Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Nostellaas vanhaa topia....

Eli sama ongelma palasi jälleen. Nyt vaan ei vaikuta edes sytytyksen säätö... Moottoria on siis kunnostettu tässä välissä aika runsaasti, mm. kansi plaanattu (0,15mm pois), tiivisteet vaihdettu, venttiilit hiottu jne. Tiivistepinnat oikaistu niin kannesta kuin imusarjastakin. Moottori ei ollut ollenkaan väljä, sylintereissä näkyi hoonausjäljet ja lohko oli ihan uuden mitoissa.

Nyt näyttäisi ettei käy oikein nätisti enää tyhjäkäyntiäkään, moottori tykkää vähän ravistaa kehdossaan tyhjäkäynnillä/tasakaasulla alle 2000rpm. Sytytyksen säätö on ihan toisessa laidassa, jos jakajaa kääntää hampaan verran tippuu tyhjäkäynti olemattomiin tai katoaa kokonaan.


Mitähän seuraavaksi keksisi? Tänään asensin sähköisen bensapumpun ja vaihdoin viimeiset kaksi alipaineletkua uusiin. Ei vaikutusta.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Jakoa minäkn vähän mietin, varsinkin tuon jakajan kääntely-jutun takia...
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Jako on kyllä kohdallaan, merkeissä ei ole heittoa. pitää tuo vielä tänään tarkistaa, mutta ihmettelen jos jako on hypännyt.

mistähän tuohon löytäisi kaavion, minne mikäkin alipaineletku menee? Niissäkin voi olla joku väärässä paikassa, kun kone on joskus vaihdettu.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

sulla on 4hammasta pielessä jako ;D
uskoisin että olet ottanut nokan merkin väärästä merkistä.

näin ainakin isän e32 (4g37) galantissa oli ja tk oli surkee
ja jakaja ihan toisessa reunassa.

tai sitten jakaja on väärällä hampaalla
tai sitten jakajan johdot lähtevät väärästä esim 3 menee 1 ja oliko
3 hammasta jakaja tällöin pielessä.

kaasari kone on siitä jännä että se lähtee käyntiin vaikka jakaja olisi hampaan pielessä.
ruiskuhan ei edes lupaa käynistyä.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Alemman pyörän katsoin suoraan hihnapyörästä (0 eli ykk) ja nokkapyörän kohdistin hihnakotelon takana, eli siinä pellissä olevaan loveen. eikös se niin ole oikein?

jakajan kanteen on merkitty 1, sehän menee ykköspytyn tulpalle? tulpanjohto lähtee jakajan kannessa noin kello kahdesta. kannesta ei tosin ole 100% varmuutta, onko oikea... jostain syystä tarvikekannet ei sovi tuohon jakajaan ja merkkiliikkeestäkin joutui koittamaan useampaa mallia ennen kuin sopi.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

muistaakseni isän galantissa oli kannessa se merkki mihin kohdistettiin ja tavallan oli
kaks merkkiä :(

jakajahan voi olla 11 eri asennossa jos se on sulla nyt pykälän sivussa?
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Missähän ne oikeat merkit sitten on... ei tiennyt korjausopaskaan. se tosin on muutenkin niin vajaa...

jakaja on nyt merkissään mutta piti kääntää täysin toiseen laitaan (myötäpäivään) että kävi korkeinta tyhjäkäyntiä. siitä jos siirsi hampaan verran suuntaan tai toiseen, ei säätövara enää riittänyt saamaan hyvää tyhjäkäyntiä...
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

nostokurki sanoi
jakaja on nyt merkissään mutta piti kääntää täysin toiseen laitaan (myötäpäivään) että kävi korkeinta tyhjäkäyntiä. siitä jos siirsi hampaan verran suuntaan tai toiseen, ei säätövara enää riittänyt saamaan hyvää tyhjäkäyntiä...

Jos laite ei pelaa oikein kun sytytyksen säätö on tasan keskellä, on jossain vikaa.
Minulla on semmonen muistikuva, riippuen nyt mihin olet yläpään säätänyt, että merkki on joko suoraan ylös, tai suoraan oikealle (siellä pyörän takana on semmonen kyhmy), mut en varmaksi mene sanomaan..

