoin toiset litkut tilalle. Muita ongelmia ei ollut kuin synkrojen huono toimivuus.

Nykyisinkin käytän GL-5 öljyä laatikossa tiedostetulla riskillä koska tarvitsen voimakkaan LS lisäaineistuksen kitkalukkoa varten ja ainoa löytämäni öljy jossa sellainen on ja joka toimii myös synkrojen kanssa on Valvoline Durablend LS 75W-90.

Ainakin teoriassa GL-5 öljyssä olevat paineenkestoa parantavat lisäaineet voisivat vaurioittaa synkrorenkaiden pehmeitä metalleja, mutta en tiedä kuinka todellinen tämä riski on näissä laatikoissa ja nykyisillä öljyillä. Sellainen ongelma tuossa jo tuli jonkun verran ajettujen Valvolinejen kanssa että nelosen synkro alkoi oireilemaan pahasti, vain todella hidas vaihto sai pykälän menemään rusahtamatta päälle kun öljyt olivat lämpimät. Vaihdoin öljyt samanlaisiin ja ongelma jatkui mutta sitten aikani Motoparkkia kierrettyäni alkoi nelonen yllättäen menemään taas normaalisti päälle ja ongelma katosi kokonaan. Mistä lie johtunut, GL-5 tietysti huolestutti että joko se ehti tehdä tuhojaan muutamassa kuukaudessa.

Itse vaihtaisin kyllä SAF-XJ:n pois laatikosta jo ihan tuon vaihteensiirron huonouden vuoksi. Kulmavaihteeseen ja perään SAF-XJ olisi ollut mainiota tavaraa.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Mä laitoin Legnumin manuaalilaatikkoon Castrolin TAF-X 75W-90 ja muualle voimansiirtoon juuri nuo SAF-XJ:t.

Vaihteisto takkusi ennen öljynvaihtoa aika reilustikin varsinkin kakkosen osalta jonka takia öljyjä ruvettiinkin vaihtamaan. Oli ihan eri maailmasta öljynvaihdon jälkeen, en olis uskonut että öljyllä saa sellaista eroa aikaan.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Tarvis maanantaina viedä mitsu huoltoon ja peräöljyt vaihdetaan, ajattelin ostaa öljyt valmiiksi nii miten monta litraa sitä sinne tuppaa menemään?
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

En nyt muista tarkkoja määriä mutta etuperään n. 0,5-0,6 litraa ja takaperään samoin jos on AYC-perä. 2 litran purkilla siis selviää.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Olen juuri hankkinut itselleni -97 vr-4 galantin. Ajattelin vaihtaa siihen perän ja ayc:n öljyt mutta en ole saanut selville onko perässä erikseen perä ja ayc-öljy vai onko ne sama asia ??? Ja mistä ne oikein vaihdetaan? Voisiko joku viisaampi auttaa :seina
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Kolme erillistä öljyä:

Peräöljy (normaali GL-5 hypoidiöljy)
AYC neste perän levypakassa
AYC neste hydrauliikkapiirissä

Kaksi ensinmainittua lasketaan pois ja täytetään perästä omista tiloistaan, AYC proppujen vieressä pitäisi lukea "AYC". Jälkimmäisen vaihto edellyttää ilmaamista ja on vaikeampi homma.
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Kattelin tänään auton alle ja löysin kolme roppua yhden missä lukee atf, toisen missä lukee gear oil ja
kolmas oli ylhäällä jota varten oli peltiin tehty reikä jotta siihen pääsee käsiksi. Nuo roput ovat varmaan
pelkästään peräöljyjä varten?
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

tuota kyselisin vaan että minkälaista öljyä olette talvella käyttänyt legnumissa/galantissa? vaihdoin 5W40 Castrol Magnatecit koneeseen ja ku joudun tovin vielä raakana käynnistelee ni kestää muutama minuutti ennen ku öljynpaineet nousee ja nakutus lakkaa. vai johtuuko ihan vaan tuosta pakkasesta? neuvot olis tarpeen vai onko tuo vaarallista jos nakuttelee tolleen tovin?
 
Vs: Galant/Legnumin öljyt

Sampza sanoi
joudun tovin vielä raakana käynnistelee ni kestää muutama minuutti ennen ku öljynpaineet nousee ja nakutus lakkaa.
Eikö se mene niin päin että jos on turhan jähmeät öljyt, niin ne ö-paineet nousee taivaisiin ja sitten laskee normaaleiksi kun notkistuu? Jos ei nouse kuin ajan kanssa, niin vika voi olla jossain muualla kuin öljyissä. Onko sulla ö-painemittari kiinni vai mistä päättelit öljynpaineiden nousevan ajan kanssa?
Itsellä toiminut Castrolit tähän saakka ihan hienosti. Naputtelu on vähän sellainen välttämätön paha jos ei ole tasureita vaihdettu.
Jonkin aikaa itsellänikin raksuttelee varsinkin nyt pakkasilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom