Galant Sigman latausmurheita

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Galant Sigman sähköissä on jotakin häiriötä, jonka syytä en nyt löydä. :-\

Moottori sammuksissa jännite mitattuna akun napojen väliltä on normaali n. 12,5 volttia. Virrat kytkettäessä latauksen valo syttyy ja sammuu normaalisti moottorin käynnistyessä. Nyt kuitenkin kaikki valot värisevät ja kirkkaus muuttuu kierrosten mukana kuin vanhassa mopossa.

Moottorin käydessä jännitemittari antaa akun navoilta aivan ihmeellisiä lukemia. Jännite ei pysy hetkeäkään vakaana vaan vaeltaa tyyliin: 13.50, 14.75, 2.50, 5.50, 15.00, 7.40, 1.10, 14.50 jne.
Eli jännite putoaa välillä lähes nollaan! :nykii Miten tämä on mahdollista, eikö akusta pitäisi tulla aina vähintään reilu 12 volttia? Oikosulkuko jossain? Vaiko huono maadoitus? Säädin kytketty väärin? Vaihdettu on laturi, lataussäädin ja akku => ei vaikutusta, teki samaa jo vanhoilla osilla. Osaako joku sanoa, missä vika voisi olla? ???
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

minulla teki kosteilla keleillä vähän samantapaista alkuun, näin pitkän seisonnan jälkeen. Tosin en mitannut akun navoilta vaan katsoin mittariston omaa jännitemittaria... Jännite tippui välillä reiluun 8V tuntumaan sen mittarin mukaan, vilkut näyttivät minne sattuu (mittariston mukaan välillä vilkkui kaikki kerralla, useiten juuri väärään suuntaan) ja lämmöt sekä bensa vaelteli villisti. Vika korjaantui kun auto lämpeni. Vilkut, puhallin yms. toimivat kuitenkin ihan normaalisti koko ajan.

Epäilisin huonoa maadoitusta, mutta jos akun navoilta olet mitannut reilusti alle 12V niin oikosulkuhan siellä on pakko olla jossain ???
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Jos sähköt lyödään niin oikkariin akun ollessa kiinni autossa, että napajännitekin tippuu nollaan niin kaiken järjen mukaanhan pitäisi suurinpiirtein jysähtää taivaan tuuliin koko vehje tai ainakin kaapelit sulaa ja eristeet syttyä palamaan. Mikään siellä ei kuitenkaan käryä/kuumene. Eli ilmeisesti ainakaan + -kaapeli ei maadoita suoraan runkoon. Virtaa kyllä tulee (ainakin akusta), koska moottori starttaa ja käy normaalisti.

Jännitemittarin testasin toisella (toimivalla) autolla ja se on ehjä.
Tuntuu vielä, että lukemat tippuu kierrosten myötä aina vaan alemmas. Tyhjäkäynnillä antaa enemmän noita 14-15V lukemia ja isommilla kierroksilla lähes koko ajan alle 10V. Mikä tämän ilmiön aiheuttaa? Eikai mulla ole laturin + -piuha maissa? :nykii
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Laturia minäkin vähän veikkaisin. Entäs jos otat laturilta +piuhan irti, mitä jännitteet sitten sanovat?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Sen ainakin huomasin, että akun plusnapaan tulevan pikkujohdon (laturilta tuleva? ainakin sama väri/koko) kun ottaa irti, niin autosta häviää KAIKKI sähköt. Normaaliako? Onkohan kellään tähän malliin sähkökaaviota? Näkis vähän minne eri johdot menevät.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Nyt kun sanoit niin itse huomasin ihan saman asian joskus! Se pikkujohdon liitin oli hapettunut ja hävitti hetkellisesti aina sähköt autosta. Olisiko se sitten sähkölaitteiden "sulakejohto", en tiedä. Pitää yrittää illalla muistaa katsoa manuaalista sähkökaavio.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Ei lyödy syytä tähän vieläkään :(.
Pikkujohdon irroittamisen näköjään kuuluukin katkaista sähköt autosta, tutkin vähän muita autoja ja myös niissä tapahtuu samoin. Paksu + -johto menee vain startille ja päättyy sinne.

Sitten itse asiaan: Kokeilin ottaa laturin ja säätimen kokonaan irti autosta -ei vaikutusta, tekee samaa. Laturi kiinni antaa nollaa lähenteleviä lukemia myös suoraan laturin plusnavan ja rungon välistä. Laitoin laturin ja akun +:n välille apujohdon, ei vaikutusta.

Akun lepojännite kuitenkin heti moottorin sammuttamisen jälkeen nousee n. 13-14 volttiin, josta se hiljalleen laskee normaaliin n.12,5 volttiin. Ilman laturia jännite heti sammuttamisen jälkeen on jotain 11 volttia, josta se nousee takaisin 12,5 volttiin. Eli mitä ilmeisimmin lataus kaikesta huolimatta toimii (tai yrittää toimia... ::)) ja vika on jossakin muualla.

+ ja - kaapelien liitokset puhdistin, samoin akun navat ja kengät. Akunkengät on aika huonot, vaihdan vielä ne ja kokeilen sitten uudestaan.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Joku liitos heiluu, kun auto on käynnissä? Muuttuuko ongelma kierroksilla, jolloin kone ei tarise niin paljoa? Tasasuuntauksen rikkoontuminen voi aiheuttaa hieman tämän suuntaisia vikoja: laturi työntää vaihtojännitettä tasajänitteen sijaan. Tällöin kylläkin akku ei lataudu, ja laturi kuumenee voimakkaasti.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Kokeile vielä toisella akulla.... mulla meni kanssa wanhan galantin kanssa arpomiseksi (poltin 3 laturia + vaihdoin kaikki johdot yms) ennen kuin kokeilin vielä kerran akkua vaihtaa sitten rauhoittui ::)
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Ei johtunut myöskään akunkengistä. Kokeiltu on jo toisella akulla eikä auttanut. Ellei sitten nyt kiinni oleva akku ole kuitenkin viallinen ja se olisi rikkonut heti uudenkin laturin :seina... Pystyykö muuten mitenkään kotikonstein toteamaan, onko jännite tasa- vai vaihtovirtaa? Ihan perus yleismittari on ainakin käytettävissä.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Jos jossain kohtaa lukee biltema, niin nakkaa mäelle. Minulla bilteman akut on jo onnistuneesti polttanut 2 laturia. (veneessä akku meni oikkariin, ja poks..) Toinen oli vanissa.. :seina

Laturin tuottaman sähkön laadun vai tarkistaa oskiloskoopilla . Tavallisella yleismitarilla ei juuri tee mitään, paitsi jos laittaa sen vaihtovirta-asentoon, se sellainen ~merkki, niin sen pitäis näytää liki nollaa auton käydessä akun navoista ja akun ollessa kunnossa.

Onko siinä muuten mekaaninen latausrele jossain rintapellissä, vai oliko se laturissa itsessään?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Taas on kaikenlaista kokeiltu. Sytytysjärjestelmän osat tarkastin ja puhdistin, vaihdoin virtalukonpohjan, kokeilin vielä toisella akulla -ei apua. Olin jo lähdössä taas avautumaan tänne foorumille, kun vika yhtäkkiä hävisi :nykii! Nyt tulee akullekin suht. tasaista reilua 14 volttia auton käydessä. En taaskaan tajua miksi, mutta hyvähän se vaan on... ::)
Toinen autoa vaivannut murhe eli valojen välkkyminen tai värinä ei kuitenkaan poistunut. Tulee mieleen, että onkohan akku sittenkin viallinen, eikä pysty ottamaan kunnolla latausta vastaan ja siksi välkkyy? Eikös akun pitäisi toimia tavallaan puskurina, joka tasaa laturin ja eri virrankuluttajien aiheuttamat pienet jännitteen heittelyt? Taidan kokeilla vielä uudelleen toisen auton akulla.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Galant Sigmassa ei ole mitenkään häävit ne pääsulakkeet. Voisiko vika olla siellä, kosketushäiriönä?

Toinen uskomaton vanhojen autojen laturintuhoaja jonka olen kuullut: latauksen merkkivalo. Kaveri poltti ameriikanihmeestään vissiin pari laturia, ennen kuin löysi vian: huono kontakti lampulla, teki jotain temppujaan latauksen säätöön tms...
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

No nyt on sitten varmistunut, ettei ole akussa vika. Valot värisee myös toisella akulla. Ilman latausta ei värise, eli vian on pakko olla latauksessa! Kokeilin eri säätimiä -ei vaikutusta. Puhdistin vielä laturin, säätimen ja "pääsulakkeen" (pelkkä ohuempi johdonpätkä laturilta tulevassa johdossa) liittimet -ei vaikutusta. Latausvaloa en tarkistanut, mutta sekin on kyllä jo vaihdettu (kahteen kertaan!) tämän sähellyksen aikana :-\.
Mikähän merkitys on muuten lataussäätimen kiinnitysruuvin alle kiinnittyvällä pienellä kondensaattorilla? Liittyykö latauksen säätöön jotenkin? Se on kiinni johtosarjassa olevassa pistokkeessa, sininen piuha.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Todennäköisesti häiriönpoistokonkka. ei tuu radiolle räpsintää lataussäätimestä.