Joku autodata mies vois kertoa
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Kyllä mullakin joutu säätämään sytytyksen toiseen laitaan ettei ollut liian myöhäisellä, tosin en kokeillut silloin vaihtaa sitä pykälällä suuntaan tai toiseen. Nythän se tulee eteen kun tuon kasaa uudestaan.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Olin varmaan epäselvä, mutta siis kun jakajan kärki osoittaa keskelle virranjakajassa sitä mistä eka tulpanjohto lähtee, niin säätö pitäisi olla keskellä, koska siihenhän se säätö vaikuttaa.
Ja virranjakaja ei sinne pitäisi (ei ainakaan etuveto G32) mene kuin oikeisiin asentoihin, ie se ei voi jäädä "välille", eli jos asetukset on äärilaidassa, niin en tiedä riittääkö se korjaamaan kokonaan eri piuhalle osottavan pyörijän.. (esmes, kone ykk pyörijä osoittaakin 3 tai 2 tulpalle ykkösen sijaan) mut celesteistä ei ole kokemusta, G12 ja G32 senkin edestä.

Jos ei kone siinä ajoitus-asennossa matsaa pyörijä ykköseen niin sit vaan vaihtelee tulpanjohtoja niin että se 1-3-4-2 tulee..
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Nyt rupeaa selviämään. Jakaja oli kuin olikin 180 astetta pielessä, nyt käy nätisti kun pikkuisen myöhästi sytytystä.

Ja kiihdytyspumppu ei pelaa, kanava tukossa. katsotaan auttaisiko paineilma... :)
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

J. Puhakka sanoi
Olin varmaan epäselvä, mutta siis kun jakajan kärki osoittaa keskelle virranjakajassa sitä mistä eka tulpanjohto lähtee, niin säätö pitäisi olla keskellä, koska siihenhän se säätö vaikuttaa.
Ja virranjakaja ei sinne pitäisi (ei ainakaan etuveto G32) mene kuin oikeisiin asentoihin, ie se ei voi jäädä "välille", eli jos asetukset on äärilaidassa, niin en tiedä riittääkö se korjaamaan kokonaan eri piuhalle osottavan pyörijän.. (esmes, kone ykk pyörijä osoittaakin 3 tai 2 tulpalle ykkösen sijaan) mut celesteistä ei ole kokemusta, G12 ja G32 senkin edestä.

Jos ei kone siinä ajoitus-asennossa matsaa pyörijä ykköseen niin sit vaan vaihtelee tulpanjohtoja niin että se 1-3-4-2 tulee..

ohkohan toi 4g37 sitten erilainen? siinä meinaan jakajan sai 11 eriasentoon sama jakaja sopi myös 4g63 8 tappiseen :nykii (e15 galanttiin)
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Mr mmc sanoi
ohkohan toi 4g37 sitten erilainen? siinä meinaan jakajan sai 11 eriasentoon sama jakaja sopi myös 4g63 8 tappiseen :nykii (e15 galanttiin)

Voi olla että muistan väärin, muistelen kuitenkin että omaa jakajaa ei saanut kuin niihin "oikeisiin asentoihin", tosin ne tuli siltikin tsekattua aina virranjakajan kannella että ollaan hollilla..
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Do dii, alkoihan se kaasutus normalisoitua :) kiihdytyspumpun kanavassa oli outo roska, välillä antoi soppaa läpi ja välillä ei. Ronkin sen kötöksen neulalla liikkeelle ja sit paineilmaa perään. Nyt vastaa kaasuun kuin ruiskukone :)

Sit pitäisi vielä keksiä siihen tyhjäkäyntiin syy. Pysyy kyllä nätisti käynnissä, mutta rykii niinkuin joku pytty ei löisi joka kerta liekkiä. Tämä siis vain alle 2000rpm tasakaasulla, muutoin toimii hyvin... Vetää ihan eritavalla kuin ennen, nyt voi jo puhua kiihtymisestä :)
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Mr mmc sanoi
ohkohan toi 4g37 sitten erilainen? siinä meinaan jakajan sai 11 eriasentoon sama jakaja sopi myös 4g63 8 tappiseen :nykii (e15 galanttiin)
On hyvinkin erilainen nostokurjen koneeseen joka on 4g32,josta TÄSSÄ puhuttiinkin..

Eli ei päde tuo "11 asennon-sääntö" tähän,vaan saa menemään miten päin haluaa.
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

ST sanoi
On hyvinkin erilainen nostokurjen koneeseen joka on 4g32,josta TÄSSÄ puhuttiinkin..

Eli ei päde tuo "11 asennon-sääntö" tähän,vaan saa menemään miten päin haluaa.

en nyt muista miten monta hammasta siinä virranjakajassa on. mutta jotain 11 luokkaa varmaan. Wolfheart kannattaa vilkaista se sytkä, itsellä oli tosiaan sen puoli kierrosta pielessä... J. Puhakan neuvoin katsoin sen virranjakajan kannen mukaan kohdalleen ja silloin merkitkin täsmäsi :)

Ja "Ratsun140Y" oli myös oikeassa, kiihdytyspumppu ei toiminut. Se messinkiputki oli tukossa. :peukku oli vaan niin hankalassa paikassa tässä kaasuttimessa, ettei sitä nähnyt ennen kuin purki kaasutinta osiin. Älysin tarkistaa sen toiminnan vasta siitä, kun se pumpun akseli oli niin pirun jäykkä painaa alaspäin eikä nestettä tullut läpi. Mut kelpaa lukea tuolta projektipäiväkirjasta (Galant Sigma 1980) että mitä kaasuttimelle oikeastaan tein... :)


Nyt olis siis vielä tuo tyhjäkäyntikysymys. Mitäs tähän voisi yrittää tehdä? Virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat ja katkojan kärjet on vaihdettu ennen edellistä öljynvaihtoa... Pitäisikö ne vaihtaa uudestaan? Voisiko tuollainen johtua kondensaattorista? Rykiminen siis tosiaan ilmenee vain alle 2krpm ja tasakaasulla, yli sen pyörii todella tasaisesti.

Niin, ja jos jollain olisi tietoa niistä alipaineletkuista, niin olisi kiva jos jakaisitte (tietoa) ;D
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

Joopa. Taas tarviis neuvoja...

Kampiakselin merkki nollassa, nokan hihnapyörän täplä suoraan ylöspäin, jakajan merkki (putkisokan oikealla puolen vj-kannen päästä katsottuna) vasten jakajan rungon merkkiä, kärjet auki. Pyörijä osoittaa "hampaan" verran aikaiseen, ts. kärkien auetessa pyörijä on kannen nastojen puolivälissä. Mitäs ihmettä, onko tuo jakajan kansi sitten väärä? :nykii

Ja sitten toinen asia: puolan päällä oleva vastus kuumenee aivan helvetisti, heti käynnistyksen jälkeen polttaa sormet jos menee koskemaan. Yleismittarilla vastus näyttää ääretöntä. Mikäs tässä on pielessä?

Auttakaa, please... Joku kuitenkin tietää mistä kiikastaa, jakakaa vähän infoa. :(
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

nostokurki sanoi
Ja sitten toinen asia: puolan päällä oleva vastus kuumenee aivan helvetisti, heti käynnistyksen jälkeen polttaa sormet jos menee koskemaan. Yleismittarilla vastus näyttää ääretöntä. Mikäs tässä on pielessä?
Onko punaisena?

Jos ei ole,niin ei hätää.
Pirun kuumana se käykin,kuten kaikki vastukset (mihin tahansa TEHOvastukseen jos menet koskemaan->polttaa näppinsä..).

Mutta ääretöntä se ei saa näyttää,olihan mittarista asteikko "kohdillaan",eli ei liian pienenä.?

Puolakin varmasti lämpenee,mutta siihen ei saa polttaa näppejään..
 
Vs: Kaasarin säätö? 4G32 / Aisan (käyntihäiriö)

ST sanoi
Onko punaisena?

Jos ei ole,niin ei hätää.
Pirun kuumana se käykin,kuten kaikki vastukset (mihin tahansa TEHOvastukseen jos menet koskemaan->polttaa näppinsä..).

Mutta ääretöntä se ei saa näyttää,olihan mittarista asteikko "kohdillaan",eli ei liian pienenä.?

Puolakin varmasti lämpenee,mutta siihen ei saa polttaa näppejään..

Koitin kyllä suurimpaan mahdolliseen arvoon asti mitata, eli 20Mohm. Ei vaan näyttänyt mitään arvoa. Tulpanjohdot, pyörijä yms näytti kyllä oikein. Mut eihän sen pitäisi lämmetä jos ei ole vastustakaan :eek:

Ei ollut punahehkussa eikä sulattanut johtoja, lienee siis ok. Puolakin näytti hyvät arvot eikä lämpene.
 
Takaisin
Ylös Bottom