Jos sulla on sellainen mekaaninen lataussäädin, niin sen ominaisuus on jännitteen vaihtelu. Varsinkin pienemmillä kierroksilla. Se ohjaa laturin heräte-, tai paremmin sanottuna magnetointivirtaa. Asennot latauksen säädössä on ON tai OFF. kun jännite laskee alle 13 voltin, niin kärjet menee kiinni, ja lataus lähtee täysillä käyntiin. Kun saavutetaan jotain 14,5, niin kärjet aukeaa ja lataus loppuu kuin seinään. Sopivilla kierroksilla, ehkäpä n. 1000 rpm auton valot välkkyy ihan saman lailla, kuin olis hirvee subbari, joka haukkaa virtaa pari sataa amppeeria. Tyhjäkäynnilla, ellei ole liian isollaan, lataus on töysillä, ja välkettä ei ole. Ja kierroksilla välke (jännitevaihtelu) vähenee.

Tätä ominaisvikaa tai ominaisuutta voi hieman pienentää niin, että purat säätimen varovasti. Viilaat kärjet vaikkapa 400:lla santapaperilla, ja rasvaat mekanismin. Kärkien takertelu tekee suuremman välkkymisen. Tilannetta pahentaa huonot liitokset paksummissa kaapeleissa, kuten akunkengät, jne. Virtaa kun tulee pätkittäin jopa 60 ampperin teholla.

Jos avaat sellaisen säätimen, niin räppää kuva siitä tänne. :)


Eipä tullut mieleen ekana, että siinä saattaa olla mekaaninen säädin..

Tai sitten vaihda elektroninen säädin.

;D ;D
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Kyllä säädin on ihan elektroninen, vähän paha purettava kun kaikki komponentit on valettu hartsin sisään ;D. Tiedä sitten, kuinka hienostunut on tuollaisen toimintaperiaate. Mietin vaan, että jos (ja kun) jännite värisee nopeassa tahdissa, niin mahtoiko se hämätä mun halpis-yleismittaria näyttämään ihan "pipo" -lukemia?

No joo, selvittely jatkuu. Laturille tulee 4 johtoa: sininen, musta, tumma keltainen ja vaalea keltainen. Näistä ilmeisesti musta on jatkuva + -jännite, sininen on latausvalon johto ja keltaiset liittyvät jännitteen säätöön.
Sytytysvirta päällä pistokkeeseen tulee seuraavat jännitteet (akun jännite 12,55V):
musta 12,45V
sininen 12,00V
vaal.kelt. 0,03V
tumm.kelt. 0,03V

Vastaavasti laturin napoihin tulee:
musta 0,00V
sininen 0,00V
vaal.kelt. 12,50V
tumm.kelt. 0,18V

Eli latausvalon piirissä hukkuu johonkin 0,5V (vai viekö lamppu mitatessa tuon verran?) Laturista taas vuotaa yhteen napaan 0,18 volttia. Pitäisikö näistä huolestua, vai onko normaalia?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Hö. Väreistä en tiedä. paksummat on virtajohtoja tai virtajohto, joka työntää virran akulle tai auton järjestelmään päin. Siinä tulis olla se akun napajännite. Puolivolttia jää ehket lampulle.

olisko tosta apua?

http://www.rekord.org/opel/laturi.html


tulee mieleen, että jos laturi tai säädin ei saa kunnollista jännitetietoa. eli maadoitus pettää tai joku muu ???

Milloin vika on alkanut? alkoiko ihan itsestään, vai muuttuiko joku asia, ja vika alkoi?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Mulla oli kans celestessä latausmurheita jolloin joskus latasin normaalisti joskus 17V ja joskus ei ollenkaan. Syyksi osoittautui tuo jännitteensäätimen liitos. Tähän sitten laitettiin kokonaan uusi liitin ja nyt on ladannut melko normaalisti.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Siis sen verran tarkennetaan, että onhan siinä noiden neljän piuhan lisäksi myös paksu + -johto jota kautta laturi lataa :). Säätimellisiin mitsun latureihin tulee virtajohdon lisäksi vain musta ja sininen pikkujohto eli keltaisten johtojen tehtävänä täytyy olla jännitteen säädön meno ja paluu.

Nyt kun hämärässä katsoo, niin latausvalo hehkuu kyllä himmeämmin kuin viereinen öljynpaineen merkkivalo, vaikka niissä on samantehoinen polttimo! Eli jotain ylimääräistä vastusta siellä on.

En tiedä, kuinka kauan näin on ollut. Mähän en ajanut autolla kuin 15km matkan myyjän luota kotipihaan ja sen jälkeen vaan muutaman sadan metrin pätkiä pihassa, tallista remppapaikalle, takasin talliin jne. Kesällä 2009 sitten unohtui laturin piuhat kiinni hitsaustöiden ajaksi :seina. Syksyllä sitten kun starttasin autoa niin latausvalo ei syttynyt ollenkaan (polttimo palanut). Silloin ekan kerran mittasin jännitteen ja teki juurikin tuota 0, 14, 5, 0, 14 jne. käsittämätöntä vaeltelua. Tietysti ajattelin, että voi per... , laturi on mennyt paskaks :seina. Luulin, että tässä on syy.
Kun ei laturin, säätimen eikä akunkaan vaihto auttanut, niin nyt vasta aloin miettiä, että tämä vikahan on voinut olla autossa vaikka kuinka kauan, jo edellisen omistajan aikana.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Se laturin polttimo palaa yleensä hieman himmeämmin. Kumma vika toi on. Itse lähtisin vaihtelemaan osia, ja kuulostelemaan, milloin vika muuttuu /poistuu. Heilutele johtoja ja liittimiä auton käydessä.

Onko muuten varmaa, että osat on yhteensopivia? voisiko laturi tai säädin olla väärin kytketty? Mieleen tulee yhä edelleen maadoitusvika. Metalli on siinä jännää, että vaikka silmämääräisesti liitos on ok, niin se ei saata johtaa sähköä kuitenkaan. Kantsii mittailla volttimittarilla auton käydessä: Laturi-kone ja kone-auton runko, kone-akun miinus, laturin runko-akun miinus. Näissä ei sa olla yhtäkään volttia jännite-eroa. Jos on, niin maadoitus ei toimi.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Lueskelin ketjua uudelleen.
"Sitten itse asiaan: Kokeilin ottaa laturin ja säätimen kokonaan irti autosta -ei vaikutusta, tekee samaa. Laturi kiinni antaa nollaa lähenteleviä lukemia myös suoraan laturin plusnavan ja rungon välistä. Laitoin laturin ja akun +:n välille apujohdon, ei vaikutusta. "

jos käytit autoa todellakin ilman laturia ja säädintä, ja valot välkkyy, niin vika on sit jossain ihan muualla kuin latauksessa. Startin + liitokset?

Edit: Onks siinä sähköinen bensapumppu?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

penttinen sanoi
Lueskelin ketjua uudelleen.
"Sitten itse asiaan: Kokeilin ottaa laturin ja säätimen kokonaan irti autosta -ei vaikutusta, tekee samaa. Laturi kiinni antaa nollaa lähenteleviä lukemia myös suoraan laturin plusnavan ja rungon välistä. Laitoin laturin ja akun +:n välille apujohdon, ei vaikutusta. "

jos käytit autoa todellakin ilman laturia ja säädintä, ja valot välkkyy, niin vika on sit jossain ihan muualla kuin latauksessa. Startin + liitokset?

Edit: Onks siinä sähköinen bensapumppu?

Välkkyminen johtuu nimenomaan latauksesta. Ei välkkynyt kun otin latauksen pois pelistä. Ilmiötä on vaan aika vaikea huomata päivänvalossa, mutta pimeässä sen huomaa selvästi. Tuossa aiemmassa kokeessa mittasin pelkästään jännitelukemia, en tutkinut valoja.
Bensapumppu on mekaaninen.
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Ok. kässäsin hieman väärin. ;D Mulla loppuu kyllä ideat nyt. Ota laturi kainaloon, ja mee autosähköliikkeeseen. ne koeajaa laturin penkissä, jolloin voi varmistua sen toimivuudesta.

Muoks:
"Laturi kiinni antaa nollaa lähenteleviä lukemia myös suoraan laturin plusnavan ja rungon välistä. "

Tämä tarkoittaa sitä, että maadoitus ei toimi jostain kohtaa. Koneen runko tulee tällöin myös + 12 volttiseksi, jolloin jännite-eroa ei ole mitattavissa = mittari näyttää nollaa.

Tutki nyt vielä kaikki maadoitukset, ellet ole sitä tehnyt vielä. Ota ne irti, ja putsaa hiekapaperilla. Kokeile myös lisämaadoitusta: ota akkukaapelit, ja laita - laturin runkoon suoraan akulta.

Onko autossa muita ongelmia? pyöriikö startti aina hyvin?
 
Vs: Galant Sigman latausmurheita

Siis toi jännitteen vaeltelu ilmeisesti loppui jo, mutta välkkyminen jäi. Ehkä tässä oli kyse kahdesta eri viasta? Maadoituspisteet sekä + -kaapelin liitos starttiin on luonnollisesti jo tarkastettu ja puhdistettu viilalla / santapaperilla tässä vaiheessa. Vielä on tarkastamatta ohjaamoon tulevien johtojen pistokkeet rattiputken alta.
Nyt pidän kyllä pienen tauon sähköjen selvittelyssä. Pitää viimeistellä kori maalausta varten ;D. Autohan on kaikesta huolimatta täysin ajokuntoinen, startti toimii, moottorin käynnissä ei ole moittimista jne.
 
Takaisin
Ylös Bottom